Zonnepanelen Topic

Het geeft wel een idee hoe goed jouw setup presteert tegenover een gelijkaardige setup. Als iedereen lager zit die maand, dat is er niks mis met de installatie. Heb jij plots veel minder opbrengst dan iemand anders, dan moet de installatie misschien nagekeken worden.
Die informatie heb je op den duur zelf wel, maar voor het eerste jaar is dat wel handig als je even kunt vergelijken.

In januari zie ik bijvoorbeeld twee installaties die beiden op zuid staan met een verschil van 50% in het resultaat voor de genormaliseerde panelen. Welke conclusie kan je daar uit trekken?

In januari zie ik bijvoorbeeld twee installaties die beiden op zuid staan met een verschil van 50% in het resultaat voor de genormaliseerde panelen. Welke conclusie kan je daar uit trekken?
Dat een sample size van 2 installaties niet voldoende is en je ook bijkomende parameters moet kennen: hellingshoek en schaduw
Dus hoe meer mensen hun gegevens delen, hoe beter je kunt vergelijken

Dat een sample size van 2 installaties niet voldoende is en je ook bijkomende parameters moet kennen: hellingshoek en schaduw
Dus hoe meer mensen hun gegevens delen, hoe beter je kunt vergelijken
Plus vergeet ook lokale weersomstandigheden niet. Sommige microklimaatjes in ons Belgenland zijn gewoon zonniger dan andere, en dat kan veranderen op een aantal kilometers.

Plus vergeet ook lokale weersomstandigheden niet. Sommige microklimaatjes in ons Belgenland zijn gewoon zonniger dan andere, en dat kan veranderen op een aantal kilometers.
Gezien je u postcode kan meegeven zal je dat ook zien terugkomen als de gegevensset groot genoeg wordt.

Gezien je u postcode kan meegeven zal je dat ook zien terugkomen als de gegevensset groot genoeg wordt.
Ik heb het echt over "in de vallei" of "op de heuvel" soort van microklimaten. Dat ga je niet zien aan postcodes.
Natuurlijk, Gent vs Limburg gaat evenzeer een verschil geven.

Ik weet eigenlijk niet of er gemiddelde wolkdekkingskaarten bestaan op schaal van luchtfoto's?

We gaan hier renoveren en een witte dakbedekking toepassen (plat dak). Is het dan een goed idee om bifaciale panelen te leggen of maakt dit weinig verschil?

Zonnepanelen geplaatst halfweg juni. Keuring is eind augustus gebeurd. De digitale meters werden vervangen in december. Begin januari de premieaanvraag ingediend (was het een beetje vergeten 🙈). Gisteren mail gekregen dat ik binnen de 2 weken mijn premie mag ontvangen :)

Er is een reden waarom men het een installateurspaswoord noemt en geen gebruikers paswoord.
En waarom moet eenvoudige functionaliteit zoals netwerkinstellingen achter een installateursaccount afgeschermd worden? Die geavanceerde instellingen die het elektrische luik afdekken en gevaarlijk kunnen zijn, interesseren me helemaal niet en wil ik ook niet wijzigen. Maar als een klant/eindgebruiker zelfs de Ethernet/WiFi niet kan beheren zonder naar de installateur te bellen, dan is er in mijn ogen sprake van softwarematige ontwerpfouten in die toestellen.

Als jij het zelf installeert dan heb je de volle eigendom. Indien je het laat installeren door een installateur, dan geef je de volle eigendom af aan de installateur onder de noemer van zorg ervoor dat dit volgens de regels der goed vakmanschap is geïnstalleerd.
Ik denk dat jij dringend eens het begrip volle eigendom moet gaan opzoeken. Door de eindfactuur te betalen ben ik eigenaar geworden van het toestel. Punt aan de lijn. Als ik morgen zin heb om de voorhamer tegen de omvormer te gooien, dan kan dat, want ik ben eigenaar.

Met de term volle eigendom sluit ik op andere situaties zoals huur van het toestel uit, zoals bij de b-box modem van Proximus het geval is. Veel mensen weten niet dat je die gratis huurt bij je abonnement, waardoor Proximus eigenaar blijft en zij de high-privilege root en admin accounts voor zich kunnen houden. Desondanks kan je als klant met de "user" account best veel instellingen wijzigen, toch een pak meer dan op die omvormer.

Maar bij een eigendomsoverdracht hoort ook gewoon de sleuteloverdracht, in dit geval de wachtwoorden. Als het tijdens de garantieperiode toch fout loopt, dan zou men foutieve handelingen moeten kunnen aantonen op basis van de ingebouwde logboeken. Zo werkt het bij heel wat andere systemen.

@Jackerath je kan ook een kWh-teller van Homewizard installeren in jouw zekeringkast om de opbrengst van de zonnepanelen exact te meten.
Herman, dat weet ik, maar ik vind het vreemd dat veel installateurs zich enerzijds een groen imago aanmeten, soms door "green" of "eco" zelfs in de bedrijfsnaam op te nemen, om dan anderzijds liefst zoveel mogelijk hardware zoals kWh-tellers te slijten in plaats van de systemen op een slimme manier te koppelen op basis van reeds aanwezige API's.

De scope van mijn project was vrij simpel. Zonnepanelen voor mijn nieuwbouwwoning met digitale meter. Geen thuisbatterij.

Wat stond er in hun offerte, naast de panelen en de Huawei omvormer? Jawel, een Huawei DTSU666-H kWh-teller. Ik haal dit aan bij mijn elektricien, die mijn Loxone installatie verzorgde, en die gaf meteen aan dat die kWh-teller nutteloos was omdat Loxone een Huawei omvormer via Modbus TCP kan uitlezen. Dus, bij installatie die kWh-teller geweigerd en netjes 250 euro extra korting gekregen op de eindfactuur (terwijl ik om dat component helemaal niet gevraagd had!). Hun uitleg was dat ze die kWh-teller plaatsen zodat die mee gekeurd wordt en de installatie klaar is voor een thuisbatterij te plaatsen later, zonder dat er een herkeuring nodig is.

Ten tweede, van HomeWizard ben ik teleurgesteld, dus dat ecosysteem ga ik niet verder uitbouwen met hun componenten. De ondersteuning voor Huawei is er sinds een goed half jaar, en zelfs vandaag werkt het nog steeds brak. Het feit alleen dat ze die ondersteuning aankondigen en dan meteen aan het betalende abonnement koppelen, vind ik principieel niet kunnen als dan blijkt dat het eigenlijk een alfa/beta release is. Goed, ik ben maar 12 euro kwijt omdat ik ze het voordeel van de twijfel wou geven, maar weet niet of ik het abonnement nog zou verlengen.

Zoals het er nu naar uitziet, zal het uitlezen van de omvormer voor verdere aansturing hoofdzakelijk via Loxone verlopen, en is het uitlezen via HomeWizard eerder een leuke extra voor de grafiekjes, als het zou werken tenminste.

• Eerste wat ik deed was het wifi netwerk dat dat ding broadcastte met volle kracht uitzetten nadat ik er een kabel heb ingeplugd. Ik zou het eerlijk gezegd nogal wiedes vinden moest je zoiets niet kunnen.
Dit is dus exact wat ik wil doen vandaag, maar ik heb de rechten niet. Mijn Huawei is bekabeld aangesloten op het netwerk, maar toch blijft die nog zijn eigen WiFi netwerk uitzenden tot het einde der tijden, voor het geval er eens een service technieker moet aan werken. Dat is gewoon het meest idiote idee dat ik al gezien heb! Ik kan dus ook de WiFi channel niet instellen, waardoor ik in mijn eigen huis met een mooie interferentiebron zit. Het ergste van al is dat de service technieker mijn vraag om dat uit te schakelen niet kon beantwoorden. "Meneer, bekabeld aansluiten was zo al moeilijk genoeg, dat doen we bijna nergens"

Zie dat je me tagde, maar wij doen geen Huawei en ik heb hier dus met de instellingen weinig ervaring in.
Allez, is 3 jaar geleden ofzo dat ik eens ene instelde.
Ok, ik dacht dat dit een vaak voorkomende praktijk was, ook bij andere merken.

Zonnepanelen geplaatst halfweg juni. Keuring is eind augustus gebeurd. De digitale meters werden vervangen in december. Begin januari de premieaanvraag ingediend (was het een beetje vergeten 🙈). Gisteren mail gekregen dat ik binnen de 2 weken mijn premie mag ontvangen :)
En bijna een week later ontvangen :)

situatie :
nu 11 sunpower maxeon 2 van 360 watt op het zuidwesten. Dakhelling van 45 graden, dus rendement van 95% er is nog plek om 3 panelen bij te zwieren, maar estetisch is dat niet zo mooi. ik heb een opbrengst van tussen de 4000 en 4500 kwh per jaar.

Zou een bijkomende noord oost opstelling (60 graden azimuth) het waard zijn? mijn rendement zou dan 55% zijn. als je dat samentelt met mijn 95% nu , zou dat gemiddeld op 75% neerkomen wat identiek hetzelfde is als een oost/west opstelling ( 2x 75%)

Waarom zijn mensen dan zo tegen een noord/zuid opstelling? ik vermoed dat je beter je pieken kan opvangen met oost-west omdat de opbrengst 50 50 is ipv 66/33?

Of is het gewoon het geld niet waard? Er is een EV in aantocht en binnen dit en 10 jaar zal mijn cv ketel ook wel eens moeten veranderen richting warmtepomp. Dit jaar is er ook vloerverwarming en een systeem D bijgekomen en ik kwam eigenlijk nu maar net toe omdat ik ook een aquarium heb en een server rack dat 24/7 draait.

Mijn buikgevoel zegt mij gewoon alles te laten liggen en hopen op grote rendementsverbetering in nieuwere panelen om dan later mijn huidige setup op de andere kant van mijn dak te zwieren en de nieuwe op de huidige plek te leggen....

Maar met de digitale meter is het misschien toch de moeite om er nog eens 6k tegenaan te zwieren? Moeilijke gok...

@zaj, mijn mail niet gehad inzake batterij en slimme sturing rond eind november?
Stuur me anders ff PM want ik moet eerlijk zijn dat ik je naam niet herinner, maar ik zie wel nog de woning voor me in gedachten.
Ben slecht met namen maar heel visueel.... sorry...

Op noord haal je inderdaad zo'n 55%. Hebben er verschillende zo liggen, vooral vanuit esthetisch standpunt dat de mensen dat wouden.
Is in principe wel ok, maar in de winter haal je letterlijk niets om dat de zon niet voorbij de nok komt. Dus eigenlijk gaan ze ook maar 8 maand op een jaar gaan werken.

Dergelijke uitbreiding op een bestaande SolarEdge zou wel absoluut geen 6k kosten. En als ze aan de andere kant van het dak liggen mogen ze gerust anders zijn qua formaat/vorm natuurlijk. Esthetisch maakt dat weinig uit dan t.o.v. de voorste.

Dit is dus exact wat ik wil doen vandaag, maar ik heb de rechten niet. Mijn Huawei is bekabeld aangesloten op het netwerk, maar toch blijft die nog zijn eigen WiFi netwerk uitzenden tot het einde der tijden, voor het geval er eens een service technieker moet aan werken. Dat is gewoon het meest idiote idee dat ik al gezien heb! Ik kan dus ook de WiFi channel niet instellen, waardoor ik in mijn eigen huis met een mooie interferentiebron zit. Het ergste van al is dat de service technieker mijn vraag om dat uit te schakelen niet kon beantwoorden.
Je kan de antenne eraf draaien zodat het signaal nergens meer heen gaat. (beste optie want wifi off is "off when idle" voor huawei. :sarcastic:)
OF
Je vraagt het fusionsolar paswoord/installateurspaswoord en je zet zelf de wifi uit door stappen in volgende link beschreven uit te voeren.
Het stelt 2x niets voor en is 5 minuten werk.

"Meneer, bekabeld aansluiten was zo al moeilijk genoeg, dat doen we bijna nergens"
Wat een clown van een installateur. :eek:

@zaj, mijn mail niet gehad inzake batterij en slimme sturing rond eind november?
Stuur me anders ff PM want ik moet eerlijk zijn dat ik je naam niet herinner, maar ik zie wel nog de woning voor me in gedachten.
Ben slecht met namen maar heel visueel.... sorry...

Op noord haal je inderdaad zo'n 55%. Hebben er verschillende zo liggen, vooral vanuit esthetisch standpunt dat de mensen dat wouden.
Is in principe wel ok, maar in de winter haal je letterlijk niets om dat de zon niet voorbij de nok komt. Dus eigenlijk gaan ze ook maar 8 maand op een jaar gaan werken.

Dergelijke uitbreiding op een bestaande SolarEdge zou wel absoluut geen 6k kosten. En als ze aan de andere kant van het dak liggen mogen ze gerust anders zijn qua formaat/vorm natuurlijk. Esthetisch maakt dat weinig uit dan t.o.v. de voorste.
mailtje idd ontvangen, maar toen leek het mij nog niet super rendabel :) . ik zal je nog eens naar je werk adres mailen ;)

Terug
Bovenaan