Zonnepanelen Topic

Iemand zonnepanelen in combinatie met een groen dak?
De beplanting onder de panelen gaat toch afsterven omdat het geen zonlicht meer krijgt?
De firma die is komen opmeten en de installateur hebben niets erover gezegd. De panelen liggen op een 13° helling. Niet zo hoog dus.

Brussels leefmilieu heeft een fiche die hier wat op in detail ingaat. Er zijn toch wel wat aandachtspunten.
schaduwminnende planten, grindlaag voor drainage etc.
https://document.leefmilieu.brussels/opac_css/elecfile/IF_RT_BATEX_Fiche4.2._Daken_NL.pdf

Maar dit wil je natuurlijk ook niet tegenkomen. :unsure:
https://www.contactmuziek.nl/groen-dak-en-zonnepanelen.html

Vroeger werd er in de financiele analyses van zonnepanelen rekening gehouden dat de omvormer om de 10 jaar vervangen moest worden; dat is toch ook geen waarheid gebleken he. Die omvormers gaan veel langer mee.

Vroeger werd er in de financiele analyses van zonnepanelen rekening gehouden dat de omvormer om de 10 jaar vervangen moest worden; dat is toch ook geen waarheid gebleken he. Die omvormers gaan veel langer mee.

Goed nieuws, maar als ze op veel merken/modellen maar 10 jaar garantie geven, kan je er maar beter van uit gaan dat ze het maar 10 jaar uithouden. Als het financiële plaatje dan OK is, kan het alleen maar beter meevallen.

Mijn tv heeft maar 2 jaar garantie, maar gaat langer mee.

Ja, dat blijft choquerend kort, die garantie bij TV's. Ik zou denken, eerder gedreven door snelle rotatie van modellen, geen zin om veel wisselstukken jaren te garanderen want de gemiddelde TV gaat 7 à 8 jaar mee.

Maar goed, als je financieel rendement bij zonnepanelen zo sterk afhangt van een extra omvormer na 10 jaar (of niet), moet je beseffen dat je het niet voor het financiële plaatje moet doen maar uit overtuiging of omdat je verwacht dat je elektrisch verbruik serieus zal stijgen. Genoeg andere factoren in de berekening waar je met meer onzekerheid zit, bv. hoe injectietarieven nog gaan evolueren, vooral tijdens periodes met overschot aan zonne-energie.

Voor de experten hier, ik denk niet dat ik deze vraag al eerder heb gesteld.

Wij hebben momenteel 6300wp liggen met een 5kw Sunny boy omvormer. Deze liggen pal op het oosten op een zadelzak. Fijn om vanaf 's ochtends al productie te hebben, maar deze piekt vrij snel af (rond 10:30-11:00) waarna de productie afzwakt uiteraard.
Met de digitale meter in aantocht is de massaproductie dus niet meer nodig en zoek ik dus eerder om een meer evenwichtigere curve te hebben. Aangezien er nog een stukje premie aankomt bij het omwisselen (dacht ik?) valt er dus ook een stuk investering terug te winnen.

Wat is jullie advies? Een aparte installatie leggen op het westen van bv 3000wp? Kan dit op dezelfde omvormer (wetende dat deze afvlakt op de 5kw) of dient er een aparte of nieuwe te komen? Benieuwd wat de meningen zijn.

Verbruik is vrij evenwichtig doorheen de dag, geen EV, lucht-lucht warmtepomp waarmee ik nu tot en met november doorkom.

Vanaf de lente mogen we ook stekker zonnepanelen inpluggen: https://tweakers.net/nieuws/227780/...anaf-april-2025-toegestaan-in-vlaanderen.html

Nu nog die thuisbatterijen.
Volgens De Tijd zouden batterijen ook toegelaten worden.
De Vlaamse energiewaakhond VREG heeft nu zijn goedkeuring gegeven, waardoor het gebruik ook in Vlaanderen zal worden toegelaten. De verplichting om zonnepanelen of thuisbatterijen met een vaste aansluiting rechtstreeks aan te sluiten op de elektriciteitsinstallatie in een woning wordt opgeheven.

Thanks! Ik had deze week ergens een filmpje gezien van iemand die het document van de VREG heeft doorgenomen. Blijkbaar zou zo mobiel product in België maximaal 600W vermogen mogen leveren terwijl dat 800W in de buurlanden is. Dus producten die makkelijk verkrijgbaar zijn in Nederland of Duitsland, gaan we hier nog niet mogen inzetten...

Als je zo'n paneel in dezelfde stekkerdoos zou steken als pakweg je PC. Krijgt die PC dan rechtstreeks elektriciteit van dat paneel, of gaat dat toch eerst nog even via de zekering, of kan dat gewoonweg niet?
In het eerste geval zit je toch met een risico?

Als je zo'n paneel in dezelfde stekkerdoos zou steken als pakweg je PC. Krijgt die PC dan rechtstreeks elektriciteit van dat paneel, of gaat dat toch eerst nog even via de zekering, of kan dat gewoonweg niet?
In het eerste geval zit je toch met een risico?
Klopt. Daarom dat het max 600 of 800W is voor zo'n oplossingen. Het passeert pas een zekering als je de stroom op een andere groep vraagt.

600W da's echt niets hé
Ik heb een paar live simulaties draaien in HomeAssistant.
2x HomeWizard van 2.7kWh en 800W vermogen (dus 5.4kWh en 1600W vermogen) besparen mij evenveel energie als een 5kWh met 2.5kW vermogen. Die 400Wh extra capaciteit compenseert het snellere opladen/ontladen van die performantere 5kWh batterij.

Weet jij trouwens wat de efficiëntie van zo'n hybride omvormers bij 200W afname? Want ik zie mijn omvormer rond de 50% efficiëntie zitten in de ochtend als hij juist opstart en ongeveer 200W levert. Mag ik er dan van uitgaan dat als ik een batterij aan die omvormer hang, ik 's nachts ook maar 50% efficiëntie heb?
Die HomeWizard batterij werkt met micro omvormers die tussen de 70 en 90% efficientië hebben en volgens mij effcienter zijn lagere vermogens tijdens de nacht. Gezien 50% van mijn afname standby verbruik is, zou ik al veel baat hebben bij 1 of 2 HW batterijtjes.

opzich is het niet veel.
Langs de andere kant zijn het ook maar kleine batterijen, die vooral dienen om het nachtverbruik te coveren. Dan heb je niet veel vermogen nodig.
Voor mij is het vermogen van opladen belangrijker dan het vermogen van ontladen om die reden. Soms heb ik een uurtje 3kW op een zonnige ochtend of middag in de wintermaanden. Maar met 600 of 800W laden, komt er niet veel bij natuurlijk.

Als ik 's avonds zit te gamen en mijn vriendin kijkt TV, zitten we net aan 800W vermogen. Prima dus, al is dat batterijtje dan wel tegen middernacht leeg. Maar zo'n 1 HW batterij zou mij zo'n 1000kWh per jaar afname besparen, wat het wel de moeite maakt. Een 10kWh zou mij het dubbele besparen in afname, maar kost wel 4-5x zoveel.

Voor mij is het vermogen van opladen belangrijker dan het vermogen van ontladen om die reden. Soms heb ik een uurtje 3kW op een zonnige ochtend of middag in de wintermaanden. Maar met 600 of 800W laden, komt er niet veel bij natuurlijk.

Als ik 's avonds zit te gamen en mijn vriendin kijkt TV, zitten we net aan 800W vermogen. Prima dus, al is dat batterijtje dan wel tegen middernacht leeg. Maar zo'n 1 HW batterij zou mij zo'n 1000kWh per jaar afname besparen, wat het wel de moeite maakt. Een 10kWh zou mij het dubbele besparen in afname, maar kost wel 4-5x zoveel.
Qua simulaties kom ik zowat gelijkaardig uit.

In de winter heb je inderdaad momenten dat je korte periode voldoende vermogen hebt via uw zonnepanelen, maar u batterij beperkt is naar oplaad vermogen.

1HW batterij zou hier ook 1000kwh per jaar besparen, wat neer komt dat die gemiddeld op 24uur oplaad en ontlaad. Een grotere batterij scoort beter, maar als je dan de meerprijs in rekening brengt, weegt dat niet op.

Naar piekvermogen maakt het in onze situatie weinig uit. Mijn facturatiepiek is 3,2kW. Ik kan dus maximaal €28 op jaarbasis besparen.
Je betaalt altijd al voor 2,5kW. Dus als je 800W zou kunnen ontladen, dan zou ik een piek kunnen trekken tot 3,3kW.

Laatst bewerkt:
Qua simulaties kom ik zowat gelijkaardig uit.

In de winter heb je inderdaad momenten dat je korte periode voldoende vermogen hebt via uw zonnepanelen, maar u batterij beperkt is naar oplaad vermogen.

1HW batterij zou hier ook 1000kwh per jaar besparen, wat neer komt dat die gemiddeld op 24uur oplaad en ontlaad. Een grotere batterij scoort beter, maar als je dan de meerprijs in rekening brengt, weegt dat niet op.

Naar piekvermogen maakt het in onze situatie weinig uit. Mijn facturatiepiek is 3,2kW. Ik kan dus maximaal €20 op jaarbasis besparen.
Je betaalt altijd al voor 2,5kW. Dus als je 800W zou kunnen ontladen, dan zou ik een piek kunnen trekken tot 3,3kW.

Zo een stekkerbatterij is ook wel interessant voor mijn woning op 3 fase 230. Kan ik ze opladen in een stopcontact verbonden op l1 waar de zonnepanelen zitten. En 's avonds gebruiken op l3 waar het huishouden op zit. Zo maak ik minder onbalans na de DM.

Thanks! Ik had deze week ergens een filmpje gezien van iemand die het document van de VREG heeft doorgenomen. Blijkbaar zou zo mobiel product in België maximaal 600W vermogen mogen leveren terwijl dat 800W in de buurlanden is. Dus producten die makkelijk verkrijgbaar zijn in Nederland of Duitsland, gaan we hier nog niet mogen inzetten...
Gaat toch niemand mobiele toestellen controleren

Terug
Bovenaan