Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Gisteren met @StanTem West Side Story gaan kijken. Vond hem zeer sterk met goeie acteerprestaties en cinematografie. Enorm van genoten. Was mijn eerste kennismaking met WSS.

Tijdens de release las ik dat velen Ansel Elgort miscast vonden. Ik vraag mij af of dit oprecht gezegd werd of door het cancel culture debacle waar hij onder vuur kwam te liggen. Ik vond hem goed in zijn rol.
Goh, ik moet zeggen dat ik Elgort ook niet zo super vond daarin, en ik heb de film gezien voordat ik wist over de aanklachten die tegen hem werden aangebracht. Maar het kan ook gewoon zijn omdat ik het personage van Tony nu eenmaal saai vind. Ook in de originele West Side Story vind ik zijn en Maria's scènes echt niet goed. WSS is op z'n best wanneer er coole muziek speelt en erop los gedanst wordt. Zie de intro, Mambo, America, Cool... Wanneer Tony aan de beurt is doet hij weinig anders dan rondwandelen en serenaden.

Goh, ik moet zeggen dat ik Elgort ook niet zo super vond daarin, en ik heb de film gezien voordat ik wist over de aanklachten die tegen hem werden aangebracht. Maar het kan ook gewoon zijn omdat ik het personage van Tony nu eenmaal saai vind. Ook in de originele West Side Story vind ik zijn en Maria's scènes echt niet goed. WSS is op z'n best wanneer er coole muziek speelt en erop los gedanst wordt. Zie de intro, Mambo, America, Cool... Wanneer Tony aan de beurt is doet hij weinig anders dan rondwandelen en serenaden.
Fair point, maar na een jaar in de cel is hij een veranderd man! "New year, new me!" En laat mij nu net iemand zijn die wel eens van een goed liefdesduetje houdt.
Verrassend veel nummers die me bekend in de oren klonken maar niet van wist dat ze van WSS kwamen.

Ik las dat Spielberg vertikte het Spaans te laten ondertitelen zodat geen van beide talen belangrijker leek dan de ander. Wel typisch dat bij ons enkel het Engels dan wel subtitles kreeg en het Spaans niet. Nu, door wat aandachtig te blijven kon je meestal wel uitmaken, aan de hand van emoties en wat bekende woorden, wat er gezegd werd. Vraag me af in hoeverre Spielberg daarvan op de hoogte is en hoeveel hij op zo'n vlak in handen heeft als regisseur. Omtrent internationale releases. En of het hem worst kan wezen.

Laatst bewerkt:
Possession (Andrej Zulawski, 1981) - 9/10

What the fuck. Ik ben erg blij dat ik deze zonder voorkennis gezien heb, wat een unieke kijkervaring. Ik heb nog maar zelden een film gezien die zich zo op alle vlakken overgeeft aan de waanzin. Ik kan aannemen dat Possession evenveel mensen afstoot, maar als je er in mee gaat, is de film echt top.
Net zoals bij Cronenberg kan je zeggen dat er hier een fysieke manifestatie is van interne stress of trauma, maar waar Cronenberg dit vaak via body horror doet, is hier heel de film op alle vlakken zo. Zulawski laat Isabelle Adjani en Sam Neill zodanig overacteren dat ze hun menselijkheid verliezen en de personages teruggebracht worden tot enkel pure emoties. Zulawski lijkt met de camera ook voortdurend koortsachtig rond de personages te sluipen, alsof de camera aangestoken wordt door wat deze vast legt. En dan heb je nog het troosteloze blauw-grijze kleurenpalet en de aparte muziek. Zulawski maakte een prachtig geheel van elementen die los zouden kunnen afstoten.

En voor de rest nog gezien:
My Neighbor Totoro (Hayao Miyazaki, 1988) - 8.5/10
Ace In The Hole (Billy Wilder, 1951) - 8.5/10
Les Yeux Sans Visage (Georges Franju, 1960) - 8/10
The Mitchells vs. The Machines (Michael Rianda, 2021) - 8/10
One Night In Miami… (Regina King, 2021) - 7.5/10
The Souvenir (Joanna Hogg, 2019) - 7.5/10
She’s Gotta Have It (Spike Lee, 1986) - 7/10
CODA (Siân Heder, 2021) - 6.5/10
The Vast of Night (Andrew Patterson, 2019) - 6.5/10
Wonder Woman 1984 (Patty Jenkins, 2020) - 4/10
Being The Ricardos (Aaron Sorkin, 2021) - 4/10

SCREAM (5)

goede film, al vond ik het enkel spijtig dat je al vrij snel 1 van de 2 killers te weten komt.
ze leggen het er zelf veel te vingerdik op doorheen de film.

slightly off topic, 14,5 euro per persoon voor een kinepolis ticketje.. nu besef ik weer waarom ik amper nog naar de cinema ga.
voor die prijs heb je een hele maand netflix.

The Vast of Night (Andrew Patterson, 2019) - 6.5/10
Dit vind ik aardig laag, ik was aan het scherm genageld door het inventieve cameragebruik, de lange walk-and-talks en een zeer geslaagde, nostalgische small-town America vibe die doet terugdenken aan die avontuurlijke Amblin films uit de jaren '80 maar zonder een platte kopie ervan te zijn.

Kan je wat meer vertellen over jouw ervaring met deze film?

Possession (Andrej Zulawski, 1981) - 9/10

What the fuck. Ik ben erg blij dat ik deze zonder voorkennis gezien heb, wat een unieke kijkervaring. Ik heb nog maar zelden een film gezien die zich zo op alle vlakken overgeeft aan de waanzin. Ik kan aannemen dat Possession evenveel mensen afstoot, maar als je er in mee gaat, is de film echt top.
Net zoals bij Cronenberg kan je zeggen dat er hier een fysieke manifestatie is van interne stress of trauma, maar waar Cronenberg dit vaak via body horror doet, is hier heel de film op alle vlakken zo. Zulawski laat Isabelle Adjani en Sam Neill zodanig overacteren dat ze hun menselijkheid verliezen en de personages teruggebracht worden tot enkel pure emoties. Zulawski lijkt met de camera ook voortdurend koortsachtig rond de personages te sluipen, alsof de camera aangestoken wordt door wat deze vast legt. En dan heb je nog het troosteloze blauw-grijze kleurenpalet en de aparte muziek. Zulawski maakte een prachtig geheel van elementen die los zouden kunnen afstoten.
Mij stootte hij helaas af 😭. Ben grote Sam Neill fan en had hoge verwachtingen van de film maar het pakte me gewoonweg echt niet.

Dit vind ik aardig laag, ik was aan het scherm genageld door het inventieve cameragebruik, de lange walk-and-talks en een zeer geslaagde, nostalgische small-town America vibe die doet terugdenken aan die avontuurlijke Amblin films uit de jaren '80 maar zonder een platte kopie ervan te zijn.

Kan je wat meer vertellen over jouw ervaring met deze film?
Ik was het eerste halfuur ook echt mee. De setting was schitterend weergegeven, de dialogen waren erg goed en die lange single take tracking shots waren inderdaad indrukwekkend. Maar helaas stelde het eigenlijke verhaal voor mij wat teleur.
Enerzijds door wat er gebeurde, aangezien het allemaal gewoon straight forward was zonder enige twist. En anderzijds hoe het gebracht werd. Uiteindelijk stonden die lange single take stukken voor mij te veel in contrast met de twee te lange monologen waar het eigenlijke verhaal mee gebracht werd. Uiteindelijk was de film daardoor grotendeels “tell, don’t show”. Iets dat uiteraard een verwijzing is naar radiohoorspelen, maar daardoor bleef ik toch wat op mijn honger zitten.

Niettemin heb ik er wel nog van genoten hoor. Ik denk eerlijk gezegd niet zo heel veel over mijn ratings na en hecht er niet zo heel veel belang aan, achteraf gezien had dit ook wel een 7 kunnen zijn en vanaf 6 beschouw ik een film als “degelijk tot goed”. Ik kijk ook al uit naar de volgende film van Patterson want het is duidelijk een getalenteerd filmmaker, ik las pas achteraf met wat voor microbudget The Vast of Night gemaakt is. Hopelijk heeft hij dan een deftig verhaal om mee te werken.

Mij stootte hij helaas af 😭. Ben grote Sam Neill fan en had hoge verwachtingen van de film maar het pakte me gewoonweg echt niet.
Zoals gezegd is dat begrijpelijk, het lijkt me dat dit een film met voor- of tegenstanders is, kan me moeilijk voorstellen dat iemand hier tussenin valt. Misschien moet je de film nog eens een kans geven als je ooit eens een traumatische scheiding doorgemaakt hebt. Allez, hopelijk is dat nooit he :unsure:

Laatst bewerkt:
There's Something About Mary

Vroeger was ik echt een gigantische Ben Stiller-fan en ik dacht, laat ik ze eens herbekijken.
Gisteren begonnen met deze en toch het gevoel dat het 20 jaar geleden precies toch grappiger was.
Maar zaad in het haar is als 12 jarige natuurlijk lachen, brullen en gieren.

7/10 voor de nostalgie.

Next up: Zoolander, Starsky & Hutch, Duplex, Along Came Polly, Meet the Parents.

The King’s Man op Disney+ : te lang en te…té. De karikaturale slechterik doe de wereld in oorlog wil doen vergaan hebben we al veel, veel beter gezien en alleen mijn kleine crush op Ralph Fiennes hield mij tegen om de boel te stoppen en Spongebob te gaan kijke voor een beter plot.
Ik vind die niet op mijn Disney+. Ik zie er reclame voor op bushokjes dat ie "streaming now" is, maar ik vind die niet.

Fury Ross
200-17.gif

slightly off topic, 14,5 euro per persoon voor een kinepolis ticketje.. nu besef ik weer waarom ik amper nog naar de cinema ga.
voor die prijs heb je een hele maand netflix.
Tgoh, ik vind dat altijd zo dubbel. Waar ga je tegenwoordig nog ergens naartoe voor 5-5,5 euro per uur? Ik koop ze trouwens altijd via https://vouchers.dreamland.be/parks/kinepolis, dan heb je al €3 korting per ticket en zit je aan +- €10,5 per ticket. Scheelt ook al een pak, en je moet er niets voor registreren ofzo, gewoon tickets via dreamland kopen en je krijgt de codes in je mailbox.

Ik geef er met plezier geld aan uit in ieder geval :p kan er echt van genieten. Een cinema-ervaring krijg je thuis toch niet zo rap (en ik heb hier ne goeien tv en surround staan, maar 't is toch iets anders)

Ik heb al iets te veel ervaringen gehad met stoere kerels of irritante tienermeisjes die denken dat ze op café zitten. Ik kijk altijd op voorhand uit naar de cinema, maar 't is toch altijd wat afwachten.

Terug
Bovenaan