Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Hang 'Em High 7/10
595.jpg

NIet zo sterk als andere westerns met Eastwood, maar zeker geen slechte film, die toch ook wel je doet nadenken over het begrip "doodstraf".

In spoiler eerst 5 min vd film... Niet echt een spoiler, eerder korte schets vd situatie, maar heb het voor de zekerheid in spoilers gezet.

Clint is een cowboy die een kleine kudde koopt van een man die zich voordoet als Johnson, kort hierop word hij omsingeld door een woedende groep die hem beschuldigd Johnson en z'n gezin gedood te hebben en zijn kudde gestolen te hebben.
Hoewel Clint onschuldig is, geloven ze hem niet en hangen ze hem op en laten hem achter. Gelukkig word hij door een passerende sherrif gered die hem zegt: ofwel ben je onschuldig en moeten we die daders oppaken, ofwel ben je schuldig en moeten we je gerechtelijk ophangen.

CZxEhQggbssSVzydxloXdjufl6IN7uAxY9fOB7XI.jpeg

Double Indemnity (1944): 9/10 dir. Billy Wilder

Erg goede film, beste film die ik zag in lange tijd eigenlijk, zeker van de laatste zes maand. En misschien moeilijk te geloven, maar niet alleen mijn eerste Billy Wilder film maar ook mijn eerste echte film noir film die ik zag. Ik dacht met Double Indemnity het schoolvoorbeeld te krijgen van wat een film noir is, en dat lijkt de film ook te zijn. En dan lijkt het genre me toch wel te liggen. Ik hou van het heel gestilleerde zwart-witte en het sfeertje dat over de film hangt, de acteerprestaties zijn zeer goed en het plot/verhaal is ook zeer sterk. Hier ben ik zeker fan van. Ik heb zelfs eerder het idee dat de film zelfs wat onderschat wordt tegenover wat meer recent geweld in de toplijsten (ook door films uit de jaren '90 etc.). Terecht een klassieker die vandaag standhoudt.
Zeker Sunset boulevard is checken. Heel goeie Wilder en geen pure Noir maar wel heel wat elementen aanwezig

The Pale Blue Eye op NF
8/10

1* Co-main personage gaf me een larry hall performance gevoel als in Black bird series..

2* Uiteindelijk ergens cheap gevoel verhaal..ma toch..Bale is een dikke zalige acteur..

Yes, yes, a thousand times yes! Wat een fantastische film is dit toch. Voor meer uitstekende en voorbeeldige noir, zou ik ook The Killers, Out of the Past en Night and the City eens proberen.
Kiss me deadly. :coolbrows:

Die film heb ik ooit nog eens gezien tijdens de les Cultuur Nieuwste Tijd toen ik geschiedenis studeerde.

Beetje een vreemde film die mij nooit echt meehad. Ralph Fiennes overtuigde mij niet. Het feit dat "de klanten" als schaapjes op alles reageerden was voor mij een domper op de feestvreugde. 6/10.
Net ook gezien.
het pakt wel in het begin, de satire is echt goed, maar zonder die supsension of disbelief (waarom revolteert niemand) glijdt ie wel serieus af naar het einde toe.

Margot ziet foto van hamburgerbakkende chef, vraagt een hamburger, chef krijgt zijn liefde voor het koken weer en ze mag dan probleemloos vertrekken... nah...

nuja anya taylor joy 😍 en Nicolas hoult speelt dat rolletje echt wel goed.

Pale blue eye
. 6/10. (in slaap gevallen....)

avatar (2012) net herbekeken. beter dan mijn herinnering. pocahontas nooit gezien/gelezen, dus snap die kritiek niet.

4k en vooral HDR/dolby vision zouden het allemaal nog mooier maken, vooral in het begin merkte ik de afwezigheid van kleurendiepte.

opt laatste in de lach geschoten toen general one liner in zijn fucking achteruitkijkspiegel keek om die aanvallende panterkloon te spotten. in een robot met alle futuristische sensoren en wapens, toch nog een achteruitkijkspiegel. immersie meteen weg :') .

Ik zou super graag Sunshine nog eens willen zien. Zo'n fantastische sci fi film! Maar die is precies nergens te streamen? Zal ik deze maar kopen op disc zeker. Alhoewel ik zo goed als geen disks meer koop.

Ik ben ook gaan kijken deze week en vind het heel moeilijk om te beslissen wat ik er uiteindelijk van vond. Het komt, op enkele scenes na, allemaal heel letterlijk uit het boek en Delillo zijn teksten zijn fantastisch maar duidelijk geschreven om te lezen om niet om uit te spreken. En Baumbach zijn dialogen zijn altijd gekunsteld maar rollen normaalgezien wel vlot van het scherm, terwijl het nu zeer gestileerd overkomt. Wat ergens wel past maar ik vind dat niet enorm aangenaam kijken. Maar misschien is dat ook de bedoeling want het past allemaal goed bij de thematiek. Hoe meer ik erover nadenk hoe beter ik hem vind eigenlijk
Al bij al zeker positief, maar ik hoop toch dat Baumbach terug origineel werk maakt de volgende keer.
Ik vond dat een topfilm, maar het geheel hangt niet even goed samen als het boek. Dat terzijde, de film zit zo boordevol fantastische scènes en absurde humor dat er geen minuut voorbijging zonder dat er iets mijn aandacht trok, en bijna altijd in een positieve zin.

The Menu toevallig ook gezien en dat was nu eens insulting bullshit. Lege kleuternonsens. Zonder het Anya Taylor-Joy personage was het waarschijnlijk een leuke film geweest, maar nu druipt het van een soort zielig superioriteitsgevoel dat het doet aanvoelen als de verfilming van een discussie op dit forum. Niet toevallig produced by Adam McKay, want Don't Look Up had een gelijkaardige vibe.
Ralph Fiennes was wel genieten.
Kan je wat meer vertellen over de vergelijking met Don't Look Up? Ik vond dat ook echt geen goede film maar herkende niets daarvan in The Menu, wat ik wel een geinige film vond (doch licht overschat als ik de reacties lees).

Kiss me deadly. :coolbrows:

Die film heb ik ooit nog eens gezien tijdens de les Cultuur Nieuwste Tijd toen ik geschiedenis studeerde.
Ik heb die gekeken met een vriend die toen ook geschiedenis studeerde en een film buddy zocht om KMD mee te kijken. Daarna echt fan geworden en zelfs de Criterion bluray ervan gekocht.

Net ook gezien.
het pakt wel in het begin, de satire is echt goed, maar zonder die supsension of disbelief (waarom revolteert niemand) glijdt ie wel serieus af naar het einde toe.

Margot ziet foto van hamburgerbakkende chef, vraagt een hamburger, chef krijgt zijn liefde voor het koken weer en ze mag dan probleemloos vertrekken... nah...
Die spoiler was voor mij ook een zwaar minpunt aan de film, voor de rest wel van genoten.

Ook Tár gezien, normaal niet zo mijn ding maar van Whiplash had ik enorm genoten en ik had iets in dezelfde stijl verwacht. In het begin vreselijk saai en ik vroeg mij na een half uur al af of ik dit nog 2 uur wou volhouden, maar content dat ik volgehouden heb want de rest van de film was wel degelijk en Cate Blanchett zet de rol magistraal neer.

Die spoiler was voor mij ook een zwaar minpunt aan de film, voor de rest wel van genoten.
Voor mij klopte dat wel. Die chef is gewoon depressief door altijd maar die hoogtechnologische/culinaire dingen te moeten maken en haalt geen plezier meer uit zijn vak, dat is hem ontnomen. Zij begrijpt hem omdat ze zelf ook niet moet weten van al dat gedoe en slaagt er nog 1 keer in hem dat gevoel terug te geven, de rest van de gasten zal de betekenis van die cheeseburger nooit kunnen vatten. De film is voor mij een soort kritiek op decadentie, dan vind ik dit wel een mooie touch

Ik vond dat een topfilm, maar het geheel hangt niet even goed samen als het boek. Dat terzijde, de film zit zo boordevol fantastische scènes en absurde humor dat er geen minuut voorbijging zonder dat er iets mijn aandacht trok, en bijna altijd in een positieve zin.
Geef Baumbach 500 miljoen en laat hem een disasterfilm maken!

Kan je wat meer vertellen over de vergelijking met Don't Look Up? Ik vond dat ook echt geen goede film maar herkende niets daarvan in The Menu, wat ik wel een geinige film vond (doch licht overschat als ik de reacties lees).
Publieks-surrogaat wijst naar belachelijke karikaturen en zegt kijk hoe dom die mensen zijn ik ben veel slimmer.

La belle et la bête (1946): 8/10 dir. Jean Cocteau
Lilo & Stitch (2002): 8/10 dir. Chris Sanders, Dean DeBlois
Who Framed Roger Rabbit (1988): 7/10 dir. Robert Zemeckis
The Iron Giant (1999): 7/10 dir. Brad Bird

Weer wat films gezien gisteren en vandaag, een paar vrij bekende films, allemaal goede films.

Voor mij klopte dat wel. Die chef is gewoon depressief door altijd maar die hoogtechnologische/culinaire dingen te moeten maken en haalt geen plezier meer uit zijn vak, dat is hem ontnomen. Zij begrijpt hem omdat ze zelf ook niet moet weten van al dat gedoe en slaagt er nog 1 keer in hem dat gevoel terug te geven, de rest van de gasten zal de betekenis van die cheeseburger nooit kunnen vatten. De film is voor mij een soort kritiek op decadentie, dan vind ik dit wel een mooie touch
Zo zag ik het ook.

Ik kies altijd goeie filmpjes uit voor in de imax te gaan zien, eerste keer was titanic bij release, en nu avatar 2, t was echt :drool: in 3D

Enigste dat mij nu meteen naar de imax zou lokken zou mijn all time favorite film zijn, voor een heruitzending... (TGTBATU)

Black Adam voor vakantieafsluiter kinderen. Toch twee uur van mijn leven die ik nooit terug krijg, al had ik het moeten weten DC.

- Top Gun: Maverick (2022) 6/10

- Pygmalion (1938) 8/10

- Miracle in Milan (1951) 8/10

- Crimes of the Future (2022) 6/10

- White Noise (2022) 8/10

- West Side Story (2021) 6/10

- The Lost City (2022) 5/10

Terug
Bovenaan