Zonnepanelen Topic

Op bewolkte winter dagen is er vaak veel wind. Op het internet lees je wel eens dat een kleine windmolen op een winderige plaats 500 watt of zelfs 1kw kan leveren maar dat die dingen "te duur" zijn. Ik zou er wel graag eentje op mijn dak zetten for science

Windmolens zijn om het zacht te noemen niet echt ideaal om als particulier te hebben qua opbrengst. De grootte en hoogte van een windmolen zijn nu eenmaal 2 enorm belangrijke parameters die je bij jezelf thuis niet groot genoeg krijgt.

Zie de ervaringen hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/80643626#80643626

Die heeft data van een molen met 2m diameter, 13m hoog. En haalt er dan gemiddeld nog geen 2kwh per dag uit.

't is wel een tof idee, om zowel dag als nacht, en zomer en winter nog energie te kunnen genereren. Maar spijtig genoeg niet echt goed genoeg.

Het stond rood.

Inverter in danger

The maximum PV voltage is too high for the selected inverter. The resulting system design must not exceed the inverter maximum DC voltage rating.

Solutions

1. Reduce the number of PV modules per string.
  2. Select a different PV module.
  3. Select a different inverter.
Is omdat je string te lang is.

Minder panelen op de string en uitlussen. Dus ipv 16 x 1 -> 8 x 2 maken.

Neem een sunny boy smart energy dan?

Die heeft 3 trackers

Dat is het net, die is inbegrepen.

Maar hun originele offerte was de sunnyboy smart in de poolhouse met daarop 2 strings aangesloten. (5.0 omvormer met 5915wp aan panelen)
en op het huis komen extra panelen (9000+wp aan panelen in totaal) , en die gingen ze zonder problemen kunnen aansluiten op die bestaande SB3.6 (quod non, volgens SD site)

Vandaar mijn voorstel naar hen: wissel de omvormers.

Aha, ok ik ben mee :)

Ja het is aan de installateur om een correct string design te maken (eigenlijk voor je iets verkoopt ...) hé.

Toen ik gisteren via mail voorstelde om de omvormers te wisselen vielen ze uit de lucht, ze dachten dus dat de 5.0 hybrid voor de 9k wp aan panelen waren :laugh: Denk dat hun verkopers niet met hun ontwerpers samenwerken :lol:

Voorstel gekregen van installateur voor 8*430Wp Oost, en 8*430Wp West op plat dak.
Hij stelt omvormer voor van 4.4kW. Is dat niet wat aan de lage kant?

Voorstel gekregen van installateur voor 8*430Wp Oost, en 8*430Wp West op plat dak.
Hij stelt omvormer voor van 4.4kW. Is dat niet wat aan de lage kant?
Kan je zelf bereken met PVCalc. PVCalc is wel vrij conservatief. Reken maar op 10% meer performantie.

Je gaat een beetje clipping hebben in de zomer. Ik zou een 5.0kW omvormer zetten. Al ik het verschil in de simulatie maar 100kWh op jaarbasis.

Sinds eergisteren is eindelijk de installatie hier ook in werking gesteld.

Filmpje van de heraanleg van het dak.
Panelen zijn geintegreerd met de leien en liggen rechtstreeks op het onderdak. Geeft toch wat meer flush uitstraling.
Werken helaas wel massaal veel vertraging al gehad, dus gevel/dak zal pas klaar zijn eind januari. Extreem frustrerend wel want vuiligheid allom.

64 panelen met 27.52kWp piek. Enphase setup met IQ8HC micro inverters.
Nu nog is deftig in home assistant integreren. Ik exporteer ook al de data naar PV Output

PV Output

Misschien wel leuk om daar in de stijl van BOINC projecten vroeger een team aan te maken voor BG en dat we daar onze data indumpen.
Easy setup en altijd wel tof zo projectjes.

Zeer stevige installatie. Wat is jouw verbruik, of zit daar iets van productie-activiteit in dat huis?

Momenteel zal dat ergens 15.000kWh per jaar zijn, zou is exact moeten kijken.
Komt echter dan nog zwembad etc dus ik heb liever teveel dan te weinig.
Elektrische auto's die er dan bijkomen,...
Hebben nog geen warmtepomp, CV is alsnog mazout dus wij verbruiken wel stevig.

Heb niet noodzakelijk gekeken naar wat heb ik exact nodig maar meer ''het kan dus we doen het''.
Stroomprijzen gaan toch alleen maar blijven stijgen.
Zou toch ook zeker al tussen de 20-30kWh aan batterijen willen plaatsen.

I wish.

Ik zit met een sluimerverbruik van rond de 1kWh 24/7.
Netwerk, computers en aquaria. Dat helpt niet :)
Dan nog elektrische auto van mijn vrouw erboven en je komt er snel.
Je bedoelt een continu verbruik van 1kW.
Een kWh per dag is vrij normaal tot weinig zou ik zeggen, en maar 365 kWh op een jaar...

Terug
Bovenaan