Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

The Hand of God van Paolo Sorrentino. Nu te zien op Netflix. Dat was weer genieten. Niet zo goed als het sublieme La Grande Bellezza, maar toch weer een treffende evocatie van het broeierige Napels van de jaren '80 waar Diego Maradonna furore maakte en Napoli tot landskampioen maakte, waar de politie sigarettensmokkelaars achterna ging en de jonge Fabietto zijn droom als filmmaker probeert waar te maken. Maar La Grande Bellezza moet ik beslist nog eens opnieuw zien. Ik weet nog dat ik in Rome een aantal filmplekken opzocht toen ik twee jaar na de film uitkwam de stad bezocht.

Ik heb deze een paar weken geleden ook gezien en ik vond ’m good not great. De sfeer, wereld, het idee van de SQUID en vooral regie van Bigelow vond ik erg goed, zeker die eerste first person actiescène bijvoorbeeld, maar ik vond het script een beetje teleurstellend? Had het gevoel dat er wat meer sociale kritiek met het basisgegeven mogelijk was.
Het helpt ook niet dat je Tom Sizemore met een rare pruik cast wanneer je futuristisch snufje iets is dat onder pruiken gestopt wordt, ik zag het einde daardoor van ver aankomen.
Hmm Angela Bassett in deze film…
Hoe dan ook, het casten van Tom Sizemore alleen al zou je op het juiste spoor moeten brengen... Ik had het in ieder geval niet zien aankomen mijn eerste kijkbeurt, en ik denk dat de film je voldoende onderdompelt in zijn gekke maar behoorlijk accurate toekomstvisie dat je minder nadenkt over zulke zaken. Dat is uiteraard buiten jou en bvb mijn vrouw die om exacte zelfde reden twijfelde of zijn personage wel te vertrouwen viel. Zelf ben ik nogal gullible wanneer het op zulke zaken aankomt omdat ik meer bezig ben met stijl en techniek dan met plot en ben wel gemakkelijker voor de gek te houden dan meer attente kijkers

Once Upon A Time in The West: 10/10

Deze nog eens meegepikt op TV.
Wellicht mijn all time favorite, alles is af: de beelden, de muziek, het verhaal en Claudia Cardinale is easy on the eyes.

Thé Guns of Navarone: 8/10

Don't look up ook gezien. Onnozel vond ik het niet, eigenlijk gewoon een beeld van wat er nu aan de hand is met de klimaatopwarming, maar dan met een hoofdrolspeler die vatbaarder is als men kijkt naar totale vernietiging. En dat punt wil men ook maken.

Don't Look Up: 6/10
Matige satire die zoals vermeld even subtiel is als een sloophamer.
Wel moeten lachen met die eindscene met Meryl Streep. :)

Wel verrast dat Don't Look Up al zoveel bekeken is. Nu al de 7e meest bekeken film van 2021 en maar 1K minder bekeken dan Luca dus die steekt hij dan ook wel voorbij op lboxd. Enkel Dune, de nieuwe Spider-Man, Black Widow, The Suicide Squad en Shang-Chi zijn meer bekeken en de film is nog maar twee weken uit. 4 films die beter doen vd 5 zijn superheldenfilms. Zo een Netflix release zal wel enorm helpen natuurlijk, maar toch.

State And Main (2000): niet super maar wel leuk om eens te zien. Hoffman stond vooral weer goed te acteren. 7/10

The Green Knight (David Lowery, 2021) - 8/10
Erg van genoten, vooral visueel zeer sterk.

The Killer (John Woo, 1989) - 8/10
Awesome, balanceert zeer goed op een dunne grens tussen puur melodrama en glorieus geweld. Toch eens werk maken van de andere Hong Kong films van Woo, die ik om de een of andere reden nog niet gezien heb.

Red Rock West (John Dahl, 1993) - 7.5/10
Goeie neo-noir met een schitterende cast (Nicolas Cage! Dennis Hopper! JT Walsh!). Dikke aanrader voor fans van het genre.

Selma (Ava DuVernay, 2014) - 7.5/10
Goed historisch drama dat niet al te belerend is en aangrijpend door hoe relevant het nu nog is. Soms werd het drama er toch wat te dik op gelegd, iets waarop ik vaak afknap bij dit soort films (bv het gebruik van slow motion). Sterk acteerwerk, vooral van David Oyelowo als Martin Luther King.

The Voyeurs (Michael Mohan, 2021) - 6/10
Deze was niet zo goed, nogal dom en vrij trashy maar neemt zich niet superserieus en is toch redelijke fun, zoals erotische thrillers horen te zijn. Voor @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield en andere connaisseurs zit er een werkelijk subliem paar tits in.

Meet Me In St. Louis (Vicente Minelli, 1944) - 6/10
Musical is echt mijn genre niet dus deze liet me ook wat koud aangezien het verhaal nogal meh is. Wel mooie kleuren en enkele degelijke liedjes!

The Tomorrow War (Chris McKay, 2021) - 4.5/10
Vrij saaie en voorspelbare actiefilm die te veel leentjebuur speelt bij andere films. Had beter Edge of Tomorrow nog eens bekeken.

The Hand of God van Paolo Sorrentino. Nu te zien op Netflix. Dat was weer genieten. Niet zo goed als het sublieme La Grande Bellezza, maar toch weer een treffende evocatie van het broeierige Napels van de jaren '80 waar Diego Maradonna furore maakte en Napoli tot landskampioen maakte, waar de politie sigarettensmokkelaars achterna ging en de jonge Fabietto zijn droom als filmmaker probeert waar te maken. Maar La Grande Bellezza moet ik beslist nog eens opnieuw zien. Ik weet nog dat ik in Rome een aantal filmplekken opzocht toen ik twee jaar na de film uitkwam de stad bezocht.
Sorrentino, Napels en Don Diego in 1 film? Ok, deze komt bovenaan de must see list voor komend weekend.

Terug
Bovenaan