Zomertijd of wintertijd

En wat is uw voorkeur

  • Zomertijd

    Stemmen: 31 27,7%
  • Wintertijd

    Stemmen: 37 33,0%
  • Zomertijd + Wintertijd

    Stemmen: 19 17,0%
  • Maakt me niet uit, zolang als we maar niet meer van uur moeten wisselen

    Stemmen: 17 15,2%
  • Andere

    Stemmen: 2 1,8%
  • Geen tijd om hier over na te denken

    Stemmen: 0 0,0%
  • Maakt me niet uit

    Stemmen: 6 5,4%

  • Totaal aantal stemmers
    112

ugar

Well-known member
Het ziet er naar uit dat we gaan stoppen met om te schakelen van zomer naar wintertijd... Een meerderheid van de Belgen is voorstander om het systeem af te schaffen, en er is een lichte voorkeur om de zomertijd af te schaffen
Er zou nog moeten gekozen worden. Ik ben zelf toch wel een beetje aan 't twijfelen geraakt. Ik was altijd voorstander om de zomertijd af te schaffen, maar ik zie nu toch voordelen in de zomertijd. Vanaf volgende week kookt heel Vlaanderen 's avonds op zonne-energie...
 
Zolang ze het maar over heel Europa consequent doen en niet ieder land individueel zijn goesting laten doen. Ik heb weinig goesting om 60 km naar het noorden richting Eindhoven te rijden om dan plots mijn klok te moeten verzetten.

Mij maakt het allemaal vrij weinig uit. Ik heb nooit echt het probleem gezien met winter- of zomeruur.
 
Kloterij. Met die wintertijd verlies je erg veel daglicht in de zomer. Het “nadeel” van zomeruur in de winter is dat het dan ‘s morgens laat licht is, maar de ochtendspits verloopt dan toch sowieso al in het duister of de schemering.

Voor mij graag permanent zomeruur. Er worden al ballonnetjes opgelaten om het dan toe te staan om in de zomer een uur vroeger te gaan werken (dus van 8-16h ipv 9-17) als er voor permanente wintertijd gekozen wordt, dus alles blijft dan eigenlijk bij hetzelfde.
 
Ik zou het laten zoals het is, in de zomer heb je lange avonden, maar zomertijd in de winter vind ik ook niet ideaal, het gaat dan zeker moeilijk worden om 's morgens wakker te worden op tijd.
 
De gulden middenweg -> in het najaar de klok een half uur terugdraaien ipv een uur. en daar dan permanent bij blijven
 
Winter uur behouden, lopen we het dichtst mee met de zon.
En dan lopen we nog een uur voor erop.
 
Kloterij. Met die wintertijd verlies je erg veel daglicht in de zomer. Het “nadeel” van zomeruur in de winter is dat het dan ‘s morgens laat licht is, maar de ochtendspits verloopt dan toch sowieso al in het duister of de schemering.
mja, maar da's eigenlijk een beetje bs he. zelfs met winteruur heb je een periode dat de ochtendspits in het donker verloopt. en met winteruur in de zomer heb je een periode dat het om vier uur 's morgens al klaar is.
Winter uur behouden, lopen we het dichtst mee met de zon.
En dan lopen we nog een uur voor erop.
maar we leven helemaal niet meer op het ritme van de zon, dus waarom zou je daar nog aan vasthouden? tijdnotering is zowiezo maar een arbitrair iets, waarom de uren niet op het dagritme van het leven zetten?
 
Ik heb een poll toegevoegd
Nog gewoon "maakt me niet uit" toevoegen graag! Nu kan je dat enkel kiezen als je 1 vast uur wil.
Daarom nu op "andere" geklikt. Want het maakt me eigenlijk echt geen reet uit.
 
Wie kan er nu in de winter slapen tot het licht wordt? Buiten bejaarden en doppers
Ge moet in de winter sowieso al vroeg opstaan tegen uw bioritme in. Als het dan sommige dagen om 9:30 pas klaar wordt dan gaat het zeker een ramp worden. Ik moet wel zeggen dat ik er nu met die Covid veel meer last van heb dan andere jaren om in de winter echt wakker te worden, zeker als het slecht weer is.
 
Ze doen het eigenlijk wel, alleen maken we een omweg via onze uurtelling waardoor we afwijken van wat de echte tijd is. Da's niet zo'n probleem maar als we nu definitief moeten kiezen is het misschien wel het moment om eerder eens onze openings- en sluitingsuren en dergelijke te herbekijken ipv voor eeuwig met "verkeerde" uren te leven.
 
Terug
Bovenaan