Zonnepanelen Topic

Ik zou dat eens vragen aan de installateur, die is toch ook ter plekke gekomen vermoed ik?
Die is terplekke gekomen maar er werd daar niets over gezegd. Heel veel technische zaken werden niet besproken. Hij wilde weten waar onze zekeringskast was en hoe de bekabeling van het dak naar de zekeringskast zou komen. Alles van A tot Z zou door hun worden geregeld.
Na het ondertekenen van de offerte krijgen we het bericht dat er iemand langs zou komen om op te meten. Misschien om ons elektriciteitsnet klaar te maken om de panelen aan te koppelen?

Die is terplekke gekomen maar er werd daar niets over gezegd. Heel veel technische zaken werden niet besproken. Hij wilde weten waar onze zekeringskast was en hoe de bekabeling van het dak naar de zekeringskast zou komen. Alles van A tot Z zou door hun worden geregeld.
Na het ondertekenen van de offerte krijgen we het bericht dat er iemand langs zou komen om op te meten. Misschien om ons elektriciteitsnet klaar te maken om de panelen aan te koppelen?
Dat doet de technieker die de panelen komt installeren. Ik zie op hun site dat dat een service is die ze doen, maar ik had daar nu nog nooit van gehoord. :p

Afhankelijk van het vermogen en de fasering van de omvormer is de kans groot dat de kabel tussen de grote en de kleine zekeringskast niet voldoet om al die zonnestroom over te sturen. Ik zou dus eerder denken dat die eerste kerel een kloefkapper is.

Er lopen veel cowboys rond in de zonnepanelensector die er de kantjes van aflopen met een "goed genoeg" mentaliteit. Bij mijn nieuwbouw heeft mijn elektricien ook moeten bellen om iets uit te leggen aan de "zonnepanelen elektricien" omdat die iets essentieel niet begreep.
Thx voor je reactie

K heb eens gebeld naar m'n electricien.
Best is idd om voedingskabel naar de hoofdzekeringskast te verbinden of een kleine zekeringskast bij de omvormer die direct verbonden is met de hoofdzekeringskast.

Er zijn 3 firma's gekomen en t is enkel de laatste die me hierop attente maakte. De andere 2 zeiden dat het mogelijk was.

De electricien probeerde dat hij zonnepanelen mocht plaatsen. K zie wel wat z'n offerte is maar z'n merk dat hij voorstelde ken ik niet.
Een Duits merk , Aleo. Iemand hier ervaring mee? Evengoed als de tier 1 zonnepanelen?

Hier via HomeAssistant is het elke 5 a 10minuten een update. niet live live, maar ook niet historisch.
HomeAssistant leest hier elke 30s uit rechtstreeks via Modbus TCP door middel van de Huawei Solar integratie (te vinden op HACS).
Er is nog een andere integratie te vinden die langs de Huawei cloud gaat maar die leest inderdaad maar om de 5 a 10 minuten uit en is bij mijn weten ook rate limited.

Mogelijks voor SMA en whatever andere merken van omvormers een gelijkaardig verhaal. Als je kan gewoon zo opzetten dat je lokaal uitleest.

Theoretisch kunnen ze dat misschien wel, in de praktijk maak ik me er geen zorgen. Ze gaan echt geen heksenjacht openen naar die paar mensen die een "stopcontact-zonnepaneel installatie" hebben.
Binnenkort mag het eindelijk ook in België.

Na 1 jaar zonnepanelen (eigenlijk 14 september maar bon, schrikkeljaar): 7 256 kWh geproduceerd. Met 8 100 Wp aan panelen, quasi exacte Z-orientatie en een omvormer van 5 kW. Moet nu wel zeggen dat die omvormer eigenlijk in realiteit tot 5.4 kW gaat.

Denk dat ik, door de relatieve grote overdimensionering van mijn installatie, niet zo heel veel productie mislopen ben in dit kwakkeljaar.
Nog geen volledig jaar digitale meter maar verwacht rond de 60% zelfdekking te zitten, met voorlopig een piek van 79.5% in augustus en dieptepunt 19.1% in december (maar december was dan ook écht een triestige maand met 123 kWh productie).

Ik raak serieus ambetant van mijn buren.

Mijn panelen liggen op de grond in weide. Die wappies snoeien allemaal hun bomem en hagen niet.

Ik snoei bomen en hagen dus wel en het is altijd "moet ik ze meenemen". Neenee, we doen het zelf wel.

Beuenhagen van 5m hoog ondertussen. Eiken die 3-4m over de draad groeien. Die panelen zitten de helft van de tijd in de schaduw van buren.

Waar we vorig jaar nog 8.5KWh hadden, gaan ze dit jaar op 7-7.2kwh uitkomen. En dat met 11kwp ZO...

Hoe moeilijk is het nu om 1x per jaar een halve dag je bomen of hagen wat te snoeien...

Ik raak serieus ambetant van mijn buren.

Mijn panelen liggen op de grond in weide. Die wappies snoeien allemaal hun bomem en hagen niet.

Ik snoei bomen en hagen dus wel en het is altijd "moet ik ze meenemen". Neenee, we doen het zelf wel.

Beuenhagen van 5m hoog ondertussen. Eiken die 3-4m over de draad groeien. Die panelen zitten de helft van de tijd in de schaduw van buren.

Waar we vorig jaar nog 8.5KWh hadden, gaan ze dit jaar op 7-7.2kwh uitkomen. En dat met 11kwp ZO...

Hoe moeilijk is het nu om 1x per jaar een halve dag je bomen of hagen wat te snoeien...
Hoeveel van dat verlies zou daaraan liggen en hoeveel aan het weer? Hier vorig jaar 5.7mwh en tot nu toe maar 4.1mwh. Wetende dat het vanaf nu enkel maar minder wordt, wordt dat dus geen vette. Procentueel ga je volgens mij niet veel verliezen op het eind van het jaar door die wildgroei.

Laatst bewerkt:
Wat zijn zo'n beetje de beste zonnepanelen momenteel ? Zou er een 20-tal willen laten plaatsen.
Of is er ergens een test met reviews of iets dergelijks beschikbaar ?

Hey allemaal, even een korte vraag. Ik heb al een hele tijd problemen met 1 van mijn panelen waarbij het paneel zelf maar een fractie van de andere panelen lijkt op te brengen. Ik heb meermaals een afspraak proberen vast te leggen met de installateur van de panelen maar het werd altijd op de lange baan geschoven. Nu had ik toch eindelijk een afspraak vast, komen ze natuurlijk opdagen wanneer ik niet thuis ben terwijl afgesproken was dat ze op een bepaald uur zouden langskomen als ik er ook was.

Mijn vrouw was wel thuis maar die wist niet wat er moest nagekeken worden. Het waren ook blijkbaar 2 Spanjaarden die geen Engels konden. Die mannen hebben dan iets gedaan maar het paneel brengt nog steeds maar een fractie op. Ik heb wel gemerkt dat het paneel op een aparte string is gezet (1.0) terwijl het vroeger gewoon 1 string was en het paneel het derde in de reeks was. Je ziet ze ook van 1.1.2 naar 1.1.4 gaan nu.

Iemand weet wat hier aan de hand is ? Waarom ze dat bvb gedaan zouden hebben en wat de originele oorzaak zou kunnen zijn (optimizer kapot ?)

IMG-0676.png

Laatst bewerkt:
Hey allemaal, even een korte vraag. Ik heb al een hele tijd problemen met 1 van mijn panelen waarbij het paneel zelf maar een fractie van de andere panelen lijkt op te brengen. Ik heb meermaals een afspraak proberen vast te leggen met de installateur van de panelen maar het werd altijd op de lange baan geschoven. Nu had ik toch eindelijk een afspraak vast, komen ze natuurlijk opdagen wanneer ik niet thuis ben terwijl afgesproken was dat ze op een bepaald uur zouden langskomen als ik er ook was.

Mijn vrouw was wel thuis maar die wist niet wat er moest nagekeken worden. Het waren ook blijkbaar 2 Spanjaarden die geen Engels konden. Die mannen hebben dan iets gedaan maar het paneel brengt nog steeds maar een fractie op. Ik heb wel gemerkt dat het paneel op een aparte string is gezet (1.0) terwijl het vroeger gewoon 1 string was en het paneel het derde in de reeks was. Je ziet ze ook van 1.1.2 naar 1.1.4 gaan nu.

Iemand weet wat hier aan de hand is ? Waarom ze dat bvb gedaan zouden hebben en wat de originele oorzaak zou kunnen zijn (optimizer kapot ?)

IMG-0676.png
Hoi,
Heb hetzelfde probleem met 3 van de 12 zonnepanelen,zijn inderdaad de optimizers....ook van Solaredge.
Ze komen deze vervangen maar god weet wanneer..

wat zijn tegenwoordig ongeveer de richtprijzen per kwp? 1.1? 1.2?

Offertes aangevraagd voor SMA 5.0 hybrid met 13x455wp panelen.

Ik heb de voorbije een paar firma's laten komen voor offertes voor zonnepanelen en airco's

firma 1:
- 18 x viesman denim 440 glas/glas
hawai sun2000 omvormer 8ktl
30 j produkt en vermogengarantie
prijs: 8150 euro
-18 x trina solar 440 glas/glas
huawai sun2000 omvormger 8ktl
prijs: 8000 zeuro

een batterij luna2000 7kwh kost 4860 euro
10 j garantie op de omvormer

firma 2:
18 × JA Solar JAM54D41-440/LB
huawai sun2000 omvormer 4.6ktl
energieopbrengst na 1j: 6042 kwh (is dit niet weinig??)
prijs 5540.45 euro

firma 3:
-trina solar 440 glas glas bifaciaal (vermogen 7480 wattpiek)
-omvormer Solis RHI_3p8k-hves-5g-Hybride (5jaar garantie op deze omvormer bij huawei is dit 10jaar)
-solis RHI energiemeter
-7994.78 euro

ik verschiet wel van de prijs van firma 2, deze is +-2000 a 2500 euro goedkoper. (is ja solar een goed merk?)
de omvormer van firma 2 is ook maar 4.6ktl terwijl de andere 2, 8 ktl zijn.
garantie op omvormer van firma 3 is maar 5 jaar. is dit niet weinig? moest er na 5 jaar een probleem zijn en ik een nieuwe omvormer moet kopen, is dit toch een probleem.

extra vraag:; de vertegenwoordiger van firma 3, dacht dat de omvormer, op max 5 m moet zijn van de hoofdzekeringskast.
op het internet lees ik achter 10m.
over een batterij moet ik het zelf nog overwegen.

Mijn dak bestaat uit tegelpannen.
De ene firma vertelde me dat ze een stuk moeten uitslijpen en een soort coating gebruiken. De andere firma vertelde me dat ze enkel , iets van klemmen gebruiken en niet moet slijpen). Wat is het nu?

graag advies ;-)

Laatst bewerkt:
Ik heb de voorbije een paar firma's laten komen voor offertes voor zonnepanelen en airco's

...

Bij firma 2 ben ik niet verbaasd dat de jaaropbrengst laag ligt: met een 4,6 kW omvormer en 7,9 kWP zal de omvormer best veel aftoppen op zonnige dagen, tenzij je een suboptimale opstelling zou hebben (bv. qua richting, helling, veel schaduw). Hoeft niet noodzakelijk een ramp te zijn als alles boven die piek toch maar naar injectie zou gaan, maar dat beperkt wel je piekopbrengst om bv. airco, EV en andere grootverbruikers tegelijk te laten werken.

Batterij: in de meeste gevallen niet financieel interessant, inderdaad goed van eens na te rekenen wat de terugverdientijd is t.o.v. de verwachte / gegarandeerde levensduur.

Mag op zoveel meter van je kast staan als je wil.

De spanningsval mag gewoon niet te groot zijn. Anders krijg je sneller uitvallen van de omvormer. Maar die is op te lossen door een dikkere voedingskabel te trekken.

Hier staat die 20-30m van de zekeringskast. Ligt een 3 fasen kabel met 3cm doorsnede of zo tussen. Die kabel kost misschien een beetje meer, maar nu ook geen 500 euro.

We hadden ook omvormer die uitviel. Fluvius zei dat het aan de afstand lag en spanningsval. Lo and behold, ze kwamen beetje prutsen in de bak in de straat en nu is alles ok. Dit jaar nooit meer uitgevallen.

Terug
Bovenaan