Zonnepanelen Topic

Hallo hallo,
Hier al even in aan het snuisteren, en deze kerstvakantie dan toch eens offertes gevraagd voor ons rijhuisje dat we in de toekomst gaan verbouwen.
Verbruiken nu erg weinig (1000kWh/jaar), vooral op gas, in de toekomst mogelijks wel een L/L warmtepomp en/of een elektrische boiler. Met dat in het achterhoofd, en ook voor het gerust om wat zelfstandig stroom op te kunnen weken de komende jaren...
Zou ook Home Assistant meer gebruiken in toekomst.
Zonnepanelen worden gelegd op ZW zijde.

Op tafel; Groepsaankoop Provincie Oost-Vlaanderen, en nog twee andere offertes afwachtend.

Wat levert je systeem op?​

GeselecteerdGeselecteerd
Jaarlijkse verwachte stroomopbrengst
Jouw voordeelEnkel zonnepanelen
(9 panelen)
Zonnepanelen met batterij
(5,4 kWh)
Besparing na het eerste jaar
3.501 kWh3.501 kWh
Zelfconsumptie
€ 620€ 1.067
Terugverdientijd
1.155 kWh
(33%)
2.731 kWh
(78%)

Jaarlijks verlaag je je CO2-uitstoot met
5,6 jaar5,5 jaar
Energiemanagementsysteem (EMS): € 437 (incl. 6% btw)
Robin by Energreen (EMS)

OMVORMER
Solis RHI
• Energie-Opslag omvormer meerdere MPP trackers, respectievelijk 2, 2, 3 en 4
• LCD-Display
• Off-Grid Back-up functie
• Compatibel met lood-zuur en Li-ion batterijen
• Intelligente BMS-functie, die de betrouwbaarheid van de batterij verbetert
• 10 jaar productgarantie

PANELEN
Energreen Power Panel 440 Wp glas-glas* (Viessman geloof ik)
• Vermogen van 440 wattpiek
• Bi-ficial, glazen voor- en achterkant
• N-type zonnepaneel
• Full black met een zwart frame en een zwarte glasplaat
• Afmetingen: 1762 x 1134 x 30 mm
• 30 jaar productgarantie en een vermogensgarantie van 30 jaar dankzij de glas-glas bescherming
• 87,4 procent rendement op 30 jaar

BATTERIJ
Pylontech US2000/3000 of Force H1/H2
De Pylontech US2000/3000 is een krachtige lithium-ion accu van Pylontech. De batterijen zijn het nieuwste HESS-
batterijsysteem geleverd door Pylontech. Installatie is uiterst eenvoudig dankzij de plug-and-play-oplossing.
Bovendien kunt u verschillende modules aan elkaar koppelen.

De Pylontech Force heeft hoge voltage batterijen die gemakkelijk uit te breiden zijn dankzij de 3,55 kWh modules.
Het gebruik van LFP-technologie (lithium ijzer fosfaat) zorgt voor een goede prijs-kwaliteit verhouding. Het batterij
managementsysteem staat in voor het regelen van de batterijmodules en zorgt voor een naadloze werking.

TOTAAL incl. batterij: € 6.131 (incl. 6% btw)
TOTAAL excl. batterij: € 3.392 (incl. 6% btw)

Ik verschoot hoe goedkoop het wel is t.o.v. vrienden/familie die enkele jaren terug legde.
Mààr die hebben wel Huawei of andere merken waar ik reeds van hoorde (Solis, Solaredge, SMA,..), en als ik de salesperson mag geloven (die los van de groepsaankoop al eens langskwam) dan zou hij Huawei wel aanraden omwille van de software & betrouwbaarheid.

Wat denken jullie van dit voorstel? En van de betrouwbaarheid van de merken Solis & Pylontech?

Heb dezelfde viesmann panelen. 2.5y geleden gelegd. 28 stuks. Daarnet nog opgezocht, was 150 per paneel en ~10k voor alles. Lijkt me gelijkaardig.

Hoe ze aan die rendementen komen is me een mysterie. 1000kwh aan 35 cent is 350 euro, dus 10y terugverdientijd...

Hallo hallo,
Hier al even in aan het snuisteren, en deze kerstvakantie dan toch eens offertes gevraagd voor ons rijhuisje dat we in de toekomst gaan verbouwen.
Verbruiken nu erg weinig (1000kWh/jaar), vooral op gas, in de toekomst mogelijks wel een L/L warmtepomp en/of een elektrische boiler. Met dat in het achterhoofd, en ook voor het gerust om wat zelfstandig stroom op te kunnen weken de komende jaren...
...

Zoals cege al aangeeft, rekenen ze veel te optimistisch door.

Terugverdientijd zonder batterij zal eerder 8-10 jaar zijn. Zelfconsumptie met batterij lijkt me wel erg hoog ingeschat, tenzij jullie speciaal veel verbruik hebben (bv. aquarium) wat uit je eerste zinnen niet zo blijkt te zijn, zal een opstelling zonder batterij financieel interessanter zijn dan met batterij.

Klopt jullie huidig verbruik? 1000 kWh/jaar (gas + elektriciteit samen als ik je post lees) is wel extreem weinig, in dat geval zal je zelfconsumptie toch een stuk lager uitvallen, zelfs als je je gasverbruik deels of gedeeltelijk naar elektriciteit verschuift.

Thanks voor na te kijken :). Idd vond de terugverdientijd ook bestfantastievol & niet erg transparant, daar kijk ik dus ook niet echt naar.

@Noctilucus huidig verbruik van 1000kWh is enkel electriciteit, voor gas zitten we aan 5000 kWh.
Zal in toekomst alleen maar stijgen, vaker vanuit thuis werken, mogelijks L/L warmtepomp, meer ruimtes die we gaan verwarmen na de verbouwing, ..

Wat ik me nu nog het meest afvraag:
- Is het merk van de omvormer good enough om verder met te gaan, om later eventueel batterij aan te connecteren en te kunnen genieten van een goede app / EMS. Ook zit ik met bezorgdheid over alles met Chinees materiaal te doen, zijn er Europese toestellen aan te raden? Lijkt nu vooral een pak duurder.
- De batterij is best goedkoop, en wij verbruiken vooral 's avonds komende jaren. Vriend van me heeft Flexio en op die manier lijkt een batterij mij wel interessant (stroom inslaan op goedkoopste momenten, terugverkopen voor dippen in het net op te vangen ,.. ). Maar dat zal bij deze EMS en batterij merk misschien minder zijn? Is het waard om andere offertes te vragen met een bekendere type omvormer en batterij? Zal wss pak duurder zijn hé?

Dag 5 dat de zonnepanelen echt 0kwh gaan opbrengen door de sneeuw die er op ligt. Scheelt toch 3-4kwh per dag. Ik bedacht me net dat donderdag misschien "de ideale" moment was om eens op mijn plat dak te klimmen en de sneeuw te verwijderen en alles te kuisen. Maar misschien ook niet zo handig/veilig met de sneeuw. Hebben nieuwbouw zadeldaken wel al opbrengst?

Dag 5 dat de zonnepanelen echt 0kwh gaan opbrengen door de sneeuw die er op ligt. Scheelt toch 3-4kwh per dag. Ik bedacht me net dat donderdag misschien "de ideale" moment was om eens op mijn plat dak te klimmen en de sneeuw te verwijderen en alles te kuisen. Maar misschien ook niet zo handig/veilig met de sneeuw. Hebben nieuwbouw zadeldaken wel al opbrengst?
Hangt allemaal af van de oriëntatie, hoek en locatie. Hier in de buurt ligt er nergens nog sneeuw op de daken/PV installaties maar waar ik dit weekend was, lag er op sommige N-gerichte daken wel nog een beetje op.

Op plat dak?

Hier op hellend dak staan we al goed in het groen vandaag.

Tbh zou ik voor die paar euro's extra opbrengst niet op een glad dak kruipen met het risico er af te totteren.
Wacht gewoon een week en dat is gesmolten.

Mijn volgende passage op het platte dak, voor de halfjaarlijkse schoonmaak van de panelen (en uitkuisen van de regenafvoeren) zal in maart zijn (op een weekend dat het niet waait of regent).

Op plat dak?

Hier op hellend dak staan we al goed in het groen vandaag.
Ja plat dak. Zon komt er volle bak door. 0.00 kwh 😭
Tbh zou ik voor die paar euro's extra opbrengst niet op een glad dak kruipen met het risico er af te totteren.
Wacht gewoon een week en dat is gesmolten.

Mijn volgende passage op het platte dak, voor de halfjaarlijkse schoonmaak van de panelen (en uitkuisen van de regenafvoeren) zal in maart zijn (op een weekend dat het niet waait of regent).
Ja voor de paar euro's zou het niet zijn, gewoon het moet toch eens gebeuren dus ik dacht 2-in-1. Maar inderdaad. De dakrand is nu niet zo hoog, je moet maar eens uitschuiven of blijven hangen aan iets.

De dakrand is nu niet zo hoog
De mijne wel (40cm) waardoor het merendeel deze tijd van het jaar vrijwel gans de dag wel steeds enkele panelen voor een stuk in schaduw liggen. Ook duidelijk zichtbaar aan de spanning / stroom die nogal interessante sprongen neemt om het optimaal punt te vinden.

Zie bijvoorbeeld vandaag de sprong op 10u05 waarbij het plots interessanter werd om sommige (delen van) panelen te bypassen om de veel hogere stroom van direct licht (ten opzichte van indirect licht) te krijgen. Of om 10u15 en 10u35 wanneer de spanning plots stijgt omdat er een (deel van) een paneel niet meer bypast.

nGGgIi5.png

cwImFiq.png

Power optimizers lijken mij gezien hun hoge kost ten opzichte van de panelen zelf en het aantal die ik zou nodig hebben hun kostprijs niet waard. Vanaf de lente tot herfst staat de zon het merendeel van de dag wel hoog genoeg. Juist 's ochtends en 's avonds (en nu in de winter met laagstaande zon wat langer ...) is dit telkens even een probleem.

Anderzijds ben ik wel aan het overwegen om iets van snelbouwsteen/ytong/stukken isolatieplaat onder de voetjes van die frames te steken om een 20tal cm hoger uit te komen. Dat zou alleszins al veel schaduw van de dakrand vermijden door dat het onderste gedeelte van de panelen nog "slechts" een 15 tal cm onder de dakrand zit in plaats van de 35 tal cm nu.

Laatst bewerkt:
Hier hebben we een plat dak en brengen ze nog op. Maar zoals reeds gezegd, hangt af. Volgende keer zal jij wel opbrengst hebben en zal er bij mij sneeuw op liggen.
Ik klim er maar 1x per jaar op en dat is bij de lente schoonmaak.

Momenteel wekken ze 1,9kW op, wat net voldoende is voor ons huidig verbruik.
Vriendin is thuiswerk aan het doen, vaatwasser staat op, warmtepomp draait en ik zit ook nog wat achter de pc,.....

SXyAz.gif

Laatst bewerkt:
Plat dak en al mooie opbrengst, ik veronderstel dat al de sneeuw al weg is.

Bijlagen

• Screenshot_20250113_122404_FusionSolar.jpg
    Screenshot_20250113_122404_FusionSolar.jpg
    102,4 KB · Weergaven: 11
Ja plat dak. Zon komt er volle bak door. 0.00 kwh 😭

I feel you... Ik zit hier ook met de nodige frustratie. Dan schijnt de zon eindelijk eens, en dan liggen mijn panelen vol sneeuw... :unsure:

Vandaag dan toch eindelijk voor de eerste keer opnieuw injectie, de volle 50 watt ondertussen :crazy:

Nieuwbouw plat dak hier. Ik moet zeggen dat wij eigenlijk nog nooit op ons dak geweest zijn om iets te onderhouden. Misschien toch maar eens doen dan. Ik heb wel altijd gehoord dat je best van die panelen afblijft?

I feel you... Ik zit hier ook met de nodige frustratie. Dan schijnt de zon eindelijk eens, en dan liggen mijn panelen vol sneeuw... :unsure:

Vandaag dan toch eindelijk voor de eerste keer opnieuw injectie, de volle 50 watt ondertussen :crazy:

Nieuwbouw plat dak hier. Ik moet zeggen dat wij eigenlijk nog nooit op ons dak geweest zijn om iets te onderhouden. Misschien toch maar eens doen dan. Ik heb wel altijd gehoord dat je best van die panelen afblijft?

11.3 kwh productie. 1kW injectie. attaboy!

Hier (test-aankoop) staan een aantal do's en don'ts van zelf je zonnepanelen te reinigen.

Terug
Bovenaan