Zonnepanelen Topic

Is je omvormer niet extreem overgedimensioneerd?
Die kan 8kW outputten, maar door je (scheve) O-W opstelling ga je zelfs toch niet (veel) in de buurt komen van de 7kW die je panelen in theorie kunnen leveren?

De meerprijs voor die omvormer was zo'n 315 euro.
Ik ben ook van plan in de toekomst nog panelen op het plat dak aan de zuidkant van de woning te plaatsen.

Even de knuppel in het hoenderhok gooien.

Mijn dak ligt bomvol zonnepanelen, en ik ben een big believer. Maar ik hoor iedereen altijd zeggen "elektriciteit gaat enkel maar duurder worden".
Ik denk dat eigenlijk echt niet. De prijs van zonnepanelen daalt altijd, panelen worden groter etc. Ik denk dat de reële (niet nominale) prijs van elektriciteit enkel maar goedkoper zal worden...
Panelen hebben hun maximale grote bereikt (denkt men).
Anders kunnen ze niet meer in zeeschip-containers :)

Ook voor installatie moeten ze niet veel groter worden. Het is al onhandig genoeg nu.

7.29% rendement vorig jaar. Beter dan VPG zijn staatsbon !

Met de gedaalde injectietarieven en dezelfde elektriciteit prijs, kom ik gesimuleerd aan 3.5% uit.

Hopelijk duwen ze er nog een een accijnsverhoging door. Maakt de boel weer wat rendabeler :laugh:

151 kWh hier met 9 panelen voor een totaal van 3,75 kWp. Dat lijkt me erg goed als ik de bovenstaande cijfers van jullie hier allemaal lees.
42 kWh eigengebruik en 109 kWh injectie. (ik moet m'n vrouw nog leren de zonne-energie te benutten. + redelijk wat zonnige weekends waar we niet thuis waren)

Ik heb maar 95kwh productie met 11.2Kwp. O-W orientatie. Heb gecheckt en vorig jaar had ik 93kwh, dus gelijkaardig. Lijkt me wel bijzonder weinig in vergelijking met anderen hier.

208,7 kWh, 15,36kWp (2*24 panelen Axitec 320Wp), 6kW omvormer, O-W opstelling 45°. Vorig jaar januari had ik 155kWh opbrengst, 2022 was 166kWh. Dus een erg goeie januari geweest hier!

Laatst bewerkt:
Ik heb maar 95kwh productie met 11.2Kwp. O-W orientatie. Heb gecheckt en vorig jaar had ik 93kwh, dus gelijkaardig. Lijkt me wel bijzonder weinig in vergelijking met anderen hier.

Dat is inderdaad wel heel laag, enig idee hoe dat komt? En dan snap ik dat je met de huidige elektriciteitsprijzen en injectietarieven maar aan 3,5% rendement komt, wat ook laag is...

Hier: 149 kWh voor januari, waarvan 59 kWh geïnjecteerd; 5.6 kWp uit 14 panelen, NO en ZO gericht

71kWh voor januari met 3,12kWp (12x260), ZO onder 14 graden (plat dak met flatfix fusion) op 2,5kVA omvormer.
Is de beste januari ooit sinds installatie in 2017.

Lol. Ik ben een debieltje. Ik had 200kwh dit jaar. Vorig jaar 185. De 95 was december. Foute tabje in de app. :laugh:

Terug
Bovenaan