Zonnepanelen Topic

Have fun om het gekeurd te krijgen en om ervoor te zorgen dat je nooit teveel terug zet op het net...
Dat begrens je dan toch gewoon? Mis ik nu je punt?
Ik trek mijn accu sneller leeg dan dat ze kan opladen op slechte dagen. Ik mis de ochtend en avond zon omdat mijn panelen pal op het zuiden liggen.

Ik wens een bijkomende string te leggen maar dit laat mijn 10k rws niet toe omdat het max hier op aangesloten is.
Dus plaats ik de oude 6k terug die enkel oost - zuid gaat bedienen.

Dan kan je in de ogen van de netbeheerder nooit teveel terug sturen. Daar de ochtend/avond zon en de zuidpanelen nooit samen gaan opwekken op volle kracht. (Dus ochtend en avond hebben nog wel schijn op de zuid gelegen maar die vangen nog geen 20% meer).

Heb ik het weer mis?

Omdat het officieel niet mag aan het net gekoppeld worden indien het niet gekeurd is.

Staan redelijke zware boetes op.
Vraag is natuurlijk hoe men hier achter gaat komen.
Dan moet men echt al in uw technische ruimte komen kijken.

Allez ik moedig niks of niemand aan. Maar ik denk dat iedereen wel weet dat een punt waarop afgekeurd wordt niet altijd wilt zeggen dat het technisch niet oké is. Ook bij deze opstelling, theoretisch zou er een probleem zijn. Maar in de praktijk is dit het natuurlijk nooit. Maar het klopt dat het volgend de regels niet mag.

Ze kunnen perfect zien welk vermogen je injecteert hoor.
Natuurlijk kunnen ze dat, maar aan de hand van injectie kun je niets bepalen.
Als je domweg alles naar het net injecteert zonder eigen verbruik ja, dan ben je dommer dan een …. (Zelf in te vullen).
Maar als je een sluimer verbruik hebt van 3-5kW kun je er makkelijk mee wegkomen. Daar je dan onder de 10kva gaat uitkomen en ook nog eens een accu hebt.

Het liefst gooi ik de solaredge er uit en plaats ik victron quatros en ga ik volledig offgrid met een generator.
Maar de kost van twee victrons heb ik er op dit moment niet voor over. Had ik van te voren me beter moeten bevragen, daar solaredge niet los van het net kan…

Als er problemen hierdoor zijn verder in de straat op het elektriciteitsnet hierdoor, zouden ze dit wel eens op jou kunnen verhalen. En hou er ook rekening mee dat je bij brand mogelijks (als men minimaal kan aantonen dat die gerelateerd is aan iets met de elektriciteit) niets krijgt uitgekeerd van de verzekering.

Beide zouden toch genoeg moeten zijn, naast gezond verstand, om geen ongekeurde thuisinstallatie te hebben. Laat staan een ongekeurde installatie van 16kVA...

Als er problemen hierdoor zijn verder in de straat op het elektriciteitsnet hierdoor, zouden ze dit wel eens op jou kunnen verhalen. En hou er ook rekening mee dat je bij brand mogelijks (als men minimaal kan aantonen dat die gerelateerd is aan iets met de elektriciteit) niets krijgt uitgekeerd van de verzekering.

Beide zouden toch genoeg moeten zijn, naast gezond verstand, om geen ongekeurde thuisinstallatie te hebben. Laat staan een ongekeurde installatie van 16kVA...
Ik snap de opzet misschien niet volledig, dat kan ook aan mij liggen.
Maar volgens mij is zijn bedoeling om en de de energie van de zonnepanelen te gebruiken en de energie uit zijn batterij te gebruiken.
Maar wel op dezelfde string panelen.

Dat uw installatie moet gekeurd zijn dat klopt. Maar hoeveel mensen zitten niet te rommelen aan hun installatie zonder opnieuw te laten keuren? Daarbij zijn er ook gewoon bepaalde dingen die niet oké zijn die niet voor komen bij een keuring.

Ik snap de opzet misschien niet volledig, dat kan ook aan mij liggen.
Maar volgens mij is zijn bedoeling om en de de energie van de zonnepanelen te gebruiken en de energie uit zijn batterij te gebruiken.
Maar wel op dezelfde string panelen.

Dat uw installatie moet gekeurd zijn dat klopt. Maar hoeveel mensen zitten niet te rommelen aan hun installatie zonder opnieuw te laten keuren? Daarbij zijn er ook gewoon bepaalde dingen die niet oké zijn die niet voor komen bij een keuring.
Ik ga een wilde gok doen en zeggen 99,95% :tongue:

Het probleem is dat mijn huidige panelen 12kWp pal op het zuiden liggen. Ze afbreken en opnieuw leggen zie ik niet zitten daar de kost van een nieuw paneel zoveel lager ligt.

Het net gaat geen enkel probleem krijgen van mijn installatie daar ik alles opmaak. Heb een sluimer verbruik van 2-4kW. Er is dus nooit een teveel aan stroom dat ik het net op pleur voordat mijn accu's vol zijn.

Het max dat ik op dit moment naar het net stuur is doorlopend 6kW/u dat is ruim onder mijn toegelaten maximum. Dus wanneer ik oost west bij zou leggen zou dit misschien iets meer zijn daar de accu's minder leeg zijn wanneer deze ook al vanaf 5 uur begint op te brengen.

Ik heb meer begrenzingen in mijn elektriciteitskast dan nodig. Veel zaken zijn dubbel tot tripple af gezekerd (van hoog naar lager). Dus brand gaat niet komen van onze ongekeurde leidingen.
De een keurder de gevraagde installatie niet goed keurt is ook onzin, hij komt alleen maar kijken naar de installatie die ik vraag te keuren, niet naar de rest. Dit heb ik aan de laatste keurder nog nagevraagd, deze keek enkel naar het te keuren object (aka de nieuwe 10kw rws en niet naar de gehele installatie, daar er aan de oude reeds gekeurde installatie niets veranderd werd).

Idem hier, vandaag is het twee weken en nog niet ontvangen, nochtans staat expliciet in de mail dat dit binnen de twee weken wordt overgeschreven. Dus zou ten laatste morgen op de rekening moeten staan als ze het vandaag overgeschreven zouden hebben.
Hier ook mail gehad op 16/09

Even eens gehoord bij Vlaams Energie- en Klimaatagentschap, want zij doen de uitbetaling.

Dit stuurden ze me terug:

Beste Dirk, ik heb even navraag gedaan. Er is in de week van 16 september een technische storing geweest die eerder deze week werd opgemerkt. Vandaag worden alle betalingen opnieuw doorgestuurd. U ontvangt de premie ten laatste binnen de 14 dagen. Bedankt om ons op de hoogte te brengen. Alvast een fijn weekend.

...

Natuurlijk kan ik het niet laten te antwoorden:
Dit excuus ga ik volgende keer ook gebruiken als ik te laat ben met een betaling...

...

Onze diensten doen hun best om de uitbetalingstermijn geen twee weken te laten duren. Wij danken u voor uw begrip.

Voor degenen die het misschien nog niet wisten, of diegenen die het uit het oog hadden verloren.

Je kunt nu de retroactieve premieaanvraag voor warmtepompen ook doen :

1163€ of zo die je kunt krijgen. Blijft een doekje voor het bloeden, maar bon beter als niets zeker. En ik heb echt geen zin om 10 jaar in proces te gaan liggen met de overheid. Al ben ik wel benieuwd om te horen wat er nu eigenlijk geworden is van die rechtszaak tegen de overheid. Ik heb er namelijk niet veel meer van gehoord.

Natuurlijk kunnen ze dat, maar aan de hand van injectie kun je niets bepalen.
Als je domweg alles naar het net injecteert zonder eigen verbruik ja, dan ben je dommer dan een …. (Zelf in te vullen).
Maar als je een sluimer verbruik hebt van 3-5kW kun je er makkelijk mee wegkomen. Daar je dan onder de 10kva gaat uitkomen en ook nog eens een accu hebt.

Het liefst gooi ik de solaredge er uit en plaats ik victron quatros en ga ik volledig offgrid met een generator.
Maar de kost van twee victrons heb ik er op dit moment niet voor over. Had ik van te voren me beter moeten bevragen, daar solaredge niet los van het net kan…

Een sluimerverbruik van 3-5 kW?! Heb jij een transformator in uw living staan misschien? Of is het een weedplantage, die je verborgen wil houden door uw stroomfactuur krampachtig onder controle te willen houden?

Vanaf 10 kVA moet je een netstudie aanvragen bij Fluvius, om te vermijden dat je problemen op het net veroorzaakt. Ik zou dat toch maar gewoon doen om problemen te vermijden.

Laatst bewerkt:
Het max dat ik op dit moment naar het net stuur is doorlopend 6kW/u dat is ruim onder mijn toegelaten maximum. Dus wanneer ik oost west bij zou leggen zou dit misschien iets meer zijn daar de accu's minder leeg zijn wanneer deze ook al vanaf 5 uur begint op te brengen.

Het woord "doorlopend" gebruiken, met daarna een grootheid uitgedrukt in Watt en dan nog eens "per uur". :crazy: :crazy:

Ik zou maar braafjes van uw installatie afblijven en de regeltjes volgen.

Na amper 10 maand is mijn installatie geregistreerd bij fluvius! Vannacht rond 1u de mail gekregen hiervan. Dus kennelijk een geautomatiseerd proces dat 10 maand duurt. Tijd om hun 386 op windows 95 eens up te graden hoor.

Na amper 10 maand is mijn installatie geregistreerd bij fluvius! Vannacht rond 1u de mail gekregen hiervan. Dus kennelijk een geautomatiseerd proces dat 10 maand duurt. Tijd om hun 386 op windows 95 eens up te graden hoor.
Neeje,

Dat is gisteren door een persoon in orde gebracht / bevestigd als zijnde in orde. En de synchronisatie van de databases tussen lokaal en centraal gebeurd rond 1 u waardoor op dat moment de centrale server de gegenereerde bevestigingsmail verzend.

Neeje,

Dat is gisteren door een persoon in orde gebracht / bevestigd als zijnde in orde. En de synchronisatie van de databases tussen lokaal en centraal gebeurd rond 1 u waardoor op dat moment de centrale server de gegenereerde bevestigingsmail verzend.
Welja, lijkt me logisch. Maar wou maar aankaarten hoe extreem lang zoiets duurt.

Terug
Bovenaan