Zomertijd of wintertijd

En wat is uw voorkeur

  • Zomertijd

    Stemmen: 31 27,7%
  • Wintertijd

    Stemmen: 37 33,0%
  • Zomertijd + Wintertijd

    Stemmen: 19 17,0%
  • Maakt me niet uit, zolang als we maar niet meer van uur moeten wisselen

    Stemmen: 17 15,2%
  • Andere

    Stemmen: 2 1,8%
  • Geen tijd om hier over na te denken

    Stemmen: 0 0,0%
  • Maakt me niet uit

    Stemmen: 6 5,4%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Mensen die kiezen voor permanente zomertijd denken er duidelijk niet genoeg over na, dat betekent dat in het putje van de winter kinderen in het pikdonker naar school moeten, dat is gevaarlijk, voor pendelaars ook overigens. In december komt de zon dan pas op iets voor half tien.
Zelfs buiten het verkeer lijkt me dat deprimerend.

Wintertijd in de zomer is geen drama, een terrasje is in het donker ook nog gezellig. Het oorspronkelijke argument van energiebesparing is al lang een non-issue lijkt me.

Sterker nog, ik zou zelfs argumenteren om niet alleen op wintertijd te blijven, maar België in de correcte astronomische tijdszone te leggen: 12h00 's middags zou de zon op z'n hoogste punt moeten staan, niet om 13h00. Maar goed, daar snap ik de economische argumenten nog wel, we sluiten beter nauwer aan bij Frankrijk en Duitsland dan V.K. en Portugal.
Moet ik nu ook daarvoor me voor andermans kinderen aanpassen?

Zomeruur godverdomme ik wil liever zon na mijn werk dan als ik op het werk zit
 
Moet ik nu ook daarvoor me voor andermans kinderen aanpassen?

Zomeruur godverdomme ik wil liever zon na mijn werk dan als ik op het werk zit

Jij bent ook ooit kind geweest, een kind dat 's morgens in het pikdonker omver gereden wordt onderweg naar school zal misschien nooit kunnen gaan werken.

Jij kan daarentegen: A) perfect vroeger beginnen werken en vroeger stoppen of B) een terrasje doen bij kaarslicht, in het donker, is even plezant als het warm weer is geweest. Of ga jij in de zomer wel al om 22h00 naar huis?
 
Laatst bewerkt:
Jij bent ook ooit kind geweest, een kind dat in het pikdonker omver gereden wordt na school zal misschien nooit kunnen gaan werken.
Jij kan daarentegen: A) perfect vroeger beginnen werken en vroeger stoppen of B) een terrasje doen bij kaarslicht, in het donker, is even plezant als het warm weer is geweest. Of ga jij in de zomer wel al om 22h00 naar huis?
daar zeg je het, na school. als het altijd zomeruur is is het savonds na school nog licht, nu is het dan donker. sowieso is het toch al donker smorgens.
 
daar zeg je het, na school. als het altijd zomeruur is is het savonds na school nog licht, nu is het dan donker. sowieso is het toch al donker smorgens.
Haha, "onderweg naar school" in plaats van (plat taalgebruik:) "na school"... te snel getypt, de intentie was echter duidelijk uit mijn posts. Zonsopgang is met het winteruur (1 uur afwijkend van de normale tijd) nu ten laatste rond 08h22 in de winter, met zomertijd (lees 2 uur afwijkend van de normale tijd) zou dat al 09h22 worden.
 
Soit, de schooltijden versus verkeersveiligheid in winter of zomeruur kan je ook anders aanpassen: scholen een uur later laten beginnen en een uur later stoppen bijvoorbeeld.

Sowieso blijf ik dan ook voorstander van geen zomertijd in de winter, zoals ik al zei: dan zit je er al astronomisch 2 uur langs.
Dat argument van liever meer licht hebben na het werk doet er eigenlijk ook niet toe: dan moeten we misschien de werkuren beter aanpassen: vroeger beginnen werken bijvoorbeeld.
 
Jij bent ook ooit kind geweest, een kind dat 's morgens in het pikdonker omver gereden wordt onderweg naar school zal misschien nooit kunnen gaan werken.

Jij kan daarentegen: A) perfect vroeger beginnen werken en vroeger stoppen of B) een terrasje doen bij kaarslicht, in het donker, is even plezant als het warm weer is geweest. Of ga jij in de zomer wel al om 22h00 naar huis?
1) mijn fietslichten waren altijd tip top in orde
Laaghangende zon is gevaarlijker dan donker, ge moet natuurlijk wel zien dat je zelf lichten hebt
2) ik begin al om 7u met werken en stop om 16u.
3) mijn eigen consumptie van zonnepanelen is beter als ik om 18u kan koken als de zon schijnt ipv om 6u30 ontbijten als de zon schijnt
4) oriëntatie van huis is beter voor zomertijd dan wintertijd
5) kaarsen aansteken is niet milieuvriendelijk
 
Jij bent ook ooit kind geweest, een kind dat 's morgens in het pikdonker omver gereden wordt onderweg naar school zal misschien nooit kunnen gaan werken.

Jij kan daarentegen: A) perfect vroeger beginnen werken en vroeger stoppen of B) een terrasje doen bij kaarslicht, in het donker, is even plezant als het warm weer is geweest. Of ga jij in de zomer wel al om 22h00 naar huis?
't Zal nu wel aan mij liggen maar in de winter reed ik ook in 't pikdonker op mijn fiets naar school ze? En dan had je nog anderen die van veel verder kwamen met de fiets (een paar dorpen verder), als die om 8u20 op school moesten zijn reden die ook een flink stuk in 't donker?
 
't Zal nu wel aan mij liggen maar in de winter reed ik ook in 't pikdonker op mijn fiets naar school ze? En dan had je nog anderen die van veel verder kwamen met de fiets (een paar dorpen verder), als die om 8u20 op school moesten zijn reden die ook een flink stuk in 't donker?
Er zijn zelfs mensen die dat naar het werk gaan met de fiets in den donker :eek:
 
Ik heb dat ook al gedaan. 20km door het donker. Je moet er iets voor doen om je conditie in de winter op peil te houden, en altijd op de rollen fietsen binnen steekt ook tegen.
Ik was sarcastisch he, precies of enkel kinderen naar school de fiets nemen in het donker :p
 
Soit, de schooltijden versus verkeersveiligheid in winter of zomeruur kan je ook anders aanpassen: scholen een uur later laten beginnen en een uur later stoppen bijvoorbeeld.

Sowieso blijf ik dan ook voorstander van geen zomertijd in de winter, zoals ik al zei: dan zit je er al astronomisch 2 uur langs.
Dat argument van liever meer licht hebben na het werk doet er eigenlijk ook niet toe: dan moeten we misschien de werkuren beter aanpassen: vroeger beginnen werken bijvoorbeeld.
Ik vertrek in het donker en kom thuis in het donker in de winter.

Wat is het nut van dat astronomisch uur volgen?
 
En wat als je het bekijkt vanuit een standpunt van maximalisatie van uren zonlicht voor de gemiddelde mens?
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat de meeste mensen opstaan rond 7 uur (en iets later in het weekend). Dus dan zullen de meesten rond 23 uur in bed kruipen.
Langste dag, met zomertijd: zon op 5h20, onder 22h04
Met wintertijd: op 4:20, onder 21h04
Zon volgen: op 3:20, onder 20h04

Ik ben een avondmens dus mijn bioritme sluit sowieso beter aan bij zomertijd. Maar het lijkt mij dat de gemiddelde mens ook meer zonlicht zal zien in de zomer bij zomertijd.

Zelfde oefening voor de kortste dag:
Zomertijd: zon op 9h46, onder 17h30
Wintertijd: op 8h46 onder 16h30
Zon: op 7h46 onder 15h30.

Hier vallen de uren met daglicht sowieso binnen de periode waarin de meeste mensen wakker zijn.
 
Terug
Bovenaan