Zonnepanelen Topic

Ik zie dat eerlijk gezegd niet goedgekeurd worden, want dat betekent weer een "oneerlijk" nadeel voor de mensen die al reeds een digitale meter hebben...

Moet ook nog door VREG goedgekeurd worden als ik het goed lees, en ik vermoed dat die niet akkoord gaan gaan. Want dit zal ook een impact hebben op het capaciteitstarief.
Dit dus.. een straatje zonder einde..

Is en blijft rotte situatie. Ik heb zonnepanelen sinds 2019, januari 2020 digitale meter geïnstalleerd met langs alle kanten beloftes en zekerheden rond terugdraaiende teller (die hier enorm verschil maakt op totaalfactuur). Nu zijn we dat voordeel kwijt, én mogen mensen met zonnepanelen en oude teller 'kiezen' om te wachten tot 2025. Fijn is dat. De hele discussie ging toch om feit dat er geen 'discriminatie' mocht zijn tussen verschillende zonnepaneel-eigenaars. En ze creëren er gewoon nog méér.

Heb hier me dit weekend eens bezig gehouden met de zonnepanelen voor nieuwbouw. Vermits het een plat dak is ga ik ze zelf installeren.

Prijzen excl btw. (ga 21% betalen daarna, maar zo is het makkelijker om te vergelijken)
Dus dat wil zeggen dat alles hoger gewoon kosten zijn voor installatie.

24*330WP (REC N-TYPE)
Storedge Monofasig 5KW
Energy meter
Van der valk Oost-West

Dit alles komt op 5326€, zonder keuring. Die kost nog eens 150€.

Dit alles kan nog wat goedkoper, maar deze omvormer is direct klaar voor batterijen.

Mensen zonder zonnepanelen ervoor laten opdraaien trekt idd ook op niets, maar zo werkt het Belgisch systeem wel.

België heeft wel garanties gegeven over de productie van een bepaalde hoeveelheid groene stroom te produceren. Windmolens kan men in Vlaanderen nergens kwijt omdat er veel te veel zonevreemde woningen zijn waar men ook nog eens rekening mee houdt bij de vergunningen van windmolens.

De enigste manier om deze situatie op te lossen is een eerlijker subsidiesysteem te vinden. Maar het subsidiesysteem dient overconsumptie van energie tegen te werken, en dat doen al die huidige systemen dus NIET.

Deze nieuwe oplossing is trouwens te belachelijk voor woorden, men gaat mensen die al het langst voordeel van de situatie hebben nog verder ondersteunen en mensen die ze recent hebben gelegd met digitale teller niet ondersteunen.

Alsof er hier een overconsumptie van energie is bij particulieren.
Dat is hier een modern, westers land. Binnenkort is elektriciteit betaalbaarder en bedrijfszekerder in de gemiddelde bananenrepubliek.

Heb hier me dit weekend eens bezig gehouden met de zonnepanelen voor nieuwbouw. Vermits het een plat dak is ga ik ze zelf installeren.

Prijzen excl btw. (ga 21% betalen daarna, maar zo is het makkelijker om te vergelijken)
Dus dat wil zeggen dat alles hoger gewoon kosten zijn voor installatie.

24*330WP (REC N-TYPE)
Storedge Monofasig 5KW
Energy meter
Van der valk Oost-West

Dit alles komt op 5326€, zonder keuring. Die kost nog eens 150€.

Dit alles kan nog wat goedkoper, maar deze omvormer is direct klaar voor batterijen.
Ik geef u een tip, neem uw EPB man bij de arm en vraag hem hoeveel je moet leggen voor 50 of 100% vrijstelling.
En leg geen paneel extra.

Is en blijft rotte situatie. Ik heb zonnepanelen sinds 2019, januari 2020 digitale meter geïnstalleerd met langs alle kanten beloftes en zekerheden rond terugdraaiende teller (die hier enorm verschil maakt op totaalfactuur). Nu zijn we dat voordeel kwijt, én mogen mensen met zonnepanelen en oude teller 'kiezen' om te wachten tot 2025. Fijn is dat. De hele discussie ging toch om feit dat er geen 'discriminatie' mocht zijn tussen verschillende zonnepaneel-eigenaars. En ze creëren er gewoon nog méér.
Euhm nee toen was al geweten dat dit door oa VREG onder vuur lag en als je dan wat dieper naar de redenen ging kijken wist je al dat dit resultaat zou zijn.

Oftewel hebben ze bericht gekregen dat de tellers met bedrading pas vanaf 2025 voorhand zullen zijn. Dan is het met die berichtgeving wel makkelijk punten scoren...

Euhm nee toen was al geweten dat dit door oa VREG onder vuur lag en als je dan wat dieper naar de redenen ging kijken wist je al dat dit resultaat zou zijn.

Deze discussie is ondertussen wel klaar. Ja, er waren indicaties dat dit het resultaat ging zijn. Neen, niet iedereen die een installatie heeft laten plaatsen wist dat. Da's toch niet zo moeilijk te begrijpen.

Of laat staan dat de gemiddelde burger een inschatting kan maken van de juridische draagkracht van het bezwaar. Zeker als de overheid blijft communiceren dat alles oke is

Ik geef u een tip, neem uw EPB man bij de arm en vraag hem hoeveel je moet leggen voor 50 of 100% vrijstelling.
Ik zou zelfs stoppen eenmaal je het vereist e-peil niveau bereikt hebt.
De vrijstelling van 5j aan 100% of 50% zal waarschijnlijk minder zijn dan wat je hebt aan kosten.

Idd afhankelijk van hoe dicht je al bij die E30 zit. Maar voor E20 zal je wellicht een stuk meer zonnepanelen nodig hebben.
En zeker nu warmtepompen niet meer interessant zijn.

Bij een zelfconsumptie van 30% is de terugverdientijd al minder als 15j... Indien niets zelf geconsumeerd wordt loopt dit op tot 21j.

Idd afhankelijk van hoe dicht je al bij die E30 zit. Maar voor E20 zal je wellicht een stuk meer zonnepanelen nodig hebben.
En zeker nu warmtepompen niet meer interessant zijn.
Zal als ik dichter bij de bouw kom het wel eens berekenen, de prijs van zonnepanelen gaat niet meer stijgen waarschijnlijk.

Een zonnepaneel van 330WP kost nog 120€/excl ... Dus 10 panelen er bij voor van 50 naar 100% vrijstelling te gaan is makkelijk meegenomen.

Bij een zelfconsumptie van 30% is de terugverdientijd al minder als 15j... Indien niets zelf geconsumeerd wordt loopt dit op tot 21j.

Zal als ik dichter bij de bouw kom het wel eens berekenen, de prijs van zonnepanelen gaat niet meer stijgen waarschijnlijk.

Een zonnepaneel van 330WP kost nog 120€/excl ... Dus 10 panelen er bij voor van 50 naar 100% vrijstelling te gaan is makkelijk meegenomen.
En hoe lang denk je dat uw omvormer gaat meegaan? :P
Doe ermee wat je wilt natuurlijk. Maar ik zou persoonlijk allesbehalve happig zijn om nog meer te leggen dan noodzakelijk voor 100% vrijstelling.

iemand er al uit welke energie contracten het voordeligst zijn?

wij zitten nu bij mega met een contract dat voor ons het beste was met terugdraaiende teller ( goedkoopste abbo prijs, klein beetje meer verbruik dan opbrengst, dikke korting... eindfactuur = 16 euro per maand )... Gezien wij met digitale meter zitten zijn wij dus gescheten. huidige contract doet geen teruglevering, dus al mijn overproductie is is voor de vuilbak (60%). de zonnige maanden komen er aan en ik kan er echt niet aan uit.

ik zie dat er al apparte terugleverecontracten zijn, maar geen enkele van die calculators op vreg, mijnenergie, aanbieders,... kan blijkbaar rekenen met digitale meter + zonnepanelen. dan kom ik op bedragen uit van 1000 euro per jaar voor ons verbruik omdat die nog prosumententarief aanrekend + een volledig verbruik.

net ook de batterij optie beken maar lijkt mij niet interessant. terugverdientijd was 12jaar voor 4,8kwh batterij en 4200 (na premie) euro voor de installatie. een rendement van 2,75% per jaar. er zijn betere manieren om met geld te gooien.

nu op zo een teruglevercontract springen of nog enkele weken wachten en hopen dat betere contracten komen?

Laatst bewerkt:
iemand er al uit welke energie contracten het voordeligst zijn?

wij zitten nu bij mega met een contract dat voor ons het beste was met terugdraaiende teller ( goedkoopste abbo prijs, klein beetje meer verbruik dan opbrengst, dikke korting... eindfactuur = 16 euro per maand )... Gezien wij met digitale meter zitten zijn wij dus gescheten. huidige contract doet geen teruglevering, dus al mijn overproductie is is voor de vuilbak (60%). de zonnige maanden komen er aan en ik kan er echt niet aan uit.

ik zie dat er al apparte terugleverecontracten zijn, maar geen enkele van die calculators op vreg, mijnenergie, aanbieders,... kan blijkbaar rekenen met digitale meter + zonnepanelen. dan kom ik op bedragen uit van 1000 euro per jaar voor ons verbruik omdat die nog prosumententarief aanrekend + een volledig verbruik.

net ook de batterij optie beken maar lijkt mij niet interessant. terugverdientijd was 12jaar voor 4,8kwh batterij en 4200 (na premie) euro voor de installatie. een rendement van 2,75% per jaar. er zijn betere manieren om met geld te gooien.

nu op zo een teruglevercontract springen of nog enkele weken wachten en hopen dat betere contracten komen?

Kan mis zien maar in de tariefkaart van Eneco staat injectietarief aan 4,4c/kwh. Heb toen ik een jaar geleden veranderde ook getwijfeld tussen Mega en Eneco maar toch voor Eneco gegaan. Je kan daar dus eens gaan horen.

Terug
Bovenaan