Zonnepanelen Topic

Wat bedoelen ze met nieuwe prosumenten? De mensen van 2020 wiens installatie nog niet verwerkt is en nog prosumenten moeten worden? Weeral gejost.

Dat is idd weer onduidelijk, maar ik vermoed voor iedereen die tot 2020 zonnepanelen heeft gelegd. Denk ik dan? Iemand die dit kan bevestigen?

Heb het daarstraks eens zitten berekenen en het lijkt me dat ik goedkoper uitkom met een digitale teller tov de analoge terugdraaiende teller die ik vandaag heb. Dit is wel exclusief capaciteitstarief vermits dat nog onduidelijk is.

Mijn berekening
- verbruik: 2400kwh jaarlijks
- genereer: 3100kwh jaarlijks

Heb me gebaseerd op de tariefkaart van Eneco
-> Uitgaand van 35% eigen verbruik: 840kwh verbruikt van wat ik genereeer
-> 1560kwh afname aan 21 c€/kwh = €327,6
-> 2250kwh injectie aan 4,4 c€/kwh = €99

Dus de eindrekening is €-291 (prosumenten) - €99 (injectie) + €327,6 = -€62,4.

Ik kom dus $60 goedkoper af als ik aan 35% eigen verbruik geraak, exclusief het capaciteitstarief dan. Zal in mijn geval nog wel meevallen dus uiteindelijk.
Jou algemeen verbruik ligt laag, daarom is dat voordelig voor je en omdat prosumententarief voor jou duur is. Zelfde geldt voor mijn alleenstaande moeder, zij verbruikt nauwelijks ook iets, dus voor haar zou het ook voordeliger zijn. Ik ga het wel nog moeten berekenen.

Jou algemeen verbruik ligt laag, daarom is dat voordelig voor je en omdat prosumententarief voor jou duur is. Zelfde geldt voor mijn alleenstaande moeder, zij verbruikt nauwelijks ook iets, dus voor haar zou het ook voordeliger zijn. Ik ga het wel nog moeten berekenen.

Lijkt er inderdaad op. Maar het is toch nipt en dat is dan zonder het capaciteitstarief. Verbruik zal ook nog wel wat omhoog gaan dit jaar met 2de kind. Langs de andere kant zakt het natuurlijk wel weer aanzienlijk als we terug naar het werk moeten. Vorig jaar had ik denk ik 2000kwh over tov dit jaar “maar” 700.

Ik dacht dat prosumenten degene waren die het prosumententarief betaalden. Dat zijn die van dit jaar toch ni meer?
Dat zijn toch gewoon consumenten die produceren, dus m.a.w. alle eigenaren van zonnepanelen?
Wel redelijk grof dat men mensen die nog geen digitale teller hebben uitstel geven tot 2025 en degene die al een digitale meter hebben vallen wel al in het nieuwe systeem. Niet echt rechtvaardig.

Dat zijn toch gewoon consumenten die produceren, dus m.a.w. alle eigenaren van zonnepanelen?
Wel redelijk grof dat men mensen die nog geen digitale teller hebben uitstel geven tot 2025 en degene die al een digitale meter hebben vallen wel al in het nieuwe systeem. Niet echt rechtvaardig.
Ma je krijgt een compensatievergoeding en moet geen prosumententarief meer betalen :p
Zelfconsumptie is daar dus de key to succes.

(Mensen zonder zonnepanelen laten opdraaien voor de kost is ook niet rechtvaardig. In elke situatie zijn er wel verliezers)

In het artikel staat wel dat de premie maar kan aangevraagd worden tot 2025 en daarna niet meer dus Demir wilt die premie gewoon niet betalen.
Als ik het kan rekken totn2025, dan heb ik 2x het equivalent verdiend van de premie die ze voorstelt, waarop zou ik het dan nog moeten aanvragen? Tegen dan zijn mijn panelen quasi terug verdiend.

Installatie gelegd begin 2019, dus al 2 jaar voordeel, dan in principe nog eens 4 jaar' voordeel. Mijn terugverdientijd is 6 of 7 jaar dus dat zit dan al goed.

Wel extra klote voor de mensen die de digitale gewoon hebben laten installeren dit jaar, dat terzijde.

Als ik het kan rekken totn2025, dan heb ik 2x het equivalent verdiend van de premie die ze voorstelt, waarop zou ik het dan nog moeten aanvragen? Tegen dan zijn mijn panelen quasi terug verdiend.

Installatie gelegd begin 2019, dus al 2 jaar voordeel, dan in principe nog eens 4 jaar' voordeel. Mijn terugverdientijd is 6 of 7 jaar dus dat zit dan al goed.

Wel extra klote voor de mensen die de digitale gewoon hebben laten installeren dit jaar, dat terzijde.
Maar wat als volgende jaar prosumententarief opeens fel stijgt dan is het wel langer dan 6 of 7 jaar hou daar ook rekening mee he. Want vanaf volgend jaar word ook het capaciteitstarief ingevoerd en dan kan het prosumententarief ook ineens fors stijgen.

Ik zie dat eerlijk gezegd niet goedgekeurd worden, want dat betekent weer een "oneerlijk" nadeel voor de mensen die al reeds een digitale meter hebben...

Moet ook nog door VREG goedgekeurd worden als ik het goed lees, en ik vermoed dat die niet akkoord gaan gaan. Want dit zal ook een impact hebben op het capaciteitstarief.

Schandalig moest dat waar zijn. Dan krijgen degene die zonnepanelen hebben én terugdraaiende teller nog 4 jaar lang, én nog eens die subsidie erbovenop. Mensen die geen zonnepanelen hebben worden andermaal int zak gezet door die schele sossen/saucissen/graaiers-regering. Iedereen betaald namelijk mee daaraan, ook degene die geen liggen hebben.

Schandalig moest dat waar zijn. Dan krijgen degene die zonnepanelen hebben én terugdraaiende teller nog 4 jaar lang, én nog eens die subsidie erbovenop. Mensen die geen zonnepanelen hebben worden andermaal int zak gezet door die schele sossen/saucissen/graaiers-regering. Iedereen betaald namelijk mee daaraan, ook degene die geen liggen hebben.
Na 2025 vervalt de subsidie en deze word ook elk jaar verminderd naargelang je een DM laat plaatsen.

Ma je krijgt een compensatievergoeding en moet geen prosumententarief meer betalen :p
Zelfconsumptie is daar dus de key to succes.

(Mensen zonder zonnepanelen laten opdraaien voor de kost is ook niet rechtvaardig. In elke situatie zijn er wel verliezers)
Klopt, maar mensen die nog niet verplicht werden van een digitale meter te installeren hebben nog de keuze. Mensen die eerder verplicht werden om de digitale meter te laten installeren hebben die keuze niet meer.

Mensen zonder zonnepanelen ervoor laten opdraaien trekt idd ook op niets, maar zo werkt het Belgisch systeem wel. Net zoals de werkende mensen moeten opdraaien voor de mensen die werkloos thuis zitten. Zo'n sociaal systeem is eigenlijk verre van sociaal, maar dat is een ander topic. :p

Het blijft een keuze om wel of geen zonnepanelen te installeren, dus dat is iets anders dan hoe ze nu mensen met zonnepanelen en een digitale meter voor een voldongen feit stellen. Net zoals Demir ons ook voor een voldongen feit stelt door ons eerst te overtuigen van onze installatiedatum te verzetten naar 2021 en nu mensen die hun panelen in 2020 hebben laten installeren meer voordeel te geven (ofwel terugdraaiende teller laten behouden voor verschillende jaren, ofwel een hogere premie dan in 2021).

Terug
Bovenaan