Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Gisteren de 4K restauratie van Mulholland Drive gaan zien op het grote scherm

Had die als prille twintiger gehuurd op dvd, maar ben er toen nooit door geraakt en nadien heeft de film nooit meer mijn pad gekruisd
tot gisteren dus

Tja, wat kan ik zeggen, zalig briljante mindfuck van een film he
Na afloop voelde ik me een beetje als een kind dat zijn puzzel netjes heeft afgewerkt maar tot de vaststelling komt dat er nog een paar stukjes ontbreken.
En hoe meer ik er over lees, hoe meer puzzelstukjes ik lijk te vinden

Laatst bewerkt:

Had die als prille twintiger gehuurd op dvd, maar ben er toen nooit door geraakt en nadien heeft de film nooit meer mijn pad gekruisd
tot gisteren dus

Na afloop voelde ik me een beetje als een kind dat zijn puzzel netjes heeft afgewerkt maar tot de vaststelling komt dat er nog een paar stukjes ontbreken.
Dit is de beste film ooit.

Bron: ik

Nog eens home alone gekeken met den oudste (5,5jr) ,blijft my all time favorit. Ik mis die early 90's, jammer dat we al bijna 2023 zijn. Ik wil terug naar die tijd, die stand van technologie, die maatschappij, die bevolkingsdichtheid en samenstelling.

Nadien nog jingle all the way gekeken, nog zo een echte 90's klassieker met arnold Schwarzenegger.

Ik mis enkel nog reindeer games, die hard 1 en 2.

tot gisteren dus

Waar ben je gaan kijken? In Gent is het enkel Sphinx maar het geluid valt daar te vaak tegen en Mulholland Drive zonder deftig klinkende soundtrack is als @Lint die zijn fluit niet uithaalt (leuk, maar toch een beetje een teleurstelling).

Waar kunnen we die al bekijken?
Blijkbaar in Brussel op 31/12:

Anders is het vanaf 22/2 de wide release in België. In de USA is die al verschoven naar de streamingdiensten.

Waar ben je gaan kijken? In Gent is het enkel Sphinx maar het geluid valt daar te vaak tegen en Mulholland Drive zonder deftig klinkende soundtrack is als @Lint die zijn fluit niet uithaalt (leuk, maar toch een beetje een teleurstelling).
Ten eerste weet ik niet of ge mij tagt omdat het Lynch is, want dat is wel mijn favo regisseur.

Ten tweede is Mulholland inderdaad geniaal @Pegasus. Ik hou persoonlijk net iets meer van de "rauwere punkrock" insteek van Lost Highway, maar dat zijn punten en komma's.

Ten derde ben ik in de war. Wil het Muziekforum nu wel of niet mijn fluit zien? :thinking:

Oh man zo kut, het is Spielberg of all names. Eerst Northman, nu Babylon die flopt (ok afwachten met die storm), maar laat Cameron maar smeken om geld voor nen overroepen pocahontas scifi film.
Het was helaas een box office flop (een van de weinige van Spielberg), het haalde maar 10 miljoen dollar in de USA binnen en vele theaters hadden niet eens zin om hem op de affiche te zetten. Tegen een budget van 40 miljoen dollar is het een stevig verlies voor de studio. Uiteraard kan het nog wat succes halen in het buitenland, dus de 100 miljoen zit er mss nog in (optimistisch gerekend).

Moonfall.
Het was helaas een box office flop (een van de weinige van Spielberg), het haalde maar 10 miljoen dollar in de USA binnen en vele theaters hadden niet eens zin om hem op de affiche te zetten. Tegen een budget van 40 miljoen dollar is het een stevig verlies voor de studio. Uiteraard kan het nog wat succes halen in het buitenland, dus de 100 miljoen zit er mss nog in (optimistisch gerekend).

Toont gewoon weer eens aan hoe gatachterlijk het grote publiek is. Als het geen superhelden of spektakel is, dan trekt er geen kat nog naar de bioscopen om nacho's en popcorn in hun smoel te proppen op een vrijdagavond.

Sorry, cynisch momentje.

Toont gewoon weer eens aan hoe gatachterlijk het grote publiek is. Als het geen superhelden of spektakel is, dan trekt er geen kat nog naar de bioscopen om nacho's en popcorn in hun smoel te proppen op een vrijdagavond.

Sorry, cynisch momentje.
Dat is een deel van het probleem maar de studio's geloven ook gewoon niet meer in mid budget films. Die zitten op een sterke neerwaartse spiraal. Momenteel is dat voor een groot deel te wijten aan covid, waarvan de filmindustrie nog steeds aan't herstellen is. Veel studio's zetten alles op de geldmachines, of dat nu superheldenfilms zijn, franchises of bekende IP's zoals Top Gun. De meer interessante films met kleiner budget zijn voor hun nu te riskant. Voor één Everything Everywhere All At Once (zo'n beetje het enige box office lichtpunt), heb je een hoop bestaande uit The Northman, The Fabelmans, Tár, Three Thousand Years of Longing... die heel hard geflopt zijn.

Daarnaast zijn die mid budget films ook het grootste slachtoffer van de streamingdiensten, hoewel die ironisch genoeg geregeld wel nog een uitweg bieden. Geen enkele studio had interesse in Da 5 Bloods van Spike Lee dus moest hij bij Netflix gaan aankloppen. Scorsese moet zich nu al voor de tweede keer tot een streamingsdienst richten voor Killers of the Flower Moon. Gaandeweg gaan die zich echter ook minder interesseren voor mid budget films. Netflix heeft al laten weten minder maar "grotere" films in de toekomst te produceren.

Streamingdiensten hebben ook het kijkgedrag wat veranderd, denk ik. Ik vermoed dat veel mensen inderdaad voor de grote spektakelfilms nog wel naar de cinema willen trekken, die wat meer een event zijn (of een pretparkattractie, love you Scorsese), maar dat ze voor intiemere films evengoed wachten tot ze op Netflix of Disney+ komen. En dan hebben die films ook nog eens concurrentie van alle series die momenteel aangeboden worden.

En dan is er ook gewoon nog maar amper sprake van star power om een film te dragen. De tijden dat mensen voor één acteur of actrice naar de cinema gaan, zijn ook grotendeels verleden tijd. Tom Cruise is misschien de laatste dragende filmster maar de ensemblecast van grote namen heeft niet kunnen voorkomen dat Amsterdam bijvoorbeeld zwaar geflopt is (en Babylon misschien die weg op gaat).

Toch echt wel pijnlijk als je dit jaar vergelijkt met pakweg 10 jaar geleden. Net eens gaan kijken naar de genomineerden voor de oscar voor Beste Film van dat 2012, eigenlijk objectief een heel zwak jaar:
The Artist: 133 miljoen verdiend op een budget van 15 miljoen
The Help: 216 miljoen / 25 miljoen
Midnight in Paris: 150 miljoen/ 17 miljoen
War Horse: 177 miljoen / 60 miljoen
The Descendants: 177 miljoen / 20 miljoen

2011 werd ook gedomineerd door Harry Potter, Transformers, Twilight en Pirates of the Carribean. Maar toen bestond er wel nog een middenveld dat nu volledig weggeveegd is.

Ik heb mezelf een beetje depri gemaakt door dit allemaal uit te typen.

Tbh heb ik ook vooral het gevoel dat er amper reclame gemaakt wordt voor films buiten het AAA-spectrum.

Ik ga toch 1-2 keer per maand naar de bioscoop en zelfs daar geen trailer gezien van The Fabelmans. Nergens op social media, op straat, of op tv iets gemerkt. Had ik het hier niet gelezen had ik zelfs niet gewezen dat het een Spielberg-film was.

En toch hoop ik nog op een omkeer. Als je kijkt naar de 80's werden die ook gedomineerd door franchises en verteerbare cinema. 90's brachten dan weer het omgekeerde. De cijfers voor Marvel zakken nu al en no way dat Avatar break even draait. The Northman heeft denk ik nog winst gemaakt als je er de video on demand bijtelt. Laat everything everywhere all at once nu maar stilaan het keerpunt zijn tijd om franchises even in de frigo te stoppen

Avatar gaat op nog geen 2 weken 1 miljard dollar verdiend hebben. De financiering is ingewikkeld omdat 2 en 3 grotendeels tegelijk in productie gingen, maar heb gelezen dat de studio 2 miljard dollar nodig heeft om break even te draaien voor de twee sequels samen. Dus de box office van het derde deel gaat gewoon pure winst zijn.

edit: die 2 miljard is blijkbaar iets dat relatief uit context gehaald werd. Waarschijnlijk moet Avatar 2 ongeveer 1.2-1.5 miljard binnen halen om break even te draaien.

Laatst bewerkt:
Amsterdam

Zo'n cast strikken voor zo'n draak van een film. Eerste keer ooit dat ik me oprecht stoorde aan de edit van een film, faut te faire. Lui. Zo lui.

Kan iemand aub een DM sturen naar Taylor Swift, Harry Styles en andere popsterren met de vriendelijke boodschap dat ze mogen stoppen met te proberen acteren. Het is pijnlijk om te zien.

Terug
Bovenaan