Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

J'ai tué ma mère - Ik heb een kutband met mijn moeder en ik ben een tiener, wat nu? Anders maak ik er een intense harde ontroerende herkenbare film van die raakt waar het pijn doet en zalft waar het nodig is, ja laten we dat eens doen we zien wel waar we uitkomen, dat het hier en daar wat oneffen is dat zou toch niks mogen uitmaken want ja ik ben een tiener. Ik zorg natuurlijk wel dat er top actrices meedoen, te beginnen met de meest belangrijke rol die van de moeder zelf. Daarnaast laat ik zien dat ik gerust niet enkel de film kan maken maar ook met glans de rol van de zoon kan spelen. Ik regel de soundtrack uiteraard zelf want ja ik heb nu eenmaal nu al zo'n arsenaal aan songs dat ik ervoor zorg dat ze perfect passen bij de momenten die ik wil creëren, het zij als loutere ondersteuning het zij als cruciaal element in een scène. Ik gooi er nog homosexualiteit in maar nergens op een manier dat het de aandacht afleidt van de rest, neenee ik pas het naturel in in de rest van het verhaal, had ik iedereen wel efkes goed liggen seg toen ze dachten dat er een standaard romantisch verhaaltje met een lievelingsprof, nog een schoon vrouw ook , ging komen. We verheffen tegen elkaar schreeuwen ook maar meteen voor de eerste maal tot een kunst (een vijftal jaar later zal ik het pas echt perfectioneren met mijn ander meesterwerk Mommy maar goed, details). Het camerawerk ja dat neem ik er dan ook maar bij, hier en daar wet originele editing, een paar close ups die veel bevatten en je komt al redelijk ver. Ahja een prima voice over waarin ik nog even kernachtig bepaalde zaken samenvat die moet er ook zeker in. Ik gooi het er allemaal in zodat het misschien al is overkomt als chaotisch en veel aan één stuk maar hey het is mijn film en ik kies hoe het hier allemaal gaat gebeuren, in het sappig Québécois natuurlijk, fuck, excuseer tabernak quoi.

Ik vond het precies nogal goed, nogal heel goed, nogal héél goed. Xavier Dolan gij heldhaftig bazeke.

The Animatrix

Deze ter voorbereiding ook maar eens herbekeken. Is mijn 2e rewatch en de kwaliteit van Final Flight of the Osiris is na 18 jaar wel wat dated.
Maar we zijn de laatste jaren ook verwend geweest op het vlak van 3D animatie.

The Second Renaissance is eigenlijk zo essentieel voor het Matrix-verhaal en volgens mij gaat heel weinig volk die gezien hebben.
Eigenlijk is deze verzameling zo'n heerlijke manier om meer backstory te krijgen zonder echt een "Matrix" film te maken.
Moesten ze dit bvb bij Terminator ook gedaan hebben, zou voor heel wat films met een groter universum een meerwaarde zijn.

The Spine of Night 7/10

Old Henry 7,5/10

Fijne western met goede vertolking van Tim Blake Nelson.
Een van de betere films van dit jaar.

The Matrix Revolutions

Rewatch 146. Helemaal klaar voor Resurrections nu. Ook wel genoten van deze, al denk ik dat veel mensen het einde a la Lost niet snappen en de film daardoor minder vinden. Wat me wel opviel is dat de CGI van Revolutions veel beter is dan die van Reloaded (Burly Brawl CGI bvb) terwijl die volgens mij nochtans in hetzelfde jaar verschenen zijn?
Het einde is toch heel duidelijk?

Ik heb de nieuwe trailer van Resurrections gezien en ik moet zeggen, I like where this is going.

Edit: wat je zegt over The Animatrix is inderdaad waar. Het geeft toch serieus wat extra randinformatie om dat universum uit te diepen.

Gisteren eens aan The Human Centipede 3 begonnen. De eerste twee (zeker de tweede) vond ik heel goed in dit genre en daarom wou ik toch ook deel drie bekijken. Ik vreesde wel een Hostel-scenario. De eerste twee delen goed om dan met bagger af te komen.

En jawel, na 10 minuten heb ik het afgezet. Een gevangenisdirecteur die als cowboy verkleed is en echt een karikatuur is. Hetzelfde geldt voor zijn hulpje. Dat is gewoon een slecht afkooksel van de creep uit de tweede film.

Geen idee of het de moeite is om nog eens een poging te doen.

Ik heb de nieuwe trailer van Resurrections gezien en ik moet zeggen, I like where this is going.
OK... MR ANDERSON :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2:

giphy-8.gif

Het einde is toch heel duidelijk?

Edit: wat je zegt over The Animatrix is inderdaad waar. Het geeft toch serieus wat extra randinformatie om dat universum uit te diepen.
Ben ook wel tevreden met waar de trailer volgens mij naartoe gaat.

Wat betreft Revolutions:

Je kan dat einde toch op meerdere manieren interpreteren? Smith is na die absorption van Neo terug bij de source aangezien Neo daar jacked in was. Heeft The Source dan toegang om Smith te deleten?

Neo: And why would a program be deleted?

Oracle: Maybe it breaks down. Maybe a better program is created to replace it - happens all the time, and when it does, a program can either choose to hide here, or return to The Source.

The Oracle zegt ook ergens van "if the system doesn't balance itself, it will be destroyed. Neo is de anomaly en Smith (als Anti-Neo) balanceert het systeem terug. Na die absorption is het systeem terug uit balans en heeft Smith geen purpose meer.

Ik denk ook dat de vele gelijkenissen met het verhaal van Jezus voor veel kijkers verloren gaat. Eigenlijk zit er zoveel symboliek in die trilogie.

Gisteren eens aan The Human Centipede 3 begonnen. De eerste twee (zeker de tweede) vond ik heel goed in dit genre en daarom wou ik toch ook deel drie bekijken. Ik vreesde wel een Hostel-scenario. De eerste twee delen goed om dan met bagger af te komen.

En jawel, na 10 minuten heb ik het afgezet. Een gevangenisdirecteur die als cowboy verkleed is en echt een karikatuur is. Hetzelfde geldt voor zijn hulpje. Dat is gewoon een slecht afkooksel van de creep uit de tweede film.

Geen idee of het de moeite is om nog eens een poging te doen.
Heb die films allemaal aan elkaar gekeken.

OK... MR ANDERSON :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2: :eek2:
Stop met door het lint te gaan.

Ben ook wel tevreden met waar de trailer volgens mij naartoe gaat.

Wat betreft Revolutions:

Je kan dat einde toch op meerdere manieren interpreteren? Smith is na die absorption van Neo terug bij de source aangezien Neo daar jacked in was. Heeft The Source dan toegang om Smith te deleten?

Neo: And why would a program be deleted?

Oracle: Maybe it breaks down. Maybe a better program is created to replace it - happens all the time, and when it does, a program can either choose to hide here, or return to The Source.

The Oracle zegt ook ergens van "if the system doesn't balance itself, it will be destroyed. Neo is de anomaly en Smith (als Anti-Neo) balanceert het systeem terug. Na die absorption is het systeem terug uit balans en heeft Smith geen purpose meer.

Ik denk ook dat de vele gelijkenissen met het verhaal van Jezus voor veel kijkers verloren gaat. Eigenlijk zit er zoveel symboliek in die trilogie.
Smith wordt van binnenuit vernietigd (na die absorption) door Neo, waarbij ook Neo vernietigd wordt. Daarom is er ook geen 'unbalance' en kan de matrix gewoon rebooten naar de volgende cycle (de 7de?) i.p.v. de onvermijdelijke crash. Machines content, machines laten ons gerust dus wij content, en we leefden nog lang en gelukkig in vrede.

The Power of The Dog kon wel eens het perfecte evenwicht gevonden hebben tussen artsy en mainstream. Heel geslaagd voor mij.
Ook gezien. Qua sfeer zit de film erg goed, heel beklemmend (grotendeels door een intense Cumberbatch) maar op het einde bleef ik toch wat op mijn honger zitten...

Smith wordt van binnenuit vernietigd (na die absorption) door Neo, waarbij ook Neo vernietigd wordt. Daarom is er ook geen 'unbalance' en kan de matrix gewoon rebooten naar de volgende cycle (de 7de?) i.p.v. de onvermijdelijke crash. Machines content, machines laten ons gerust dus wij content, en we leefden nog lang en gelukkig in vrede.
Je ziet de machines toch zo'n giga energy burst in Neo pompen wanneer hij absorbed is? Dus of Neo dat zelf doet betwijfel ik eigenlijk. Was toch meer een opoffering zodat de machines aan Smith konden? Allez, ik kan helemaal fout zijn he.

Al iemand de nieuwe w817 film gezien ? ben er wel benieuwd naar, heb daar vroeger altijd naar gekeken. Denk morgen pas voor groot publiek maar er was een avant premiere vrijdag dacht ik.

Een 4 is wel opvallend, genereert wel meer views direct. Villeneuve's stijl is inderdaad niet voor iedereen, maar ik hoop niet dat iemand op basis van die review de film nu niet wilt kijken. Hoewel de film al een tijdje uit is, en wie hem echt wou zien, hem ook wel zal gezien hebben natuurlijk.

Blade Runner 2049 is ook wat die stijl, met desolate woestijnachtige landschappen, een overwegend trager tempo met moderne brute actie. Een wereld die leeft, maar ik begrijp wel dat die oranje-achtige desolate landschappen niet voor iedereen zijn. En Arrival voelde ook al desolaat aan. Blade Runner 2049 ook. Zelfs Enemy speelt met het kleur oranje-bruin.

Ik moet Dune nog zien, geen idee of het iets voor mij is.

___

Zelf nog 3 films gezien:

Das Cabinet des Dr. Caligari (1920): 5/10
Vervelend dat ik niet altijd even goed kon volgen, hoewel wikipedia de duiding brengt. Einde snap ik totaal niet, zelfs na het lezen van "plot" op de wiki. Setting en muziek is wel zeer goed. Dikke pluim daarvoor. Het is alleen jammer dat mijn kijkervaring wat verpest wordt omdat ik niet zo goed in de film zat, en niet alles begreep of doorhad.
The Kid (1921): 5/10
Stukken beter dan verwacht, maar geen fan.
Divergent (2014): 4/10
Ik ben toch veel meer fan van "Twilight" lol. Ik vind niet dat die sci-fi romances werken. Ofwel kies je voor de romance ofwel voor de sci-fi maar nu missen beiden focus en uitwerking waardoor beide aspecten gewoon falen. Ik ben geen fan van de setting of de wereld van Divergent. De wereld komt niet geloofwaardig over, is lelijk, en de acties zijn al even min onverstaanbaar. Maar het is de setting die gewoon niet kan imponeren of boeien, en te veel als een low sci-fi laagje/filter aanvoelt die niet is uitgewerkt en meer als spanningsboog dient voor de romance die eigenlijk verder nauwelijks zijn momenten kent, en heel vluchtig aanvoelen zijn als ze er zijn. Wellicht neemt de film zijn eigen sci-fi element die dient om de romance te contexteren zichzelf te serieus en verliest het zich daarin (ik weet niet hoe het in de boeken is, het kan aan de adaptatie liggen of in de boeken al verkeerd lopen). Ofwel zorg je ervoor dat het beter is uitgewerkt natuurlijk. Maar dit werkt niet.

Verder ligt in de finale al de basis voor het uitmelken van de franchise (hoewel het in de boeken wellicht ook zo zal zijn), maar het komt redelijk lullig over.

Als ze die vrouw die Kate Winslet speelt op het einde gewoon vermoordt, is het ook gedaan. Maar neen, dan gaat Insurgent over "het vermoorden van die vrouw" terwijl ze letterlijk de kans had op het einde v. Divergent.

Ik heb wel geboeid gekeken, maar dit vind ik gewoon slecht, en ik vrees dat de vervolgen nog veel lager zullen uitvallen. Ik ben wel fan van Twilight, of van Shailene Woodley (hoewel ze ook een beetje het stereotiepe braaf, introvert en gevoelig meisje speelt in veel films) en Miles Teller (hoewel die niet uitblinkt in deze verder ook kleine rol). Kate Winslet is ook een goede actrice, maar dit werkt niet voor mij. Het werkt wel in Twilight, want dat vind ik een mooie film - shitstorm incoming. Valt me wel op dat de actrices op leeftijd vaak van dit soort rollen spelen: Cate Blanchett, Kate Winslet, Tilda Swindon, Jodie Foster, ...), en ze zijn vaak redelijk vervelend.

Ik zal de vervolgen wel kijken, voordeel is dat er geen nieuwe films meer uitkomen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan