Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

👻 Spooktober Part 1 👻

Prey (Dan Trachtenberg, 2022)
Met voorsprong de beste predatorfilm sinds de eerste. Prey doet niks nieuw met het concept van de reeks maar de setting is interessant en past goed bij het survivalaspect. De actiescenes waren goed gebracht en hadden bij momenten wat meer gore dan ik had verwacht. Extra punten voor de toffe hond, wat compenseert voor de rare Fransen.

The Ritual (David Bruckner, 2017)
Deze vond ik ok maar niet zo speciaal. In de eerste helft weet de film wel sfeer op te wekken maar uiteindelijk wordt het verhaal nogal routineus afgerond.

Mad God (Phil Tippett, 2022)
Heel coole stop motion film, eens iets compleet anders. Qua verhaal had dit niet veel te bieden, dit was eerder een opeenvolging van bevreemdende scènes die me bleven intrigeren. Mad God blinkt vooral uit in world building en toont een soort industriële visie op de hel vol vreemde schepsels.

The Dead Zone (David Cronenberg, 1983)
Achteraf gezien past deze niet echt bij Spooktober maar wel een sterke film. Voor mij een van de beste Stephen King verfilmingen. The Dead Zone is een verrassend ingetogen film voor Cronenberg gezien het potentieel van het bronmateriaal omdat hij vooral focust op hoe het hoofdpersonage zijn gave als vloek ervaart. Dat geeft de film een sombere toon. King had blijkbaar ook een script hiervoor geschreven en had er blijkbaar een ordinaire slasher van gemaakt, wat nog maar eens aantoont dat hij vaak niet weet hoe zijn werk het beste naar film vertaald wordt.

Halloween (David Gordon Green, 2018)
Gemengde gevoelens. Ik vond dit op zich een vrij degelijk gemaakte slasher film waar niks me echt stoorde, ook de humor die ze er hier en daar in gestoken hebben, maar deze sequel valt ook niet echt op en voelde me een beetje te safe aan. De sequels van de Halloweenreeks hebben me eigenlijk nooit veel gezegd omdat ik Michael Myers gewoon niet zo'n interessant personage vind om een hele reeks aan op te hangen. Vreemd genoeg vond ik deze ook net een beetje saai worden eens het moorden op volle toeren was.

Het begint goed, VEEL sfeer, maar uiteindelijk maar een onnozel verhaal waarbij je op je honger blijft zitten

Deep Cover
Op aanraden van hier, geweldige blaxploitation. Dat ik deze nog niet eerder heb gezien. :love:

Crimes Of The Future
Cronenberg gaat weer vieze dingen doen. Slow burn, maar het verhaal ontplooit mooi en blijft simpel in zijn complexiteit. Geen peak Cronenberg, but I had fun.

Color Out of Space
Geweldig! Ik ben wel een sucker voor dit soort films, een beetje een mix van annihilation, the thing, event horizon,... Nic Cage speelt iemand die volledig krank is aan het gaan natuurlijk perfect maar ook de rest van de cast doet het degelijk. Lovecraftian horror ftw!

Color Out of Space
Geweldig! Ik ben wel een sucker voor dit soort films, een beetje een mix van annihilation, the thing, event horizon,... Nic Cage speelt iemand die volledig krank is aan het gaan natuurlijk perfect maar ook de rest van de cast doet het degelijk. Lovecraftian horror ftw!
Slither ook eens bekijken dan. Is een beetje dezelfde stijl.

👻 Spooktober Part 1 👻

The Dead Zone (David Cronenberg, 1983)
Achteraf gezien past deze niet echt bij Spooktober maar wel een sterke film. Voor mij een van de beste Stephen King verfilmingen. The Dead Zone is een verrassend ingetogen film voor Cronenberg gezien het potentieel van het bronmateriaal omdat hij vooral focust op hoe het hoofdpersonage zijn gave als vloek ervaart. Dat geeft de film een sombere toon. King had blijkbaar ook een script hiervoor geschreven en had er blijkbaar een ordinaire slasher van gemaakt, wat nog maar eens aantoont dat hij vaak niet weet hoe zijn werk het beste naar film vertaald wordt.
Waar te bekijken?

Slither ook eens bekijken dan. Is een beetje dezelfde stijl.
Pfoe, dat vind ik wel een hot take. Een in your face gore black comedy tegenover een mystieke slow burner, ik zie de gelijkenissen niet echt (buiten enkele Lovecraftiaanse dingen). Slither was wel een fun ride.

On topic:

Hellraiser (2022)

Begon heel erg goed, zakte daarna serieus wat in, rechtte zijn rug tegen het einde een beetje, maar het slot is wat hit or miss. Ok acteerprestaties en coole set design. Ik zou hem wel aanraden, de gore zit ook best goed.

6/10

Pfoe, dat vind ik wel een hot take. Een in your face gore black comedy tegenover een mystieke slow burner, ik zie de gelijkenissen niet echt (buiten enkele Lovecraftiaanse dingen). Slither was wel een fun ride.
Ik doelde daar eigenlijk meer op het monster. Sfeer en stijl is idd eigenlijk wel anders.

Pffff gisteren Split nog eens bekeken. Van begin tot het einde gekluisterd aan het scherm. Die cast is gewoon perfect: 2 hoofrolspelers tot aan de psychologe.

En deze scenes, gewoon wow

Nog een fijne film. Soms net iets te ver over the top, maar dat verwacht je wel bij deze films. Het doet me wel weer goesting krijgen om rewatch 20 te doen bij Snatch :) 7/10

Don't Worry Darling
De nieuwe van Olivia Wilde. Na Booksmart had ik het besloten: Wilde, die pin ik als "new director to watch". De laatste keren dat ik dat deed was bij Craig Zahler, Jordan Peele en Richard Kelly. Zahler en Peele voldeden met een reeks van 3 toppers... Kelly maakte dit:
Hoe gefascineerd ik ook ben door die film, het was strontslecht.

Booksmart was geweldig omdat het bulkte van de moeiteloze charme, wat nieuws te zeggen had binnen een bekend genre, en gewoon goed was op alle vlakken.
Bij de trailer van DWD was ik nog helemaal mee!
Na de film... not so much.
DWD bezit diezelfde charme wel, en is zeker kundig gemaakt. De visuele stijl, en vooral sound design zijn top notch, en Wilde krijgt het wel samengeklopt tot een strak geheel.

Echter heeft die film nu eens echt niks nieuw, inzichtsvol of überhaupt nuttig te zeggen. Er vliegen wel wat flarden rond van toxische masculiniteit / incels / nice guys, misbruik van technologie, zelfbeeld en autonomie over eigen denken, maar volgens mij weten ze zelf niet welk punt ze willen maken.
Act 1 en 2 zijn nog ietwat interessant, want het ziet en klinkt echt wel geweldig, en de meeste acteurs (Pugh, Pine, Wilde) laten zien wat voor klassebakken ze zijn. Het blijft ook leuk zolang er wat mysterie is, ondanks dat je de klepel eigenlijk snel voelt hangen.
Des te meer dat de derde act zo leeg, rushed en teleurstellend aanvoelt.

Uiteindelijk blijven we achter met een lege doos, een Twilight Zone / Outer Limits zonder de fun, een Black Mirror zonder het inzicht, of om het positiever te zeggen: een The Island met betere directie en stijl.
(geen spoilers van verhaal, vergelijkingen enkel in type)

Wilde is duidelijk dus geen Zahler of Peele. Gelukkig ook niet helemaal een Kelly (ondanks dat die hetzelfde idee had met zijn "ik neem een Outer Limits aflevering en rek die uit tot 2u" misbaksel The Box). Ze intrigeert nog steeds en heeft duidelijk goede director chops, en ze kan een indrukwekkende cast bijeen krijgen en sturen.
Booksmart was dus geen fluke, maar ze neemt best betere writer en producer partners onder de arm peins ik.

Laatst bewerkt:
Hellraiser (2022)

+ design van de cenobites
+ de vernieuwde lore rond de puzzelbox
+ de actrice die pinhead speelt is zeker niet de slechtste, maar ….

- is geen Doug Bradley. Al was het maar gewoon het charisma dat hij aan zijn personage gaf.
- ik mis de gotische sfeer van de eerste twee films
- het verhaal was ok voor een Hellraiser film, al vond ik dat sommige elementen wat verder uitgediept mochten worden.

Laatst bewerkt:
- Touch of Evil (1958)* 8/10

- Blade Runner (1982)* 8/10

- Gate of Hell (1953) 6/10

- Demonoid: Messenger of Death (1981) 3/10

- The Untouchables (1987)* 8/10

- A Girl Walks Home Alone at Night (2014) 8/10

- Some Like It Hot (1959)* 8/10

- The Keep (1983) 6/10

- Fall (2022) 6/10

Terug
Bovenaan