Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Guardians of the Galaxy
Blijft toch 1 van de beste Marvel-films! Maar ik moet wel toegeven dat hij bij mij wel iets lager staat dan vroeger sinds ik Guardians of the Galaxy gespeeld heb op de PS5: hoe de personages daar worden neergezet, zoveel beter dan in de films! En ook het verhaal: *chef’s kiss*.

The power of the Dog

Cumberbatch speelt schitterend, vond het verhaal ook echt super goed gedaan. Kirsten Dunst haar personage werkt wel op de zenuwen met momenten.

8/10!

Vandaag de documentaire 'President' gezien. Deze was zondagavond op Canvas. Ik ben toch weggeblazen door dit meesterwerk. Het gaat over de presidentsverkiezingen van 2018 in Zimbabwe. In 2017 pleegt het leger daar een coup en zet het de langzittende president Mugabe af. Rond de eeuwwisseling maakte Mugabe een kapitale fout door al de landbouwgrond af te nemen van blanke boeren en te schenken aan zijn volgelingen. Het gevolg is dat veel boeren vertrekken en dat de landbouwgrond in handen komt van mensen die niks afweten van landbouw. Het gevolg is een voedseltekort en een economische crisis.

Emmerson Mnangagwa volgt Mugabe op na de coup. Hij belooft democratische verkiezingen die er in 2018 ook komen. Het probleem is dat een groot deel van de bevolking hem ziet als iemand die het beleid van Mugabe gewoon verderzet. Hij moet het dan ook nog eens opnemen tegen de populaire oppositiekandidaat Nelson Chamisa.

De documentaire was in het eerste halfuur niet zo interessant. Ik wou zelfs even niet meer verderkijken, maar heb toch volgehouden. En dat heb ik mij niet beklaagd. Vanaf dat de eerste stemmen zijn uitgebracht geraakt het spel op de wagen. Het duurt heel lang voor de stemresultaten bekend geraken. Een eerste teken dat het niet allemaal koosjer verloopt en er breekt een opstand uit. In het begin worden er gewoon wat stenen gegooid en de politie zet het waterkanon in. Maar het wordt grimmiger. Eerst worden er nog gewoon mensen in elkaar geslagen door de ordetroepen en wordt er in de lucht geschoten. De sfeer slaat echter om en het leger begint met schieten op demonstranten. Totale paniek en er vallen uiteindelijk 6 doden. Taferelen die je in een dictatuur ziet.

Daarna blijft ge gewoon zaken zien die in een dictatuur gebeuren. Constante intimidatie van jounalisten, personeelsleden van de oppositie en advocaten. De oppositie geeft een persconferentie over de mogelijke verkiezingsfraude. En dan komen ze op die locatie aan en is er plots oproerpolitie aanwezig. Ze jagen gewoon alle journalisten, inclusief internationale journalisten weg. Ze willen de persconferentie aflassen. Maar dan duikt plots de minister van informatie op en die heeft denk ik ook in de mot dat daar journalisten van o.a. de BBC tussenzitten. Hij laat uiteindelijk toch de persconferentie doorgaan.

Maar er zijn gewoon veel zaken die ze filkken. Zo haalt de politie met een bus personeelsleden van de oppositie op om te ondervragen zonder dat die iets mis hebben gedaan. Advocaten die de zaak aanvechten moeten in de rechtbank hun GSM, laptop en tablets afgeven. De advocaten uit Zuid-Afrika mochten eerst zelfs niet binnen. Er is gewoon constante intimidatie tegen iedereen die tegen de president is.

Om nog maar over de telling van de stemmen te zwijgen. Er zijn ongeveer 200.000 mensen die mogen stemmen in een bepaald kiesdistrict. De oppositie haalt daar ongeveer 95.000 stemmen, maar de partij van de president haal daar ongeveer 355.000 stemmen. Die hebben dus meer dan 200.000 stemmen verzonnen. In 16 kiesdistricten haalt de partij van de president 16(!) keer hetzelfde aantal stemmen. Laten we zeggen dat in het ene district er 215.654 stemmen gehaald zijn en in het andere ook. Maar dat resultaat in dan nog eens 14 kiesdistricten. Ongeloofwaardig. En dan keurt de rechtbank na al die argumenten dat de president die stemming rechtmatig heeft gewonnen.

Een ongelofelijke documentaire die zeker aan te raden valt.

Gisteren Metal Lords bekeken. Zoals verwacht met momenten nogal cringy, maar al bij al vond ik het toch amusant.

rewatch van laatste Spiderman in de homecinema. niets beter dan video en audio pron gekalbreerd naar persoonlijke voorkeur. hoe ze zelfs het beeld in cinemas als kinepolis fletser kunnen doen ogen dan een bluray release thuis.

next up de twee fantastic beast films waar de presumed wife beater wel nog in schittert.

Dredd (2012) - 4,5/10

Nee, nee en nog eens nee. Den deze was niet mee. Had hier echt wel hoge verwachtingen van door de praise die het overal krijgt als cult of sleeper hit. Karl Urban + dystopie = what's not to like? Awel, best veel. Ik vond de wereld niet cool, een faceless Karl Urban is niet cool en de acteerprestaties lijken zo uit een Resident Evil-vehikel te zijn geplukt. Pass on this one.

The Batman (2022) - 6/10

Ook hier weer hoge verwachtingen van en toch deels ingelost. Maar ik had wel het gevoel dat ik een film op halve snelheid aan het bekijken was. Precies alles was nodig om de prent te rekken tot bijna drie uur, inclusief zeer traag gesproken dialogen. En die theme song is echt een afgekapte Imperial March.

Wel leuk om nog eens een meer gritty en volwassen Batman te zien, maar het mocht van mij nog meer gritty want deze doet toch wel aan veel leentje-buur van The Dark Knight. En oh ja, fuck WB om de beste scène eruit te knippen en vlak na de lancering op YouTube te droppen.

The Mitchells vs. the Machines (2021) - 7,5/10

Erg leuke familiefilm die verrassende moments of badassery had. De animatiestijl is ook heel fris, maar de uiteindelijke uitkomst is me toch wat te formularisch om dit een seal of approval te geven. Toch mij zeer hard mee geamuseerd.

Ghost Ship (2002) - 6/10

Verstand op nul en gaan. Niets mis met deze film die uit een tijd stamt wanneer horror wat op zijn dooie gat lag. Gewoon fun, maar ook niet meer.

8eraf (2021) - 6/10

Ik ga hier waarschijnlijk wat flack voor krijgen, maar ik had dit echt veel erger verw8. Tikt alle nostalgie-boxen aan, probeert niets gekkers te doen dan een gemiddelde FC De Kampioenen-aflevering en voelt aan als een lange episode. Op sommige dagen ben ik nog 12 vanbinnen en hoef ik ook niets meer te hebben dan dit.

Fantastic beasts and where to find them. Persoonlijk beter dan het gezapige harry potter gebeuren, al heeft het een deel van de magie daaraan te danken. Deze lijkt beter gemaakt voor film, waarschijnlijk omdat het niet van boek komt? Mss ook beetje omdat CGI, visuals, inhoud en audio wat volwassener is. Audio was BTW echt goed op de bluray, ga wat vaker bluray moeten inleggen, is toch wat specialer.

Kijk uit naar het vervolg.

Fast & Furious 2009. Het vriendinnetje nog eens een plezier gedaan met een film die zij graag ziet. Het was wel amusant, maar ik heb het knopje toch bovenaan even moeten omdraaien. Voor het verhaal zie je zo'n films niet.

The art of racing in the rain. 2019.

Dog movie... drama.... ja ik heb moeten traantjes weg pinken.
Mooie film.

Hard Target

Haha in een bepaalde scene wordt JCVD te paard opgejaagd en beschoten vanuit een helicopter, en ineens zie je tussen de struiken een voltallige filmcrew opduiken wanneer men het camerashot neemt vanuit de helicopter.

Hard Target

Haha in een bepaalde scene wordt JCVD te paard opgejaagd en beschoten vanuit een helicopter, en ineens zie je tussen de struiken een voltallige filmcrew opduiken wanneer men het camerashot neemt vanuit de helicopter.
Die schieten in die film ook allemaal met kogels die vonken geven ?

Terug
Bovenaan