Zonnepanelen Topic

Hij zal wel kWh bedoelen.

Ik kan mij niet inbeelden dat Fluvius zal toestaan dat er een vermogen van 2,5kW gaat gebruikt worden.
Het is ook wachten tot al die toestellen effectief op de Synergrid lijst staan of niet, anders kan het zijn dat je ze terug gaat mogen wegsmijten...

In België dient ook BeBat betaald te worden, dus die gaan ook nog tussen komen volgens mij.

Recent zijn mijn zonnepanelen/omvormer de oorzaak dat mijn eletriek uitvalt. Hoofddiff vliegt uit.
Pfff , mag ik nu beginnen zoeken naar lekstroom

Recent zijn mijn zonnepanelen/omvormer de oorzaak dat mijn eletriek uitvalt. Hoofddiff vliegt uit.
Pfff , mag ik nu beginnen zoeken naar lekstroom

Hier ook gehad, is dan vanzelf weggegaan na een paar keer. Hoofdverdachten: twee lampen aan de buitenmuur onder een afdak, maar waar door slagregen toch eens vocht moet zijn ingekropen.

Het is ook wachten tot al die toestellen effectief op de Synergrid lijst staan of niet, anders kan het zijn dat je ze terug gaat mogen wegsmijten...
Ik vraag mij toch af hoe dat allemaal concreet in zijn werk gaat gaan... Niet de homologatie zelf, maar eerder indien het wel of niet gehomologeerd geraakt en op C10/26 komt. En ik heb het ook altijd wat dubbel gevonden. Synergrid geeft zelf toe dat plug&play batterijen volgens AREI een product zijn en dus geen deel uitmaken van de installatie.
Bij mijn weten is de enige controle op synergrid homologatie bij de keuring, maar ook daarweer zegt Synergrid zelf dat er geen verplichte gelijkvormigheidscontrole of controlebezoek nodig is voor ingebruikname bij wat AREI als een product ziet. Dus eigenlijk zegt Synergrid zelf dat die homologatie niet eens nodig is. Dusja, "wegsmijten".

Hij zal wel kWh bedoelen.

Ik kan mij niet inbeelden dat Fluvius zal toestaan dat er een vermogen van 2,5kW gaat gebruikt worden.

In België dient ook BeBat betaald te worden, dus die gaan ook nog tussen komen volgens mij.
Heb jij zicht wanneer die “teksten” gepubliceerd wordt?

Ivm die plug & play batterijen, zou je die ook kunnen koppelen aan een soort van Flexio/Slimmie smart energy management?
Kan interessant zijn om vb. nog niet in massaal veel zonnepanelen te investeren, maar eerder slim in te kopen op de energiemarkt.
Veel momenten op een week / soms zelf dag dat de stroom heel laag staat? Als je dan met een toestel zonder installatiekosten van 2000 euro daarop kan inspelen..

Ivm die plug & play batterijen, zou je die ook kunnen koppelen aan een soort van Flexio/Slimmie smart energy management?
Kan interessant zijn om vb. nog niet in massaal veel zonnepanelen te investeren, maar eerder slim in te kopen op de energiemarkt.
Veel momenten op een week / soms zelf dag dat de stroom heel laag staat? Als je dan met een toestel zonder installatiekosten van 2000 euro daarop kan inspelen..
Flexio weet ik dat een gesloten doos is, dus zou enkel kunnen als zij het implementeren. Hun site is ook een ramp op dat vlak. Heel flashy en marketing afgelikt; weinig technische info. Gewoon al info zoeken over compatibele devices is een ramp, momenteel ondersteunen ze ook maar een beperkt aantal omvormers en laadpalen. En soms zit het ook weggestoken in de kleine lettertjes als dit, niks specifieks:
Om nog meer precies te kunnen sturen, is het mogelijk om de warmtepomp te koppelen naar de ingebouwde API van FlexiO. Let wel, technische kennis vereist.

Slimmie geen idee van.

Deze week (/weken) vollop bezig met offertes aan te vragen om hier zonnepanelen te leggen, tot nu toe al wel goeie informatie gekregen en (lijkt me) toch schappelijke offertes gekregen.

Echter de mens die vanochtend kwam heb ik 5+ keer tegen moeten zeggen dat ik geen batterij wil en dat het mij niet interesseert, en toch maar blijven proberen. En dan afkomen met een omvormer waar AI in zit.
Ik ga dan kijken op de website, daar zit inderdaad een GPT in verwerkt. volstrekt nutteloos denk ik dan.

(staat dan ook nog eens verkeerd op de offerte want daar staat GTP)

Denk toch niet dat die laatste verkoper van vandaag hier iets gaat kunnen gedaan krijgen.

Zonder dynamisch contract is dat toch ook overbodig? Ik dacht dat in Vlaanderen momenteel minder dan 1% een dynamisch energie-contract heeft.

Lijkt me een mooie extra als je al zonnepanelen hebt, maar speciaal een batterij kopen om 5cent/kWh winst te maken zal zich ook niet snel terug verdienen denk ik. Vergeet niet dat je met ongeveer 30% round trip verlies zit.

Dan wil je toch net een dynamisch energie-contract om goedkoop te kunnen inslaan?
Uiteraard, maar dan moet je natuurlijk als particulier overstappen. Ik bedoelde maar dat dergelijke systemen in de huidige markt niet rendabel zijn.

Voor bedrijven is dat een andere zaak natuurlijk. Ik ben actief bij een plaatser/verkoper van slimme energie-systemen en daar is dat wel een ander gegeven en veel belangrijker.

Flexio weet ik dat een gesloten doos is, dus zou enkel kunnen als zij het implementeren. Hun site is ook een ramp op dat vlak. Heel flashy en marketing afgelikt; weinig technische info. Gewoon al info zoeken over compatibele devices is een ramp, momenteel ondersteunen ze ook maar een beperkt aantal omvormers en laadpalen. En soms zit het ook weggestoken in de kleine lettertjes als dit, niks specifieks:

Slimmie geen idee van.

FlexiO werkt héél goed hoor. Zitten tegen de 1000 installaties hier ondertussen en wij zien heel wat mensen met negatieve energiefacturen.
Deel van de opzet is ook wat verdienen op onbalansmarkt. Met die plug-in systemen heb je daar niet genoeg vermogen voor.

Anders ook geen zicht op bijkomende documentatie. Ben wel eens benieuwd.
De sketchy websites komen wel uit de grond als paddestoelen weer...

FlexiO werkt héél goed hoor. Zitten tegen de 1000 installaties hier ondertussen en wij zien heel wat mensen met negatieve energiefacturen.
Deel van de opzet is ook wat verdienen op onbalansmarkt. Met die plug-in systemen heb je daar niet genoeg vermogen voor.

Hoe werkt die handel op de onbalansmarkt eigenlijk? Ik vind er weinig info over terug, maar het lijkt dat je er als gewone particulier niet op kan intekenen, correct?
Het is niet dat Luminus of Engie, naast een dynamisch energiecontract, ook iets als een "onbalanshandelcontract" aanbieden.

Als ik er op google kom ik enkel bedrijven/systemen tegen die hun eigen batterijsysteem met bijhorende software willen komen installeren. Als eigenaar van een batterij (die ik zelf gezet heb) heb ik daar uiteraard geen interesse in.
Ook het idee dat je de controle over je batterij lijkt af te geven steekt me tegen.
Ik kan me namelijk voorstellen dat bij onbalans op piekmomenten, die software graag mijn batterij wil ontladen om dat op te vangen (veel vraag lijkt me grotere kans op onbalans), maar dat is mogelijks ook een moment dat ik zelf energie wil verbruiken en ik wil die uiteraard op dat moment niet (heel duur, want dynamisch contract) inkopen uit het net.
Ik kan me zo al een paar scenario's inbeelden waar de economische belangen van mezelf en die van de onbalanshandelaar die de controle krijgt over mijn batterij niet gelijk lopen.

Laatst bewerkt:
Luminus, Engie en Elia hebben al verticale integratie dus die inkomsten komen zelfs al letterlijk op de energiefactuur. Andere partijen betaalt Elia uit aan Lifepowr en dan moeten zij onderverdelen en doorstorten.

De flexbox maakt geen handelingen die niet rendabel zijn voor de eindgebruiker.

Allez man als je nu elektriciteit verbruikt hebt én als nog op jaarbasis een negatieve factuur hebt, wat wil je dan nog meer? Injecteren bij onbalans betekent ook hoge injectietarieven los van balanceringsinkomsten. Vaak is het ook opladen of curtailen bij negatieve tarieven.

Qua cycli zien we ongeveer 1 cyclus per dag. Dus met een 6000 cycli batterij ga je nog altijd 15+ jaar halen. Tegen dan vervang je dat oud ding best toch. Ook véél minder problemen met batterijen in de winterperiode die anders problemen geven omdat ze niet meer wakker worden vanwege te lang op laag voltage te staan. In de meeste gevallen ga je dus noet eens extra slijtage hebben in reële termen.

Ik ga hier op het forum niet alles uittypen en in detail uitleggen. Sturingen apart plaatsen doen we ook niet want we verdienen daar niets aan. Als bedrijf kunnen we daar geen mankracht in steken. Enkel bestaande klanten van ons helpen we hiermee en ondersteunen we.

Wij zijn ook installateur van BESS systemen bij hoogspanningsklanten trouwens. (Octave partner)

Maar het is dus toch juist dat je niet aan die onbalansmarkt kan deelnemen zonder middle man (die niet uw klassieke energieleverancier is)? Ik vind er gewoon weinig info over. Enkel wat nietszeggende blogposts die me allemaal hetzelfde uitleggen over wat onbalans nu eigenlijk is, en dan een paar integrators die hun eigen totaalconcept verkopen.

De onbalansmarkt is dus geen verdienmodel voor bestaande particuliere systemen dan? Of wel?

Ik vind die prijs wel duur. Ik dacht dat het 15 euro per maand was voor zonnepanelen en laadpaal te sturen.

Er is sowieso een BRP nodig die de juiste contracten heeft.
Je kan daar onderdeel van zijn, maar je moet inderdaad samen gaan in een groep.
Om het heel simplistisch uit te leggen.

Dat is nét wat FlexiO (en Smart-E-Grid) doen met particulieren.

Met een FlexiO heb je ook geen load balancer nodig, die neemt dat allemaal over. Ok, het is 5 euro per maand voor sturing, maar je kan een eenvoudige laadpaal zetten die 1000 euro mindere kost dan een Smappee en dan wel dezelfde (en zelfs méér) functionaliteit biedt.

Los hiervan, als het die 15 euro per maand ruimschoots opbrengt, dan is er toch ook geen probleem?
Daar heb je ook controle op via de app. Het is maandelijks opzegbaar...

Onbalans is het nieuwe goud. In 2024 was er 5x meer onbalans dan in 2023.
Negatieve uren zijn écht een ding. In 2024 waren er 330+, in 2023 waren dat er nog maar een 200.
FlexiO gaat hybride omvormers ook gaan curtailen. Bij negatieve tarieven en een volle batterij, het omvormervermogen laten verminderen tot enkel wat je nodig hebt in huis. Zo moet je ook niet betalen om op het net te steken.

Pas op hé, binnen 3 jaar is er wellicht iets beter dan FlexiO. Dan stap je ook gewoon over.
Met systemen à la Smart-E-Grid hang je helemaal vast met je systeem aan een bepaalde leverancier. Dát is pas gek vind ik.

SMA komt trouwens normaliter vanaf Q3 ook met software om je SMA hybride omvormer in te zetten op dynamische tarieven, curtailing, ... (wel geen balancering vanzelfsprekend). Dat komt gewoon met een update van de Home manager.

Leuke tijden weer.
Laat iedereen maar vooral veel rommel kopen, binnen 2 jaar ga ik het graag overal gaan vervangen.
Zijn we nu ook al volop mee bezig.

*Edit*
Ohja, eigenlijk zitten we in het verkeerde topic hé. Zou eigenlijk in batterijtopic moeten.
Maar daar zijn ze nog allemaal overtuigd dat een batterij geen zin heeft, behalve zo'n ding in de stekker.
Kortzichtig, eerlijk gezegd.

Ik ga hier mogelijks een domme vraag stellen, maar goed: mijn appartement heeft een EPC peil van 276 gekregen (vorig jaar). Als advies stond er o.a. bij: installeer zonnepanelen. Ik vroeg dan hoeveel zonnepanelen ik moet plaatsen om bijv. te zakken van EPC 276 naar < 200.
Als antwoord kreeg ik het volgende terug:

Dit hangt natuurlijk af hoeveel zonnepanelen er geplaatst worden. Indien er 6 panelen van 415 Wp
geplaatst worden (Totaal: 2.490 Wp) en deze enkel uw appartement bedienen, daalt uw score van 276-->224.

Ik snap die berekening niet, hoe stemt die daling van 2.490 Wp overeen met een verlaging van 52 EPC punten? Of zit er een (typ)fout in de berekening?

Ik ga hier mogelijks een domme vraag stellen, maar goed: mijn appartement heeft een EPC peil van 276 gekregen (vorig jaar). Als advies stond er o.a. bij: installeer zonnepanelen. Ik vroeg dan hoeveel zonnepanelen ik moet plaatsen om bijv. te zakken van EPC 276 naar < 200.
Als antwoord kreeg ik het volgende terug:

Dit hangt natuurlijk af hoeveel zonnepanelen er geplaatst worden. Indien er 6 panelen van 415 Wp
geplaatst worden (Totaal: 2.490 Wp) en deze enkel uw appartement bedienen, daalt uw score van 276-->224.

Ik snap die berekening niet, hoe stemt die daling van 2.490 Wp overeen met een verlaging van 52 EPC punten? Of zit er een (typ)fout in de berekening?
Iemand met ervaring van EPC mag mij altijd tegenspreken, maar dit is hoe ik het begrepen heb van mijn EPC attest:
EPC = kWh verbruik per m² bewoonbare oppervlakte per jaar. Er wordt met theoretische waarden gewerkt.
Voor zonnepanelen, wordt er gebruik gemaakt van de zonnekaart van VEKA. Daar zitten ook alle schattingen in die je zelf kan bekijken en die rekening houden met dakoppervlakte, oriëntatie en historische zonneuren. Z-gericht op een zadeldak bij mij, schat hij bv een jaaropbrengst van 2.565 kWh per jaar voor 6 panelen (2,49 kWp in totaal dus).

Dus dan hangt het af van bewoonbare oppervlakte en dus ook oriëntatie en dakhelling. Geen idee of er nog factoren meespelen, maar als 2565 kWh opbrengst per jaar volledig in rekening gebracht wordt en het je 52 EPC punten oplevert, zou dat dus betekenen dat je appartement ~50m² is met optimale PV-opstelling. Indien het groter is zullen er nog factoren meespelen waar ik geen weet van heb, of er is idd iets fout gelopen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan