Welke sociale hobby's hebben jullie?

Toen ik in de kunstacademie zat voor tekenen waren het wel allemaal 50 plussers, maar dat was ook niet in een 'jonge' stad laten we maar zeggen. Ik ga nu beginnen met muziekschool voor volwassenen maar ik vrees een beetje hetzelfde, zeker met mijn gekozen instrument (klarinet).
Qua fitness heb je crossfit, dat is populair en er zijn in en rond elke stad wel wat crossfit-boxen te vinden met veel volk. Ik denk dat je voor het zwemmen, lopen en zelf lezen een groepje of club kan vinden, voor elke sport waarschijnlijk eigenlijk.

Bordspellen club klinkt best plezant, is dat definitief gestopt dan? In het Gentse zijn/waren er wel leuke initiatieven zoals Nerdlab en zeker ook andere waar ik nu niet op kan komen. Meerdaagse workshops kunnen soms ook wel een manier zijn om mensen te leren kennen, pottenbakken is vaak in groep bijvoorbeeld (da's een die nog op mijn lijstje staat :) ). En als je niet direct iets kan vinden dat aansluit bij jouw interesses, mss via meetup.com of dergelijke zelf iets op poten zetten en wat volk uitnodigen is ook een optie (afhankelijk van de interesses wel).
 
Voor corona was dat zaalvoetbal en boardgames voornamelijk.

Nu is het eerder zaalvoetbal en klimmen.

In Gent heb je idd veel bordspellen clubs (meeples, Boardgame nights Gent (fb) en er zijn er nog heel wat).
 
Ik heb vroeger voetbal gespeeld, toen ik daarmee ben gestopt ben ik beginnen fietsen. Nu een jaartje. Dit in combinatie met een vijftal vrienden, ondertussen ook al enkele fietsweekendjes gedaan. Is wel een aangename sociale hobby. In 't weekend gaan fietsen, daarna iets gaan drinken. In de zetel in slaap vallen daarna, genieten.
 
Toen ik in de kunstacademie zat voor tekenen waren het wel allemaal 50 plussers, maar dat was ook niet in een 'jonge' stad laten we maar zeggen. Ik ga nu beginnen met muziekschool voor volwassenen maar ik vrees een beetje hetzelfde, zeker met mijn gekozen instrument (klarinet).
Qua fitness heb je crossfit, dat is populair en er zijn in en rond elke stad wel wat crossfit-boxen te vinden met veel volk. Ik denk dat je voor het zwemmen, lopen en zelf lezen een groepje of club kan vinden, voor elke sport waarschijnlijk eigenlijk.

Bordspellen club klinkt best plezant, is dat definitief gestopt dan? In het Gentse zijn/waren er wel leuke initiatieven zoals Nerdlab en zeker ook andere waar ik nu niet op kan komen. Meerdaagse workshops kunnen soms ook wel een manier zijn om mensen te leren kennen, pottenbakken is vaak in groep bijvoorbeeld (da's een die nog op mijn lijstje staat :) ). En als je niet direct iets kan vinden dat aansluit bij jouw interesses, mss via meetup.com of dergelijke zelf iets op poten zetten en wat volk uitnodigen is ook een optie (afhankelijk van de interesses wel).

Ik heb volwassenonderwijs gedaan in de muziekschool in Izegem en er zaten wel enkele volwassenen van gemengde leeftijd. Alleen waren de lessen totaal niet aangepast aan volwassenen (90% dezelfde zooi als de klein mannen leren). Ook door te weinig inschrijvingen moest ik vaak met die jonge gasten "samenspelen" wat me enorm irriteerde na een tijdje. :shutup: Denk dat het vooral van stad tot stad zal afhangen.

Via via ben ik toen wel bij de lokale harmonie gegaan, en zelfs al was het een kleine gemeente waar ik toen woonde, de harmonie had best een grote groep mensen van alle leeftijden, leutige bende en goede sfeer. Op den duur groeide er daar wel 'kameraderie'.

Sowieso zou ik gewoon doen wat ge wilt doen, ongeacht het sociale aspect. Ge ontmoet soms mensen waar het mee klikt op ge gekste plaatsen. Toen ik voor men motorrijbewijs ging ook aan de praat geraakt met één andere jonge kerel en toevallig kwamen we mekaar weer tegen toen we ons rijbewijs gingen verzilveren, nummers uitgewisseld en vaak samen gaan rijden toen.

Zolang ge uw kot uit komt kunt ge mensen ontmoeten ;-)
 
Interessante thread, ik wil ook serieus graag iets gaan doen om nieuwe mensen te leren kennen. Waar ik ook aan dacht, was pakweg handbal of zelfs bij de gemeente meehelpen voor jeugdafdelingen, gaande van chiro tot voetbalclubs.

Ik ben nu 27 en ik heb de indruk dat 't moeilijk is om voorbij die oppervlakkige laag te geraken bij 't spreken met nieuwe personen, ervaren jullie dat ook?
 
Interessant om te volgen, ik heb al een tijdje hetzelfde gevoel. Dat ik zo iets "nieuw" wil doen. Vorig jaar zo beginnen karten, en dat is wel tof, maar blijft uiteindelijk ook bij 1x in de maand, en het is nu niet dat je daar echt "vrienden" maakt. Eerder kennissen.
Het is me wel al opgevallen dat het als volwassenen enorm moeilijk is om nog te starten met een nieuwe sport (buiten fitness, lopen en fietsen). Er bestaat niet zoiets als een basketbalploeg voor volwassenen die niet kunnen basketten bvb. Boogschieten overweeg ik ook al wel een tijdje om eens te proberen.

Tekenen kan ik niet, dus dat zal het zeker niet worden. Muziekschool interesseert mij nog wel, maar door het hele lange traject rond notenleer etc lijkt me dat uiteindelijk vrij saai voor een instrument als bvb gitaar, waar de meeste muziek gewoon via tablatuur te spelen valt. Je hebt dan wel muziekscholen die dat aanbieden, maar dat is dan weer eerder individueel.

Maar ik merk dus ook heel hard dat het op "latere" leeftijd (33, kuch) moeilijk is om nieuwe sociale hobby's te krijgen. Ik vrees een beetje dat dat pas terug gaat komen eens de dochter hobby's heeft en ik samen met de andere ouders daar naar mag gaan kijken...
 
Ik heb volwassenonderwijs gedaan in de muziekschool in Izegem en er zaten wel enkele volwassenen van gemengde leeftijd. Alleen waren de lessen totaal niet aangepast aan volwassenen (90% dezelfde zooi als de klein mannen leren).
Please zeg me dat de bejaarde cursisten ook eerst een jaar lang enkel blokfluit mogen spelen zoals de klein mannen vooraleer ze zich aan een "echt" instrument wagen.

Ik wil in een wereld leven waarin bejaarden dezelfde marteling moeten doorstaan als de 10-jarige coldplayke.
 
Ik doe aan historisch schermen bij de Antwerpse St. Michielsgilde, dat gebeurt met tweehandige zwaarden, rapieren en ander fijn materiaal. Geen re-enactment met gekke pofbroeken, maar op basis van 16de-eeuwse handboeken technieken uitproberen en sparren in hedendaagse beschermkledij. Een hele toffe bende dat al heel snel een vriendengroep is geworden, maar het probleem is dat de trainingen in Antwerpen zijn en ik woon in Mol. Combinatie gezin-afstand maakt dat moeilijker om er te geraken. Ik ga binnenkort beginnen fitnessen hier in de buurt, maar dat is nogal individueel. Het spreekt me wel aan om nieuwe mensen te leren kennen hier in de buurt.
 
Please zeg me dat de bejaarde cursisten ook eerst een jaar lang enkel blokfluit mogen spelen zoals de klein mannen vooraleer ze zich aan een "echt" instrument wagen.

Ik wil in een wereld leven waarin bejaarden dezelfde marteling moeten doorstaan als de 10-jarige coldplayke.

Haha ik ga u zwaar moeten teleur stellen, volwassenen mogen direct met een instrument naar keuze starten! Wel moest ik (pakweg 10 jaar geleden) 'verplicht' notenleer & samenzang volgen. Dat laatste heb ik wel geteld 2x meegedaan in al die jaren, examens overgeslagen onder het motto 'als ge me laat flessen bol ik hem hier". Het leerlingentekort in de muziekscholen ter lande maar wat uitgebuit. :unsure:

Trouwens, om mensen te leren kennen lijkt vrijwilligerswerk me ook wel de moeite, en daar kunt ge heel ruim in gaan. Van het Rode Kruis tot lokale milieu werking, of gewoon in de Oxfam-shops of zelfs een lokale vereniging waar vrienden van u bij zitten...Elke organisatie heeft af en toe wel een helpende hand nodig!
 
Ik ga vanaf september terug avondschool doen. Niet direct gelinkt aan mijn werk of zo, maar gewoon een topic waar ik interesse in heb. Eigenlijk ook benieuwd of daar iets uit kan voortvloeien. 40-plusser hier ;)
 
Haha ik ga u zwaar moeten teleur stellen, volwassenen mogen direct met een instrument naar keuze starten! Wel moest ik (pakweg 10 jaar geleden) 'verplicht' notenleer & samenzang volgen. Dat laatste heb ik wel geteld 2x meegedaan in al die jaren, examens overgeslagen onder het motto 'als ge me laat flessen bol ik hem hier". Het leerlingentekort in de muziekscholen ter lande maar wat uitgebuit. :unsure:
Amai, da's dan helemaal anders dan hier in Gent. Hier moeten alle volwassenen (waaronder ikzelf) toch ook de theorie volgen (notenleer zoals ze dat noemen). Dat valt allemaal wel mee, hangt er een beetje vanaf of je een oude taart als leerkracht hebt of een jong veulen.

Bij ons is er wel een goeie mix van jonge en oude mensen, daar kan ik niet over klagen.
 
Ingeschreven in twee fietsclubs. In de ene club rijd ik op woensdagavond, de andere op zondagvoormiddag.
Daarnaast ook ingeschreven in de vereniging van sommeliers. Onder normale omstandigheden komen we daarmee ook bijna maandelijks samen.

Minder mijn hobby, maar mijn zoon gaat kleuterturnen. Terwijl hij turnt, spreken we met een aantal papa's af om samen een toerke te lopen :)
 
Ik doe avondschool en ga trainen in een lokale gym.

Avondschool is de klassieker natuurlijk. Ik heb eerst 7 jaar Russisch gedaan en op één uitzonder na, die het een jaar heeft volgehouden, waren dat effectief allemaal 40+ mensen. Eigenlijk één veertiger die het professioneel nodig had en 5 gepensioneerde. Nu goed, ik deed het uit interesse dus geen probleem. Nu doe ik al even Spaans en dat is een beetje dag en nacht verschil. Een grotere en jongere groep. Zeker het eerste jaar leken er daar een paar rond te lopen die vooral een lief wilden opscharrelen.

Fitness is heel breed, in mijn geval ben ik deel van het vast meubilair in een lokale gym dus ik ken iedereen, doe wedstrijden, enz. Ik heb daar dus wel heel wat sociaal contact. Anderzijds, als beginneling zo'n Basic Fit binnenstappen waar iedereen met een koptelefoon oploopt, de kans op veel sociaal contact lijkt me daar een pak minder.

Als ik dan zie naar vrienden, was een kookcursus inderdaad kennelijk een sociale aangelegenheid, ook omdat je in groepen wordt ingedeeld. Mijn vrouw werkt in een restaurant en daar loopt ook een flexi-jobber rond die het voor het sociaal contact doet.

Ik zou denken dat Natuurpunt bv. ook wel vrijwilligers zoekt, is dat niets voor jou?
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk alles in clubverband. Ik vlieg met modelbouw vliegtuigen in een club, en dit is eigenlijk bijna meer een sociaal gebeuren dan het vliegen zelf.
 
Please zeg me dat de bejaarde cursisten ook eerst een jaar lang enkel blokfluit mogen spelen zoals de klein mannen vooraleer ze zich aan een "echt" instrument wagen.

Ik wil in een wereld leven waarin bejaarden dezelfde marteling moeten doorstaan als de 10-jarige coldplayke.
Dat was bij ons nooit met blokfluit zelfs. Eerste jaar gewoon nog geen instrument (nu hebben de kinderen hier vanaf het eerste jaar notenleer ook een instrument denk ik).
 
Dat was bij ons nooit met blokfluit zelfs. Eerste jaar gewoon nog geen instrument (nu hebben de kinderen hier vanaf het eerste jaar notenleer ook een instrument denk ik).
Een 2e puntje dat me wel tegensteekt bij muziekschool is de duurtijd :p Als ik die schema's zie, lijkt dat altijd heel veel en heel lang les.
Een fanfare lijkt me dan meer "opt gemakske" samen spelen?
 
Amai, da's dan helemaal anders dan hier in Gent. Hier moeten alle volwassenen (waaronder ikzelf) toch ook de theorie volgen (notenleer zoals ze dat noemen). Dat valt allemaal wel mee, hangt er een beetje vanaf of je een oude taart als leerkracht hebt of een jong veulen.

Bij ons is er wel een goeie mix van jonge en oude mensen, daar kan ik niet over klagen.
Waar en wat volg je? Ik heb mij ingeschreven in de muziekacademie aan de Poel, ben curieus naar de klas.

Als ik het goed voorheb is het voor volwassenen 2u 'muzieklab' (aka notenleer dan?) en 1u instrument. Vroeger in Waregem was het ook eerst 1 jaar notenleer en geen instrument, meteen ook de reden waarom ik toen naar de tekenacademie ben gegaan ipv muziek :p
 
Ik speel improvisatietheater. Door relatie enkele jaren geleden op
Interessant om te volgen, ik heb al een tijdje hetzelfde gevoel. Dat ik zo iets "nieuw" wil doen. Vorig jaar zo beginnen karten, en dat is wel tof, maar blijft uiteindelijk ook bij 1x in de maand, en het is nu niet dat je daar echt "vrienden" maakt. Eerder kennissen.
Het is me wel al opgevallen dat het als volwassenen enorm moeilijk is om nog te starten met een nieuwe sport (buiten fitness, lopen en fietsen). Er bestaat niet zoiets als een basketbalploeg voor volwassenen die niet kunnen basketten bvb. Boogschieten overweeg ik ook al wel een tijdje om eens te proberen.

Toen ik nog les gaf, had ik een Afghaanse vluchteling in de klas en die jongen was best eenzaam. Ik ben toen samen met hem beginnen zoeken voor een hobby waar hij wat mensen kon leren kennen en 1 van de dingen die we tegenkwamen was ergens in het Antwerpse, dacht Borsbeek, waar je zonder ooit een bal aangeraakt te hebben op een ochtend in het weekend kon gaan recreatief volleyballen.
Het bestaat dus wel degelijk, zo'n initiatieven.

Ik speel improvisatietheater, da's mijn mentale uitlaatklep. Was wel tof omdat ik 4 jaar geleden op 100km van mijn ouders en vrienden ben gaan wonen. Had hier al vrij snel een nieuw groepje en heb daardoor ook vrij vlot nieuwe vrienden hier gevonden.

Daarnaast heb ik lang vrijwilligerswerk gedaan in het weekend bij een opleidingscentrum voor geleidehonden. Maar die hebben tijdens corona hun werking verandert, waardoor de honden die vroeger constant daar verbleven voor hun doorgedreven opleiding, nu 3 dagen daar zijn en 4 dagen per week (waaronder het weekend) terug verblijven in hun puppy-gastgezin.
 
Motorrijden ... over het algemeen heb je een breed publiek aan type motorrijders, maar de meesten zijn heel open en vriendelijk om vreemden op te nemen in hun groepje. Er is elk weekend wel ergens een groepsritje te doen, of een club event waar je je op kunt inschrijven. Alleen moet je wat tegen het haantjes gedrag kunnen, altijd wel iemand die over zijn limiet gaat in zo ritten. En zelfs als je alleen de toer op gaat, wanneer je parkeert bij een motocafeetje kun je ongetwijfeld een babbel slaan.

Fitness is de 2e hobby, niet echt sociaal met een koptelefoon op maar je begint mensen te herkennen omdat je ze vaker ziet op dezelfde tijdstippen. Iemand vragen om eens te spotten kan al genoeg zijn om een gesprek uit te lokken (hoewel ikzelf ook liever in mijn eentje zou trainen ipv koffieklets houden).

Vroeger avondschool gedaan, is eigenlijk de ideale manier om nieuwe mensen te leren kennen. Daarnaast leer je hopelijk ook wat bij xD
 
Terug
Bovenaan