Zonnepanelen Topic

Volgende offertes binnen van 2 grote spelers.

9 x Energreen 440 Wp
1 Huawei SUN2000 3KTL L1

3600€

Met optie van 5 kWh batterij (Huawei Luna S0) ook aan 3600€

Of

8 x JAsolar 440 Wp
1 Sungrow SH5.0RS

4500€

Wat denken jullie, op vlak van prijs is het simpel.
Maar ik wil geen goedkoop duurkoop geval hebben dus als iemand meer weet over deze merken?

Anderzijds ben ik wel aan het overwegen om iets van snelbouwsteen/ytong/stukken isolatieplaat onder de voetjes van die frames te steken om een 20tal cm hoger uit te komen. Dat zou alleszins al veel schaduw van de dakrand vermijden door dat het onderste gedeelte van de panelen nog "slechts" een 15 tal cm onder de dakrand zit in plaats van de 35 tal cm nu.
Staan die frames met zonnepannelen gewoon los op een plat dak? Zijn die niet vastgemaakt?
Riskeer je niet dat als je bovenstaande uitvoert, dat de wind eronder komt bij een storm en dat je je zonnepanelen dan kan gaan zoeken?

Staan die frames met zonnepannelen gewoon los op een plat dak? Zijn die niet vastgemaakt?
Riskeer je niet dat als je bovenstaande uitvoert, dat de wind eronder komt bij een storm en dat je je zonnepanelen dan kan gaan zoeken?
Die liggen los op de epdm/grind maar zijn wel verzwaard met gewichten.

Juli 2024 een valwind vrijwel los over ons huis gekregen (waren ganse daken afgerukt iets verderop in ons straat) en alles was toen alleszins ok. De zonnepanelen van ons buren lagen toen wel in onze tuin.

Als daar nu inderdaad plots een gat van 20cm onder is zou het inderdaad wel meer wind kunnen pakken.

ik zou die toch niet sterk verhogen. Die winddelen aan de zijkanten moeten verhinderen dat er wind onder kan. Als je dat verhoogt kan dat makkelijker en voldoet uw berekende ballast mogelijks niet meer.

Bij een plat dak bevestig je die frames niet hé, anders is de waterdichtheid om zeep van je dak.

Ik zou graag wat panelen bijleggen op m'n huidige installatie:

Omvormer SMA SB 3kW met 12x Sunpower 325 panelen op het westen.
In 2024 had ik 3246,76 kWh opbrengst en extra verbruik 1381 kWh (nog terugdraaiende teller).

Daarom zou ik op het oosten panelen willen leggen, en misschien nog wat bij op het westen.
De omvormer heeft nog een 2e vrije ingang, dus zou deze kunnen behouden denk ik dan?

Ik heb al een afspraak met de installateur, zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Vragen aan de installateur?

Hier hebben we een plat dak en brengen ze nog op. Maar zoals reeds gezegd, hangt af. Volgende keer zal jij wel opbrengst hebben en zal er bij mij sneeuw op liggen.
Ik klim er maar 1x per jaar op en dat is bij de lente schoonmaak.

Momenteel wekken ze 1,9kW op, wat net voldoende is voor ons huidig verbruik.
Vriendin is thuiswerk aan het doen, vaatwasser staat op, warmtepomp draait en ik zit ook nog wat achter de pc,.....

SXyAz.gif

Is dat een Loxone interface? en zo ja - welke omvormer heb je? Wij zijn hier nu offertes aan het verzamelen voor zonnepanelen en ik zou graag met een omvormer werken die ik met loxone makkelijk kan uitlezen / sturen, maar er zijn er opt moment precies zo veel dat ik wat ervaringen wil horen van mensen die er al hebben. Want volgens de verkopers werkt het uiteraard allemaal naadloos samen met alle domoticasystemen

Net de offerte gehad voor een aanpassing aan huidige installatie:

Bijplaatsen van 2 panelen, verplaatsen van 3 bestaande panelen. Geen uitbreiding van omvormer oid. Keuring en schema's inclusief.
Excl btw 2950 euro.

Ligt dat nu aan mij, of is dat gewoon extreem duur? Als ik het probeer na te rekenen:
- Prijs panelen ongeveer 280 euro (dit is inclusief mooie marge voor de aannemer)
- Materiaal 350 euro
Als ik dan terugreken op de totale prijs (aan ongeveer 60 euro excl btw per uur) dan kom ik op 38 uur werk waarbij het grootste werk al gebeurd is daar alle kabelgoten perfect liggen.

Of ben ik nu te simpel met mijn berekening?

Volgende offertes binnen van 2 grote spelers.

9 x Energreen 440 Wp
1 Huawei SUN2000 3KTL L1

3600€

Met optie van 5 kWh batterij (Huawei Luna S0) ook aan 3600€

Of

8 x JAsolar 440 Wp
1 Sungrow SH5.0RS

4500€

Wat denken jullie, op vlak van prijs is het simpel.
Maar ik wil geen goedkoop duurkoop geval hebben dus als iemand meer weet over deze merken?
Met die batterij zou ik alleszins nog wachten. Door de goedkeuring van plug&play-batterijen vanaf april dit jaar, gaan er wel enkele zeer rendabele opties op de markt komen. Onderstaande Duravolt kost 1.900 EUR voor 5kw, in Duitsland kan je ze zelfs nog goedkoper vinden. Uw terugverdientijd wordt zo quasi gehalveerd, of voor hetzelfde geld plaats je dubbele capaciteit.

Is dat een Loxone interface? en zo ja - welke omvormer heb je? Wij zijn hier nu offertes aan het verzamelen voor zonnepanelen en ik zou graag met een omvormer werken die ik met loxone makkelijk kan uitlezen / sturen, maar er zijn er opt moment precies zo veel dat ik wat ervaringen wil horen van mensen die er al hebben. Want volgens de verkopers werkt het uiteraard allemaal naadloos samen met alle domoticasystemen
Dat is inderdaad loxone.

Al die gegevens lees ik uit via het netwerk.

-Omvormer is SMA.
-Digitale meter zit een P1 meter in van homewizard.
-Warmtepomp, gebruik ik de kwh meter van homewizard.
-Woning is een rekensom. Aan de hand van de bovenstaande waardes. (dat doet de logica zelf)

Laatst bewerkt:
Met die batterij zou ik alleszins nog wachten. Door de goedkeuring van plug&play-batterijen vanaf april dit jaar, gaan er wel enkele zeer rendabele opties op de markt komen. Onderstaande Duravolt kost 1.900 EUR voor 5kw, in Duitsland kan je ze zelfs nog goedkoper vinden. Uw terugverdientijd wordt zo quasi gehalveerd, of voor hetzelfde geld plaats je dubbele capaciteit.

5 kWh. Als die batterij effectief ook 5kW aan vermogen kan leveren wordt dat inderdaad wel heel interessant.

Ik lees in de datasheet dat ze effectief 2,5kW kan leveren aan vermogen.
Ik denk dat dat meer is dan gedoogd gaat worden op een kring met de aankomende regels?

5 kWh. Als die batterij effectief ook 5kW aan vermogen kan leveren wordt dat inderdaad wel heel interessant.

Ik lees in de datasheet dat ze effectief 2,5kW kan leveren aan vermogen.
Ik denk dat dat meer is dan gedoogd gaat worden op een kring met de aankomende regels?
Heb er toevallig van de week een review van gezien.

Ontladen kun je instellen op 800W of 2500W.
Opladen is aan 2500W.

Ik heb de nieuwe regels in België nog niet ingelezen (zijn die er al?). Ik veronderstel dat het wel hetzelfde zal zijn als Nederland en daar is het begrenst op 800W.
Oplaad vermogen zou eigenlijk niet veel mogen uitmaken denk ik dan? Je passeert dan toch uw automaat.

Edit:
Het was blijkbaar de marstek venus dat ik het gezien. Ziet er krak hetzelfde uit als de Duravolt.

Laatst bewerkt:

Opladen is aan 2500W.

Ik heb de nieuwe regels in België nog niet ingelezen. Ik veronderstel dat het wel hetzelfde zal zijn als Nederland en daar is het begrenst op 800W.
Opladen zou eigenlijk niet veel mogen uitmaken denk ik dan? Want of je nu een batterij aan 2500W oplaad of een frietpot van 2500W insteekt is toch hetzelfde?

Edit:
Het was blijkbaar de marstek venus dat ik het gezien. Ziet er krak hetzelfde uit als de Duravolt.
Kunnen we de whitelabel van die batterij niet uitzoeken, en een BeyondGaming-batterij aanbieden? ;)

Ontopic:
Ontladen aan minimaal 800w, dus bij sluimerverbruik (tussen de 150-400w voor de meesten), ga je altijd minimaal 450-600w op het net terug injecteren? Dat ontladen zou ook idealiter ook zo laag mogelijk zijn om het rendabel te maken. (vooral in de tussenseizoenen dan)

elke omvormer die modbus TCP/IP ondersteunt.

Een bericht gekregen dat ik mijn zonnepanelen niet heb aangemeld bij Fluvius :/ ik wist niet eens dat dat moest. Heb ik hier mee iets van geld verloren?
Voor toekomstige googlers: zonnepanelen laattijdig aangemeld, intussen in orde gebracht bij fluvius, injectie sinds installatie vergoed op jaarrekening, en een boete ontvangen van 100 EUR voor laattijdig aanmelden.

Kunnen we de whitelabel van die batterij niet uitzoeken, en een BeyondGaming-batterij aanbieden? ;)

Ontopic:
Ontladen aan minimaal 800w, dus bij sluimerverbruik (tussen de 150-400w voor de meesten), ga je altijd minimaal 450-600w op het net terug injecteren? Dat ontladen zou ook idealiter ook zo laag mogelijk zijn om het rendabel te maken. (vooral in de tussenseizoenen dan)
Is maximaal 800W.
Dus als jij een verbruik hebt van 150W, dan ontlaad die ook maar aan 150W.

Opladen is aan 2500W.

Ik heb de nieuwe regels in België nog niet ingelezen (zijn die er al?). Ik veronderstel dat het wel hetzelfde zal zijn als Nederland en daar is het begrenst op 800W.
Oplaad vermogen zou eigenlijk niet veel mogen uitmaken denk ik dan? Je passeert dan toch uw automaat.

Edit:
die Venus is maximaal aan 2500W opladen en ontladen, maar past zich gewoon aan qua vermogen, zodat uw teller 0W ziet. tis niet dat het 2500W (of zoals in NL, maximaal 800W) of niks is he.

die Venus is maximaal aan 2500W opladen en ontladen, maar past zich gewoon aan qua vermogen, zodat uw teller 0W ziet. tis niet dat het 2500W (of zoals in NL, maximaal 800W) of niks is he.
Heb ik toch niet gezegd? Misschien de verwarring omdat ik niet maximaal heb bij gezet.

Via de app kun je instellen of die 800w of 2500w maximaal kan ontladen.

Geeft dit ook een wijziging aan de rentabiliteit van de batterij en? De kost van een omvormer die wegvalt en relatief goedkope batterijen heeft al een pak minder qua investeringskost.

Met een sluimerverbruik van een 1.5-2kw tijdens de nacht zou dit wel eens interessant kunnen zijn/worden.

Geeft dit ook een wijziging aan de rentabiliteit van de batterij en? De kost van een omvormer die wegvalt en relatief goedkope batterijen heeft al een pak minder qua investeringskost.

Met een sluimerverbruik van een 1.5-2kw tijdens de nacht zou dit wel eens interessant kunnen zijn/worden.
Met zo'n sluimerverbruik gaat die batterij het maar een uur of twee-drie volhouden toch?

Terug
Bovenaan