Zonnepanelen Topic

Dan moet daar een dongle met UTP op, dus zelfde probleem.

Wifi signalen, er is volgens mij geen enkele installateur die dat "garandeert".
Anders kun je voor iedereen die een nieuwe modem zet of van provider verandert overal gratis langs gaan om het internet te gaan herstellen?
Zelfde met een printer toch, die verliest toch ook regelmatig eens z'n signaal en moet je herverbinden?

Als je een nieuwe smartphone koopt komt toch ook niemand van de winkel langs om die op je wifi te komen hangen?

Nu, is wel mottig natuurlijk.
Maar klopt dat die dongle met een borgmoer vanbinnen vast zit en als de draadjes niet afgebroken zijn intern kun je ze er weer op steken zodat hij weer contact maakt met het moederbord.
Indien echter daar iets aan afgebroken is, is het ofwel zo gebruiken ofwel nieuw toestel helaas.
En Solis geeft hier inderdaad geen garantie op, gezien dit als een foutief of onvoorzichtig gebruik gecatalogeerd wordt natuurlijk.

Dan moet daar een dongle met UTP op, dus zelfde probleem.

Wifi signalen, er is volgens mij geen enkele installateur die dat "garandeert".
Anders kun je voor iedereen die een nieuwe modem zet of van provider verandert overal gratis langs gaan om het internet te gaan herstellen?
Zelfde met een printer toch, die verliest toch ook regelmatig eens z'n signaal en moet je herverbinden?

Als je een nieuwe smartphone koopt komt toch ook niemand van de winkel langs om die op je wifi te komen hangen?

Nu, is wel mottig natuurlijk.
Maar klopt dat die dongle met een borgmoer vanbinnen vast zit en als de draadjes niet afgebroken zijn intern kun je ze er weer op steken zodat hij weer contact maakt met het moederbord.
Indien echter daar iets aan afgebroken is, is het ofwel zo gebruiken ofwel nieuw toestel helaas.
En Solis geeft hier inderdaad geen garantie op, gezien dit als een foutief of onvoorzichtig gebruik gecatalogeerd wordt natuurlijk.
Ik heb zelf ook een Solis omvormer. Die dongle's zijn idd iets heel fragiel.

Als je al een slimme meter zou hebben kun je die via de P1 poort wel uitlezen. Het toont u niet hoeveel uw panelen dan opgewekt hebben die dag, maar dan zie je toch tenminste hoeveel uw afname en injectie was. Het geeft een indicatie bedoel ik.

In hoeverre je paranoïa bent weet ik niet, maar Solis is Chinees en dan ben ik toch voorzichtig. Alles wat betreft domotica heeft bij mij thuis een aparte VLAN maar mijn omvormer is nog eens een aparte VLAN op zichzelf.

Vermoedelijk lage hellingshoek of veel schaduw? 2,31 kWh/kWp is eerder weinig, rendement ligt hier 46% hoger.
Wat was uw opbrengst vandaag en wat is het vermogen van uw panelen?

Hier 15.25kWh met 11.4kWp. Oost-west installatie dus rendement is helaas aan de lage kant in de winter.

Als je weet dat de hellingshoek van de zon in de winter 16° is, dan wijk je 54° af van de loodrechte stand op het meest optimale moment van de dag. In de zomer is de hoogste stand van de zon 62° tegenover de horizon.

Ter referentie: panelen hier op 45°, dus 'maar' 29° afwijking. 14.2 kWh op 4.2 kWp.
Maar wees gerust, al bij al maakt het voorjaar veel meer goed dan een zonnige winterdag.

edit een heel handige link: https://hemel.waarnemen.com/FAQ/Zon/005.html

Laatst bewerkt:
5,65 kWh met 8,7 kWp :sop: O-W setup op plat dak met lage hellingshoek is écht ruk met laagstaande winterzon.

Komt nog bij dat dakrand hoger komt dan de panelen waardoor die op sommige plaatsen wat schaduw pakken.
PVcalc geeft met de ver van optimale oriëntatie een schatting van 7,9 kWh.
Tussenseizoen en zomer nog geen idee, installatie is nog niet lang actief. Schaduw zou dan alleszins amper mogen spelen door de veel hogere stand van de zon.

Misschien toch is checken wat de mogelijkheden zijn om die frames met de zonnepanelen wat hoger te kunnen leggen zonder dat ze bij een storm kunnen wegwaaien.

25,2 kWh met 8100 Wp en een 5kW omvormer. Ongeveer anderhalf uur afgetopt geweest door de omvormer, en ook wat schaduw van bomen tijdens de ochtend.

Hele dag thuis dus veel zelfconsumptie. Mocht ook wel eens, in december zat ik onder de 20% dekking met de zonnepanelen. Twee zonnige dagen en een ervan was er niemand thuis…

25,2 kWh met 8100 Wp en een 5kW omvormer. Ongeveer anderhalf uur afgetopt geweest door de omvormer, en ook wat schaduw van bomen tijdens de ochtend.

Hele dag thuis dus veel zelfconsumptie. Mocht ook wel eens, in december zat ik onder de 20% dekking met de zonnepanelen. Twee zonnige dagen en een ervan was er niemand thuis…
Voor december zat ik maar op 10%. 900kWh verbruikt en 90kWh werd door de zon gevoed. Mijn afname was een dikke 800kWh.

Achja, it is what it is. Als je het bekijkt op jaarbasis zijn de zonnepanelen een hele goeie investering voor ons.

10,6 kWh met 3,2 Wp gisteren. Eindelijk thuisbatterij nog eens kunnen gebruiken.
Vorig jaar maar 708 kWh aan gekocht al de rest zonnepanelen en thuisbatterij.

Gisteren 15,8kWh opbrengst met installatie van 4,65kWp.

Edit: en dat is met tegen de omvormer aanlopen (3kW) van 12:15 tot 14:00

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan