Wielerseizoen 2021

Status
Niet open voor verdere reacties.
En dan heb je nog Steff Cras en Maxim Van Gils.

Van Gils heeft zeker talent (moeilijk in te schatten hoe ver die kan komen omdat die bij de jeugd wel eens afgestopt werd door pech), maar mannen als Vansevenant, Van Wilder en ook Vandenabeele hebben wel al een stuk meer bewezen.

In Stef Cras geloof ik niet eerlijk gezegd.

Van Wilder en Vansevenant vandaag ook weer mooi mee met de beste 15 bergop. Zeker voor Van Wilder toch echt een grote stap vooruit. Ontzettend veel pech gehad vorig jaar, ook niet goed ondersteund door zijn team (die heeft nagedacht om zijn contract te verbreken, Sunweb/DSM is niet zo "super" als iedereen zegt), maar nu in Baskenland toch echt wel goed. Velen zijn al vergeten dat die bij de beloften bij de top 3 van zijn generatie zat en enkel geklopt werd door de oudere Tobias Foss (en Evenepoel natuurlijk, maar die is natuurlijk sneller naar de profs overgestapt).

Laatst bewerkt:
Die Baskische regie :rofl:

Jonge Belgen toch kansje gemist om mee te zijn met die kopgroep en een goede zaak te doen in het klassement.

Quinten Hermans top 10 vandaag :)
Die doet het inderdaad ook zeer goed.

Heb slechts de laatste 15km gezien, toen ze al over de top waren. Rare 'taktiek' van Jumbo precies? Je zou dan op zijn minst verwachten dat Vingegaard het nog afmaakt vooraan.

Tuurlijk zit er beleid achter, overal zit beleid achter. Bora heeft gewoon cash voor vele jaren. Dat maakt het makkelijk.

Ik lees impliciet ook kritiek op Lotto Soudal, maar die snap ik niet goed (niet persoonlijk op jou). Gilbert en Degenkolb zijn mooi voor de sponsoren, Soudal wou in Duitsland meer bekendheid genieten. En verder proberen ze gewoon jaar na jaar te verbeteren. Alleen leggen ze veel eieren in het mandje van Ewan, maar dat is natuurlijk iets wat ze al decennialang doen. Dat je ze niet ziet in voorjaarskoersen, ach... Die zijn alleen mar belangrijk in Vlaanderen. Roubaix en de Tour, da's al wat telt. En voor de Tour hebben ze best een aardig ploegje.

Ik vind het altijd makkelijk om ploegen te bekritiseren, alsof het allemaal zo makkelijk is en ze niet weten wat ze doen. Pas op, meegaan met nieuwe trainingsmethodes duurt soms te lang en zijn terechte punten van kritiek. Maar aanwervingsbeleid? Veel te complex om als buitenstaander te beoordelen. We kennen de contracten niet eens.

Kom, ik heb het wel voor Lotto (meer dan de meeste Belgische wielerliefhebbers), maar de kritiek is toch terecht? Tuurlijk zijn mannen als Gilbert en Degenkolb mooi voor de sponsoren. Je hebt gelijk dat iemand als Degenkolb gehaald is omdat de Duitse markt zeer belangrijk is voor Soudal (en Greipel vertrok) en Gilbert was de ideale aanwinst omdat Lotto ook in Wallonië aandacht wilt.

Maar het is en blijft een wielerploeg. Die mannen zijn niet enkel gehaald om in de kranten en reclamespotjes voor te komen, ze worden veel betaald om ook te presteren. Dat doen ze niet. En laten we eerlijk zijn, geheel verrassend is dat niet. Toen Lelangue aangetrokken werd verkondigde hij dat Lotto een top 8 ploeg moest worden en dat de klassiekers het hoofddoel moesten zijn (dus jawel, die koersen hier zijn wel degelijk belangrijk voor de ploeg). Hij offerde hiervoor mannen als Campenaerts en Benoot op om oude mannen op hun retour te halen.

3 jaar later staan ze daar absoluut nergens en dit heeft zijn gevolgen op de lange termijn. De ploeg is helemaal niet "sexy" meer, hoewel ze al even niet meer de meest sexy ploeg zijn, is dit de laatste jaren enkel maar verergerd. Zelfs de meest talentrijke jongens uit hun beloftenploeg kiezen niet meer voor de WT ploeg (Van Wilder en Vandenabeele), dat is problematisch want het is daar waar ze op moeten steunen. Het halen van bekende oude renners is misschien goed voor sponsoren op de korte termijn, sportief gezien kan dat falikant aflopen als ze niet presteren.

De keuze van Lelangue voor Gilbert en Degenkolb heeft gewoon niet goed uitgedraaid en daar mag die man echt wel kritiek voor krijgen. Hij had waarschijnlijk gehoopt dat minstens één van de twee nog echt zou meedoen om klassiekers te winnen en dan krijgen die natuurlijk enorm veel aandacht. Achteraf is gebleken dat vandaag de dag alle aandacht naar een vijftal renners gaat, en daar zit geen van beiden bij. Meer zelfs, de aandacht die Gilbert krijgt, vermindert elke dag.

Het is inderdaad niet makkelijk om een goede ploeg samen te stellen met het toch wel kleine budget dat Lotto heeft. Er moeten keuzes gemaakt worden. Meedoen voor klassementen is bijna onmogelijk (op de jonge talentjes die meedoen voor een top 10 na dan) en daar kan iedereen wel mee leven. Ook met het feit dat er veel gefocust wordt op sprints want het halen van een sprinter is de goedkoopste wanneer om te winnen. Maar het feit dat je 5e, 17e, 7e, 29e, 28e, 16e, 15e, 16e, 27e, 5e, 25e en 19e wordt in de Belgische eendagskoersen dit jaar is echt niet goed te praten. Vergeet niet dat de ploeg hoogstwaarschijnlijk ook nergens zal zijn in de heuvelklassiekers. Wellens kan misschien de Brabantse pijl en de Amstel Gold Race aan, de twee andere klassiekers zijn meer dan waarschijnlijk te zwaar.

EDIT: Het spijtig overlijden van Bjorg Lambrecht heeft hen natuurlijk enorm geraakt, niet enkel emotioneel, maar ook sportief. Bjorg was die jonge winnaar die enorm veel aandacht naar zich toe zuigt in wording. Ik ben er nog altijd rotsvast van overtuigd dat als die jongen niet valt in Polen, hij later top 10 rijdt in de Vuelta en het jaar erna een echt winnaar wordt. Die had alles om een topper te hebben. Klimmersbenen, zeer explosief en de juiste mentaliteit. Hij was de man die Lotto terug sexy ging maken, hij was de man die ging tonen aan jongeren "kijk, bij Lotto kan je als jonge gast doorbreken".

Laatst bewerkt:
Toegegeven, gokjes is misschien niet het juiste woord.

Maar cru gesteld: zijn veelal renners waar de WT teams niet in geïnteresseerd waren. Meeste budget van Roodhoofd gaat naar MVP, met de restanten hebben ze dan "opvulsel" gehaald, waarschijnlijk vrij goedkoop zelfs. Niemand m, inclusief de gebroeders Roodhoofd, had durven denken dat er bij dat opvulsel zoveel volk zou zitten dat plots zo zou renderen.

Echt waar, alle respect voor wat die broers neerzetten, maar daar komt gewoon weinig echte scouting bij kijken. Pak Merlier en Vermeersch, die waren gewoon aangeworven met oog op de uitbreiding van het veldritsegment en graag ook om wat op de weg te rijden. Daar zat niet bepaald een plan achter omdat dat potentieel dikke wegrenners konden zijn. Kijk maar naar de interviews met Vermeersch, die begint nu pas te spreken om het zwaartepunt te verleggen naar de weg...

En Rickaert zat bij Topsport, dus zijn kwaliteiten waren genoeg te zien voor WT. Maar wie had gedacht dat die zo kon piloteren en een sprint aantrekken? Hoe valt zoiets zelfs te scouten als je in een ploeg rijdt waarin je dat nooit moet doen?

Soms neem je iemand in dienst en rendeert die persoon enorm. Niet door goede scouting, wel door geluk. Al kan je de kans op geluk wel vergroten door een goede omkadering te voorzien, en daar slagen ze voortreffelijk in bij Alpecin
Merlier hierbij halenvis wel een beetje belachlijk. Wie had opgelet wist dat die echt niet traag was. Die reed ook al een beperkt wegprogramma voor Crelan, bv die Ronde Van Denemarken die Van Aert won. Dat die dan zó snel blijkt is meegenomen maar Merlier wint wel vooral op Pro Conti niveau voorlopig.

Philipsen heeft ook niks te maken met geen intresse uit de WT maar gewoon met het feit dat hij niet veel minder zal hebben dan bij een WT ploeg en dan rijdt je beter bij Fenix voor eigen rekening als bv voor een zooitje ongeregeld als Lotto als 2de man na Ewan...

Je kan van een veldritploeg ook niet verwachten dat ze op 2-3 jaar een enorm scouting netwerk op poten hebben...

Geluk of niet... met het budget dat ze hebben doen ze goed werk. Vergelijk dat met veel WT ploegen en daar mogen ze toch eens gaan bezinnen.

Kom, ik heb het wel voor Lotto (meer dan de meeste Belgische wielerliefhebbers), maar de kritiek is toch terecht? Tuurlijk zijn mannen als Gilbert en Degenkolb mooi voor de sponsoren. Je hebt gelijk dat iemand als Degenkolb gehaald is omdat de Duitse markt zeer belangrijk is voor Soudal (en Greipel vertrok) en Gilbert was de ideale aanwinst omdat Lotto ook in Wallonië aandacht wilt.

Maar het is en blijft een wielerploeg. Die mannen zijn niet enkel gehaald om in de kranten en reclamespotjes voor te komen, ze worden veel betaald om ook te presteren. Dat doen ze niet. En laten we eerlijk zijn, geheel verrassend is dat niet. Toen Lelangue aangetrokken werd verkondigde hij dat Lotto een top 8 ploeg moest worden en dat de klassiekers het hoofddoel moesten zijn (dus jawel, die koersen hier zijn wel degelijk belangrijk voor de ploeg). Hij offerde hiervoor mannen als Campenaerts en Benoot op om oude mannen op hun retour te halen.

3 jaar later staan ze daar absoluut nergens en dit heeft zijn gevolgen op de lange termijn. De ploeg is helemaal niet "sexy" meer, hoewel ze al even niet meer de meest sexy ploeg zijn, is dit de laatste jaren enkel maar verergerd. Zelfs de meest talentrijke jongens uit hun beloftenploeg kiezen niet meer voor de WT ploeg (Van Wilder en Vandenabeele), dat is problematisch want het is daar waar ze op moeten steunen. Het halen van bekende oude renners is misschien goed voor sponsoren op de korte termijn, sportief gezien kan dat falikant aflopen als ze niet presteren.

De keuze van Lelangue voor Gilbert en Degenkolb heeft gewoon niet goed uitgedraaid en daar mag die man echt wel kritiek voor krijgen. Hij had waarschijnlijk gehoopt dat minstens één van de twee nog echt zou meedoen om klassiekers te winnen en dan krijgen die natuurlijk enorm veel aandacht. Achteraf is gebleken dat vandaag de dag alle aandacht naar een vijftal renners gaat, en daar zit geen van beiden bij. Meer zelfs, de aandacht die Gilbert krijgt, vermindert elke dag.

Het is inderdaad niet makkelijk om een goede ploeg samen te stellen met het toch wel kleine budget dat Lotto heeft. Er moeten keuzes gemaakt worden. Meedoen voor klassementen is bijna onmogelijk (op de jonge talentjes die meedoen voor een top 10 na dan) en daar kan iedereen wel mee leven. Ook met het feit dat er veel gefocust wordt op sprints want het halen van een sprinter is de goedkoopste wanneer om te winnen. Maar het feit dat je 5e, 17e, 7e, 29e, 28e, 16e, 15e, 16e, 27e, 5e, 25e en 19e wordt in de Belgische eendagskoersen dit jaar is echt niet goed te praten. Vergeet niet dat de ploeg hoogstwaarschijnlijk ook nergens zal zijn in de heuvelklassiekers. Wellens kan misschien de Brabantse pijl en de Amstel Gold Race aan, de twee andere klassiekers zijn meer dan waarschijnlijk te zwaar.

EDIT: Het spijtig overlijden van Bjorg Lambrecht heeft hen natuurlijk enorm geraakt, niet enkel emotioneel, maar ook sportief. Bjorg was die jonge winnaar die enorm veel aandacht naar zich toe zuigt in wording. Ik ben er nog altijd rotsvast van overtuigd dat als die jongen niet valt in Polen, hij later top 10 rijdt in de Vuelta en het jaar erna een echt winnaar wordt. Die had alles om een topper te hebben. Klimmersbenen, zeer explosief en de juiste mentaliteit. Hij was de man die Lotto terug sexy ging maken, hij was de man die ging tonen aan jongeren "kijk, bij Lotto kan je als jonge gast doorbreken".

Lelangue mag zeker kritiek hebben voor die keuze. Alleen vind ik niet dat je daarom ook Lotto Soudal als team zomaar mag bekritiseren. De voorjaarskoersen zijn uiteindelijk maar een klein deel van het hele seizoen. En met een beetje meeval had Ewan een van de oppergralen van dat voorjaar binnengehaald.

Los van dat voorjaar doen ze het gewoon altijd erg vind, in de kleine en grotere rittenkoersen onder meer. Altijd te zien en best wat overwinningen. Op twintig WT teams zitten ze op het einde seizoen altijd rond plek 10 qua aantal overwinningen. We kunnen het (denk ik) niet met gehele zekerheid zeggen, maar volgens mij is dat toch een stuk beter dan de positie die ze zouden innemen als we enkel kijken naar budget.

Dit en volgend jaar zou ik ook wel durven bestempelen als een overgangsperiode. Ze hebben nu de weg van de jeugd ingeslagen, eens zien over een paar jaar wat ze er van af brengen.
Merlier hierbij halenvis wel een beetje belachlijk. Wie had opgelet wist dat die echt niet traag was. Die reed ook al een beperkt wegprogramma voor Crelan, bv die Ronde Van Denemarken die Van Aert won. Dat die dan zó snel blijkt is meegenomen maar Merlier wint wel vooral op Pro Conti niveau voorlopig.

Philipsen heeft ook niks te maken met geen intresse uit de WT maar gewoon met het feit dat hij niet veel minder zal hebben dan bij een WT ploeg en dan rijdt je beter bij Fenix voor eigen rekening als bv voor een zooitje ongeregeld als Lotto als 2de man na Ewan...

Je kan van een veldritploeg ook niet verwachten dat ze op 2-3 jaar een enorm scouting netwerk op poten hebben...

Geluk of niet... met het budget dat ze hebben doen ze goed werk. Vergelijk dat met veel WT ploegen en daar mogen ze toch eens gaan bezinnen.
Wat Merlier betreft bevestig je gewoon mijn punt "dat die dan zo snel blijkt te zijn is mooi meegenomen". Dat is exact wat ik beweer, die presteert gewoon veel beter dan ze dachten. Het is niet omdat die eens twee ritten heeft gewonnen in de ronde van denemarken godbetert, dat de gebroeders Roodhoofd daarom een dikke sprinter in hem zagen. Genoeg volk dat op dat niveau wel sprints wisten te winnen maar niet verder geraakten.

Geen idee trouwens waarom je over Philipsen begint?

En uiteraard leveren ze goed werk, alleen betwijfel ik dat zij nu opeens een speciale methode hebben waardoor ze het beter doen dan anderen. Ergo, deels toch gewoon toeval, geluk,... Wat normaal is in de wielersport.

Tja de lotto dat is overheidsgeld dus daar mogen we kritisch op kijken :p

En in heb zelf een Ridley in de kleuren van de lotto van 2018!

Wanty is maar heel laat Worldtour geworden en heeft daarom geen deftige transfers meer kunnen doen. Die kan je dus dit jaar niet echt beoordelen. Die ploeg is wel al enkele jaren bij de beste 3 ploegen bij de procontinentale ploegen.
Ivm Israel: dat is gewoon een ploeg met veel geld die veel te veel geld uitgeeft aan einde carrière renners (op Sep na :biglaugh:)

Lelangue mag zeker kritiek hebben voor die keuze. Alleen vind ik niet dat je daarom ook Lotto Soudal als team zomaar mag bekritiseren. De voorjaarskoersen zijn uiteindelijk maar een klein deel van het hele seizoen. En met een beetje meeval had Ewan een van de oppergralen van dat voorjaar binnengehaald.

Los van dat voorjaar doen ze het gewoon altijd erg vind, in de kleine en grotere rittenkoersen onder meer. Altijd te zien en best wat overwinningen. Op twintig WT teams zitten ze op het einde seizoen altijd rond plek 10 qua aantal overwinningen. We kunnen het (denk ik) niet met gehele zekerheid zeggen, maar volgens mij is dat toch een stuk beter dan de positie die ze zouden innemen als we enkel kijken naar budget.

Dit en volgend jaar zou ik ook wel durven bestempelen als een overgangsperiode. Ze hebben nu de weg van de jeugd ingeslagen, eens zien over een paar jaar wat ze er van af brengen.

Ja kom, dan kun je nooit kritiek hebben op een ploeg hé. Lelangue is de algemeen directeur van Lotto Soudal. Wie heeft die man aangenomen dan? Je hebt als ploeg verkeerde keuzes gemaakt en daar mag/moet kritiek opkomen.

Wat betreft aantal overwinning doen ze het meestal niet slecht, maar hun prestaties in de grotere koersen zijn over het algemeen wel ondermaats. Ze zitten qua budget niet bij de laatste 4 van het WT peloton en daar eindigen ze wat betreft resultaten in de Worldtour koersen wel altijd. Er zijn in het algemeen gewoon veel te veel koersen waar ze niet aanwezig zijn, waar je ze helemaal niet ziet. Een ploeg als Lotto Soudal zal het wegens hun budget altijd moeilijk hebben om echt mee te doen voor overwinningen in grote koersen, maar meedoen voor een top 5 of top 10 en aanwezig zijn in het wedstrijdbeeld mag wel verwacht worden.

Dat verhaaltje van "overgangsperiode" en "de jeugd" is ook gewoon om hun falen goed te praten. Ze konden alleen maar jeugd halen omdat het budgettair niet anders kon zolang ze vast zitten aan Degenkolb en Gilbert. Het is niet dat de jongeren die dit jaar zijn aangetrokken supertalenten zijn. Enkel Kron (uitstekende aanwinst wel) en Van Gils hebben waarschijnlijk het talent om meer te worden dan een knecht. Oldani en Conca kunnen misschien ook wel iets, maar de grootste Belgische talenten lopen ze de laatste jaren mis en dat is het gevolg van het falen van de WT ploeg. Het halen van oude dure vogels die niet presteren helpt daar niet bij. Het moet enorm zuur zijn voor een puur Belgische ploeg om alle grote Belgische talenten bij andere ploegen te zien doorbreken.

En begrijp me ook niet verkeerd. Zoals ik het eerder al heb gezegd, ik heb het wel voor de ploeg. Het is voor mij de enige puur Belgische WT waardige ploeg (Quick Step is een gigant, en hun manier van werken is iets om naar op te kijken, maar ze teren wel vooral op buitenlands talent). Ik ben oprecht blij als een Lotto renner wint en er zijn zeker slechtere ploegen. Maar ploegen als Israel en Movistar krijgen ook veel kritiek hoor. Als Belg ga je gewoon meer naar Lotto kijken, omdat die ploeg je natuurlijk nauwer aan het hart ligt.

Laatst bewerkt:
Ben wel oprecht blij dat Chaves er terug wat door komt.
Ik weet niet waarom, maar heb die altijd wat bewonderd.

Geen idee trouwens waarom je over Philipsen begint?

En uiteraard leveren ze goed werk, alleen betwijfel ik dat zij nu opeens een speciale methode hebben waardoor ze het beter doen dan anderen. Ergo, deels toch gewoon toeval, geluk,... Wat normaal is in de wielersport.
Lotto werd en wordt gewoon objectief slecht gemanaged. Je had echt geen glazen bol nodig om te voorspellen dan Gilbert en Degenkolb eigenlijk fin de carriere zijn. 1 van die 2 halen kan je nog verdedigen... je weet nooit, wegkapitein en what not. Maar een heel groot van je budget daaraan hangen is gewoon een onvergeeflijke fout, dat neigt voor mij zelfs naar wat ISN doet met oa Froome. Except ISN heeft het budget voor zulke onnozelheid door hun sugardaddy, Lotto heeft dat niet.
Lotto heeft hoerechance dat ze Ewan nog hebben om de meubels telkens te redden met een aantal Tour ritten. De Gendt en Wellens zijn wel leuke renners om te hebben maar dat mogen nooit je belangrijkste speerpunten worden.

---
Ik begin over Philipsen omdat die deel uit maakt van wat jij opvulling wil noemen... :unsure:

Er is ook geen speciale methode nodig... denk je echt dat pakweg DQS DE gouden methode heeft die geen enkel ander team heeft? Die andere teams scouten ook maar als je als renner kan tekenen voor DQS of voor bv BikeExchange, waar teken je dan zelf? Veel heeft ook te maken met de uitstraling van zo'n ploeg.

Wanty werd eerder ook vernoemd door iemand met uitvlucht van laat WT geworden. Ja, misschien, maar die ploeg is ook niet sexy. Wanty schreeuwt: "als je bij ons komt is het voor de vroege vlucht". Dan heeft Fenix een heel andere uitstraling.

---
Ik begin over Philipsen omdat die deel uit maakt van wat jij opvulling wil noemen... :unsure:

Dan hebt ge de discussie niet gevolgd laat staan begrepen. Is niet erg, maar houd u dan volgende keer afzijdig, ge zijt echt niet de kenner die ge denkt te zijn hoor

Je mag het allemaal geluk noemen, maar las iemand zegt dat het geen geluk is, maar doordachte strategie, dan moeten we zouden want we kennen de interne politiek niet :unsure:

Van WGG heb ik dit jaar nog maar bitter weinig gehoord, normaal gezien stunten ze hier of daar wel eens, ook al is het zonder winst. Nu helemaal niets.

Wat een vreemde koers reed Jumbo vandaag. Vingegaard de kans geven om een rit te winnen en zo wel de leiderstrui weg geven. Oomen enkel op het eind een beetje moeite gedaan om het verschil toch niet te ver op te laten lopen. En Vingegaard is zo vriendelijk om na 20km in het wiel te zitten dat ook te blijven doen tot in de laatste 200m :laugh:. Ik denk niet dat ik al ooit iemand zo kansloos heb gezien na 20km wieltjes zuigen.

Van WGG heb ik dit jaar nog maar bitter weinig gehoord, normaal gezien stunten ze hier of daar wel eens, ook al is het zonder winst. Nu helemaal niets.
Van Poppel was nog 4e in de Scheldeprijs en Hermans is best goed bezig in het Baskenland. Voor de rest is het wachten tot jongens als Vliegen, De Gendt, ... hun goede benen vinden, zodat ze tenminste toch eens in de kijker kunnen rijden.

Het team heeft eigenlijk ook echt geen afwerkers. Danny Van Poppel een beetje, maar dat is de laatste jaren ook al flink minder. Voor de rest zitten er toch ook wel wat enkele jongens in het team die al een tijdje over hun top heen zijn of al lang hun beste vorm niet meer vinden (Bakelants, Meintjes, Taaramae, ...)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan