Zonnepanelen Topic

Ik kreeg vandaag een briefje in de bus van Fluvius dat ze volgende week willen langskomen "om de meterstanden op te nemen". Tovallig nadat ik afgelopen jaar zonnepanelen heb geplaatst. In welke mate moet ik paranoïa zijn dat ze direct ook een digitale teller komen plaatsen? :unsure:

Ik kreeg vandaag een briefje in de bus van Fluvius dat ze volgende week willen langskomen "om de meterstanden op te nemen". Tovallig nadat ik afgelopen jaar zonnepanelen heb geplaatst. In welke mate moet ik paranoïa zijn dat ze direct ook een digitale teller komen plaatsen? :unsure:
Voor de plaatsing van die digitale meter kreeg ik een aparte brief waarin duidelijk stond dat firma x aangeduid was daarvoor. En dat ze op datum Y daarvoor wenste langs te komen. En dat ik hen moest contacteren indien ik niet akkoord ging of de datum voor mij niet paste.

Vervangen van de meter is namelijk een onderaannemer die dit doet. Dus kans lijkt mij klein.

Dat is niet op 5 minuten geklaard hoor. Ik moest zelf foto's van de plaats op voorhand doorsturen.

Dat is werkelijk 6 aansluitingen :p
Scheider open, nieuwe voorplaat met digitale teller erop, 6 draden aansluiten, verzegelen en klaar is Kees :p
Bwah, toch ook alleen bij nieuwe/recente aansluitingen hoor. De 25D60 is nog maar sinds 3j ofzo vereist, bij al de rest is het nog ook nog eerst oude meterkast verwijderen, nieuwe plaatsen, eventueel te korte kabels moffen, aansluiten,...
Ik denk dat ge serieus onderschat welke....antiquiteiten...die mannen nu beginnen tegen komen. Enorm veel plaatsen waar de nieuwe meter zelfs niet past op de plaats vd oude, want godverhoede dat technieken een cm² te veel zouden inpalmen....

Voor de plaatsing van die digitale meter kreeg ik een aparte brief waarin duidelijk stond dat firma x aangeduid was daarvoor. En dat ze op datum Y daarvoor wenste langs te komen. En dat ik hen moest contacteren indien ik niet akkoord ging of de datum voor mij niet paste.

Vervangen van de meter is namelijk een onderaannemer die dit doet. Dus kans lijkt mij klein.
Vreemd, bij ons stonden ze ineens voor de deur zonder waarschuwing de eerste keer om een digitale meter te installeren. We waren niet thuis en toen hebben ze een brief in de bus gestoken om dringend een afspraak te maken. Daarna enkele telefoontjes gekregen om dringend een afspraak te maken (ze doen overkomen dat je binnen de week een afspraak MOET maken, wat uiteraard BS is), enkele mails gekregen en toen daar allemaal geen reactie op kwam nog eens een brief per post ook. Ondertussen een afspraak gemaakt voor binnen enkele maanden zodat we zeker zijn dat we de overschot van de meterstanden wat kunnen opwerken.

Maar ze komen inderdaad niet ineens de digitale meter steken wanneer ze voor iets anders binnen moeten zijn. Wij hadden een te hoge netspanning en hiervoor zijn ze binnen metingen komen doen zonder een digitale meter te steken. De digitale meter wordt idd ook door een andere firma dan Fluvius geplaatst.

Bwah, toch ook alleen bij nieuwe/recente aansluitingen hoor. De 25D60 is nog maar sinds 3j ofzo vereist, bij al de rest is het nog ook nog eerst oude meterkast verwijderen, nieuwe plaatsen, eventueel te korte kabels moffen, aansluiten,...
Ik denk dat ge serieus onderschat welke....antiquiteiten...die mannen nu beginnen tegen komen. Enorm veel plaatsen waar de nieuwe meter zelfs niet past op de plaats vd oude, want godverhoede dat technieken een cm² te veel zouden inpalmen....
De basis past ook op een 25S60 natuurlijk. En deze zijn al veel langer in roulatie.

Maar als het om een oude teller gaat dan valt het opzich ook wel mee. Maar niet op 5minuten gepiept natuurlijk :P

In mijn geval 4410Wp gelegd in mei/juni 2020 met digitale teller (nieuwbouw)
Klopt het dat dat het 4.41x327= 1442€ premie is?

Volgens deze link haal ik dat er toch uit: https://www.fluvius.be/sites/fluviu...huishoudelijke-premie-2021-informatieblad.pdf
Volgens deze spreken ze van 300€ per kwp: https://www.vlaanderen.be/eenmalige...-de-netbeheerder-voor-zonnepanelen-vanaf-2021

En kan iemand mij de logice uitleggen waarom de bedragen van oudere installaties alweer hoger zijn?
Die installaties hebben toch al enkele jaren kunnen genieten van het terugdraaiend principe en dus toch al wat kunnen terugverdienen.
2016 krijgt hoogste bedrag, op 4 jaar heb je toch bijna je installatie terugverdiend en nu krijg je nog de grootste premie.
Of heb ik dat verkeerd op?
Gisteren ook bevestiging dat er 1442€ betaald zal worden binnen de twee weken.

Iemand ervaring met Linea Trovata (Lokeren) of Solar Constructs (Lochristi) ?

Ik zou eventueel bij Solar Constructs de zonnepanelen van Soluxtec pakken en SMA omvormer.

De retroactieve investeringspremie aangevraagd op 20/07.
Vandaag mail gekregen dat deze is goedgekeurd en binnen de 2 weken op mijn rekening staat.

Dag allen

Ben al een tijdje aan het volgen hier, en heb nu zelf ook 2 offertes opgevraagd voor zonnepanelen. Maar de 2 verkopers hebben een andere insteek.

Concreet: huidig verbruik 3000 kWh/jaar, 2 personen. Gezinsuitbreiding gepland binnen 1-2 jaar. Semi telewerk voor zelfverbruik, geen idee of dit zo blijft. Geen elektrische wagen.

Verkoper 1 gaat uit van toekomstig verbruik van 4000 kWh/jr, adviseert 8 panelen van 370Wp om tot geschatte opbrengst van 2790 kWh/jr te komen. Batterij raadt hij vandaag nog niet aan, wel hybride omvormer om dit in de toekomst te plaatsen.

Verkoper 2 vraagt zelfs niet naar verbruik, en wilt maximaal aantal panelen op het dak leggen. Zo'n 13 panelen, om tot geschatte opbrengst van 3990 kWh/jr te komen. Zij verkopen enkel installaties met batterij, volgens hen anders niet rendabel. Batterij heeft capaciteit van 5kWh (2x2.5).

Natuurlijk stevig verschil in kostenplaatje, maar maakt ook dat ik door het bos de bomen niet meer zie. Hoe meer ik er over op zoek, hoe meer ik twijfel. Nu is er een ook tijdelijke actie bij verkoper 2 om 2.5 kWh gratis te krijgen, waardoor het weer iets cheaper wordt.

Waar zouden jullie vandaag voor gaan? Afstemmen op verbruik, of krachtigere installatie gekoppeld aan batterijen?
En stel een volle batterij van 5 kWh, hoe ver geraak je daarmee voor bvb diepvries, koken etc 's avonds?

Mijn voorkeur is gekend. Dat ze hun batterijen opstoven met ajuintjes. Ik moet ze niet hebben.

In uw geval zou ik de 2 opties qua kostprijs inclusief de kortingen en subsidies vergelijken.
Voor de versie met zonnepanelen zou ik uitgaan van eigenverbruik van 38%. Wat zolang je geen grote verbruiker hebt en als je toch redelijk wat thuiswerk hebt, normaal wel gaat lukken. 2790 * 0.62 * (0.25-0.04)€ (aangezien je dat zult moeten blijven aankopen elk jaar, en met wat geluk minder en je 4 cent krijgt voor de energie die je aanlevert). Cijfertjes aanpassen voor uw geval. Normaal gezien stond die 0.25 voor de stroomkost 6 maand geleden aan 0,2€. Maar met prijsstijging heb ik er wat bijgelapt.

Daarnaast zou ik dan het prijsverschil tussen beide opties afwegen tov elkaar in functie van een 10 jarig verbruik. En een eigenverbruik van 70-80%. (3990 *0.3 *(0.25-0.04)) is dus de kost die je nog elk jaar gaat hebben. Wat eigenlijk overeenstemt met het feit dat je zogezegd 2793 kwh zult ter beschikking hebben. Mij lijkt dat optimistisch aangezien je in de winter evengoed nog stroom zult moeten kopen. Dus zou je om de correcte vergelijking dan gebruik moeten maken van (2790 * 0.2 * (0.25 -0.04)-((3990-(2790*0.2))*0.04) indien we er vanuitgaan dat je in beide gevallen maar maximaal 2790 kwh zou verbruiken voorlopig. Op die manier zou je dus 2232 kwh kunnen gebruiken de rest moet je kopen. Maar aangezien je natuurlijk 3990 kwh genereert (laat ons daar vanuit gaan, stuur je de rest dus naar het net en krijg je daar een bedrag voor).

Dit wil dus zeggen wanneer we de cijfertjes uitrekenen : dat je 117.18€ - 70,32€ elk jaar nog zou neertellen. Met uw oplossing voor de batterijen.
Met de oplossing zonder de batterijen leg je elk jaar : 363,258€ neer met de zonnepanelen voor uw elektriciteit.
Indien je geen zonnepanelen noch batterijen voorziet : 697,5

Uw investering voor de zonnepanelen reduceert uw kost jaarlijks dus grofweg met : 334,242. (en misschien nog wat meer tgv stijgende prijzen)
Uw extra investering in de batterij heeft de potentie om de kost elk jaar met 316.398 te doen dalen. Maar dit is iets meer koffiedik kijken aangezien de echte winst volledig afhangt van uw usercase (indien je zonder de batterij uw eigenverbruik al naar 50% vb brengt, dan is de winst van de batterij te installeren dus minder).

Aan u om dit af te toetsen aan uw investeringskost waar de premie is vanaf gehaald. En aan u om te zien rekening houdende met een gegarandeerde levensduur van 10j van de batterijen of jij dit interessant vindt.

PS: ik ben niet verantwoordelijke voor fouten in mijn calculatie :p en het feit dat dit allemaal hypothetisch is. En het feit dat je de oefening over kunt doen met het capaciteitstarief. Maar er was hier ook al een calculatietool gepost hier vroeger, je kunt eventueel die ook nog consulteren.

Waar zouden jullie vandaag voor gaan? Afstemmen op verbruik, of krachtigere installatie gekoppeld aan batterijen?
En stel een volle batterij van 5 kWh, hoe ver geraak je daarmee voor bvb diepvries, koken etc 's avonds?
Voorlopig lijkt afwachten de beste optie. De batterij betaalt zich pas na een veel te lange periode terug.
Wij zijn voor het minimale aantal zonnepanelen gegaan om 5j 50% korting te krijgen op KI.
Onze zonnepanelen hebben wel hun eigen omvormer, waardoor we er later nog makkelijk kunnen bijplaatsen.
We gaan over een (paar) jaar nog eens kijken hoe het zit met ons zelfconsumptie en dan gaan we wel eens kijken voor een batterij.
Tegen dan zijn ze waarschijnlijk ook een stuk goedkoper dan nu.

Ik ging net effe kijken hoeveel ik het voorbije jaar betaald had per kWh. Ik nam de afrekening van luminus erbij en kwam aan 600 euro stroom btw in voor 1690 kWh.. da's 35 cent per eenheid.. sayeth what?

Ben de detail es gaan bekijken en ondanks het feit dat Fluvius nog altijd mijn zonnepanelen niet verwerkt heeft is er dus wel prosumententarief aangerekend voor 285 dagen.

Als ik dat eraf trek kom ik aan 21cent gemiddeld, aanvaardbaar. Maar wel raar (en ook goed, en correct) dat luminus wel al mijn juiste gegevens heeft van (prosument voor 3.68kW) de zonnepanelen. Dacht dat ik nog es apart daarvoor ging aangerekend worden als Fluvius eindelijk de boel finaliseert.

Laatst bewerkt:
Dag allen

Ben al een tijdje aan het volgen hier, en heb nu zelf ook 2 offertes opgevraagd voor zonnepanelen. Maar de 2 verkopers hebben een andere insteek.

Concreet: huidig verbruik 3000 kWh/jaar, 2 personen. Gezinsuitbreiding gepland binnen 1-2 jaar. Semi telewerk voor zelfverbruik, geen idee of dit zo blijft. Geen elektrische wagen.

Verkoper 1 gaat uit van toekomstig verbruik van 4000 kWh/jr, adviseert 8 panelen van 370Wp om tot geschatte opbrengst van 2790 kWh/jr te komen. Batterij raadt hij vandaag nog niet aan, wel hybride omvormer om dit in de toekomst te plaatsen.

Verkoper 2 vraagt zelfs niet naar verbruik, en wilt maximaal aantal panelen op het dak leggen. Zo'n 13 panelen, om tot geschatte opbrengst van 3990 kWh/jr te komen. Zij verkopen enkel installaties met batterij, volgens hen anders niet rendabel. Batterij heeft capaciteit van 5kWh (2x2.5).

Natuurlijk stevig verschil in kostenplaatje, maar maakt ook dat ik door het bos de bomen niet meer zie. Hoe meer ik er over op zoek, hoe meer ik twijfel. Nu is er een ook tijdelijke actie bij verkoper 2 om 2.5 kWh gratis te krijgen, waardoor het weer iets cheaper wordt.

Op een dergelijk laag verbruik gaat een batterij niet super rendabel zijn.
Verkoper 2 lijkt me niet eerlijk en wil volgens mij vooral veel verkopen.

Hybrideomvormer raad ik af als je niet direct een batterij plaatst, totaal nutteloos gezien de technologie te snel verandert.
Neem dan gewoon een eenvoudige SMA, blijven de beste toestellen tbh.
Uitbreiden met een batterij kan later altijd, er bestaan immers universele systemen (met AC omvormer dan).

Voor wat panelen op zich extra kosten én gezien de premie kan het wel interessant zijn om net iets meer te leggen (idd +- 4000 - 4500 Wp).

Terug
Bovenaan