Zonnepanelen Topic

Wat bedoel je hier juist mee?
Als je de omvormer kan regelen naar gelang het actuele verbruik, en daar dan nog eens de prijszetting van injectie insteekt; heb je toch alles wat je in theorie nodig hebt om dit te kunnen doen?
Van waar haal je de actuele prijszetting? Dat bedoel ik, dat komt niet uit de digitale meter en wordt zover ik weet nergens on-the-fly aangeboden.
Ook geen idee of er momenteel particuliere contracten zijn die laten betalen bij injectie indien dit voor hun een kost is, maar ik zie dit in de toekomst zeker wel nog toegepast worden.

In het idee van @the_fox zou de digitale meter moeten uitspuwen wat de actuele prijs van injectie is. Maar zo is het niet.

Het komt via een API los van de digitale meter.

Koppeling met digitale meter is niet nodig in het verhaal trouwens, je kan met klemmen je verbruik meten en dat aan de SMA Home Mgr geven. Het is inderdaad niet mogelijk voor mensen die er geen verstand van hebben. Maar alle techniek is wel reeds beschikbaar en te koop. Qua complexiteit hetzelfde als een slimme laadpaal die prioriteit geeft aan zonne-energie.

(uiteraard is dit enkel relevant indien je een digitale meter en dynamisch energiecontract hebt)

Van waar haal je de actuele prijszetting? Dat bedoel ik, dat komt niet uit de digitale meter en wordt zover ik weet nergens on-the-fly aangeboden.
Ook geen idee of er momenteel particuliere contracten zijn die laten betalen bij injectie indien dit voor hun een kost is, maar ik zie dit in de toekomst zeker wel nog toegepast worden.
Ik dacht dat de dynamische tarieven van bvb Engine Dynamic daags op voorhand werden gepubliceerd.
Ik vermoed dat als dit ooit een ding wordt, een gelijkaardige setup voor consumenten zal gelden. Of er is inderdaad een manier om geïntegreerd aan de actuele prijs te geraken.

Ding is dat als je nu moet betalen voor injectie, je effectief een grote installatie hebt, en dus eigenlijk een kleine elektriciteitsproducent bent, en dan kan je je evengoed abonneren op een dienst die je de elektriciteitsprijs (semi-)realtime geeft...

In het idee van @the_fox zou de digitale meter moeten uitspuwen wat de actuele prijs van injectie is. Maar zo is het niet.

Het komt via een API los van de digitale meter.

Koppeling met digitale meter is niet nodig in het verhaal trouwens, je kan met klemmen je verbruik meten en dat aan de SMA Home Mgr geven. Het is inderdaad niet mogelijk voor mensen die er geen verstand van hebben. Maar alle techniek is wel reeds beschikbaar en te koop. Qua complexiteit hetzelfde als een slimme laadpaal die prioriteit geeft aan zonne-energie.
Welja, voor zover dus je "gemakkelijk" verhaal en veralgemenend dat het voor "een omvormer" gaat als je nu enkel SMA pakt en/of via een aparte verbruiksmeter :p

Dat was ook de insteek van mijn post, niet dat het onmogelijk is, enkel dat je wel heel veralgemend sprak (zowel over mogelijkheden als hoe makkelijk het wel zou zijn).

Ik dacht dat de dynamische tarieven van bvb Engine Dynamic daags op voorhand werden gepubliceerd.
Ik vermoed dat als dit ooit een ding wordt, een gelijkaardige setup voor consumenten zal gelden. Of er is inderdaad een manier om geïntegreerd aan de actuele prijs te geraken.

Ding is dat als je nu moet betalen voor injectie, je effectief een grote installatie hebt, en dus eigenlijk een kleine elektriciteitsproducent bent, en dan kan je je evengoed abonneren op een dienst die je de elektriciteitsprijs (semi-)realtime geeft...
Momenteel nog ja; sinds er meer en meer problemen met het net zijn op plaatsen waar teveel PV installaties liggen (en er enkel maar bijkomen), zie ik ze dit nog overal implementeren en niet enkel voor grote installaties.
Maar dan nog, als dit via een apparte API-call gaat gebeuren, moet dit ook geïmplementeerd worden in je systeem dat de logica behandelt. En dan valt dit wederom niet onder gemakkelijk (voor de meeste mensen) in mijn ogen :)

Gans dit verhaal is potentieel enkel voor mensen met een dynamisch (niet variabel) energiecontract. Die zijn al iets meer op de hoogte

Gans dit verhaal is potentieel enkel voor mensen met een dynamisch (niet variabel) energiecontract. Die zijn al iets meer op de hoogte
Voor de 3e keer: ja, momenteel. Maar je antwoordde op deze post:
Is het niet logisch dat aangezien er steeds meer zonnepanelen worden geïnstalleerd dit meer en meer zal voorkomen? Injecties aan steeds lagere tarieven en uiteindelijk zelfs negatief, waarbij je ipv geld te ontvangen zelf gaat moeten betalen om je energie af te zetten. Nog los van potentiële belastingen.
En ik deel de mening van @Karton dat een soortgelijk systeem in de toekomst niet enkel voor grote installaties zal zijn; of het nu dynamische contracten voor particulieren zijn of een andere manier, maakt niet uit.

Zonnepanelen zijn hier geplaatst en gekeurd eind 2022.
Ik heb tijdig mijn panelen aangemeld bij Fluvius, maar blijkbaar moet ik nog even wachten op mijn digitale teller (bij aanmelding spraken ze over een mogelijke wachttermijn van 8 maanden?!).
Ondertussen (dankzij het zonnige weer) heb ik sinds een tweetal weken een meterstand die lager is dan mijn vorige opname in mei 2022.

Moet ik er nu op aandringen bij Fluvius om mijn digitale meter zo snel mogelijk te plaatsen? En wat lijkt jullie daarna de beste optie: energiedelen of de door mij op het net geplaatste stroom laten vergoeden?
Ik denk dat je met terugdraaiende teller toch voordeliger gaat uitkomen. Ik zou niet aandringen op die digitale meter.

Met wie zou je energiedelen? Weet dat je dezelfde energieleverancier moet hebben, anders kan dat niet. Leveranciers rekenen blijkbaar ook een kost aan voor dat energiedelen. (testaankoop spreekt van 150€/j).
Je kan ook maar verkopen wat de ander op dat moment afneemt. De rest is gewoon aan injectietarief op het net.

Engie publiceert die inderdaad daags voordien, in een pdf.
Weet iemand eigenlijk of er een gebruiksvriendelijkere manier is om aan die waarden te raken (op een automatische manier)?
Ik zou dat (denk ik) wel interessant vinden om te automatiseren (vb op zeer zonnige dagen, waar de productie de batterijcapaciteit ruimschoots overschrijdt, de injectie timen op de meest gunstige momenten, in het winterseizoen de batterij opladen tot op een niveau dat je de volgende dag de rest nog met PV kan bijladen, op de meest gunstige momenten, de batterij enkel het verbruik laten compenseren op de duurste momenten, etc.). Maar ik zie eigenlijk niet zitten om een pdf te scrapen.
Eén aanpassing aan de layout door engie en het werkt niet meer. Als ik het doe moet het wel wat robuuster zijn dan dat.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je met terugdraaiende teller toch voordeliger gaat uitkomen. Ik zou niet aandringen op die digitale meter.

Met wie zou je energiedelen? Weet dat je dezelfde energieleverancier moet hebben, anders kan dat niet. Leveranciers rekenen blijkbaar ook een kost aan voor dat energiedelen. (testaankoop spreekt van 150€/j).
Je kan ook maar verkopen wat de ander op dat moment afneemt. De rest is gewoon aan injectietarief op het net.

Engie publiceert die inderdaad daags voordien, in een pdf.
Weet iemand eigenlijk of er een gebruiksvriendelijkere manier is om aan die waarden te raken (op een automatische manier)?
Ik zou dat (denk ik) wel interessant vinden om te automatiseren (vb op zeer zonnige dagen, waar de productie de batterijcapaciteit ruimschoots overschrijdt, de injectie timen op de meest gunstige momenten, in het winterseizoen de batterij opladen tot op een niveau dat je de volgende dag de rest nog met PV kan bijladen, op de meest gunstige momenten, de batterij enkel het verbruik laten compenseren op de duurste momenten, etc.). Maar ik zie eigenlijk niet zitten om een pdf te scrapen.
Eén aanpassing aan de layout door engie en het werkt niet meer. Als ik het doe moet het wel wat robuuster zijn dan dat.
Sinds 2023 hoef je niet meer bij dezelfde leverancier te zitten.

Northpool day ahead tarieven kun je via Home Assistant binnen trekken: https://github.com/custom-components/nordpool

Maandag avond reeds 10 van de 16 panelen gereinigd (overige 6 geraakte ik niet direct bij). De winst is toch opmerkelijk, 3 ongeveer gelijke zon-dagen maar toch verschil te zien.
3Ngs9jS.jpeg

Hier perfecte clear sky verhaal. 59kwh. Eerdere dagen met lichte bevwolking 61 62kwh.

Zat om 11h al aan 55 graden in de omvormer. Misschien het zonnedakje eens 50cm verhogen om wat meer ventilatie toe te laten

"gemakkelijk". Het is mogelijk ja, mits enkele belangrijke maar...'s
Het is mogelijk, maar:
  • Je omvormer moet het ondersteunen. De mijne kan ik niet sturen via seriele interface (met LAN module erop), enkel uitlezen.
  • Je moet een digitale meter hebben (binnenkort is dit waarschijnlijk geen maar meer)
  • Je moet iets hebben om de digitale meter uit te lezen, anders kan je injectie niet detecteren
  • Je moet nog iets anders hebben die de logica logica voorziet om de omvormer te regelen op basis van wat je van de digitale meter uitleest
  • Je moet dan alle injectie afblokken, niet enkel wanneer het betalend is. Want bij mijn weten zit dit onderscheid niet in het telegram dat je via P1 poort op de digitale meter kunt uitlezen.

Dusja, is zelfs niets eens "makkelijk" maar in veel gevallen moeilijk. Zeker voor mensen die hier geen verstand van hebben.
Het hoeft niet perse met uw digitale meter zijn he. Met stroomklemmen lukt dit ook perfect.

Hier perfecte clear sky verhaal. 59kwh. Eerdere dagen met lichte bevwolking 61 62kwh.

Zat om 11h al aan 55 graden in de omvormer. Misschien het zonnedakje eens 50cm verhogen om wat meer ventilatie toe te laten
Zal eerder zijn dat uw panelen te warm krijgen, 55°C in de omvormer is nog prima te doen. Want het werkbereik is van -40 tot 60° van vele omvormers.

Het hoeft niet perse met uw digitale meter zijn he. Met stroomklemmen lukt dit ook perfect.
Mogelijk zeer zeker, maar dit maakt het nog ingewikkelder voor de gemiddelde mens die er geen verstand van heeft...

Wederom, het gaat mij niet om wat mogelijk is, wel over hoe "gemakkelijk" dit is voor de gemiddelde persoon met een PV installatie.

Sinds de DM op 28/2 heb ik eens alles opgeschreven

Opgewekt sinds dan 1712 (1.7kWh)
Dagverbruik 445 en 762 injectie
Nachtverbruik 718 en 223 injectie(weekend)
Kan ik met deze gegevens mijn zelfverbruik berekenen? Wss niet of ik moet mn dagelijks verbruik weten

Op 29/6 heb ik de PV installatie 1 jaar en tot nu toe 5,02 MWh opgewekt.
PV installatie is 5.2 kW

Nou nou. Gisteren piek 7.95kw.

Nu hele dag bewolkt en plots wolken weg. Een half uur lang 8.6kw. Omvormer ook nog maar 35gr ipv 55. Kan dat, 10% minder opbrengst door de warmte?

Sinds de DM op 28/2 heb ik eens alles opgeschreven

Opgewekt sinds dan 1712 (1.7kWh)
Dagverbruik 445 en 762 injectie
Nachtverbruik 718 en 223 injectie(weekend)
Kan ik met deze gegevens mijn zelfverbruik berekenen? Wss niet of ik moet mn dagelijks verbruik weten

Op 29/6 heb ik de PV installatie 1 jaar en tot nu toe 5,02 MWh opgewekt.
PV installatie is 5.2 kW
Met deze cijfers rekenen. Wel eerst even de totale uitrekenen
1163 kWh net afname
985 kWh net injectie
1712 kWh opgewekt met PV
727 kWh direct verbruikt (opgewekt - injectie)
1890 kWh verbruikt in jouw woning (net afname + direct verbruik)

Dan heb je:
Zelf consumptie: 727/1712 = 42,46% van jouw opgewerkte energie heb je zelf verbruikt
Zelf voorziening: 727/1890 = 38,46% van jouw totaal verbruikte energie komt van de zonnepanelen

Ik lees nogal tegenstrijdige artikels over al dan niet je dak volleggen met panelen indien je de middelen hebt.
Nu de elektriciteitsprijs fors gedaald is, geldt dit advies nog steeds? En waarom precies?

Terug
Bovenaan