Zonnepanelen Topic

Ik heb maar 95kwh productie met 11.2Kwp. O-W orientatie. Heb gecheckt en vorig jaar had ik 93kwh, dus gelijkaardig. Lijkt me wel bijzonder weinig in vergelijking met anderen hier.
Daar lijkt mij inderdaad iets fout te lopen.

Er liggen panelen op mijn dak voor 2.83 kWp.
Omvormer kan max 2.2 kWp aan.

70 kWh opgewekt

edit: laat maar :)

Iedereen invullen in beyondgaming.be/solar :)

182kwh hier
11.6kwp, o/w (maar huis staat op zijn beurt ook 37 gedraaid op het N) en in de wintermaanden waarschijnlijk ook last van schaduw v d dakrand (en vanaf 15u ofzo ook van het huis van de buurman).
Ook 3 dagen 0 output door sneeuw op de panelen.
En 100% zelfverbruik uiteraard.

71kWh voor januari met 3,12kWp (12x260), ZO onder 14 graden (plat dak met flatfix fusion) op 2,5kVA omvormer.
Is de beste januari ooit sinds installatie in 2017.
Hier ook 3,12kWp (8x390), 4x ZO en 4x ZW onder 35gr op 3.3kVA omvormer. Wij hebben 82,71 kWh opgewekt deze maand. Ook wel de beste januari sinds 2021.

274 kWh met 5,625kWp op een 5kW Sunny Boy, -25° ZZW, 45° dakhelling.

Lijkt me zot hoog tegenover de vorige posters... Is dat gewoon puur de opstelling of heb ik chance gehad met de zon hier? Vorig jaar was 195 kWh, dus misschien gewoon geluk met het weer ...

274 kWh met 5,625kWp op een 5kW Sunny Boy, -25° ZZW, 45° dakhelling.

Lijkt me zot hoog tegenover de vorige posters... Is dat gewoon puur de opstelling of heb ik chance gehad met de zon hier? Vorig jaar was 195 kWh, dus misschien gewoon geluk met het weer ...
Ik denk dat in de winter uw opstelling er veel toe doet. Op schuine daken is uw helling al veel gunstiger en als je dan ook nog beter loodrecht geörienteerd staat op de middagzon zal dat wel een pak verschil geven.
In de lente en de zomer zal dat verschil een pak verkleinen want dan geven ook mijn suboptimaal geörienteerde panelen (plat dak, 12°C, O-W en dan nog niet perfect O-W) tegen max output voor het grootste deel van de tijd.

Ik hoop dit jaar een tuinhuis te kunnen bouwen waar ik nog wat panelen op wil leggen. Die zouden wel in een wat hogere helling liggen en (min of meer) Z georienteerd zijn. Dat gaat denk ik in de wintermaanden een goeie boost geven.

137 kWh op oost-west 8,7 kWp setup op plat dak met wat schaduw van hoge dakrand en dakkoepels.
Moet nog altijd is zien om die panelen wat hoger te leggen zodat die schaduw geen probleem meer vormt.

Als er op termijn nog een tuinhuis komt met zonnepanelen dan alleszins naar het zuiden en onder een goede hellingshoek.

251kwh voor 14kwp panelen op oost west.
Als de zon laag staat is zuid inderdaad rendabeler. Op voorwaarde dat je alles kan verbruiken op de middag. Anders is er vooral veel injectie.

100% eigengebruik hier door de thuisbatterij.

Nieuw hier maar wil mee mijn statistieken geven.
Heb zonet mijn instalatie toegevoegd op beyondgaming.be/solar .
Alleen kan ik het daar niet 100% correct zetten.
Heb namelijk twee verschillende instalaties.
Dus heb ik laagste zonnepaneel genomen en die maal 24.

Alles betreft op plat dak.
Oost-west opstelling op SMA trisolar van 4kW.
14 Panelen van trisolar 375kwp 7oost, 7west.
Die brachten in januari 2024 74.99kWh op.

Nieuwe zuid opstelling sinds november erbij.
12 panelen 500kwp van Longi op SMA trisolar omvormer van 5kW.
Die brachten in januari 132.05kWh op.

Beide tesamen brachten mij 207.04kWh op.
Waarvan 73% eigen verbruik & slechts 11% zelfvoorzieningsgraad.
Full-electric huishouden hier, 2EV's & warmtepomp bodem/water.

Laatst bewerkt:
Januarie 81,5 kw geproduced. 10% zelf gebruikt.
3,6 kwp aan panelen 8 stuks . 3.3kwp omvormer

Oost en zuid positie vrij plat. In de winter in mn nadeel maar mn dak staat heel scherp

Nieuwe zuid opstelling sinds november erbij.
20 panelen 500kwp van Longi op SMA trisolar omvormer van 5kW.
Die brachten in januari 132.05kWh op.
Hier klopt denk ik iets niet?

20 panelen van 500Wp = 10 kWp op een omvormer van 5 kW is een rare keuze. Tenzij dat dit bewust zo gedaan is om onder die Fluvius limiet van 10 kW aan vermogen te blijven.
132 kWh opbrengst voor 10 kWp aan zuidgerichte panelen lijkt mij nu ook wel erg weinig voor januari. Mijn kleinere en voor in januari veel minder ideale oost-west opstelling haalt een hogere opbrengst.

Eerste keer dat ik beyondgaming.be/solar zie. Heb ik ergens iets gemist?
Wat is het nut van uw data daarop te zetten?

4920 kWp
Januari 2023: 102,44 kWh, waarvan 68 kWh zelf gebruikt, totaal (inclusief net) 12,8 kWh per dag
Januari 2024: 148,20 kWh, waarvan 77 kWh zelf gebruikt,totaal (inclusief net) 12,4 kWh per dag

Ik snap de bedoeling van die /solar tabel ook niet echt @Lint. Zonder controle over de weersomstandigheden zeggen die cijfers eigenlijk niks.

Wat wél interessant zou zijn is een dagelijkse opbrengst per datum. Op een dag als vandaag met stralende zon kan je al iets meer opmaken uit die cijfers.

Ik snap de bedoeling van die /solar tabel ook niet echt @Lint. Zonder controle over de weersomstandigheden zeggen die cijfers eigenlijk niks.

Wat wél interessant zou zijn is een dagelijkse opbrengst per datum. Op een dag als vandaag met stralende zon kan je al iets meer opmaken uit die cijfers.
Het geeft wel een idee hoe goed jouw setup presteert tegenover een gelijkaardige setup. Als iedereen lager zit die maand, dat is er niks mis met de installatie. Heb jij plots veel minder opbrengst dan iemand anders, dan moet de installatie misschien nagekeken worden.
Die informatie heb je op den duur zelf wel, maar voor het eerste jaar is dat wel handig als je even kunt vergelijken.

Hier klopt denk ik iets niet?

20 panelen van 500Wp = 10 kWp op een omvormer van 5 kW is een rare keuze. Tenzij dat dit bewust zo gedaan is om onder die Fluvius limiet van 10 kW aan vermogen te blijven.
132 kWh opbrengst voor 10 kWp aan zuidgerichte panelen lijkt mij nu ook wel erg weinig voor januari. Mijn kleinere en voor in januari veel minder ideale oost-west opstelling haalt een hogere opbrengst.
Mijn excuses mistelt.
14 oost west 375W
12 zuid 500W.
Was nog niet goed wakker deze morgend. :)

Maar als iemand nog kan aanpassen in solar omgeving van BG zou ik gelukkig zijn. :)

Eerste keer dat ik beyondgaming.be/solar zie. Heb ik ergens iets gemist?
Was oorspronkelijk iets dat we enkel op Discord gebruikten (was heel oorspronkelijk een shared Google Spreadsheet), maar is hier op het forum uitgelekt waardoor het nu wat te onoverzichtelijk aan het worden is in zen huidige vorm.

Het is zelfs geblokkeerd voor niet-ingelogde bezoekers.

Zonder controle over de weersomstandigheden zeggen die cijfers eigenlijk niks.
Benchmarks met zonne instraling past niet echt in het operationele budget van BG :unsure: Al heb ik hier wel nog ergens in mijn archief de formules/broncodes liggen om dat te doen adhv gps coördinaten en ofwel gemeten satelliet data op de exacte locaties, ofwel via interpolatie met een heleboel meetstations over België!

Het is zeker geen professionele PV benchmark (daar bestaat andere software voor), maar het is wel handig om te zien of je installatie heel hard afwijkt van andere gelijkaardige installaties/orientaties/merken in je buurt (vandaar de afgeronde postcodes).

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan