Zonnepanelen Topic

Nou nou. Gisteren piek 7.95kw.

Nu hele dag bewolkt en plots wolken weg. Een half uur lang 8.6kw. Omvormer ook nog maar 35gr ipv 55. Kan dat, 10% minder opbrengst door de warmte?
Dat kan zeker. Uitgangsspanning van het paneel is invers proportioneel met temperatuur. Bij hoge temperaturen zakt uw open-loop-spanning (en stijgt uw kortsluitstroom wat, maar minder) en daalt dus uw opbrengst. Je verliest in de grootteorde van 0.35% (afhankelijk van het paneel) per °C van uw Pmax.

Nou nou. Gisteren piek 7.95kw.

Nu hele dag bewolkt en plots wolken weg. Een half uur lang 8.6kw. Omvormer ook nog maar 35gr ipv 55. Kan dat, 10% minder opbrengst door de warmte?

Zeker...

frisse zonnige lentedagen brengen veel meer op dan warme zonnige zomerdagen

Er zijn 2 effecten:
Warme panelen produceren minder
Na een wolk, is het zonlicht feller en is je piek hoger dan bij continue vol zonlicht. Ik kan het even niet goed uitleggen, maar het heeft met reflectie van het licht te maken

ZIjn er die via Baltisolar zonnepanelen hebben geplaatst via groepsaankoop Vlaanderen?

Verkoper ging er gewoon vanuit dat ik een batterij wou, dus dat was al een dikke rode vlag. Hij had ook uitgebreide technische vocabulaire maar het was alles behalve duidelijk of hij zelf ook begreep wat hij vertelde, of dat hij een scriptje zat af te leuteren.

Dat is het ook niet omdat de stralen niet bundelen.

fi1.jpg

Diffuus licht gaat alle richtingen uit omdat de wolk de directe straling breekt. Je panelen krijgen van verschillende kanten straling binnen.

Ik lees nogal tegenstrijdige artikels over al dan niet je dak volleggen met panelen indien je de middelen hebt.
Nu de elektriciteitsprijs fors gedaald is, geldt dit advies nog steeds? En waarom precies?

Ik zou dat toch eens narekenen voor jouw eigen situatie.

Meer zonnepanelen = meer eigen verbruik tijdens de herfst/winter (waar de grote besparing zit), meer injectie tijdens lente/zomer (wat in verhouding weinig opbrengt en volgens mij de komende jaren alleen maar zal dalen).
Heel veel hangt dus af van je verbruik en hoeveel stroom je opwekt als je je dak "vol legt" t.o.v. minder panelen leggen.

Hieronder zie je de waardes die ik vaak terug vind over hoe je opbrengst typisch verdeeld is over de maanden. Elektriciteitsverbruik ligt ook hoger tijdens de koude/donkere maanden net wanneer je opbrengst het laagst ligt.

opbrengst-zonnepanelen-per-maand-sunlogics.png

Ook best rekening houden met bv. overstap op warmtepomp, elektrische wagen,... wat voor een hoger stroomverbruik zorgt en waardoor het optimaal aantal zonnepanelen ineens een heel stuk hoger ligt.

Meer zonnepanelen = meer eigen verbruik tijdens de herfst/winter (waar de grote besparing zit), meer injectie tijdens lente/zomer (wat in verhouding weinig opbrengt en volgens mij de komende jaren alleen maar zal dalen).
Heel veel hangt dus af van je verbruik en hoeveel stroom je opwekt als je je dak "vol legt" t.o.v. minder panelen leggen.

Hieronder zie je de waardes die ik vaak terug vind over hoe je opbrengst typisch verdeeld is over de maanden. Elektriciteitsverbruik ligt ook hoger tijdens de koude/donkere maanden net wanneer je opbrengst het laagst ligt.

Ook best rekening houden met bv. overstap op warmtepomp, elektrische wagen,... wat voor een hoger stroomverbruik zorgt en waardoor het optimaal aantal zonnepanelen ineens een heel stuk hoger ligt.
Bij dat laatste, ook bv. een warmtepomp voor een (opzet)zwembad, ... zo'n dingen trekken makkelijk 3kWh.

Is in het in het geval van en warmtepomp (ook koelen in zomer) en elektrische wagen dan het slimst om eerder te kijken naar hoeveel Wp je nodig hebt om die tezamen te kunnen gebruiken? Ik zeg maar iets, je wil EV opladen aan 8 kW en warmtepomp trekt naar een 3 kW = zorgen dat je 11 kWp hebt liggen?

Is in het in het geval van en warmtepomp (ook koelen in zomer) en elektrische wagen dan het slimst om eerder te kijken naar hoeveel Wp je nodig hebt om die tezamen te kunnen gebruiken? Ik zeg maar iets, je wil EV opladen aan 8 kW en warmtepomp trekt naar een 3 kW = zorgen dat je 11 kWp hebt liggen?
Dat gaat sowieso niet, op een 3-fase omvormer mag je maar tot 10kW gaan (omvormer he, panelen erachter mogen wel meer Wp zijn).

Dat gaat sowieso niet, op een 3-fase omvormer mag je maar tot 10kW gaan (omvormer he, panelen erachter mogen wel meer Wp zijn).
Hm, wist ik nog niet. Ja ik zit gewoon erg vast met hoeveel te leggen en vind het lastig om het op een correcte manier af te schatten (we wonen er nog maar 2 maand, dus ook nog niet meegemaakt wat warmtepomp in zomer gaat vragen om te koelen bv.).

Na 7 maanden wachten heb ik bericht gekregen van Fluvius dat de aanmelding van mijn installatie niet in orde is. :(
Mijn zonnepaneel installatie en inverter zou in orde zijn maar ze zijn niet tevreden met het opslagsysteem.

Zou iemand aub zo vriendelijk willen zijn om zijn schema's te anonimiseren en zijn eendraadschema/situatieschema te delen met me (via pm misschien) ?

Ik zou graag eens nazien welke gegevens er mogelijk ontbreken op mijn schema's.

Hm, wist ik nog niet. Ja ik zit gewoon erg vast met hoeveel te leggen en vind het lastig om het op een correcte manier af te schatten (we wonen er nog maar 2 maand, dus ook nog niet meegemaakt wat warmtepomp in zomer gaat vragen om te koelen bv.).
ik heb gisteren onze koeling eens getest en kwam op 500-600W. Als het buiten 30 of 35°C is, zal dat wel ietsje meer zijn natuurlijk. Maar niet meer dan het dubbele denk ik.

Ik heb deels gekeken naar maximaal vermogen, maar ook naar dagopbrengst. Ik wou bijvoorbeeld vanaf maart een elektrische wagen grotendeels kunnen bijladen en ook nog verwarmen. Daarvoor heb ik gesimuleerd dat ik op 1 maart 30kWh opbrengst wil.
In de zomer maanden kan ik dan ook perfect aan 6-7kW laden op de zon. Liefst natuurlijk wel met een slimme lader.

Na 7 maanden wachten heb ik bericht gekregen van Fluvius dat de aanmelding van mijn installatie niet in orde is. :(
Mijn zonnepaneel installatie en inverter zou in orde zijn maar ze zijn niet tevreden met het opslagsysteem.

Zou iemand aub zo vriendelijk willen zijn om zijn schema's te anonimiseren en zijn eendraadschema/situatieschema te delen met me (via pm misschien) ?

Ik zou graag eens nazien welke gegevens er mogelijk ontbreken op mijn schema's.
Maar voor de keuring was het dan wel ok?
Ik moet mijn keuring kortelings laten uitvoeren, maar ik heb daar gewoon het merk/model en energie-inhoud van de batterij bij vermeld als extra info (net zoals je voor PV gewoon het aantal en Wp moet vermelden als info).

ik heb gisteren onze koeling eens getest en kwam op 500-600W. Als het buiten 30 of 35°C is, zal dat wel ietsje meer zijn natuurlijk. Maar niet meer dan het dubbele denk ik.

Ik heb deels gekeken naar maximaal vermogen, maar ook naar dagopbrengst. Ik wou bijvoorbeeld vanaf maart een elektrische wagen grotendeels kunnen bijladen en ook nog verwarmen. Daarvoor heb ik gesimuleerd dat ik op 1 maart 30kWh opbrengst wil.
In de zomer maanden kan ik dan ook perfect aan 6-7kW laden op de zon. Liefst natuurlijk wel met een slimme lader.

Thanks, lijkt mij wel de gewenste benadering! Ik zal eens wat spelen met die link. Er hangt hier al een wallbox die normaal wel slim kan omgaan met de zon en wat er binnenshuis nog gevraagd wordt.

Op het eerste zicht lijkt dat hetzelfde als wat Wallbox claimt te doen, maar zal allicht meer tweakbaar zijn. Zal het nog bezien :)
Als uw wallbox het goed doet, dan zou ik dat ook zo doen. Dat lijkt me het eenvoudigste.
EVCC is om domme laadpalen op solar te laten laden en sommige kun je ook terug schakelen naar 1 fase indien het vermogen van de PV minder als 4kW is.

Terug
Bovenaan