Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Green Book (Netflix): Lang geleden dat ik nog zo'n goeie film heb gezien. Geen flauw idee waarom ik die niet eerder heb gezien. Top film 9,5/10

Matrix 4: Kan het niet helpen maar deed me niks nog. Vond het precies de bedoeling om delen van de vorige 3 films samen in 1 film te zetten. Heel oninteressante villain ook. 4/10

The Unforgivable (Netflix): Goeie film, had de twist totaal niet verwacht. Sandra Bullock echt wauw. 7,5/10

Ghostbusters Afterlife: Eindelijk een waardig vervolg ook al is het veel te laat eigenlijk, laat ons eerlijk wezen. Begin was wat traag maar leuke film en tof om de Ecto 1 te horen loeien 6/10

Little Women (Netflix): Leuke dingen van gehoord maar deed me weinig. Hou persoonlijk meer van een lineair verhaal. 5/10

The French Dispatch: Met hoge verwachtingen heen gegaan wat nooit goed is en helaas veel minder meeslepend als de vorige films van Wes Anderson. Vd 4 verhalen vond ik er enkel 2 interessant (De schilder met zijn muze en de ontvoering) Wat ik ook enorm spijtig aan deze film vond is dat Anderson altijd zo mooie sets heeft en met zoveel zwart-wit er enorm veel charme verloren gaat. Paste totaal niet hierin. Serieus tegenvaller 4/10

Brawl in Cell Block 99 (Netflix): Heel trage opbouw vond ik, had hem bijna af gezet maar toch blijven kijken. Werd ineens een gans andere film naar het einde toe. Niet voor de gevoelige kijkers 6/10

QT8 The First Eight: Leuke docu over Tarantino. Had instant goesting om al zijn films nog is te zien! 7/10

Mijn vrouw gaat bij haar schoonzus naar de Harry Potter special kijken, dus den deze heeft het kot voor zichzelf! Ik denk een Kenji Mizoguchi te bekijken, Mubi heeft een aantal van zijn films geselecteerd. Het wordt Ugetsu, wellicht. Of Sancho the Bailiff.
More like Mizogreatchi amirite?

Maar man, wat kan die man triestige films maken. Ugetsu is een uitstekend beginpunt. Ik kan je aanraden om ook eens te luisteren naar interviews en commentaries van Tony Rayns over deze film, Mizoguchi als regisseur en Japanse en Chinese film in het algemeen. Heel interessante kerel.

@Lakigigar voor Ozu zou ik beginnen met Ohayo en voor Kurosawa zou ik beginnen bij Rashomon, of High and Low als je niets hebt met historische film

Maar man, wat kan die man triestige films maken. Ugetsu is een uitstekend beginpunt. Ik kan je aanraden om ook eens te luisteren naar interviews en commentaries van Tony Rayns over deze film, Mizoguchi als regisseur en Japanse en Chinese film in het algemeen. Heel interessante kerel.

@Lakigigar voor Ozu zou ik beginnen met Ohayo en voor Kurosawa zou ik beginnen bij Rashomon, of High and Low als je niets hebt met historische film
Een eerste Mizoguchi smaakte zeker naar meer. Gelukkig zijn er nog wat films van hem te vinden op Mubi. Wel een heel andere stijl dan Ozu, maar die Japanse historische speelfilms van de jaren '50 hebben wel wat gemeen. Een specifieke acteerstijl ook, dat wellicht uit de Japanse theatercultuur komt: bombastisch en kolderiek. Van Kurosawa heb ik wel wat meer gezien. Mijn favorieten zijn Sanjuro, Yojimbo, het wondermooie Ikiru en uiteraard Seven Samurai. Ran, Rashomon en Hidden Fortress waren ook goed. Van zijn Dreams vond ik The Village of the Watermills subliem.

Alien (rewatch, uiteraard)

Nog eens begonnen aan de Alien franchise, enige probleem is natuurlijk dat het alleen maar minder wordt vanaf nu. Blijft toch op fenomenaal niveau qua spanning en sfeer. De tijd en technologie hebben hem wel wat ingehaald, maar dat hoort bij de nostalgie natuurlijk. 9/10

Ik vind aliens thans toch beter dan alien

Aliens (rewatch)

Aliens is ook gewoon goed. Maar het is gewoon een ander soort film. Alien is vooral een soort psychologische scifi horrorfilm vol sfeer en spanning. Aliens is gewoon meer een actiefilm. Ook goed in zijn genre en vaak beklijvend en spannend, maar een compleet andere insteek. Maar als film an sich geef ik de voorkeur aan Alien. 8/10

Laatst bewerkt:

Herinner me daar nog eens bij de Ozu thread. Van Kurosawa ging ik met Rashomon beginnen.

image-w1280.jpg

Shigatsu monogatari [April Story] (1998): 7/10 (dir. Shunji Iwai)
Een redelijk korte film waarin ook niet zo overdreven veel gebeurt. We zien daarbij een introvert meisje die van het koude eiland Hokkaido naar Tokyo verhuist om daar te gaan studeren aan de universiteit, en zich daar ook tracht aan te passen. Sfeervol en best wel goed, maar het mist toch wat impact.

American Siege
Echtgenoot heeft deze gekozen om iets hersenloos op te zetten, een Bruce action film is meestal entertaining genoeg. Deze is naar het schijnt op 8 dagen gefilmd en man, it shows. Volgens mij hebben ze het ‘verhaal’ gewoon á l’improviste verzonnen. Ik versta er weinig van, het kan mij ook niet echt schelen. Really, really not good.
1/10 - die 1 is er voor de schone bovenkant van de deputy. Good boobs are still good boobs.

Jerry Maguire
Geen idee waarom maar echt niet van genoten. Even getwijfeld om halverwege te stoppen. Niet te geloven dat fucking Cuba Gooding Jr. voor die rol een Oscar gekregen heeft.

eerste keer THE NOTEBOOK.

ik had toch wel verwacht veel meer een bleitfilm te zijn.

geen enkel traantje gelaten eigenlijk. typisch verhaal van meisje die niet kan kiezen tussen hart en verstand, first love or secure love... hoeveel keer hebben we dit al niet gezien eigenlijk?

niet slecht an sich, maar ik snap helemaal niet de "cult status" die die film vooral bij het vrouwvolk heeft.
About Time moet ik nog zien.

Is Licorice Pizza ook een aanrader voor niet cinema liefhebbers ? Zou hem in de cinema met de vriendin willen gaan zien maar wil het voor haar ook plezant houden :D.

kon wel veel korter verteld worden, volgens deze recensent :unsure:

kon wel veel korter verteld worden, volgens deze recensent :unsure:
Eventjes heel de film spoilen...

Wonder Woman 1984 (2020) - 4/10

Begon aardig, maar verzandde al snel in een slechte B-film. Gal Gadot is echt geen goede actrice, Kirsten Wiig was kinda hot en Pedro Pascal deed zijn beste Nic Cage-imitatie. En wow, wat een slechte CGI bij tijden.

Dief! (1998) - 5/10

Zeer vergeetbaar blijkbaar want ik weet er niets meer van! Na enig opzoekwerk blijkt dit een film met Axel Daeseleire te zijn. Axel is baas, maar niet in een standaard Vlaams 90's filmpje.

Halloween (1978, rewatch) - 7/10

Wie ook een baas is, is Michael Myers in deze klassieker. Een constante sfeer van dreiging begeleid door een soundtrack die blijkbaar in zeer korte tijd door Carpenter hemzelve is gemaakt. Uiteraard is de openingsscène geniaal.

Halloween II (1981) - 6/10

Nog niet eens zo slecht, hoewel ik dat verwachtte.

Hoe fake Michael Myers aan zijn einde kwam, is de beste slapstick ooit.
En ook zeer aangenaam om te zien dat de film begint waar de eerste is gestopt! Mag gerust meer gebeuren.

Black Widow (2021) - 6,5/10

Ook hier waren de verwachtingen door de negatieve reviews niet bijsterend hoog. Toch zag ik een Scarjo, een Pugh, een plastieken Weisz en nen David die best veel chemie onderling hadden. De baddies zijn hit and miss, en de CGI laat soms ook serieus wat steken vallen, maar ik was duchtig geëntertaind door de actie en de down to earth-sfeer die er soms inzat.

Halloween III: Season of the Witch (1982) - 6/10

Wordt vaak als cultklassieker aanschouwd, maar die ballon gaat toch niet volledig voor mij op. Sommige typische plotwendingen uit die tijd zijn best hilarisch te noemen en de film komt verrassend gory uit de hoek. Ok zit, maar een rewatch zit er persoonlijk niet in.

Halloween 4: The Return of Michael Myers (1988) - 3,5/10

Ja ok, dit was de eerste echt shitty Halloween-flick die ik gezien heb. De overacting was bij momenten ondraaglijk en ik heb meer gezucht dan me lief was. Eindshot is wel cool.

Halloween 5 (1989) - 5,5/10

Hoewel de vierde telg in de reeks heel erg de eerste twee wilde kopiëren, is deze veel luchtiger van toon. En die slaagt beter in zijn opzet dan zijn voorganger. Coole kills en wat slapstick hier en daar, en Merlin vindt dat een mooi gebaar.

Spider-Man: No Way Home (2021) - 5,5/10

Fan service is één ding. Maar wanneer je je film verpakt in mooi pakpapier en een knappe strik, betekent dat nog niet dat het een goed cadeau is. Op sommige momenten gilde ik haast als een puisterige puber bij zijn eerste ejaculatie, maar dat maakt nog geen goede film. Deze film kan wel gereduceerd worden tot een fantastische één minuut durende highlight reel. Maar gelieve dan wel de awkward humor eruit te verwijderen.

Halloween (2018) - 4/10

Ik kon me nu eens echt 0,0 seconden inleven in de personages. Hierin is de bodycount ook belachelijk hoog. Er zitten wel tal van referenties in, maar - again, looking at you Spidey - dat maakt nog geen leuke film om naar te kijken. Michaels masker was wel badass.

While You Were Sleeping (1995) - 6/10

Ideaal om met je vriendin te zien onder een warm dekentje bij een koude winteravond. De kerstsfeer voelt lekker vertrouwd aan en Sandra Bullock zet haar quirky rol heel goed neer. De humor zit er ook wel goed op en er zijn sommige personages die geweldig worden neergezet (Peter Boyle, Jack Warden, Glynis Johns en Micole Mercurio). Qua plot moet je echter niets al te zots verwachten, na een kwartier in de film weet je al wat het einde zal zijn.

Long Shot (2019) - 8/10

Na positief verrast te zijn over The Night Before van deze regisseer Jonathan Levine, beslist om de beste man zijn meest recente langspeelworp een kans te geven. En ook hier was ik positief verrast. Meer zelfs, dit is een zeer grappige komedie die best verrassend uit de hoek komt met zijn meerdere boodschappen. Soms gaan ze er wel wat over, maar dan is er de goede humor die dat dan wel opvangt. Leuk om het nieuwe jaar met zo'n verrassing in te zetten.

Laatst bewerkt:
Brawl in Cell Block 99

Ook gekeken omdat die veel positieve reacties krijgt, maar is dat een memefilm genre The Room ofzo :unsure: Wel een harde film maar ik kon die nooit serieus nemen omdat de dialogen zo hilarisch slecht zijn. En Vince Vaugh met zijn uitgezakt lijf die als keiharde bokser moet doorgaan...

Vince Vaugh heeft nu echt wel een typische "ik ga u bakstenen doen schijten" 2meter+ en waarschijnlijk iets over 100kg bouw. Ok veel knullige comedies maar euh, die is absoluut gebouwd als een bulldozer. Overtuigde ook zonder problemen in Seizoen 2 van True Detective.

Cell Block 99 ook geen fan, maar da's eerder het genre en de verwachtingen na Tomahawk. Eens opnieuw kijken 1 dezer.

Ik vond die in Brawl in Cell Block 99 toch wel echt goed overkomen als boom van een vent. Niet het type met een afgetraind lijf, maar u wel mokerslagen kan verkopen om u tegen te zeggen. Ik vond dat goed passen bij het karakter, een afgetrainde bokser met een sixpack had niet gepakt denk ik :p

Halloween (2018) - 4/10

Ik kon me nu eens echt 0,0 seconden inleven in de personages. Hierin is de bodycount ook belachelijk hoog. Er zitten wel tal van referenties in, maar - again, looking at you Spidey - dat maakt nog geen leuke film om naar te kijken. Michaels masker was wel badass.
Benieuwd naar uw mening van Halloween Kills. Ik vond die nog slechter.

Terug
Bovenaan