Zin en onzin van Pensioensparen


opvragen voor uw 60ste
U wil het kapitaal van uw pensioenspaarrekening vervroegd laten uitkeren? Dan betaalt u een belasting van 33% op het opgevraagde kapitaal. Zelfs een klein deel van uw polis pensioensparen vroegtijdig laten uitkeren (hoewel dit in de praktijk mogelijk is bij welbepaalde ERGO producten), is dus zeker en vast af te raden.
 
Om op de vraag te antwoorden probeer ik een evenwichtige mix op te bouwen:
  • Pensioensparen
  • Langetermijnsparen om de financiële korf te vullen
  • Stukje aandelen waarvan een aantal dividendaandelen
  • Stukje vastgoed voor passief inkomen
  • Stukje spaargeld
Pensioen en langetermijnsparen vind ik nuttig/verantwoord omdat:
  • Normaliter geld niet vroeger nodig
  • Zal mij een zeker rendement bieden met een beduidend defensiever profiel dan een standaard aandelenportefeuille
  • Belastingvoordeel is wel iets dat je direct recupereert en dit kan je alsnog investeren of consumeren, ook draagt dit bij tot een verlaging van het risicoprofiel ten aanzien van een andere belegging.
Optimaal of niet?
  • In principe is het logischer om op jonge leeftijd niet aan pensioensparen te doen maar effectief te gaan beleggen, vanaf 35-40 jaar wordt het al interessanter omdat de surplus kleiner wordt t.o.v. vroeg te beleggen. Voorbij de 50 is het eigenlijk een no brainer in combinatie met de fiscale regeling en vanaf 60 is het eigenlijk een jackpot.
De keuze die ik heb gemaakt is dus niet optimaal gebleken, echter was ik op 24 jarige leeftijd niet bezig met beleggen, pensioensparen werd aangemoedigd en heeft me toch iets meer rendement opgeleverd dan een spaarboekje (aangezien er toen niet werd belegd).
 
Zowel ik als mijn wederhelft doen bewust niet aan pensioensparen, Ik speel geen spel waar de overheid tijdens het spelen de spelregels mag aanpassen. (ik speel mijn eigen spel en ik bepaal de regels.)

Persoonlijk ben ik ook van mening dat je elke euro voor je 35 nuttig kan gebruiken. en niet wegparkeren tot je 65-68?
(de reactie dat hier vroeger vaak op kwam dat die 960€/jaar nu ook niet veel was, kan ik alleen maar aanraden om 960€ cash mee te nemen in hun portemonnee in kleine briefjes, of om terug te denken aan hun studentenjob dat ze aan 10€/uur rekken moesten vullen.)
De huidige inflatie is laat ook zien dat long term wegparkeren van dat geld ver van ideaal is.

Voor jan modaal die geen hol van geld begrijpt, (en dan heb ik het niet eens op beleggen in aandelen/ETF specifiek, vastgoed/postzegels/goud of een aardappelveld kan ook een belegging zijn. Als je financieel niet mee bent, ja dan is pensioensparen mischien een leuk appeltje voor de dorst.

Wat mij betreft mogen de rentes terug stevig omhoog, 4-5% zal het leengedrag van veel mensen inperken. (wat daarom niets negatief is)

Ik vind het zelfs misdadig dat mensen van 18-20 aangemoedigd word om geld weg te zetten voor 45 jaar later!
Terwijl ze niet eens hun eerste auto/appartement/wasmachine/droogkast/keuken/eigen laptop.... ooit zelf aangeschaft hebben!
Zoals eerder verteld, een boer krijg je dat niet aangesmeerd, iemand die gestudeerd heeft wel.

Iemand van 18-20 kan beter zijn geld op overschot opsoeperen ipv te beleggen voor de oude dag? In je eerste zin vertrouw je de overheid niet maar je zou een 18-20 jarige wel laten geloven dat alles wel goed komt tegen dat ze op pensioen kunnen?
 
Sinds dit jaar ben ik ook gestopt met pensioensparen. Niet omwille van het potentieel hogere rendement bij ETF beleggen, maar zoals al een paar keer aangehaald de liquiditeit (je geld zit anders vast tem je 65/67, tenzij je een boete betaalt).

Ik heb mijn vermogen eens berekent en momenteel is dit de verdeling:
- 52% low liquidity: groepsverzekering, pensioensparen, appartement (minus schulden) & coöperatieve aandelen (duurt ook gemakkelijk een half jaar om hieruit te stappen)
- 37 high liquidity: aandelen & ETF
- 11%: cash (spaargeld)

In mijn geval (nog redelijk jong) heb ik geen idee wat ik later wil doen: groter huis kopen, naar het buitenland verhuizen en leven van mijn spaargeld, 3/5 werken (en aanvullen met dividend inkomsten) etc. Dus die low liquidity probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Pensioensparen was het enige dat ik hier snel kan schrappen.

Van mij mogen ze ook die groepsverzekering schrappen en uitkeren als maandelijks loon.
 
Iemand van 18-20 kan beter zijn geld op overschot opsoeperen ipv te beleggen voor de oude dag? In je eerste zin vertrouw je de overheid niet maar je zou een 18-20 jarige wel laten geloven dat alles wel goed komt tegen dat ze op pensioen kunnen?
Nee, hij zegt dat een 18-20 jarige zijn geld misschien beter in zijn appartement kan steken ipv op de spaarboek van de overheid...
Ik doe ook niet aan pensioensparen. Ik zie niet in wat zo'n fonds mij meer zou opbrengen dan zelf te beleggen + ik zie het nog gebeuren dat op een gegeven moment dat geld plots weg blijkt te zijn...
 
Vroeg of laat zal er een of andere politieker à la Belgique het idee oplaten om dat geld van het pensioensparen te "activeren". Of toch ten minste de leeftijd waarop ge het terug kan opnemen verhogen. En zal iedereen die daar geld in zitten heeft ferm gepakt worden.

Mij niet gezien dus.
 
Vroeg of laat zal er een of andere politieker à la Belgique het idee oplaten om dat geld van het pensioensparen te "activeren". Of toch ten minste de leeftijd waarop ge het terug kan opnemen verhogen. En zal iedereen die daar geld in zitten heeft ferm gepakt worden.

Mij niet gezien dus.
Voor ze daaraan komen zie ik ze eerder veel zwaardere belastingen heffen op de gewone beleggingen.
 
Het fiscale voordeel maakt het voornamelijk interessant vind ik. Ik doe het en doe ook het fiscale langetermijnsparen. Van de 3000 euro inleg krijg ik er 1000 terug bij de belastingsaangifte, die kunnen dan in een ETF. Anders had ik meer aan de fiscus afgegeven dus waarom zou je het niet doen?
 
Nee, hij zegt dat een 18-20 jarige zijn geld misschien beter in zijn appartement kan steken ipv op de spaarboek van de overheid...
Ik doe ook niet aan pensioensparen. Ik zie niet in wat zo'n fonds mij meer zou opbrengen dan zelf te beleggen + ik zie het nog gebeuren dat op een gegeven moment dat geld plots weg blijkt te zijn...
Kom kom, overdrijf anders eens. Dat geld gaat niet plots weg zijn hé, dat geld staat bij mij op een pensioenrekening bij Argenta met IBAN nummer en is van mij, dus dat zal niet plots verdwijnen evenmin dat uw spaarrekening of zichtrekening opeens foetsjie zou zijn.
 
Nee, hij zegt dat een 18-20 jarige zijn geld misschien beter in zijn appartement kan steken ipv op de spaarboek van de overheid...
Ik doe ook niet aan pensioensparen. Ik zie niet in wat zo'n fonds mij meer zou opbrengen dan zelf te beleggen + ik zie het nog gebeuren dat op een gegeven moment dat geld plots weg blijkt te zijn...

Spaarboek van de overheid?
Daarnaast doet iedereen wat ge wilt maar jong beginnen met sparen voor uw oude dag is altijd een slim idee (op welke manier dan ook)
 
Iemand een idee hoe de eindbelasting werkt als je tegen die tijd in ander land woont met een gunstiger fiscaal regime?
 
Iemand een idee hoe de eindbelasting werkt als je tegen die tijd in ander land woont met een gunstiger fiscaal regime?
Het hangt af van het dubbelbelastingsverdrag, oude verdragen stellen typisch dat de woonstaat mag heffen (dus niet belgië als je verhuist) maar in nieuwe verdragen voegt België vaak toe dat de bronstaat mag belasten (België dus). Overheidspensioenen zijn normaal altijd belastbaar in de bronstaat. Je moet verder ook opletten of wat we hier een pensioen noemen ook werkelijk een pensioen is volgens het verdrag, bvb een individuele pensioentoezegging van een bedrijfsleider zal niet altijd als een pensioen aanzien worden.
 
Ik zou 1 van de 2 pensioenspaarplannen willen houden op dit moment, Mijn vriendin en ik leggen al ons geld samen maar het kan natuurlijk altijd dat er iets gebeurt (scheiding, overlijden, ...)

Is het dan logisch om elk de helft te storten in ons eigen pensioenspaarplan of is dit ergens niet efficiënt in vergelijking met 1 pensioenspaarplan houden en de andere niet meer aan te vullen ?
 
Ik zou 1 van de 2 pensioenspaarplannen willen houden op dit moment, Mijn vriendin en ik leggen al ons geld samen maar het kan natuurlijk altijd dat er iets gebeurt (scheiding, overlijden, ...)

Is het dan logisch om elk de helft te storten in ons eigen pensioenspaarplan of is dit ergens niet efficiënt in vergelijking met 1 pensioenspaarplan houden en de andere niet meer aan te vullen ?
Klinkt logisch imo
 
Ik zou 1 van de 2 pensioenspaarplannen willen houden op dit moment, Mijn vriendin en ik leggen al ons geld samen maar het kan natuurlijk altijd dat er iets gebeurt (scheiding, overlijden, ...)

Is het dan logisch om elk de helft te storten in ons eigen pensioenspaarplan of is dit ergens niet efficiënt in vergelijking met 1 pensioenspaarplan houden en de andere niet meer aan te vullen ?
Is het niet zo dat je belastingvoordeel ook afhangt van hoeveel je er in stort?
 
Pensioensparen is een grap als je de minste ervaring hebt met zelf aandelen te kopen. Koop gewoon een index (CSPX bv.) en je bent direct beter af:
- beter rendement
- geen instapkosten
- geen belasting op virtuele meerwaarden
- je geld is beschikbaar wanneer je wilt

Zeker als je vroeger wilt stoppen met werken heeft pensioensparen geen enkele zin.
 
Terug
Bovenaan