Straddle
Well-known member
Het appartement is 90 m², het gaat om een plat dak waarop de zonnepanelen zouden komen.Iemand met ervaring van EPC mag mij altijd tegenspreken, maar dit is hoe ik het begrepen heb van mijn EPC attest:
EPC = kWh verbruik per m² bewoonbare oppervlakte per jaar. Er wordt met theoretische waarden gewerkt.
Voor zonnepanelen, wordt er gebruik gemaakt van de zonnekaart van VEKA. Daar zitten ook alle schattingen in die je zelf kan bekijken en die rekening houden met dakoppervlakte, oriëntatie en historische zonneuren. Z-gericht op een zadeldak bij mij, schat hij bv een jaaropbrengst van 2.565 kWh per jaar voor 6 panelen (2,49 kWp in totaal dus).
Dus dan hangt het af van bewoonbare oppervlakte en dus ook oriëntatie en dakhelling. Geen idee of er nog factoren meespelen, maar als 2565 kWh opbrengst per jaar volledig in rekening gebracht wordt en het je 52 EPC punten oplevert, zou dat dus betekenen dat je appartement ~50m² is? Indien het groter is, zullen er ofwel nog factoren meespelen waar ik geen weet van heb, of er is idd iets fout gelopen.
De VEKA kaart geeft "ideaal" aan als ik inzoem op het dak. Hoe ga jij van die 2.565 kWh naar 52 EPC punten voor een appartement van 50m² ?