Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

The Gold Rush (1925): 7/10 dir. Chaplin
Best wel goed, maar dommelde soms net iets te veel in. De scènes in de cabin vond ik vaak wel erg goed met enkele memorabele en bekende scènes daar. Goede film, zeker voor zijn tijd.

City Lights (1931): 6/10 dir. Chaplin
Wat te melodramatisch voor mijn smaak, en ook niet erg consistent qua niveau, maar wel met zijn momenten (de boxing scene) zeker later in de film. Niet mijn favoriet van Chaplin tho.

Hierbij hou ik het qua Chaplin voor nu, maar op die manier toch al vijf films gezien en weer wat meer van de IMDb top 250 gezien. Ik vind de films van Chaplin vaak in het tweede deel beter tot zijn recht komen dan het eerste deel en de man weet ook hoe hij een film moet eindigen. Ik heb het idee dat de structuur van de films wel goed te ontleden is, lijken vaak verschillende sketches en scènes die tot één geheel verhalen wordt verweven. De slapstick humor zorgt voor wat luchtigheid in de films, wat voor zijn tijdperk best handig (silent films). En lijkt me ook een goede keuze geweest te zijn om langer dan anderen silents te blijven doen. Film maken kon hij zeker.

Modern Times op 1, Gold Rush op 2 en Great Dictator op 3 (maar die zag ik al een tijdje geleden al, 2 jaar geleden).

Laatst bewerkt:
Amsterdam (David O. Russell, 2022) - 4.5/10
David O. Russell heeft deze keer een saaie, slechte Wes Anderson film gemaakt, een komedie zonder grappige momenten. Geen enkele acteur of actrice krijgt deze keer de kans om uit te blinken, iets waarvoor zijn andere films bekend staan. Voornaamste lichtpuntje was de mooie cinematografie van Emmanuel Lubezki. Het wordt nergens echt heel slecht maar binnen een paar dagen ben ik het meeste van deze film vergeten.

White Noise (Noah Baumbach, 2022) - 7/10
Ik ben fan van het boek en vreesde dat het niet goed naar het scherm vertaald kon worden, maar dit viel eigenlijk behoorlijk goed mee. Baumbach vat de spirit en de humor van het boek vrij goed en amuseert zich met de heerlijke weergave van eighties America. Geen perfecte film want de freewheelende stijl van DeLillo komt in de film soms een beetje doelloos over, vooral in het begin als een opeenstapeling van (goeie) scènes die van de hak op de tak springen. Het tweede deel (the airborne toxic event) vond ik het beste en vanaf dan komt er ook meer drive in de film. Maar het zal dus niet voor iedereen zijn. Adam Driver doet het geweldig in een hoofdrol waarvoor hij eigenlijk 10 jaar te jong is.

Heb 'm met plezier uitgekeken maar uiteindelijk is het een film die ik eerder bewonder dan dat ik er écht heel warm van werd. Het deed wel deugd om een uitdagende, aparte film te zien die een groter budget gekregen heeft. Blijkbaar heeft Baumbach hiervoor 80 miljoen dollar afgetroggeld van Netflix, geld wat ze dus niet aan een lame Ryan Reynolds film kunnen geven. Wat een G.

Zoals al meer hier gezegd: min of meer hetzelfde verhaal als de eerste, maar gewoon 3u niet verveeld. Een technisch hoogstandje en gewoonweg heel mooi. Mijn vrouw is last-minute niet kunnen meegaan, dus mogelijks dat ik nog eens ga :unsure:.

The Menu
Zeer goede film met zowel Ralph Fiennes, Anya Taylor-Joy en Nicholas Hoult die topprestaties afleveren. Ik vind dit wel een aanrader voor iedereen die graag film kijkt (en niet enkel voor de zoveelste blockbuster gaat).

Top Gun 2
Leuke film, zeer spannend qua dog lights. Vond het een betere film dan de eerste alvast.

Knives out 2: Glass Onion

Op zich zat hij goed in elkaar, maar het accent van Daniel Craig is toch zeer moeilijk te verdragen. Was ook beetje langdradig.

Jurassic Park: Dominion
Film in de helft afgezet en versneld doorgekeken.
Verhaal is echter flinterdun. Wanneer gaat btw de T-rex nu eens op zijn eigen houtje ene verslagen? Alice haar accent is ook echt vreselijk om 2 uur naar te luisteren..

White Noise (Noah Baumbach, 2022) - 7/10
Ik ben fan van het boek en vreesde dat het niet goed naar het scherm vertaald kon worden, maar dit viel eigenlijk behoorlijk goed mee. Baumbach vat de spirit en de humor van het boek vrij goed en amuseert zich met de heerlijke weergave van eighties America. Geen perfecte film want de freewheelende stijl van DeLillo komt in de film soms een beetje doelloos over, vooral in het begin als een opeenstapeling van (goeie) scènes die van de hak op de tak springen. Het tweede deel (the airborne toxic event) vond ik het beste en vanaf dan komt er ook meer drive in de film. Maar het zal dus niet voor iedereen zijn. Adam Driver doet het geweldig in een hoofdrol waarvoor hij eigenlijk 10 jaar te jong is.

Heb 'm met plezier uitgekeken maar uiteindelijk is het een film die ik eerder bewonder dan dat ik er écht heel warm van werd. Het deed wel deugd om een uitdagende, aparte film te zien die een groter budget gekregen heeft. Blijkbaar heeft Baumbach hiervoor 80 miljoen dollar afgetroggeld van Netflix, geld wat ze dus niet aan een lame Ryan Reynolds film kunnen geven. Wat een G.
ik ben hem een tijdje geleden in de cinema gaan kijken (ik wist op voorhand niet dat het een netflix-film was). ik zat alleen in de zaal, wat ik wel jammer vond. want ik vond het ook wel een goeie film.

inderdaad vooral een aaneenschakeling van goeie scenes (waardoor het soms overkomt alsof het over niks specifieks gaat), maar Driver is hier echt wel weer goed.

Glass Onion: A Knives Out Mystery
Had eigenlijk niks van de charme die de eerste wel had. Beetje langdradig en je ziet alles van ver aankomen imo. Dat idiote accent van Daniel Craig is echt een marteling om 2u20 naar te luisteren.

5/10

ik ben hem een tijdje geleden in de cinema gaan kijken (ik wist op voorhand niet dat het een netflix-film was). ik zat alleen in de zaal, wat ik wel jammer vond. want ik vond het ook wel een goeie film.

inderdaad vooral een aaneenschakeling van goeie scenes (waardoor het soms overkomt alsof het over niks specifieks gaat), maar Driver is hier echt wel weer goed.
Net ook bekeken. Beetje een rare film maar heb er zeker van genoten. Het 2de deel was het leukste.

Maar idd, het viel mij (weer) op dat Driver echt wel een goede acteur is!

De laatste van 2022.

- The Guns of Navarone (1961) 8/10

- Pinocchio (Del Toro) (2022) 7/10

- Mind Game (2004) 8/10

- Benedetta (2021) 6/10

- Die Hard (1988) 8/10 *

- Malcolm X (1992) 8/10*

- Dog Soldiers (2002) 7/10

Enola Holmes 2: de eerste was beter. Het breken van de 4th wall voelde teveel als een gimmick in deze, en dit moet een van de flauwste Moriarity's geweest zijn die ik ooit heb gezien. Verder blijft het wel een luchtige, vermakelijke film. De vrouw vond het ook leuk, en dat was uiteindelijk het doel.

Speak No Evil (2022): Shit, dit was geen goede keuze voor een zondag avond en al helemaal niet om het nieuwe jaar te beginnen. De eerste helft van de film moest ik om de 5 minuten een pauze nemen omdat mijn social anxiety werd getriggered als een motherfucker enkel om te merken dat mijn gemoedstoestand er in het tweede deel niet op vooruit zou gaan omdat ik in een (mogelijk zelfs nog meer fucked op versie van) "Funny Games"-achtige nachtmerrie zou terecht komen. :cry2:

Speak No Evil (2022): Shit, dit was geen goede keuze voor een zondag avond en al helemaal niet om het nieuwe jaar te beginnen. De eerste helft van de film moest ik om de 5 minuten een pauze nemen omdat mijn social anxiety werd getriggered als een motherfucker enkel om te merken dat mijn gemoedstoestand er in het tweede deel niet op vooruit zou gaan omdat ik in een (mogelijk zelfs nog meer fucked op versie van) "Funny Games"-achtige nachtmerrie zou terecht komen. :cry2:
Topfilm

qjPhauZx2vOi3gNKsQfJZHeGemB.jpg

Solyaris (1972): 6/10 dir. Tarkovsky

Meteen al aan één van mijn voornemens voor 2023 gewerkt, en dat was deze film kijken. Geen makkelijke film, zware film, vooral begin en einde dan. Middenstuk zat ik er wel vrij goed in. Ik heb twee films van de regisseur gezien, en ik heb toch al het idee dat ik een vrij goed idee heb van de stijl van Tarkovsky. Zijn films zijn eigenlijk goed herkenbaar, echte auteursfilms. En ik denk dat ik ook de aantrekkingskracht van Tarkovsky goed begrijp, audiovisueel ook erg intrigerend, bijna hypnotisch met vrij zware filosofische dialogen en thema's. Voor mij persoonlijk wat te zwaar (of zeker toch om in één kijkbeurt allemaal te begrijpen). Maar zeker en vast een indrukwekkende film die zijn plek heeft in de vele toplijsten, net zoals Stalker. Die acteerprestaties zijn ook volgens mij niet normaal goed.

Ik ken Tommy Mirkola niet, maar met Violent Night heeft hij wat mij betreft de formule voor awesomesauce gevonden:
  • Gelijke delen Die Hard en Home Alone
  • Een halve maat Kerstmagie
  • Benader het vanuit een Big Trouble in Little China hoek
  • Een schattig kindje
  • Perfecte casting voor de "everyman action hero" (niemand is geloofwaardiger hiervoor dan Arbour)
  • Gestileerde actie
  • R-rated gore

Resultaat: Een enorm entertainende R-rated kerstfilm die zowel de actie, de fun, de blood and gore, EN de kerstmagie weet te benaderen.

Verwacht geen meesterwerk he, dat probeert de film ook helemaal niet te zijn. Het is wel moeiteloos charmant, grappig, cool, en bovenal entertainend. Het is vrij zeldzaam dat een film al deze beats correct weet te raken.
Voor mij nemen we deze op in de top 10 van "beste alternatieve kerstfilms".
Goeie analyse, helemaal mee eens. Geen grootse cinema maar wel zeer entertainend.

b8334b44d286aade401062a468cd19a06d858062-1920x1080.jpg

Něco z Alenky (1988) - 8/10
Ja, een misschien nog donkerere en vreemdere versie van de originele Alice in Wonderland. Neco Z Alenky is een laat-Tsjechoslowaakse film die absoluut kan charmeren en zijn sfeer kent, hoewel ik betwijfel of kinderen de juiste doelgroep hier zijn. Alice takes kunnen nogal aan de enge kant zijn, en deze is eigenlijk nog donkerder. De stop motion hier werkt ook wel, en het heeft hier wel een aparte vibe. Misschien dat Burton voor The Nightmare Before Christmas zich hierdoor heeft laten inspireren. Goede film wat mij betreft.

Terug
Bovenaan