Wielerseizoen 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lotto werd en wordt gewoon objectief slecht gemanaged. Je had echt geen glazen bol nodig om te voorspellen dan Gilbert en Degenkolb eigenlijk fin de carriere zijn. 1 van die 2 halen kan je nog verdedigen... je weet nooit, wegkapitein en what not. Maar een heel groot van je budget daaraan hangen is gewoon een onvergeeflijke fout, dat neigt voor mij zelfs naar wat ISN doet met oa Froome. Except ISN heeft het budget voor zulke onnozelheid door hun sugardaddy, Lotto heeft dat niet.
Lotto heeft hoerechance dat ze Ewan nog hebben om de meubels telkens te redden met een aantal Tour ritten. De Gendt en Wellens zijn wel leuke renners om te hebben maar dat mogen nooit je belangrijkste speerpunten worden.

Zoals ik eerder al aangaf, vind ik de kritiek aan het adres van de ploeg overwegend terecht. Maar Ewans prestaties "hoerenchance" noemen is toch ook wel wat belachelijk. Lotto heeft de keuze gemaakt om vol voor hem te gaan een aantal jaren terug en Greipel aan de kant te schuiven. Dat blijkt een enorm goede keuze geweest te zijn (had Lelangue wel helemaal niets mee te maken). I.t.t. tot Mitchelton Scott indertijd geeft Lotto Soudal Ewan wel enorm veel steun en daar plukken ze de vruchten van.

Wellens vind ik overigens voor een ploeg als Lotto Soudal wel "speerpunt" waardig. Is misschien geen toekomstige monumentwinnaar, maar hij doet wel telkens mee. Lotto mist gewoon die 1 of 2 extra goeie kopmannen omdat Lelangue een enorm slechte keuze gemaakt heeft met Degenkolb en Gilbert (zoals je zelf zegt, dat kon je wel voorspellen). Had je bijvoorbeeld nog Benoot (geen winnaar, maar ook iemand die wel overal kan meedoen als hij goed is) en Lambrecht, aangevuld met talenten als bijvoorbeeld een Van Wilder keek iedereen veel positiever naar die ploeg, daar ben ik van overtuigd.

Waarschuwing: Gelieve op een respectvolle manier te discussiëren
Vooruit, Boer Sjarel duikt ook eens op om een zoveelste nutteloze bijdrage te leveren. Triestig.
Bedankt om mijn post extra kracht bij te zetten Michel.
Ga nu maar je fichebakjes sorteren voor de komende wedstrijden

Zoals ik eerder al aangaf, vind ik de kritiek aan het adres van de ploeg overwegend terecht. Maar Ewans prestaties "hoerenchance" noemen is toch ook wel wat belachelijk. Lotto heeft de keuze gemaakt om vol voor hem te gaan een aantal jaren terug en Greipel aan de kant te schuiven. Dat blijkt een enorm goede keuze geweest te zijn (had Lelangue wel helemaal niets mee te maken). I.t.t. tot Mitchelton Scott indertijd geeft Lotto Soudal Ewan wel enorm veel steun en daar plukken ze de vruchten van.

Wellens vind ik overigens voor een ploeg als Lotto Soudal wel "speerpunt" waardig. Is misschien geen toekomstige monumentwinnaar, maar hij doet wel telkens mee. Lotto mist gewoon die 1 of 2 extra goeie kopmannen omdat Lelangue een enorm slechte keuze gemaakt heeft met Degenkolb en Gilbert (zoals je zelf zegt, dat kon je wel voorspellen). Had je bijvoorbeeld nog Benoot (geen winnaar, maar ook iemand die wel overal kan meedoen als hij goed is) en Lambrecht, aangevuld met talenten als bijvoorbeeld een Van Wilder keek iedereen veel positiever naar die ploeg, daar ben ik van overtuigd.
Ivm Ewan heb je wel gelijk chance is een verkeerde woordkeuze. Ik had het niet over zijn prestaties maar eerder als in chance dat ze die nog hebben. Aan de andere kant hangt dat dan wel weer samen met het transferbeleid: dat was een paar jaar geleden inderdaad een erg goeie transfer, ik begrijp nog steeds niet dat Orica een beloftevolle Australiër zo buiten kuist. Greipel naar de uitgang begeleiden weet ik dan weer niet... ik denk dat Greipel bij Lotto wel nog koersen had kunnen winnen. Misschien geen WT koersen maar wel net daaronder had die toch gerust zijn koersen kunnen meepakken. Op zich zijn die koersen niet zo belangrijk maar als je het seizoen kan beginnen met links en rechts een koers in Bessèges, in Mallorca of iets dergelijks dan kom je alleszins niet in de situatie waar sommige ploegen soms eind april nog droog staan. Greipel zal ook wel dik betaald geweest zijn maar van wat ik mij herinner was die wel bereid een pay-cut te nemen, gewoon niet zo'n zware pay-cut als Lotto voorstelde. Ik vind het jammer dat je iemand die in de groep past en ook op andere terreinen, die niet het zijne waren, zich liet ziet laat vertrekken onder het mom van té oud of w/e om dan 2 andere dinosaurussen binnen te halen. Maar zoals je zegt: Ewan/Greipel was nog onder Sergeant, Degenkolb en Gilbert zijn transfers van Lelange.

Ik bedoelde ook zeker niet dat Tim Wellens niet speerpunt waardig is. Uiteindelijk wint die elk jaar wel een koers of 4-5, waarvan ook altijd wel minstens één op WT niveau, dat is dus sowieso een toegevoegde waarde voor elk team, maar zo'n renner mag nooit je go-to optie zijn. Als je een Tim Wellens naast een 3-tal andere kopmannen kan zetten die allemaal een koers of 5 winnen op een jaar dan heb je eigenlijk een goeie ploeg. Als er 2/4 gewoon keihard doorzakken val je van die gehoopte 20 snel terug naar 10 en dat is dan weer aan de redelijk magere kant. Voor Lotto moet je vooral hopen dat Ewan (die dit jaar de 3 grote rondes rijdt dacht ik?) het grof geschut boven haalt in de Tour/Giro/Vuelta. Als Wellens zijn ding kan doen en daarnaast ook links en rechts De Gendt en Kron zich kunnen laten gelden gaan ze alles samen uiteindelijk nog wel een goed seizoen kunnen rijden.

Gilbert hangen ze nóg een jaar aan vast, tenzij die de eer aan zichzelf houdt (unlikely, die gaat nog een jaar goed cashen). Degenkolb zijn contract loopt af dit jaar normaal. Dat zou naar volgend jaar toe toch budget moeten vrijmaken.

Degenkolb is wel 6j jonger dan Greipel, maar idd sinds die zijn zwaar ongeval is die nooit meer op zijn top gekomen (en ondertussen zijn er een pak jongeren bijgekomen)

Wellens is ook een belg die langs de 2 kanten van de taalgrens aanspreekt denk ik (zijn mama is waals en vriendin ook)

Degenkolb is wel 6j jonger dan Greipel, maar idd sinds die zijn zwaar ongeval is die nooit meer op zijn top gekomen (en ondertussen zijn er een pak jongeren bijgekomen)

Wellens is ook een belg die langs de 2 kanten van de taalgrens aanspreekt denk ik (zijn mama is waals en vriendin ook)
Dat laatste wordt soms ook als argument voor Gilbert aangehaald maar in hoeverre is die affiliatie met Wallonië echt van belang? Dit is toch iets heel anders dan bij bv de Rode Duivels waar dat historisch wel regelmatig een heikel punt is. Wielrennen is ten zuiden van de taalgrens toch een sport in de marge, dat het budget van die 'Belgische' sponsor uiteindelijk aan de Vlaamse kant van de taalgrens beland is dus niet geheel onlogisch in deze lijkt mij. Lotto zal ook wel initiatieven sponsoren die zich hoofdzakelijk in het zuiden bevinden vermoed ik.

Idd ging net hetzelfde posten ivm Degenkolb, die is pas 32 jaar geworden dus allesbehalve een dino

edit @Reverz: dit is nochtans al jaren een topic bij Lotto dat ze ook Waalse renners moeten hebben die aanspreken (politieke spelletjes). En dit was 1 van de belangrijkste redenen om Gilbert terug te halen

Ja lotto is de nationale lotterij (eigenlijk gewoon staatsgeld). Dus dan moet er toch ook een waal zijn :p
Voor Soudal was een Duitser belangrijk en dat is Degenkolb geworden

Dat is toch ook de enige reden dat Monfort nog 86 jaar bij Lotto mocht blijven rijden, niet? ;)
Veel ploegen die al langer dan een paar jaar meegaan hebben toch een wegkapitein die er 'al jaren te lang' rijdt? Gesink bij Jumbo, Rojas en Erviti bij Movistar, Frank bij AG2R, Ladagnous bij FDJ, De Kort bij Trek, Langeveld bij EF, ... Ik vermoed dat die renners dus wel hun nut hebben binnen die ploegen. Het bewijst uiteraard niets, maar een renner met ervaring lijkt me altijd mooi meegenomen.

Een jongere zal waarschijnlijk wel goedkoper zijn dan iemand van wie je weet dat die zonder problemen twee grote rondes en een hoop grote klassiekers aankan. Ervaring doorgeven in het peloton en op trainingskampen, lijkt me voor zulke mannen één van de voornaamste taken.

Veel ploegen die al langer dan een paar jaar meegaan hebben toch een wegkapitein die er 'al jaren te lang' rijdt? Gesink bij Jumbo, Rojas en Erviti bij Movistar, Frank bij AG2R, Ladagnous bij FDJ, De Kort bij Trek, Langeveld bij EF, ... Ik vermoed dat die renners dus wel hun nut hebben binnen die ploegen. Het bewijst uiteraard niets, maar een renner met ervaring lijkt me altijd mooi meegenomen.

Een jongere zal waarschijnlijk wel goedkoper zijn dan iemand van wie je weet dat die zonder problemen twee grote rondes en een hoop grote klassiekers aankan. Ervaring doorgeven in het peloton en op trainingskampen, lijkt me voor zulke mannen één van de voornaamste taken.
Zonder verder in te gaan op de rest van het lijstje: Gesink is toch wel meer dan enkel en alleen wegkapitein. Die reed vorig jaar toch een zeer goeie Tour de France? Ok, het is niet meer de Gesink die ooit top 6 4 reed in de Tour maar hij zal dan ook niet betaald worden als Roglic of Van Aert.

In een aantal andere gevallen denk ik dat het soms handig kan zijn van een soort "ploegleider die nog renners is" te hebben? Ik kan me voorstellen dat collega renners misschien sneller iets gaan communiceren naar zo'n wegkapitein dan rechtstreeks naar de ploegleiding. Als zo iemand dan uiteindelijk evolueert van renner naar kader (zoals bij bv Monfort) dan is er niet echt sprake van "te lang" bij zo'n ploeg blijven. Wat er achter de schermen van zo'n ploeg exact gebeurt weet ik ook niet. Voor hetzelfde geld wordt Monfort in die laatste 2 jaar van zijn rennerscarriere al klaargestoomd als ploegleider (enfin, dat lijkt mij zelfs evident). Op die manier heb je iemand die direct up to speed is op het moment dat hij als ploegleider aantreed.

Het was geen geheim dat de nationale loterij om meer Waalse renners vroeg bij de ploeg. Ook de reden waarom iemand als Remy Mertz maar contractverlengingen bleef kregen of waarom nu Sylvain Moniquet en Sebastien Grignard relatief makkelijk aan een profcontract zijn geraakt bij Lotto Soudal.

Monfort deed de laatste jaren wel wat meer dan gewoon in de schaduw koersen, ook de reden waarom die daar meteen performance manager/ploegleider is geworden.

Ik neem aan dat het contract van Degenkolb na dit seizoen niet verlengd wordt, maar veel komt er wel niet vrij op de markt. Contracten van de meeste goeie renners lopen pas af in 2022. Senechal zou misschien een optie kunnen zijn als Quick Step die moet laten gaan omdat ze andere contracten moeten opwaarderen, maar als die daar al weg gaat zal het toch eerder voor een Franse ploeg zijn lijkt me.

Opvallend hoe De wolf stil was in extra time als merckx vader en zoon spraken. Je zag dat hij iets wou zeggen maar deed het niet (y) Plezant voor een of twee keer maar dan ist wel ok. Tis derover.
Zelfde met die post van die podcast, om daar een uur naar te luisteren? No thanks

Wat zijn er tegenwoordig ook veel podcasts, vlogs, websites, ... over wielrennen zeg. Ik ben ooit begonnen met de Cycling Podcast maar nu is het gewoon niet meer bij te houden.

Wat zijn er tegenwoordig ook veel podcasts, vlogs, websites, ... over wielrennen zeg. Ik ben ooit begonnen met de Cycling Podcast maar nu is het gewoon niet meer bij te houden.
+ dit subforum.

Intermarché-Wanty en Fenix-Alpecin. De ene ploeg heeft al geoogst, de andere gaat er nu aan beginnen (mag ik hopen voor hen).
Het najaar zal terug voer zijn voor Fenix-Alpecin.

Net de podcast van de tribune gehoord met José en Adrie. Ik ben echt fan van Adrie, die zegt waar het opstaat en draait niet rond de pot. Echter als hij over Alpecin praat is het altijd in de wij vorm. Wat is hij daar meer dan 'vader van'? OK in het veldrijden helpt hij in de pits maar tijdens het wegwielrennen heeft hij daar toch geen specifieke taak?

Net de podcast van de tribune gehoord met José en Adrie. Ik ben echt fan van Adrie, die zegt waar het opstaat en draait niet rond de pot. Echter als hij over Alpecin praat is het altijd in de wij vorm. Wat is hij daar meer dan 'vader van'? OK in het veldrijden helpt hij in de pits maar tijdens het wegwielrennen heeft hij daar toch geen specifieke taak?
hij speelt verzorger tijdens verschillende wedstrijden, helpt met het uitdelen van bidons, eten,...

Nu al mooie strijd op 50km van de streep in het Baskenland. UAE op achtervolgen aangewezen. Pogacar en Hirschi al volle bak aan het werk.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan