Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

102362.jpg

The Hateful Eight. 9/10
The 8th film by Quentin Tarantino.

Tarantino heeft paar zeer sterke films (Kill Bill, Inglorious Bastards, Pulp Fiction, Once upon a time in Hollywood ... maar ook paar mindere... (Jackie Brown ... ) Deze lag in de bib en ik ben wel fan van westerns.

Je kunt een film/boek/cd kapot analyseren, maar the bottom line is... is het boeiend?
Deze film verveelde geen seconde en zou ik zeker aanraden. Interessante dialogen en spannende/verrassende momenten...

Opmerkelijk is dat Tarantino weer z'n vertrouwde acteurs gebruikt: Samuel L Jackson, Kurt Russel, Michael Madsen..

102423.jpg

The Coven 2/10

Een flauw kopie van Blairwitch project, zeer zwakke horror film, je tijd niet waard.
Ik begrijp dat er low-budget fims gemaakt worden, maar bij sommige vraag je echt af of ze het zelf beseffen wat voor troep ze uitbrengen.
Op den duur gewoon doorgespoeld in de hoop er iets gebeurd, maar nope...
Geef het 2 punten ipv nul, omdat 2 scenes me deden denken aan een Cradle of Filth muziek video clip (enige positieve dak bedenken hier).

Ook geleend uit de bib.

102362.jpg

The Hateful Eight. 9/10
The 8th film by Quentin Tarantino.

Tarantino heeft paar zeer sterke films (Kill Bill, Inglorious Bastards, Pulp Fiction, Once upon a time in Hollywood ... maar ook paar mindere... (Jackie Brown ... ) Deze lag in de bib en ik ben wel fan van westerns.

Je kunt een film/boek/cd kapot analyseren, maar the bottom line is... is het boeiend?
Deze film verveelde geen seconde en zou ik zeker aanraden. Interessante dialogen en spannende/verrassende momenten...

Opmerkelijk is dat Tarantino weer z'n vertrouwde acteurs gebruikt: Samuel L Jackson, Kurt Russel, Michael Madsen..
Ja die openingsscene is mij toch altijd bijgebleven. Een kruis in de sneeuw en dan die koest die af komt. Twee minuten en ik was al volledig opgezogen in de film.

CZxEhQggbssSVzydxloXdjufl6IN7uAxY9fOB7XI.jpeg

Double Indemnity (1944): 9/10 dir. Billy Wilder

Erg goede film, beste film die ik zag in lange tijd eigenlijk, zeker van de laatste zes maand. En misschien moeilijk te geloven, maar niet alleen mijn eerste Billy Wilder film maar ook mijn eerste echte film noir film die ik zag. Ik dacht met Double Indemnity het schoolvoorbeeld te krijgen van wat een film noir is, en dat lijkt de film ook te zijn. En dan lijkt het genre me toch wel te liggen. Ik hou van het heel gestilleerde zwart-witte en het sfeertje dat over de film hangt, de acteerprestaties zijn zeer goed en het plot/verhaal is ook zeer sterk. Hier ben ik zeker fan van. Ik heb zelfs eerder het idee dat de film zelfs wat onderschat wordt tegenover wat meer recent geweld in de toplijsten (ook door films uit de jaren '90 etc.). Terecht een klassieker die vandaag standhoudt.

Glass Onion:
Vond hem minder als de eerste maar nog wel ok om 2 uurtjes mee door te brengen. Eerste uur vond ik goed gedaan maar daarna valt het wat uit elkaar.

De kogel opgevangen door het dagboek en het gewoon veranderen van een scene als ze het een 2de keer tonen was er voor mij teveel aan. Dat is gewoon lui van de regisseur.

Black Adam:
Garbage, pure garbage. Gewoon een vehicle om the Rock toch ook eens de superheld te laten uithangen. Kon nochtans interessant zijn met het hele anti-held gedoe maar daar wordt eigenlijk niets meegedaan buiten zeggen dat hij geen held is. (Terwijl hij enkel schurken aanpakt dus gewoon wel een held is)
Goed dat de DCEU gereset word.

Double Indemnity (1944): 9/10 dir. Billy Wilder

Ik dacht met Double Indemnity het schoolvoorbeeld te krijgen van wat een film noir is, en dat lijkt de film ook te zijn.
Yes, yes, a thousand times yes! Wat een fantastische film is dit toch. Voor meer uitstekende en voorbeeldige noir, zou ik ook The Killers, Out of the Past en Night and the City eens proberen.

Baumbach's White Noise. Na The Menu ben ik niet zeker of dit nu geniaal was of insulting bullshit. 😅

Conceptueel zeer straf en ik snap wel wat de film probeert en deels slaagt die daar ook fantastisch in maar ik weet niet of het als film ook effectief werkt. Maar misschien hoeft het ook niet te werken en is dat net the point? This is some high class meta for sure.

T'was zeker eens iets anders dus daarom alleen al wel de moeite om is te checken.

Baumbach's White Noise. Na The Menu ben ik niet zeker of dit nu geniaal was of insulting bullshit. 😅

Conceptueel zeer straf en ik snap wel wat de film probeert en deels slaagt die daar ook fantastisch in maar ik weet niet of het als film ook effectief werkt. Maar misschien hoeft het ook niet te werken en is dat net the point? This is some high class meta for sure.

T'was zeker eens iets anders dus daarom alleen al wel de moeite om is te checken.
Ik ben ook gaan kijken deze week en vind het heel moeilijk om te beslissen wat ik er uiteindelijk van vond. Het komt, op enkele scenes na, allemaal heel letterlijk uit het boek en Delillo zijn teksten zijn fantastisch maar duidelijk geschreven om te lezen om niet om uit te spreken. En Baumbach zijn dialogen zijn altijd gekunsteld maar rollen normaalgezien wel vlot van het scherm, terwijl het nu zeer gestileerd overkomt. Wat ergens wel past maar ik vind dat niet enorm aangenaam kijken. Maar misschien is dat ook de bedoeling want het past allemaal goed bij de thematiek. Hoe meer ik erover nadenk hoe beter ik hem vind eigenlijk
Al bij al zeker positief, maar ik hoop toch dat Baumbach terug origineel werk maakt de volgende keer.

The Menu toevallig ook gezien en dat was nu eens insulting bullshit. Lege kleuternonsens. Zonder het Anya Taylor-Joy personage was het waarschijnlijk een leuke film geweest, maar nu druipt het van een soort zielig superioriteitsgevoel dat het doet aanvoelen als de verfilming van een discussie op dit forum. Niet toevallig produced by Adam McKay, want Don't Look Up had een gelijkaardige vibe.
Ralph Fiennes was wel genieten.

Drie films weer gezien

Dumbo (1941): 7/10
Dat vond ik verrassend goed, simpel maar wel effectief, en een paar leuke scènes (onder meer pink elephants, dat wel erg LSD-achtig leek). Zoals altijd een beetje moralistisch en de musicalelementen moeten je ook liggen, maar op zich kan ik daar wel tegen. Grappig hoe in een film als deze eigenlijk gewoon gedronken en gerookt wordt. Changing times (Pinokkio rookte ook nog in een scène van die film).

Der Himmel über Berlin (1987): 7/10 (eerder 6,5) dir. Wim Wenders
Moeilijke film om te raten, zeker niet echt mijn ding, ik had eigenlijk ook wel wat anders verwacht. Vrij unieke stijl en bijna over de gehele lengte puur poëtische dialogen, wat mij niet echt ligt ook al omdat dat moeilijk te vatten is in een taal die je ook al niet meestert. De taalbarrière is vaak groter voor mij bij poëtische films. Cinematografie is wel zeer mooi. En de film op zich verveelde ook niet, ik denk dat ik hem op het juiste moment gekeken heb. Goede acteerprestatie ook van Bruno Ganz onder meer. Ik begrijp heel goed waarom mensen hem erg goed vinden, en dat hij veel impact heeft. Een film voor cinefielen ook wel.

Peter Pan (1953): 4/10
Ook eventjes gekeken, helpt dat deze films kort zijn, zo heb ik op Fantasia en de short anthologies van eind jaren '40 na elke Disneyfilm uit jaren '40 en '50 gezien. Maar deze heeft de tand des tijds niet overleefd. Helpt natuurlijk ook niet dat ik geen nostalgie voor deze film heb, ik herinner mij het begin ooit eens gezien te hebben als ik heel jong was, maar dat deze film toen al niet voor mij was. Ik was er als kind geen fan van, dat ben ik vandaag ook niet. Maar voor andere redenen. De "indianen" in deze film zijn ook maar een wat racistische karikatuur, al viel het me wel op dat gedetailleerde namen zoals Algonquin etc. voorbij kwamen. Op dat vlak ben ik toch blij dat de tijden zo veranderd zijn. Qua verhaal is de film ook niet de sterkste, en zijn Peter Pan en Tinkerbell nogal vervelende personages, terwijl de kinderen de film ook niet kunnen dragen. Een van de zwakste Disneys core animatiefilms die ik toch al gezien heb (en dat zijn er 26 nu).

Glass Onion gezien. Vermakelijk wel. Fun om samen met de vrouw te zien. Paar zaken waar ik me wel aan stoorde. Ik verkies ook de eerste film boven deze. Maar ben wel benieuwd naar de volgende film. Personage van Daniel Craig is wel fun :D .
Volgende film die ik ga zien is wss Sandcastle op Netflix. Oorlogsfilm, iemand deze al gezien? Precies goesting om dit soort films te zien op het moment. 12 strong heb ik ook nog niet gezien, staan er nog wel wat op.

Terug
Bovenaan