Zonnepanelen Topic

Wij gaan een nieuwbouwwoning zetten met installatie 6.000 Wp. Zadeldak 45° met kant naar ZO en kant naar NW. Ik dacht eerst alle panelen op ZO kant te leggen, maar dan heb je in de (late) namiddag geen opbrengst meer.

Is het een optie om een paar panelen op NW kant te leggen voor de avondzon, of zal dat veel te weinig opbrengen?

Vind precies nergens een tool om zoiets te berekenen.

Er zijn heel veel tools om dat te berekenen, dit is 1 van de bekendste: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/
Jouw geval niet nagerekend, maar mijn ervaring zegt dat NW niet de moeite is. Tenzij je echt heel veel energie verbruikt zelf (warmtepomp, elektrische wagen)

Zonnepanelen hebben niet veel opbrengst in dec, jan & feb, dat is nu eenmaal zo. En een plat dak heeft in de winter ook last van de laagstaande zon, in combinatie met dakranden heb je dan nog minder opbrengst. Maar het rendement van zonnepanelen zit in de andere 9 maanden van het jaar..
Plat dak & hellend dak in jan. vergelijken is zinloos. Let's come back in May

Laatst bewerkt:
Wij gaan een nieuwbouwwoning zetten met installatie 6.000 Wp. Zadeldak 45° met kant naar ZO en kant naar NW. Ik dacht eerst alle panelen op ZO kant te leggen, maar dan heb je in de (late) namiddag geen opbrengst meer.

Is het een optie om een paar panelen op NW kant te leggen voor de avondzon, of zal dat veel te weinig opbrengen?

Vind precies nergens een tool om zoiets te berekenen.

Is nuttig voor 's avonds in de zomermaanden maar in de winter waardeloos. Tussenseizoen ligt -zoals de naam zegt- er wat tussenin, maar zonneopbrengst is op dat uur van de dag ook niet meer fameus en tegen 18u30 is het ook donker.

Sowieso eerst zoveel mogelijk zonnepanelen leggen op ZO, die renderen wel goed en gedurende gans het jaar.
Voor verbruik 's avonds te dekken zal thuisbatterij technisch gezien interessanter zijn dan bijkomende panelen op NW 45°.

Ik heb net ontdekt dat mijn Victron MPPT 250/100 tot 5800 Watt kan leveren!
De DC naar AC Multiplus inverter zelf is wel gelimiteerd tot 5kW voor zelfverbruik en injectie maar dankzij de MPPT heb ik nog een 800 Watt over waarmee ik mijn thuisbatterij kan opladen. :clap:
Dus op een zonnige dag bijna heel de dag 5800Wh opbrengst!

Een vraag over energiedelen. Momenteel ben ik mijn aanvraag aan het doen op fluvius. Dus ik wek thuis elektriciteit op die ik wil delen met mezelf op ons 2de verblijf. Nu vraagt hij welke verdeelsleutel ik wil. Vast, relatief of optimaal. Welke is in mijn geval het beste? Ik denk relatief.

Een vraag over energiedelen. Momenteel ben ik mijn aanvraag aan het doen op fluvius. Dus ik wek thuis elektriciteit op die ik wil delen met mezelf op ons 2de verblijf. Nu vraagt hij welke verdeelsleutel ik wil. Vast, relatief of optimaal. Welke is in mijn geval het beste? Ik denk relatief.

ik denk dat het niet uitmaakt als je maar met één andere locatie deelt. Ik denk dat die verdeelsleutel in het spel komt als energie moet verdeeld worden over meerdere gebouwen (meer dan één afnemer).
Optimaal lijkt mij de beste sleutel als het gaat over andere gebouwen die allen van u zijn. Als er volgens de verdeelsleutel niet alle overschot kan verdeeld worden (meer energie dan uw afnemer in dat kwartier kan afnemen), dan blijft de resterende overschot bij de opwekker om geïnjecteerd te worden op het net. Maar als de verdeelsleutels er voor zorgen dat één van uw afnemers eigenlijk meer had kunnen afnemen maar niet krijgt is dat niet optimaal.

Zijn er nog mensen die een combinatie hebben van een huawei omvormer samen met de homewizard (energy) app?
Meer bepaald heb ik het probleem dat mijn omvormer offline wordt weergegeven in mijn homewizard app waardoor hij dus niet wordt uitgelezen.
Ik heb nog geen dongle besteld omdat de omvormer op 1m van onze router hangt.
Voor ik nog eens €90 uitgeef aan een dongle wil ik eens polsen of het niet aan iets anders kan liggen.
Ik zit in dezelfde situatie (wel met bedrade verbinding op dongle) en heb contact gehad met HomeWizard over dit probleem. Blijkbaar ligt het aan Huawei die de massale connecties naar hun servers vanuit HomeWizard blokkeren. Ze zouden in onderling overleg al weken aan een oplossing werken, maar ik zie de omvormer in de Energy+ app nog steeds meer offline staan dan wat anders. Een totaal onbetrouwbare oplossing dus.

Ondertussen zou ik als alternatief de omvormer willen uitlezen via Modbus TCP. Hiervoor heb ik medewerking nodig van mijn installateur, aangezien het gros van deze instellingen onder een installer account zit waarvan ik het wachtwoord niet heb gekregen. Het standaardwachtwoord werkt ook niet.

Ik heb al gemaild en gebeld met mijn installateur (groot bedrijf), en verder dan "ik geef het door aan de technische dienst" geraak ik niet. Mag ik dit eigenlijk redelijk absurd vinden dat ik als klant geen rechten heb om enkele onschuldige netwerkinstellingen te wijzigen, op een installatie waarvan ik nota bene de volle eigendom van verworven heb? Meningen graag: @Caracalla @Herman De Croo

Ik heb al gemaild en gebeld met mijn installateur (groot bedrijf), en verder dan "ik geef het door aan de technische dienst" geraak ik niet. Mag ik dit eigenlijk redelijk absurd vinden dat ik als klant geen rechten heb om enkele onschuldige netwerkinstellingen te wijzigen, op een installatie waarvan ik nota bene de volle eigendom van verworven heb? Meningen graag: @Caracalla @Herman De Croo

Er is een reden waarom men het een installateurspaswoord noemt en geen gebruikers paswoord.
Als jij het zelf installeert dan heb je de volle eigendom. Indien je het laat installeren door een installateur, dan geef je de volle eigendom af aan de installateur onder de noemer van zorg ervoor dat dit volgens de regels der goed vakmanschap is geïnstalleerd. En stelt men dat installateurspaswoord om ervoor te zorgen dat bij een defect de installateur niet kan zeggen van jamaar dat heb ik zo wel niet geconfigureerd waardoor x of y stuk is.

Dit wil dan wel zeggen dat je er zelf minder kan aan klooien. Elk voordeel heb zijn nadeel. Ik kan perfect begrip opbrengen ervoor.
Indien het gebruik van dat installateurspaswoord gelogd zou worden, zou je nog kunnen zeggen van ik stel het ter beschikking. En soms zijn er gewoon installateurs die het er niet zo nauw mee nemen aangezien die toch niet van plan waren om die service te bieden van een oplossing te bieden op hun kosten bij miserie.

Indien het effectief zo onschuldig is, dan is het beter dat men het in de toekomst er niet meer achter zet.

Er is een reden waarom men het een installateurspaswoord noemt en geen gebruikers paswoord.
Als jij het zelf installeert dan heb je de volle eigendom. Indien je het laat installeren door een installateur, dan geef je de volle eigendom af aan de installateur onder de noemer van zorg ervoor dat dit volgens de regels der goed vakmanschap is geïnstalleerd. En stelt men dat installateurspaswoord om ervoor te zorgen dat bij een defect de installateur niet kan zeggen van jamaar dat heb ik zo wel niet geconfigureerd waardoor x of y stuk is.
Ding is dat er best nuttige instellingen achter installateursmodi zitten in allerlei toestellen.
Ik denk aan stooklijnen in ketels/thermostaten, alsook dus netwerkinstellingen in omvormers.
In theorie heb je gelijk, en moet je daar niet zitten als niet-installateur, maar in de praktijk zijn de ontwerpers (en meestal ook installateurs) van die toestellen zich niet goed bewust van nieuwe en toekomstige manieren waarop hun toestellen werken en benaderd worden.

Je kijk op "eigendom" is niet de wettelijke kijk op "eigendom" in België alsook de rest van de EU.
Het afschermen van de installateursinstellingen is gewoon een (verstaanbare) gemakkelijkheidsoplossing van installateurs die de shit niet willen opkuisen als een of andere pipo iets om zeep helpt.
Maar de keerzijde van die medaille is dat je dan ook zou moeten instaan (in mijn ogen) om de meer triviale dingen ook op te lossen langs de andere kant, in casu de netwerkinstellingen wijzigen op vraag van de klant.
Maar dat is ook vaak te veel gevraagd (ofwel qua wil om er tijd in te steken ofwel qua technische kennis van de installateur).
Dit wil dan wel zeggen dat je er zelf minder kan aan klooien. Elk voordeel heb zijn nadeel. Ik kan perfect begrip opbrengen ervoor.
Indien het gebruik van dat installateurspaswoord gelogd zou worden, zou je nog kunnen zeggen van ik stel het ter beschikking. En soms zijn er gewoon installateurs die het er niet zo nauw mee nemen aangezien die toch niet van plan waren om die service te bieden van een oplossing te bieden op hun kosten bij miserie.

Indien het effectief zo onschuldig is, dan is het beter dat men het in de toekomst er niet meer achter zet.
Vier voorbeelden uit het leven gegrepen:
  • EDPNet hun "business" installatie geeft by default volle toegang aan zijn hardware. Screw it up too many times en ze zetten het effectief achter slot en grendel. Maar als je weet wat je doet kan je doen wat je effectief wil (e.g. port forward of VPN instellen etc.)
  • De SMA omvormer geïnstalleerd door het hier welbekende bedrijf waar @Caracalla werkt: ik heb gewoon alle info gekregen. Eerste wat ik deed was het wifi netwerk dat dat ding broadcastte met volle kracht uitzetten nadat ik er een kabel heb ingeplugd. Ik zou het eerlijk gezegd nogal wiedes vinden moest je zoiets niet kunnen.
  • Mijn Remeha ketel heeft een installateursmenu maar dat zit achter een code die plain tekst vermeld staat in de online te vinden installateurshandleiding. Ik had dit nodig om het legionella programma in te schakelen, want ik heb de temperatuur van onze ketel van 65 naar 40 graden teruggedraaid en vond dat dus nodig om een keer in de week dat te laten gebeuren. Nu, dat installateursmenu van een gasketel is wel een beetje angstaanjagend, maar in mijn ogen is dit een case van een fabrikant die er teveel voor de eindgebruiker nuttige functionaliteit achter verbergt. Zo ook kan ik sinds kort niet meer via de nieuwe remeha app de stooklijn aanpassen. Vroeger ging dat gewoon wel. De oude app kan nu gewoon niet meer gebruikt worden. Nu zal ik waarschijnlijk terug in dat installateursmenu moeten gaan zoeken naar de stooklijn instellingen. Belachelijk I know, maar kijk, dat is gewoon de realiteit.
  • De Orange kabelmodem: volledig open naar de klant toe. Ik stel bvb de DNS servers in. Dat kan bij een Telenet (op hetzelfde hardwarenetwerk) gewoonweg niet. Er zijn nog enkele opties zoals bridge mode die sommige mensen enorm handig vinden. Kan bij Telenet gewoon niet. Waarom? Omdat ze de schrik hebben dat Jan en alleman alles continu gaat verklooien.
Anyhoo, ik vind dat je uitleg toch wat nuances mist, en ik ben blij dat er bedrijven zijn die snappen dat je meer wil kunnen en dat dan ook toelaten (soms als je weet waar kijken, zoals in een installateurshandleiding).

Laatst bewerkt:
Ik zit in dezelfde situatie (wel met bedrade verbinding op dongle) en heb contact gehad met HomeWizard over dit probleem. Blijkbaar ligt het aan Huawei die de massale connecties naar hun servers vanuit HomeWizard blokkeren. Ze zouden in onderling overleg al weken aan een oplossing werken, maar ik zie de omvormer in de Energy+ app nog steeds meer offline staan dan wat anders. Een totaal onbetrouwbare oplossing dus.

Ondertussen zou ik als alternatief de omvormer willen uitlezen via Modbus TCP. Hiervoor heb ik medewerking nodig van mijn installateur, aangezien het gros van deze instellingen onder een installer account zit waarvan ik het wachtwoord niet heb gekregen. Het standaardwachtwoord werkt ook niet.

Inderdaad nogal vervelend, al heb ik niet het gevoel dat het zo vaak voorvalt?
En op't einde van de dag, of wanneer hij toch verbinding kan maken met de omvormer, krijg je toch nog steeds je overzicht aangevuld?
Vandaag heeft ie bv nog geen verbinding kunnen maken precies, maar ik ben wel zeker dat ik vanavond (of morgen) de volledig aangevulde grafiek kan bekijken zoals injectie/zonverbruik/netverbruik zijn geweest vandaag.

Zie dat je me tagde, maar wij doen geen Huawei en ik heb hier dus met de instellingen weinig ervaring in.
Allez, is 3 jaar geleden ofzo dat ik eens ene instelde.

Even de knuppel in het hoenderhok gooien.

Mijn dak ligt bomvol zonnepanelen, en ik ben een big believer. Maar ik hoor iedereen altijd zeggen "elektriciteit gaat enkel maar duurder worden".
Ik denk dat eigenlijk echt niet. De prijs van zonnepanelen daalt altijd, panelen worden groter etc. Ik denk dat de reële (niet nominale) prijs van elektriciteit enkel maar goedkoper zal worden...

Ik denk dat eigenlijk echt niet. De prijs van zonnepanelen daalt altijd, panelen worden groter etc. Ik denk dat de reële (niet nominale) prijs van elektriciteit enkel maar goedkoper zal worden...

Energie zal niet per se goedkoper worden maar de swings zullen groter worden. Lagere prijzen als de zon schijnt, hogere prijzen als de zon niet schijnt. Wat de injectievergoedingen nog lager zal maken, en wat op termijn batterijen aantrekkelijker zal maken.

Mijn dak ligt bomvol zonnepanelen, en ik ben een big believer. Maar ik hoor iedereen altijd zeggen "elektriciteit gaat enkel maar duurder worden".
Dat resulteert alleen maar in meer onbalans op het net en dat kost geld om dat op te vangen. Voor wie geen zonnepanelen heeft, zal het alleen maar duurder worden vrees ik.
Maar misschien ben ik mis :-)

De vraag zal ook alleen maar toenemen door EV's, warmtepompen, airco's,... en ik zou verwachten dat die vraag sneller zal stijgen dan de extra energie opgewekt door groei van zonnepanelen in oppervlakte en rendement (die ook maar ~8 maanden van de 12 echt behoorlijk wat energie leveren)

Hier mijn eerste volledige maand opbrengst:

16 x 435Wp Jinko Solar N-type = 6 960Wp
Huawei SUN2000-8KTL-M1 omvormer

8 panelen O-ZO voormiddag
8 panelen W-NW namiddag

*edit*
Panelen hebben ook 3 dagen onder een sneeuwpak verscholen gelegen (17/1 tot 19/1)

Hier mijn eerste volledige maand opbrengst:

16 x 435Wp Jinko Solar N-type = 6 960Wp
Huawei SUN2000-8KTL-M1 omvormer

8 panelen O-ZO voormiddag
8 panelen W-NW namiddag

*edit*
Panelen hebben ook 3 dagen onder een sneeuwpak verscholen gelegen (17/1 tot 19/1)
Is je omvormer niet extreem overgedimensioneerd?
Die kan 8kW outputten, maar door je (scheve) O-W opstelling ga je zelfs toch niet (veel) in de buurt komen van de 7kW die je panelen in theorie kunnen leveren?

Terug
Bovenaan