Zonnepanelen Topic

Iemand met ervaring van EPC mag mij altijd tegenspreken, maar dit is hoe ik het begrepen heb van mijn EPC attest:
EPC = kWh verbruik per m² bewoonbare oppervlakte per jaar. Er wordt met theoretische waarden gewerkt.
Voor zonnepanelen, wordt er gebruik gemaakt van de zonnekaart van VEKA. Daar zitten ook alle schattingen in die je zelf kan bekijken en die rekening houden met dakoppervlakte, oriëntatie en historische zonneuren. Z-gericht op een zadeldak bij mij, schat hij bv een jaaropbrengst van 2.565 kWh per jaar voor 6 panelen (2,49 kWp in totaal dus).

Dus dan hangt het af van bewoonbare oppervlakte en dus ook oriëntatie en dakhelling. Geen idee of er nog factoren meespelen, maar als 2565 kWh opbrengst per jaar volledig in rekening gebracht wordt en het je 52 EPC punten oplevert, zou dat dus betekenen dat je appartement ~50m² is? Indien het groter is, zullen er ofwel nog factoren meespelen waar ik geen weet van heb, of er is idd iets fout gelopen.
Het appartement is 90 m², het gaat om een plat dak waarop de zonnepanelen zouden komen.
De VEKA kaart geeft "ideaal" aan als ik inzoem op het dak. Hoe ga jij van die 2.565 kWh naar 52 EPC punten voor een appartement van 50m² ?

Het appartement is 90 m², het gaat om een plat dak waarop de zonnepanelen zouden komen.
De VEKA kaart geeft "ideaal" aan als ik inzoem op het dak. Hoe ga jij van die 2.565 kWh naar 52 EPC punten voor een appartement van 50m² ?
Omdat EPC kWh per jaar per m2 is. Regel van 3.
2565 kWh / x m² = 52 EPC punten. Dus 2565/52 = ~50m².

Als je oppervlakte 90m² is, en er 52 EPC punten winst zijn (volgens die mail dat je gekregen hebt), zou de totale geschatte winst dus 4680kWh zijn volgens die simpele formule. Wat mij onrealistisch lijkt. Ik vermoed dat er dus nog andere factoren meespelen.

Ah die EPC is heel sterk afhankelijk van de energiedeskundige. Wij kochten in 2014 een huis met een EPC van 189. Datzelfde huis hebben we vorig jaar verkocht met een zonnepanelen installatie van 4.4 kWp. EPC 185....
Perfect zuidelijk georiënteerd. Ik had toch gehoopt lager uit te komen. De deskundige die het attest in 2014 opgesteld had was niet te vinden. Dus ik denk dat die wat gefoefeld had en dat ons initieel EPC peil hoger moet gelegen hebben. Bij EPB berekeningen net hetzelfde. 2 verschillende deskundigen kunnen 2 verschillende uitkomsten krijgen.

@Evil_Bunny Een onderzoek van De Tijd met Realo bleek dat opvallend veel woningen nipt een beter label kregen. Er wordt dus vermoed dat rooskleurige elementen worden meegenomen (en slechte niet vermeld) om een gunstigere EPC te hebben.

Deze uitleg lijkt minder controversieel (maar mss wat verbloemd):
De opmerkelijke verdeling van de EPC's in Vlaanderen wijst niet per se op gesjoemel op grote schaal, maar suggereert wel dat er een lichte voorkeur bestaat om op de grens van de labels gunstig af te ronden. 'Een kleine afwijking is in de praktijk mogelijk', zegt Lotte Ringoot, woordvoerster van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA). 'En eigenlijk is dat ook heel aanvaardbaar. We werken met mensen, niet met robots.'

view

Indien mogelijk kan je eens vergelijken met je oud EPC-attest welke onderdelen van je woning toen wel of niet werden vermeld om tot de score te komen.

Bij vele vastgoedadvertenties kan je de EPC-rapporten bekijken en het valt op dat sommige amper 4 pagina's zijn en andere 20. De punten die je sprokkelt met zonnepalen kan bij de ene expert zwaarder doorwegen dan bij een andere.

Ah die EPC is heel sterk afhankelijk van de energiedeskundige. Wij kochten in 2014 een huis met een EPC van 189. Datzelfde huis hebben we vorig jaar verkocht met een zonnepanelen installatie van 4.4 kWp. EPC 185....
Perfect zuidelijk georiënteerd. Ik had toch gehoopt lager uit te komen. De deskundige die het attest in 2014 opgesteld had was niet te vinden. Dus ik denk dat die wat gefoefeld had en dat ons initieel EPC peil hoger moet gelegen hebben. Bij EPB berekeningen net hetzelfde. 2 verschillende deskundigen kunnen 2 verschillende uitkomsten krijgen.

Nee,
In 2019 zijn de regels veranderd...
Ik heb in 2014-2016 een huis gebouwd, E-peil 19, EPC 28.
Ik heb dat in 2023 verkocht en een nieuw EPC laten opstellen en toen was het EPC 51, E-peil weet ik nietmeer.

In tussentijd was er totaal niets gewijzigd, behalve de procedure om een EPC op te stellen.
Dat je EPC in 2014 185 is en in 2023 189 incl wat verbeteringen kan dus perfect.

Ik heb nu EPC en E-peil 2, dan moet je niet veel sjoemelen om naar A+ te gaan, maar toch is dat niet gebeurd. Dus of dat een wijdverspreide trend zou zijn is ook bedenkelijk.

@Evil_Bunny Een onderzoek van De Tijd met Realo bleek dat opvallend veel woningen nipt een beter label kregen. Er wordt dus vermoed dat rooskleurige elementen worden meegenomen (en slechte niet vermeld) om een gunstigere EPC te hebben.

Deze uitleg lijkt minder controversieel (maar mss wat verbloemd):

view

Indien mogelijk kan je eens vergelijken met je oud EPC-attest welke onderdelen van je woning toen wel of niet werden vermeld om tot de score te komen.

Bij vele vastgoedadvertenties kan je de EPC-rapporten bekijken en het valt op dat sommige amper 4 pagina's zijn en andere 20. De punten die je sprokkelt met zonnepalen kan bij de ene expert zwaarder doorwegen dan bij een andere.

Je zou bijna denken dat de getallen 299 en 199 moeten winnen van een mogelijke 301 en 201... Massage der getallen.

Maar met een foefelaannemer in de familie en die zijn verhalen, verschiet ik van niks meer.

Ik zou elk huis laten herscoren en herkeuren na aankoop. Zowel electric, asbet als EPC... Als je wil foefelen, dan foefel je wat je wil.

Ik zou graag wat panelen bijleggen op m'n huidige installatie:

Omvormer SMA SB 3kW met 12x Sunpower 325 panelen op het westen.
In 2024 had ik 3246,76 kWh opbrengst en extra verbruik 1381 kWh (nog terugdraaiende teller).

Daarom zou ik op het oosten panelen willen leggen, en misschien nog wat bij op het westen.
De omvormer heeft nog een 2e vrije ingang, dus zou deze kunnen behouden denk ik dan?

Ik heb al een afspraak met de installateur, zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Vragen aan de installateur?
NIemand een aanvulling of opmerking hierover?
Thx!

SMA mag je overdimensioneren tot 2400 vollasturen per jaar met behoud van garantie.
Dat komt in vele gevallen op zo'n 300% neer in oost/west situaties.

Moet perfect lukken dus.

FlexiO werkt héél goed hoor. Zitten tegen de 1000 installaties hier ondertussen en wij zien heel wat mensen met negatieve energiefacturen.
Deel van de opzet is ook wat verdienen op onbalansmarkt. Met die plug-in systemen heb je daar niet genoeg vermogen voor.

Anders ook geen zicht op bijkomende documentatie. Ben wel eens benieuwd.
De sketchy websites komen wel uit de grond als paddestoelen weer...
Caracalla, had ik correct begrepen dat jullie Flexio systemen installeren?

Heb jij zicht op via welke formule je eigenlijk vergoed wordt voor het onbalanshandelen? De onbalanstarieven worden door Elia realtime geleverd, maar LifePowr, noch installateurs die ik contacteerde, willen een formule geven volgens dewelke je zal vergoed worden.

Ik had een installateur gevonden via de lifepwr-site die standalone Flexio-boxen verkocht voor zelfinstallatie en gezien dat ze claimen compatibel te zijn met Victron ESS, werd ik al enthousiast.
Bij verder onderzoek kwam ik dan op een topic op zonstraal.be met ervaringen van Flexiogebruikers en kreeg ik de indruk dat de opbrengsten via onbalans eerder mager waren. In de grootte-orde dat het al een extra jaar zou duren voor de investering van de extra flexio-box (die verdacht veel lijkt op een raspberry pi, voor 400€) en het jaar abbo-kost terug te verdienen.
Dat, gecombineerd met dat flexio (of lifepowr?) niet transparant wil zijn over de tarieven van vergoeding, heeft m'n enthousiasme echter serieus doen bekoelen.

De uitbetaling heeft te maken met hoeveel jouw systeem werd ingezet / gereserveerd.
Dat is zelfs regio-afhankelijk en kan zelfs op cabineniveau/wijkniveau anders zijn.

Onbalansinkomsten zijn vanzelfsprekend het grootste deel van FlexiO hun businessmodel. Die worden inderdaad met een bepaalde formule verdeeld onder de gebruikers.

Wij zien bij de meeste van onze klanten een 20 euro / maand met een 10kWh batterij, maar de laatste maanden zat dat bij heel veel mensen snel 35 tot zelfs uitschieters boven de 60 euro.

En zonstraal, man, iedereen weet hier wel hoe ik denk over dat forum.
Ik denk dat 50% van wat daar op staat gewoon ronduit fout is.
Mensen plaatsen eens 1x een installatie en denken daarbij dat ze alles weten en kennen.

Klopt dat die Flexbox een raspberry pi is trouwens.
Het gaat hem over de software hé...

Victron heeft nu ook Dynamic ESS waarmee je kunt inzetten op dynamische tarieven.
Persoonlijk ken ik er het fijne niet van.
Maar zonder BRP ertussen (zoals FlexiO) ga je nooit inkomsten uit onbalans kunnen creëren.
Voor particulieren is het FlexiO of Smart-E-Grid, zij zijn de enige twee die de correcte contracten hebben.

Hier net na ~6 offertes en heel wat overenweer gemail uiteindelijk toch getekend bij een van die mannen,

30 panelen van 435wp,
SMA Sunny Tripower 10
installatie, keuring, etc
-> €10500

Hier net na ~6 offertes en heel wat overenweer gemail uiteindelijk toch getekend bij een van die mannen,

30 panelen van 435wp,
SMA Sunny Tripower 10
installatie, keuring, etc
-> €10500

Netjes. Ik betaal bijna 8k voor de helft van dat vermogen.

Hier gelijkaardig getekend:
- 30 panelen SOLARWATT, Panel vision AM 4.5 style 420 (Glas-Glas) incl. optimizers
- SolarEdge 10K Home Wave
- Installatie etc. incl. BTW 10.607,42 EUR.
Hellend dak met twee dakkapelen:

In theorie was er nog plaats voor 8 panelen op onze nieuwe garage maar alleen al de structuur voor het platte dak was 1000 EUR, dan maar gepast.
Met 12,60kWp zit ik al goed.

Netjes. Ik betaal bijna 8k voor de helft van dat vermogen.

De prijzen zijn nog een stuk gedaald op twee jaar tijd. Ik had een eerste offerte gevraagd midden 2023 en voor dezelfde installatie zat ik toen aan € 14.396,68 EUR incl. BTW.

Laatst bewerkt:
Sinds een tijdje werken de zonnepanelen hier meer niet dan wel. M’n installateur laat ook niet van zich horen & online vind ik niet echt een ‘oplossing’.

Het lijkt alsof de pannelen enkel nog werken tot 9 à 10u ‘s ochtends & dan niet meer. Het groene lichtje dimt dan ook steeds…

Iemand toevallig dit probleem ooit gehad? We zijn nu in contact met een andere installateur, hopelijk snel reactie!

Terug
Bovenaan