Zonnepanelen Topic

Waarom zouden die aparte compensatie moeten krijgen? Mss ook 1 voor mensen met elektrische fiets, gewone elektrische verwarming of die veel kerstversiering hangen?
Omdat die investeringen (bij nieuwbouw) wel aan elkaar gekoppeld zijn. Niemand legt 10kWp zonnepanelen zonder warmtepomp, en niemand zet een warmtepomp zonder zonnepanelen. Een EV zou voor nieuwe installaties ook kunnen meetellen als investering in zonnepanelen bvb, omdat die zonnepanelen er waarschijnlijk net komen om het meerverbruik van de EV tegen te gaan.

Dat is geen redenering he. Dus omdat ik research gedaan heb en wist van de rechtszaak krijg ik minder premie? Het zou net andersom moeten zijn: de mensen die investeringen doen zonder research hebben minder recht op een premie. Ik ben benieuwd naar haar reactie, maar bij deze is mijn vertrouwen in de overheid nog dieper gezakt.
Dat is enkel jouw visie omdat jij in die situatie zit.
Jij wist wat je zou krijgen als je in 2021 je installatie deed. De mensen die ze vroeger deden werden van alles voorgehouden van beloftes die nadien niet werden ingelost.

Nog eens wat zitten berekenen.
- jaarlijkse opwekking: +- 5200kWh
- verbruik van het net buiten zonneuren: 3075kWh @ 0,25€/kWh
- injectie: 2100kWh @ 0,035€/kWh

Terugverdientijd gaat van 7,5j met terugdraaiende teller naar 10j volgens bovenstaande hyptothese.
Na 15 jaar is het verschil met terugdraaiende teller en injectietarief +-3200€.

Ik heb er vrede mee. maar ik blijf me enorm gediscrimineerd voelen tov mensen met analoge meter. En ze doen nog wat zout in de wonde door vandaag die compensaties te tonen. Ze onderschatten blijkbaar heel zwaar de inkomsten van terugdraaiende tellers.

Ik heb alvast inzage in de compensatieregeling voor 2018-2020 opgevraagd bij VEKA. Onder openbaarheid van bestuur heb ik daar imo recht op. Ik ben benieuwd wanneer en wat ze antwoorden.

edit: compensatieberekening

Omdat die investeringen (bij nieuwbouw) wel aan elkaar gekoppeld zijn. Niemand legt 10kWp zonnepanelen zonder warmtepomp, en niemand zet een warmtepomp zonder zonnepanelen. Een EV zou voor nieuwe installaties ook kunnen meetellen als investering in zonnepanelen bvb, omdat die zonnepanelen er waarschijnlijk net komen om het meerverbruik van de EV tegen te gaan.
1) ik ken iemand die zoveel heeft en geen warmtepomp. Voor in de toekomst een EV
2) ken ook iemand met warmtepomp zonder zonnepanelen
3) waar stop je want zo kan je alles gaan meerekenen natuurlijk. Ik heb elektrische handdoekradiator, elektrische bijverwarming, elektrische tuingereedschap, elektrisch vuur, elektrische BBQ. Ook allemaal omdat ik teveel panelen heb :p

Als je het objectief bekijkt zijn er veel die ze geen blaasjes hebben wijsgemaakt want voor bepaalde datum was er geen sprake van '15j gegarandeerd terugdraaien', is pas ter sprake gekomen met invoer digitale meter en wanneer was dat, 2018?
En die vorig jaar wisten het ook al dat die regeling niet ging standhouden (tenzij ze nooit naar nieuws kijken)

Dan ben ik 'niemand'.
Geen warmtepomp, 9.61Kwp zonnepanelen
Ik heb een EV

Is al veel aangehaald.
God weet het..
Ik heb gewoon het idee dat ze gewoon weer hebben gefoefeld om wat geld te besparen aangezien de meeste installaties in 2020 gezet zijn.
Ik dacht tot voor kort dat de vlaamse regering nog iets voorstelde en dat het vooral de federale regering was die faalde.
Ik ben mis. Het is een grote soep. Waar gaat dit eindigen?

Kijk, die post van @freggelsof2 toont aan dat heel die compensatieregeling gewoon op niks trekt. Als je weet dat je er nog meer voordeel uit haalt en zelf "medelijden" hebt met installaties van 2020.

Met de regeling maken ze de kloof tussen de nieuwste installaties, en die van een paar jaar oud net groter.
Die installaties van 2016 hebben pakt 4000€ profit op terugdraaiende teller gehad. "We zullen die dan maar meer geven als die van 2020" aldus kabinet Demir.

Maar ik denk dat we er ons bij moeten neerleggen. Ik heb ook geen zin om er nog een hele tijd gefrustreerd over te zijn.

Laatst bewerkt:
Waarom krijgen eigenaars die hun panelen in 2016 hebben gelegd meer compensatie dan eigenaars die ze in 2020 hebben gelegd ?
Kan toch niet kloppen? Ik zou 1049€ krijgen, 3,2 piek in 2020 gelegd. Had ik ze in 2017 gelegd had ik 3 jaar terugdraaide teller en 1222€ compensatie.
Euh wablief?

Terug
Bovenaan