Zin en onzin van Pensioensparen

Back on topic dan? :biglaugh:
Hangt ervan af wat de alternatieven zijn in je cafetariaplan maar over het algemeen is terugbetaling PSP wel interessant, ik dacht dat daar enkel sociale bijdrage voor moest aangerekend worden dus voor 990 EUR betaal je een 1.120 EUR. Diezelfde 1.120 EUR als loon bvb is netto een stuk minder dan 990 EUR.
 
zeg @JPV of iemand anders, enig idee wat ik kan verwachten van de belgische staat voor mijn dik 2 jaar dat ik in belgie gewerkt heb als ik in noorwegen zou blijven ?
 
zeg @JPV of iemand anders, enig idee wat ik kan verwachten van de belgische staat voor mijn dik 2 jaar dat ik in belgie gewerkt heb als ik in noorwegen zou blijven ?
Hangt natuurlijk af van wat je in België verdiend hebt, heb je geen toegang tot mypension.be ? Ik vermoed dat je nog altijd een Belgische identiteitskaart hebt, dan kan je daar normaal op.
 
Hangt natuurlijk af van wat je in België verdiend hebt, heb je geen toegang tot mypension.be ? Ik vermoed dat je nog altijd een Belgische identiteitskaart hebt, dan kan je daar normaal op.
Ik zal eens een kaartlezer aanschaffen >.> Ik heb sinds kort terug een identiteitskaart, heb er 8 jaar geen gehad :p

Maar ik heb 2 jaar tussen de 2300 en 2500 euro per maand verdiend als ik me dat nog goed herinner
 
Back on topic dan? :biglaugh:
All in all zal je op die manier nogmaals 250 a 300 euro winnen.
Maar als je al op twee verschillende manieren u 990 euro moet inbrengen om ee überhaupt winst mee te maken kan je uzelf ook al is vragen stellen bij het systeem...
Enerzijds kan je dat nu in u cafetariaplan steken maar mss volgend jaar niet meer?
Mijn gok is dat na de IP die cafetariaplannen is onder de loep gaan genomen worden...
 
In elk geval, vandaag in de tijd:

Federaal secretaris van ABVV:
  • Het is niet problematisch dat onze senioren voor 86% van hun inkomen afhankelijk zijn van het wettelijke pensioen
  • Eerste pijler is goed en moeten we versterken
  • Tweede pijler en derde pijler zijn niet goed want mensen betalen voor hun eigen pensioen (ten koste van directe koopkracht), beheerskosten liggen hoog/hoger, ze zijn niet solidair, er is geen garantie op succes buiten de wettelijke 1.75% en ze keren alles als een lump sum uit
  • Versterken van eerste pijler daar moeten maar inkomsten via extra belastingen voor gezocht worden

As said, het steekt hun de ogen uit...
 
All in all zal je op die manier nogmaals 250 a 300 euro winnen.
Maar als je al op twee verschillende manieren u 990 euro moet inbrengen om ee überhaupt winst mee te maken kan je uzelf ook al is vragen stellen bij het systeem...
Enerzijds kan je dat nu in u cafetariaplan steken maar mss volgend jaar niet meer?
Mijn gok is dat na de IP die cafetariaplannen is onder de loep gaan genomen worden...
Goed argument. Ik blijf voorlopig bij m’n IWDA & chill
 
  • Het is niet problematisch dat onze senioren voor 86% van hun inkomen afhankelijk zijn van het wettelijke pensioen

Interessante vaststelling wel. Dus voor 86% afhankelijk van wettelijk pensioen, maar tegelijk zijn Belgen ook notoir goede spaarders? Hoe rijmen beide met elkaar?
 
Uw spaargeld is geen inkomen.
(Dat was inkomen)

OK, maar wat is dan de waarde van die vaststelling, want dan zie ik er eerlijk gezegd ook weinig problematisch in? Vindt men dan dat gepensioneerden massaal aan de flexijobs moeten gaan? Wordt het als een betere situatie gezien dat gepensioneerden allemaal opbrengsteigendommen hebben om extra inkomen te genereren?

edit: ik denk dat ik teveel vastgehangen heb op "pensioen" en te weinig op "wettelijk". :)
 
Ik vind het toch ook maar raar hoor.

  • De Belgen zijn extreem afhankelijk van vadertje staat voor hun oude dag, en dat is een groot probleem voor de toekomstige staatsfinanciën.
  • In ander nieuws: De Belgen zijn de rijksten van de hele wereld, vermogen is relatief gelijk verdeeld, het huizenbezit is erg hoog, mensen hebben gemiddeld een stevige financiële buffer, de armoede bij gepensioneerden is het snelst gedaald van alle leeftijdscategorieën, ... .
Ik begrijp ook niet hoe je die twee kunt rijmen.
 
Ik vind het toch ook maar raar hoor.

  • De Belgen zijn extreem afhankelijk van vadertje staat voor hun oude dag, en dat is een groot probleem voor de toekomstige staatsfinanciën.
  • In ander nieuws: De Belgen zijn de rijksten van de hele wereld, vermogen is relatief gelijk verdeeld, het huizenbezit is erg hoog, mensen hebben gemiddeld een stevige financiële buffer, de armoede bij gepensioneerden is het snelst gedaald van alle leeftijdscategorieën, ... .
Ik begrijp ook niet hoe je die twee kunt rijmen.
Is dat vermogen relatief gelijk verdeeld? Ik bedoel, hebben we daar dan cijfers van, want dat lijkt me in dit land een onbekend gegeven?
 
Interessante vaststelling wel. Dus voor 86% afhankelijk van wettelijk pensioen, maar tegelijk zijn Belgen ook notoir goede spaarders? Hoe rijmen beide met elkaar?

Het was een statement van de vakbond, dus dat schetst per direct hoe au serieux je die statements kan/mag/moet nemen :).

Hun focus ligt op pijler 2 & 3 die hen de ogen uitsteken; de overige pijlers, daar zetten ze nu de focus nog niet op (maar zeg nooit nooit, het zijn per slot van rekening vakbonden :) )
 
Is dat vermogen relatief gelijk verdeeld? Ik bedoel, hebben we daar dan cijfers van, want dat lijkt me in dit land een onbekend gegeven?
Daar is wel wat onderzoek naar gedaan hoor. België komt er steevast uit als een van de minst inkomens- én vermogensongelijke landen ter wereld. Daarom gebruik ik het woordje relatief, om uit te drukken dat ik het vergelijk met andere landen. Uiteraard vinden veel mensen en politieke partijen dat de vermogensongelijkheid in absolute termen veel te hoog is.

Uit onverdachte bron (https://www.sampol.be/2018/04/onze-vermogens-verdeling-alles-kan-beter):
Hoewel langetermijnevoluties dus voorlopig nog niet beschikbaar zijn, is het wel mogelijk om de vermogensongelijkheid in België te vergelijken met andere landen. Daaruit blijkt dat we het eigenlijk nog niet zo slecht doen. Met uitzondering van Luxemburg, bezitten de Belgische gezinnen het hoogste mediane nettovermogen in Europa. Bovendien is het nettovermogen minder ongelijk verdeeld dan in de meeste landen. Hoewel er enkele landen een iets lagere ongelijkheid hebben, lijkt voornamelijk de combinatie van de hoge mediaan met de relatief lage ongelijkheid een unicum in Europa, en misschien zelfs in de hele wereld. De relatief lage vermogensongelijkheid vinden we terug in vrijwel alle regionen van de vermogensverdeling; doordat huizenbezit wijdverspreid is, hebben we een vrij sterke middenklasse (wat bijvoorbeeld in buurland Duitsland helemaal niet het geval is); en aandelen van de allerrijksten in het totaal vermogen liggen ook iets lager in België dan in andere landen. Zelfs de minst vermogenden hebben in België vaak een positief nettovermogen (uiteraard niet altijd), terwijl deze elders vaak zeer diep in de schulden zitten.

Nochtans is de vrij lage vermogensongelijkheid hoogstwaarschijnlijk niet hoe de gemiddelde Belg de verdeling van de vermogens dagdagelijks ervaart. Onder die algemene tendens van relatief lage vermogensongelijkheid gaan soms heel grote discrepanties verscholen.

Aangezien de claim over de afhankelijkheid van de Belgen van hun wettelijk pensioen ook relatief ten opzichte van de geïndustrialiseerde wereld was, en aangezien onze wettelijke pensioenen (niet-ambtenaren) relatief laag zijn, en aangezien ons nettovermogen relatief hoog is, ... kan ik als economist niet vatten hoe die claim kan kloppen.
 
Aangezien de claim over de afhankelijkheid van de Belgen van hun wettelijk pensioen ook relatief ten opzichte van de geïndustrialiseerde wereld was, en aangezien onze wettelijke pensioenen (niet-ambtenaren) relatief laag zijn, en aangezien ons nettovermogen relatief hoog is, ... kan ik als economist niet vatten hoe die claim kan kloppen.

Hoe ik het nu eerder interpreteer is: "Gepensioneerde Belgen zijn voor 86% van hun inkomen afhankelijk van het wettelijk pensioen".

* wettelijk: het is aannemelijk dat de meesten sowieso nooit een IPT, VAPW of VAPZ (meesten zijn sowieso niet zelfstandig) hebben gehad. Pensioensparen via de derde pijler is vrij beperkt in bedrag en wordt ook vaak gezien als niet heel lucratief, vooral door wie financieel goed onderlegd is.
Dat laat nog groepsverzekering over. Ik zou zelf gedacht hebben dat dat een iets groter deel uitmaakt, maar het zal dan wel zo zijn dat veel sectoren dit niet kennen EN als het er is, het meestal ook niet echt gigantisch is.

Tot hiertoe, mee.

* inkomen: als je vervolgens spaargeld en beleggingen niet ziet als inkomen, dan snap ik de stelling ook.

De grote MAAR zit echter in de kwestie of die vaststelling nu een probleem vormt waarop moet gehandeld worden of niet. Gegeven het feit dat "de Belg" een serieuze spaarder is zou een tweede vaststelling ook kunnen zijn dat "gepensioneerde Belgen slechts voor 50% afhankelijk zijn van hun inkomen".

Sowieso zit er een heel stuk verdoken armoede bij de groep die enkel een wettelijk pensioen heeft, gedurende zijn/haar werkende carriere weinig heeft kunnen sparen en zeker als er dan nog geen eigen huis is. Daar zit wel een probleem. Maar die hoeveelheid of die ernst haal je niet uit de initiële statement.
 
OK, maar wat is dan de waarde van die vaststelling, want dan zie ik er eerlijk gezegd ook weinig problematisch in? Vindt men dan dat gepensioneerden massaal aan de flexijobs moeten gaan? Wordt het als een betere situatie gezien dat gepensioneerden allemaal opbrengsteigendommen hebben om extra inkomen te genereren?

edit: ik denk dat ik teveel vastgehangen heb op "pensioen" en te weinig op "wettelijk". :)
De waarde van die vaststelling lijkt mij het verwerven van extra bezoekers/referrals voor spaargids.be afgaande op mijn eerste blik op dat artikel.

Ik heb er persoonlijk geen problemen mee en het is ook perfect verenigbaar met dat Belgen grote spaarders zijn.

Die 2de en 3de pijlers zijn voor mij maar draken. Onlangs mijn 3de pijler (was wel een pensioenspaarverzekering die ik ooit naïef als prille 20'er begonnen ben) opgezegd, boete genomen en in IWDA gepropt. Toevallig de boete al terugverdiend.

Op papier ben ik dan later ook zo'n geval dat 80% van z'n inkomen uit het wettelijk pensioen haalt. Dat wil daarom niet zeggen dat ik slecht af ben.
 
De grote MAAR zit echter in de kwestie of die vaststelling nu een probleem vormt waarop moet gehandeld worden of niet. Gegeven het feit dat "de Belg" een serieuze spaarder is zou een tweede vaststelling ook kunnen zijn dat "gepensioneerde Belgen slechts voor 50% afhankelijk zijn van hun inkomen".
Een uitdaging lijkt mij dat inkomen iets recurrent is, bij het gemiddeld persoon gekend als maandelijks budget.

Uw eigen vermogen beheren en plannen is niet evident.

Ik denk dat dit gemiddeld ook nog meer lukt omdat de termijn van pensioenring gemiddeld relatief kort is. Iets inschatten op 10-20 jaar is bij lage inflatie gemakkelijker. Misschien wil je zelfs maar inschatten van 60 tot pensioeneren, nog makkelijker.
 
Terug
Bovenaan