Zomertijd of wintertijd

En wat is uw voorkeur

  • Zomertijd

    Stemmen: 31 27,7%
  • Wintertijd

    Stemmen: 37 33,0%
  • Zomertijd + Wintertijd

    Stemmen: 19 17,0%
  • Maakt me niet uit, zolang als we maar niet meer van uur moeten wisselen

    Stemmen: 17 15,2%
  • Andere

    Stemmen: 2 1,8%
  • Geen tijd om hier over na te denken

    Stemmen: 0 0,0%
  • Maakt me niet uit

    Stemmen: 6 5,4%

  • Totaal aantal stemmers
    112
Zomertijd. Vanaf volgende week kan ik al savonds buiten gaan fietsen terwijl ik anders nog een maand ga mogen wachten was.
Onze baas heeft al gezegd dat als ze dat volgend jaar afschaffen, wij tussen april en november perfect mogen komen werken van 8u tot 16u, dus voor mij verandert er gelukkig al niets op dat vlak :D
 
Ik prefereer winteruur. Maar echt veel last van die wissel heb ik eerlijk gezegd niet echt. Enkel met overschakelen naar zomeruur krijg ik enkele dagen later pas een klopje.
 
Ik heb daar nooit last van gehad. Met de wissel naar zomeruur vind ik het wel fijn dat het 's avonds later licht is. Dat uurtje vroeger opstaan heeft zero effect en op onze baby gelukkig ook niet. :p
 
Wat mensen trouwens onderschatten is de hoeveelheid werk die de omschakeling twee keer per jaar met zich meebrengt voor de economie.
Ik werk in de energiesector en doorheen mijn carrière heb ik al honderden uren moeten spenderen aan die omschakeling. Elk systeem, gaande van aankoop over balancering tot facturatie en controlling, moet er rekening mee houden.
 
Wat mensen trouwens onderschatten is de hoeveelheid werk die de omschakeling twee keer per jaar met zich meebrengt voor de economie.
Ik werk in de energiesector en doorheen mijn carrière heb ik al honderden uren moeten spenderen aan die omschakeling. Elk systeem, gaande van aankoop over balancering tot facturatie en controlling, moet er rekening mee houden.
Waarom gaat dat niet automatisch?
 
Waarom gaat dat niet automatisch?

Want iets automatiseert zichzelf? Vooraleer iets automatisch gaat moet je eerst tig vergaderingen met IT hebben, dan testing, dan implementatie. Elke wijziging in het systeem moet weer dezelfde flow doorlopen. Binnenkort wordt een heel nieuw marktmodel geimplementeerd in de energiesector, bij elke stap en elk proces moet je dan weer rekening houden met winter- en zomeruur.
 
Want iets automatiseert zichzelf? Vooraleer iets automatisch gaat moet je eerst tig vergaderingen met IT hebben, dan testing, dan implementatie. Elke wijziging in het systeem moet weer dezelfde flow doorlopen. Binnenkort wordt een heel nieuw marktmodel geimplementeerd in de energiesector, bij elke stap en elk proces moet je dan weer rekening houden met winter- en zomeruur.
Natuurlijk automatiseert zichzelf dat niet. Maar als jij elk jaar 100'en uren (en lijkt me sterk dat jij de enige bent) werk hebt aan die uursverandering, zou je beter die 100'en uren steken in het programmeren van automatisch systeem.
Elk besturingssysteem kan zonder enig probleem om met zomer- en wintertijd. Waarom kan dat dan niet voor andere grote toepassingen?
 
Honderden uren gedurende mijn hele carrière, niet elk jaar of elke overgang. Maar over de hele economie bekeken is dat gewoon a huge waste of resources.
 
Elk besturingssysteem kan zonder enig probleem om met zomer- en wintertijd. Waarom kan dat dan niet voor andere grote toepassingen?

Ik heb vandaag nochtans 2 uur niet kunnen werken omdat de klok (van mijn Windows pc) niet synchroniseerde. Zo waren er nog een tiental bij ons op het werk. Elke keer als je verbinding maakte met de server, viel je pc uit omdat de uren niet in sync waren. (Manueel het uur verzetten, veranderde hier niets aan en een sync uitvoeren ging om god weet welke reden niet.)
 
Vroeger licht in de winter wat aangenamer is om te ontwaken en in de zomer langer licht zodat je meer activiteiten kan doen. Het combineert echt het beste van beide werelden. Precies of dat uur veranderen een probleem is. Naar Turkije of de andere kant van de wereld is geen probleem maar een één uur hohoho.
 
Ik snap deze discussie niet. Hoe komen mensen op het idee dat zomertijd een goed idee kan zijn?
We lopen eigenlijk sowieso al bijna een uur verkeerd. Als we dan ook nog eens permanent naar zomertijd zouden gaan is dat 2 uur. Dat is een ramp voor het bioritme van de mens.
Oké, het wordt in de zomer iets vroeger donker als we op winteruur blijven, maar wat is daar het probleem van? De voordelen van winteruur zijn veel serieuzer dan die paar nadelen die voornamelijk met ontspanning te maken hebben.
 
Hoe lang duurt dit riedeltje nu al van "wordt dit misschien de laatste keer OOIT dat we omschakelen??? #gasp"... wel op basis van alle voorgaande keren dat die vraag de laatste jaren werd gesteld is de kans groot dat het antwoord dit is: nee!

't Zal nu wel aan mij liggen maar in de winter reed ik ook in 't pikdonker op mijn fiets naar school ze? En dan had je nog anderen die van veel verder kwamen met de fiets (een paar dorpen verder), als die om 8u20 op school moesten zijn reden die ook een flink stuk in 't donker?
Ik single u quote er nu even uit omdat je enige duiding geeft bij het feit dat het "in de winter" sowieso nog donker is om 8u maar eigenlijk is die argumentatie onvolledig.

Jullie maken van heel dit "kinderen naar school" een zuiver een zwart-wit discussie van en zeggen "in de winter reed je toch al in het donker". Echter zijn er maar 2 zwart-wit weken (week van 21 december en week van 21juni), de andere 50 weken zijn grijze zones. Wat je eigenlijk bedoelt is "op 15 december reed je toch al in het donker". Ja, op 15 december wel... maar begin november reden die gasten waarschijnlijk wel nog in het licht naar school, en eind februari was het ook al terug licht. Als je naar perma zomertijd gaat maak je de periode dat die gasten in het donker naar school moeten rijden so-wie-so langer.

Is dit uberhaupt een belangrijke factor in de beslissing? Dat weet ik niet... daar ga ik mij niet over uitspreken.

Jij bent ook ooit kind geweest, een kind dat 's morgens in het pikdonker omver gereden wordt onderweg naar school zal misschien nooit kunnen gaan werken.

Jij kan daarentegen: A) perfect vroeger beginnen werken en vroeger stoppen of B) een terrasje doen bij kaarslicht, in het donker, is even plezant als het warm weer is geweest. Of ga jij in de zomer wel al om 22h00 naar huis?
Perfect vroeger beginnen werken: niet iedereen heeft glijdende uren en doet zomaar zijn goesting...

Zelfde als hierboven, het is niet zwart-wit: er is meer dan hartje zomer en putteke winter. Zelfs als het in mei 25°C is overdag, dan nog koelt het 's avonds enorm snel af van zodra de zon begint te zakken... het is dus zeker niet mis van een uurtje "extra" licht te hebben 's avonds.

Anyway, ik heb eigenlijk geen specifieke voorkeur voor één van beide regelingen, ze hebben beiden hun voor- en nadelen. Het zou gewoon nice zijn moesten mensen het allemaal een beetje breeder bekijken ipv op voorhand al een standpunt in te nemen en dan naar www.imright.com te gaan en daar alle pro's voor hun standpunt klakkeloos te kopieren zonder context en de con's te negeren.
 
Ik snap deze discussie niet. Hoe komen mensen op het idee dat zomertijd een goed idee kan zijn?
We lopen eigenlijk sowieso al bijna een uur verkeerd. Als we dan ook nog eens permanent naar zomertijd zouden gaan is dat 2 uur. Dat is een ramp voor het bioritme van de mens.
Oké, het wordt in de zomer iets vroeger donker als we op winteruur blijven, maar wat is daar het probleem van? De voordelen van winteruur zijn veel serieuzer dan die paar nadelen die voornamelijk met ontspanning te maken hebben.

Hetgeen mij vooral stoort in de discussie is hoe de tegenstanders van zomeruur de redenering van de andere zijde maar blijven wegzetten als irrelevant of onterecht. Als mensen nu eenmaal graag in de zomer langer licht hebben dan is dat zo he.
De omgekeerde redenering dan "sta dan vroeger op he" kan hier ook gespeeld worden: "slaap dan langer he".

Dat het zomeruur een "ramp" zou zijn voor het bioritme lijkt me nogal mee te vallen? Zomeruur bestaat letterlijk al meer dan 100 jaar hier. Mensen zijn gezond, leven lang, ...
 
Mijn humeur is doorgaans een pak beter van zodra het zomeruur ingeschakeld wordt. Ik heb 's avonds ook bakken meer energie en zin om nog dingen te ondernemen. Ik zie precies niet goed in hoe dit negatief is voor mijn bioritme?
We leven toch al lang niet meer op het ritme van de natuur zoals de holbewoners?
 
@eniac, meer dan 100 jaar?
van 1916 t/m 1946 en van 1977 tot nu. Dat is in totaal 74 jaar met een onderbreking daar tussen van 31 jaar.
En die extra uurtjes licht wil ik ook wel hoor, maar lijkt mij dat de gezondheid, veiligheid en de economie toch zou mogen primeren boven 's avonds wat langer licht om op het terras te kunnen zitten.
Het is bewezen dat een permanente zomertijd niet gezond is. Rusland heeft als test 3 jaar permanente zomertijd ingevoerd en is hier onder andere op terug gekomen omdat dit dus effectief een negatief effect had op de gezondheid van de mensen. (lees hier meer)

meer informatie om te overwegen door te nemen mocht je willen verdiepen waarom is hier een rapport van het RIVM. Maar ik zal de conclusie hier voor je quoten:
4.2 Conclusie
De huidige tijdinstelling van twee keer per jaar wisselen tussen
standaardtijd (UTC+1) en zomertijd (UTC+2) gaat gepaard met acute
slaapverstoringen en gezondheidseffecten, waarvan de toename van
hartinfarcten bij de wisseling in het voorjaar het duidelijkste effect is.
Deze gesignaleerde acute effecten verdwijnen bij de keuze voor een
permanente tijdinstelling. Bij een dergelijk besluit heeft permanente
standaardtijd (UTC+1) vanuit gezondheidsperspectief een duidelijke
voorkeur boven permanente zomertijd (UTC+2), en valt zelfs te
overwegen Greenwich Mean Time (UTC+0) voor Nederland in te stellen.
 
@eniac, meer dan 100 jaar?
van 1916 t/m 1946 en van 1977 tot nu. Dat is in totaal 74 jaar met een onderbreking daar tussen van 31 jaar.

Wel als we echt gaan muggeziften (lijkt mij dat 74 jaar evenzeer al lang is), "bestaat" de zomertijd hier inderdaad al meer dan 100 uur, alleen is hij dan niet elk jaar toegepast.

En die extra uurtjes licht wil ik ook wel hoor, maar lijkt mij dat de gezondheid, veiligheid en de economie toch zou mogen primeren boven 's avonds wat langer licht om op het terras te kunnen zitten.
Het is bewezen dat een permanente zomertijd niet gezond is. Rusland heeft als test 3 jaar permanente zomertijd ingevoerd en is hier onder andere op terug gekomen omdat dit dus effectief een negatief effect had op de gezondheid van de mensen. (lees hier meer)

Die link bewijst niet dat permanente zomertijd ongezond is. Ze spreken over "potentiële" negatieve invloed op slaap en gedrag.
Voor mij moet er overigens geen permanente zomertijd ingevoerd worden.

meer informatie om te overwegen door te nemen mocht je willen verdiepen waarom is hier een rapport van het RIVM. Maar ik zal de conclusie hier voor je quoten:

Vind je dat nu zelf geen relatief zwak rapport? In de basis een uitgebreide google search zonder eigen onderzoek.
 
Hoe meer licht 's avonds hoe beter, sowieso zomeruur dus. Wat boeit het dat het 's ochtends nog donker is? Ik lig dan toch nog in bed of ben aan het werken. Het is 's avonds tijdens mijn tijd voor ontspanning dat ik licht wil.
 
Terug
Bovenaan