Zonnepanelen Topic

Zijn er use cases waar een batterij dan wel rendabel is?

Kan je dit berekenen via de website van sma of zijn er betere methodes?
Mij lijkt het enkel voordelig wanneer je een groot verbruik hebt de moment dat de zonnepanelen opbrengen (seizoensverbruik) en dat uw batterij dan ook zijn functie van korte buffer kan vervullen.

Voor kleine hoeveelheden aan energie bufferen is dat niet interessant wegens de drempelkost van de batterij. Des te lager die drempelkost des te interessanter wordt het voor in te stappen voor kleine tot gewone verbruikers.

Waar zouden jullie vandaag voor gaan? Afstemmen op verbruik, of krachtigere installatie gekoppeld aan batterijen?
En stel een volle batterij van 5 kWh, hoe ver geraak je daarmee voor bvb diepvries, koken etc 's avonds?
Welke soort batterij gaat het over? Loodaccu's? Lithium/Lifo/Lipo?
Afhankelijk van het type batterij kan je die maar 50% of 70% ontladen anders maak je de batterij kapot.
Met 2,5kW/h ga je niet ver raken om elektrisch te koken, dat zal zeer snel op zijn.

Welke soort batterij gaat het over? Loodaccu's? Lithium/Lifo/Lipo?
Afhankelijk van het type batterij kan je die maar 50% of 70% ontladen anders maak je de batterij kapot.
Met 2,5kW/h ga je niet ver raken om elektrisch te koken, dat zal zeer snel op zijn.
Het is van het type lithium ijzer fosfaat. Voor zij die meer in de sector zitten, het is een ilubat van iLumen

Op een dergelijk laag verbruik gaat een batterij niet super rendabel zijn.
Verkoper 2 lijkt me niet eerlijk en wil volgens mij vooral veel verkopen.

Hybrideomvormer raad ik af als je niet direct een batterij plaatst, totaal nutteloos gezien de technologie te snel verandert.
Neem dan gewoon een eenvoudige SMA, blijven de beste toestellen tbh.
Uitbreiden met een batterij kan later altijd, er bestaan immers universele systemen (met AC omvormer dan).

Voor wat panelen op zich extra kosten én gezien de premie kan het wel interessant zijn om net iets meer te leggen (idd +- 4000 - 4500 Wp).
Merci voor de input!

Ja ik was achteraf ook aan het denken om iets meer dan die 8 panelen te leggen, aangezien het meer zal kosten om later enkele bij te plaatsen dan dit nu meteen te doen.

Weet iemand wat de installateurs doen wanneer er te weinig ruimte is voor die grote kast te hangen ?

Bij mijn grootmoeder is er namelijk geen ruimte om die grote kast te hangen. Of zij moet gaan breken in die kast. En dat ziet zij nu niet direct zitten. Voorziet fluvius dan ook de mogelijkheid om in plaats van zo'n grote kast gebruik te maken van een kleiner formaat? Ze hebben uiteindelijk zelf die kleine kast ooit geplaatst.

Ik heb een beetje zitten zoeken en kwam een thread van @EiDirk tegengekomen waarin gesteld werd dat men kleinere oplossingen voor handen heeft (en moet straf zijn indien het dezelfde persoon is ;p)

Misschien dat iemand anders dat effectief kan bevestigen. Dan kan ik haar daarover toch al een beetje geruststellen. Want die kijkt zo hard daar tegenop...

Weet iemand wat de installateurs doen wanneer er te weinig ruimte is voor die grote kast te hangen ?

Bij mijn grootmoeder is er namelijk geen ruimte om die grote kast te hangen. Of zij moet gaan breken in die kast. En dat ziet zij nu niet direct zitten. Voorziet fluvius dan ook de mogelijkheid om in plaats van zo'n grote kast gebruik te maken van een kleiner formaat? Ze hebben uiteindelijk zelf die kleine kast ooit geplaatst.

Ik heb een beetje zitten zoeken en kwam een thread van @EiDirk tegengekomen waarin gesteld werd dat men kleinere oplossingen voor handen heeft (en moet straf zijn indien het dezelfde persoon is ;p)

Misschien dat iemand anders dat effectief kan bevestigen. Dan kan ik haar daarover toch al een beetje geruststellen. Want die kijkt zo hard daar tegenop...

Ja, dat ben/was ik :cool:

Wel nog wat ellende gehad omdat mijn vader een P1 metertje had gekocht, maar natuurlijk was het klepje niet bereikbaar.
Vervolgens heb ik zeker 20 emails/facebook berichten/messenger berichten met Fluvius gestuurd dat ze dit kwamen oplossen. Het huidig verbruik/injectie is toch het minste wat je wil weten met zo een DM.
Na 11 weken zijn ze dan toch in gang geschoten en hebben ze met een klokboor door de meterkast de steekplaatsen verlengd :rolleyes:

Hey,
Vraagje omtrent SolarEdge inverters en hybrid inverters.
Nu hebben ze bij ons een BYD thuisbatterij geplaatst en dus de jaar oude normale inverter ververvangen door een hybrid.

Nu vraag ik mij alleen af, kan ik deze normale inverter opnieuw gebruiken en aansluiten in ons systeem?
Ben namelijk wat aan het opzoeken, onze huidige inverter zit vol. En dus moet er eentje bijkomen, echter nog een hybrid heeft weinig nut en ik heb er nog 1 liggen.

Echter vond ik online dit:
https://1drv.ms/u/s!AiZzrdxCk1m8hHpXhPmkGMCWjHnz (krijg de afbeelding niet geladen)

Dit beschrijft dus 2 inverters, de hybrid en een normale langs elkaar maar toch communicerend met elkaar.
Is het dus zo dat wanneer de normale inverter voldoende kW opbrengt om het huis te voorzien, de hybrid enkel en alleen de accu oplaadt tot deze vol is en dan doorstoot naar het net?

Of is het een flip of the coin welke inverter de voorziening van het huis doet?

Mvg

ik heb daar melding van gekregen
Beste klant,
Jouw zonnepanelen werden in dienst genomen tussen 2007 en 2012.
Dit betekend dat het rendement van 5% -zonder retroactieve inversteringspremie- behaald werd
daarom 0€

Wou vandaag mijn eerste groenestroomcertificaat aanvragen, maar kan het precies niet vinden op de site van fluvius.
Heb mijn meterstand ingevuld, maar nergens zie ik wat van aanvraag uitbetaling

ik heb daar melding van gekregen
Beste klant,
Jouw zonnepanelen werden in dienst genomen tussen 2007 en 2012.
Dit betekend dat het rendement van 5% -zonder retroactieve inversteringspremie- behaald werd
daarom 0€

Wou vandaag mijn eerste groenestroomcertificaat aanvragen, maar kan het precies niet vinden op de site van fluvius.
Heb mijn meterstand ingevuld, maar nergens zie ik wat van aanvraag uitbetaling

Hey,
Vraagje omtrent SolarEdge inverters en hybrid inverters.
Nu hebben ze bij ons een BYD thuisbatterij geplaatst en dus de jaar oude normale inverter ververvangen door een hybrid.

Nu vraag ik mij alleen af, kan ik deze normale inverter opnieuw gebruiken en aansluiten in ons systeem?
Ben namelijk wat aan het opzoeken, onze huidige inverter zit vol. En dus moet er eentje bijkomen, echter nog een hybrid heeft weinig nut en ik heb er nog 1 liggen.

Echter vond ik online dit:
https://1drv.ms/u/s!AiZzrdxCk1m8hHpXhPmkGMCWjHnz (krijg de afbeelding niet geladen)

Dit beschrijft dus 2 inverters, de hybrid en een normale langs elkaar maar toch communicerend met elkaar.
Is het dus zo dat wanneer de normale inverter voldoende kW opbrengt om het huis te voorzien, de hybrid enkel en alleen de accu oplaadt tot deze vol is en dan doorstoot naar het net?

Of is het een flip of the coin welke inverter de voorziening van het huis doet?

Mvg

Een RWS en een HDWave kunnen communiceren via de MODBUS meter.
Dus die HD Wave kun je er in principe naast hangen als dat lukt binnen de regelgeving van wat mag met het net (maximale vermogens en dergelijke).

Twee RWS'en kunnen NIET, dan moet op beide een batterij hangen.
Maar een RWS + HDWave kan wel.

Laatst bewerkt:
Zijn er use cases waar een batterij dan wel rendabel is?

Kan je dit berekenen via de website van sma of zijn er betere methodes?

Manueel berekenen blijft het beste.
80% van de nieuwe installaties die we plaatsen is nu direct mét batterij.

Intussen hebben wij 500+ installaties met batterij draaiende.
Heel wat daarvan zijn ook op analoge meter geplaatst (combinatie retroactieve premie + geen prosumententarief te betalen + premie batterij, meestal 6% BTW). In sommige gevallen zet je in dan voor 2-3k investeringskost een 10 kWh thuisbatterij... En binnen een goeie 3 jaar zijn de premies nu eenmaal weg.

De meeste installaties zijn 7 à 10 kWh opslag trouwens.

Zelfconsumptie op klassieke gezinsinstallaties gaat dan toch vlot naar de 70+ % op jaarbasis.

Wat we trouwens ook zien is dat overgedimensioneerde installaties zonder batterij ook héél interessant zijn.
Dus bvb een gezin met 4500 kWh verbruik, maar met een installatie van pakweg 7,5 kWp.
Hierdoor gaat in de winter, tussenseizoen etc. ook een zeer mooie curve gemaakt worden, wat voor hoge percentages zorgt op jaarbasis.
Maar dat is heel moeilijk uit te leggen aan een klant die niet technisch onderlegd is, en gezien geen enkele speler op de markt deze piste kiest en dat dan "afbreekt" als slechte keuze, is dit commercieel zeer moeilijk. Terwijl dit perfect valabel is en in veel gevallen interessanter is dan een thuisbatterij bij te zetten gezien de geringe meerkost van wat extra panelen en een zwaardere omvormer.

Een RWS en een HDWave kunnen communiceren via de MODBUS meter.
Dus die HD Wave kun je er in principe naast hangen als dat lukt binnen de regelgeving van wat mag met het net (maximale vermogens en dergelijke).

Twee RWS'en kunnen NIET, dan moet op beide een batterij hangen.
Maar een RWS + HDWave kan wel.
Beste,

De tweede omvormer is geen HD wave (dit is enkel fase) We hebben 2 3-fasige omvormers. 1 x rws 10k en 1 6k normale inverter.
Deze kan dacht ik wel communiceren met de hd modbus?

Mvg

Daar heb ik gisteren ingevuld.
Bij status staat gevallideerd.
Storten ze dat nu op rek. Of moet ik nog iets doen nu?
Maximaal 6 weken later ontvangt u het geld op uw rekening.

Eventueel nog even bellen naar fluvius om te vragen ofdat uw rekening nr vermeld staat voor de groene stroomcertificaten van uw installatie en niet meer van degene die deze tussen 2009 - 2012 gezet heeft.
Gewoon voor de zekerheid.

Maar zoals ik het lees, als je het daar hebt ingevuld dan wordt dit automatisch geregeld. En ik ga er vanuit dat je geen installatie >10kva hebt staan.

Ondertussen hebben wij al een mail gehad. 12 dagen geleden ontvangen, nog geen cent op de rekening gezien....
Idem hier, vandaag is het twee weken en nog niet ontvangen, nochtans staat expliciet in de mail dat dit binnen de twee weken wordt overgeschreven. Dus zou ten laatste morgen op de rekening moeten staan als ze het vandaag overgeschreven zouden hebben.

Terug
Bovenaan