Zonnepanelen Topic

Helaas kan ik mijn huis niet aanklikken daar, de huizen die anders staan achter ons wel maar dat van mij niet.. geen idee waarom
Heel curieus, kan je mij anders via PM u adres is doorsturen?
Een kameraad van mij werkt mee aan het datamodel dat ze gebruiken voor deze dingen. Ik kan mogelijks bij hem is polsen wat er mis gaat.

Heel curieus, kan je mij anders via PM u adres is doorsturen?
Een kameraad van mij werkt mee aan het datamodel dat ze gebruiken voor deze dingen. Ik kan mogelijks bij hem is polsen wat er mis gaat.
Weet je toevallig ook hoe snel die kaart een update krijgt? Onze nieuwbouw staat er gewoon nog niet op :D

Weet je toevallig ook hoe snel die kaart een update krijgt? Onze nieuwbouw staat er gewoon nog niet op :D
I just opened the Pandora's box!!

Ze hangen daar vooral af van data die ze aangeleverd krijgen uit externe bronnen. Zowel andere overheidsdiensten als open source bronnen die ze gebruiken.
Ik weet wel dat ze onder de motorkap eea aan het vernieuwen zijn om nieuwe data sneller in het model te krijgen maar geen idee wanneer het live gaat.

24 kw onlangs. Met 8 panelen (3600 totaal)
Staan op een vrij kleine hoek zuid 4 panelen en oost 4 panelen.

31.6kWh hier op 26/05 met 4920Wp. De piek is iets lager (max dat ik al haalde was eventjes 4.20kW) maar veel langer hoge waardes.

Laatst bewerkt:
Eergisteren en vandaag op 51kwh geraakt met 7400Wp op ZZO. Deze maand minder dan 10kwh van het net gehaald.

Als morgen de maand rond is, heb ik gegevens van 1 jaar. Tijd om eens wat dingen deftig uit te plotten naar terugverdientijd toe.

Wat is eigenlijk de beste configuratie van 15 panelen bij een zuidoost-zuidwest dak:

https://ibb.co/gmznzKV

Firma stelt 10 panelen zuidoost en 5 panelen zuidwest voor. Maar als we vaak 's avonds energie verbruiken lijkt me een evenredige verdeling beter?
Dus 8 panelen zuidoost en 7 zuidwest?

Vandaag in de krant dat iemand met een grote zonnepaneleninstallatie alles heeft afgelegd omdat er zodanig veel energie werd opgewekt dat het net de overschotten niet aankon en men moest betalen om opgewekte energie af te zetten: https://www.hln.be/ravels/negatieve...alt-zonnepanelen-tijdelijk-uitgezet~a44c095e/

En na wat te googlen komt dat blijkbaar wel vaker voor: https://www.mijnenergie.be/blog/zonnepanelen-uitschakelen-bij-negatieve-stroomprijzen-gelukkig-zijn-er-betere-alternatieven/

Is het niet logisch dat aangezien er steeds meer zonnepanelen worden geïnstalleerd dit meer en meer zal voorkomen? Injecties aan steeds lagere tarieven en uiteindelijk zelfs negatief, waarbij je ipv geld te ontvangen zelf gaat moeten betalen om je energie af te zetten. Nog los van potentiële belastingen.

Een omvormer kan gemakkelijk dynamisch geregeld worden zodat je nooit moet betalen voor injectie. Simpel gezegd: jouw zonnepanelen worden gestuurd zodat er genoeg wordt uitgehaald voor wat je zelf verbruikt; en niet meer.
De situatie van een zakelijke producent en een gewoon gezin zijn ook niet vergelijkbaar

Wat is eigenlijk de beste configuratie van 15 panelen bij een zuidoost-zuidwest dak:

https://ibb.co/gmznzKV

Firma stelt 10 panelen zuidoost en 5 panelen zuidwest voor. Maar als we vaak 's avonds energie verbruiken lijkt me een evenredige verdeling beter?
Dus 8 panelen zuidoost en 7 zuidwest?

Niet zo simpel te berekenen denk ik. Ik zou initieel denken dat meer panelen op zuid-west beter is omdat je dan inderdaad meer van je opgewekte stroom zelf verbruikt en je netverbruik vermindert. Maar als die 2 extra panelen op zuid-west "boven" de schoorsteen komen te liggen, genereren die maar weinig elektriciteit 's avonds omdat ze grotendeels in de schaduw zitten...

Ik zou bijna in vraag stellen of die bovenste 3 op het zuid-oosten wel nuttig zijn - afhankelijk van je elektriciteitsverbruik 's morgens tot 's middags t.o.v. wat de andere 7-12 panelen opwekken: als quasi alle extra energie van die 3 panelen in het net geïnjecteerd worden, is de financiële opbrengst van die 3 panelen laag. Tenzij je tijdens herfst/winter voldoende van die extra stroom zelf verbruikt.

Niet zo simpel te berekenen denk ik. Ik zou initieel denken dat meer panelen op zuid-west beter is omdat je dan inderdaad meer van je opgewekte stroom zelf verbruikt en je netverbruik vermindert. Maar als die 2 extra panelen op zuid-west "boven" de schoorsteen komen te liggen, genereren die maar weinig elektriciteit 's avonds omdat ze grotendeels in de schaduw zitten...

Ik zou bijna in vraag stellen of die bovenste 3 op het zuid-oosten wel nuttig zijn - afhankelijk van je elektriciteitsverbruik 's morgens tot 's middags t.o.v. wat de andere 7-12 panelen opwekken: als quasi alle extra energie van die 3 panelen in het net geïnjecteerd worden, is de financiële opbrengst van die 3 panelen laag. Tenzij je tijdens herfst/winter voldoende van die extra stroom zelf verbruikt.
Ze hebben nu volgend voorgesteld:
Voor de 2 extra panelen dicht tegen de schoorsteen komen dan poweroptimizers.

Lijkt me nu wel betere configuratie te zijn dan de eerste.

Zonnepanelen zijn hier geplaatst en gekeurd eind 2022.
Ik heb tijdig mijn panelen aangemeld bij Fluvius, maar blijkbaar moet ik nog even wachten op mijn digitale teller (bij aanmelding spraken ze over een mogelijke wachttermijn van 8 maanden?!).
Ondertussen (dankzij het zonnige weer) heb ik sinds een tweetal weken een meterstand die lager is dan mijn vorige opname in mei 2022.

Moet ik er nu op aandringen bij Fluvius om mijn digitale meter zo snel mogelijk te plaatsen? En wat lijkt jullie daarna de beste optie: energiedelen of de door mij op het net geplaatste stroom laten vergoeden?

Laatst bewerkt:
Een omvormer kan gemakkelijk dynamisch geregeld worden zodat je nooit moet betalen voor injectie. Simpel gezegd: jouw zonnepanelen worden gestuurd zodat er genoeg wordt uitgehaald voor wat je zelf verbruikt; en niet meer.
"gemakkelijk". Het is mogelijk ja, mits enkele belangrijke maar...'s
Het is mogelijk, maar:
  • Je omvormer moet het ondersteunen. De mijne kan ik niet sturen via seriele interface (met LAN module erop), enkel uitlezen.
  • Je moet een digitale meter hebben (binnenkort is dit waarschijnlijk geen maar meer)
  • Je moet iets hebben om de digitale meter uit te lezen, anders kan je injectie niet detecteren
  • Je moet nog iets anders hebben die de logica logica voorziet om de omvormer te regelen op basis van wat je van de digitale meter uitleest
  • Je moet dan alle injectie afblokken, niet enkel wanneer het betalend is. Want bij mijn weten zit dit onderscheid niet in het telegram dat je via P1 poort op de digitale meter kunt uitlezen.

Dusja, is zelfs niets eens "makkelijk" maar in veel gevallen moeilijk. Zeker voor mensen die hier geen verstand van hebben.

• Je moet dan alle injectie afblokken, niet enkel wanneer het betalend is. Want bij mijn weten zit dit onderscheid niet in het telegram dat je via P1 poort op de digitale meter kunt uitlezen.
Wat bedoel je hier juist mee?
Als je de omvormer kan regelen naar gelang het actuele verbruik, en daar dan nog eens de prijszetting van injectie insteekt; heb je toch alles wat je in theorie nodig hebt om dit te kunnen doen?

Ik weet wel niet of je het outputvermogen van de huidige generatie inverters zomaar on the fly kan regelen...

Terug
Bovenaan