Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Nosferatu: Phantom der Nacht (Werner Herzog, 1979)
Eerder triest dan eng, als een donker sprookje. Dit is waarschijnlijk de mooiste versie van Nosferatu/Dracula die ik al gezien heb en vooral de scènes over de pest gaan me bij blijven. En Klaus Kinski als het titelpersonage natuurlijk, de ideale vervanger voor de iconische Max Schreck uit het origineel.
Deze wil ik graag herbekijken, ik weet nog dat ik hem erg goed vond en ik leg geregeld de soundtrack door Popol Vuh nog op.

Cat People (Jacques Tourneur, 1942)
Ook deze is niet zo eng ondanks een paar effectieve schrikeffecten voor hoe oud de film is, en ook hier hangt eerder een droeve sfeer over de film. Wat me vooral gaat bij blijven is de schitterende zwart-wit beelden, kan me weinig films voor de geest halen die zo mooi met schaduwen spelen. Heb nu ook zin om de oversekste Paul Schrader versie nog eens te zien.
Uitstekende film. Toen ik deze voor het eerst zag, ben ik een paar keer in slaap gevallen, maar hij beviel me de tweede keer veel beter. Een terechte klassieker en een goede introductie tot de horrorfilms geproduceerd door Val Lewton voor RKO. The Seventh Victim en I Walked With a Zombie zijn allebei een must!

Gerald's Game (Mike Flanagan, 2017)
zeer dwaze einde
I know, right? what the actual fuck was dat? Zo out of touch met de rest van de film, echt heel bizar.

The Navigator
Freaks
Seven chances
How green was my valley
Monsieur Verdoux
Stagecoach
The adventures of prince Achmed
My darling Clementine
Malcolm X

Buster Keaton heb ik afgerond dus ik verdiep mij nu wat in John Ford. Vandaag ook de eerste keer naar cinematek geweest, best een toffe zaal.

Buster Keaton heb ik afgerond dus ik verdiep mij nu wat in John Ford. Vandaag ook de eerste keer naar cinematek geweest, best een toffe zaal.
Twee absolute meesters in hun vak, ik dat Ford misschien wel de regisseur is waarvan ik het meeste gezien heb. Zeker een van mijn favorieten!

Rewatch van La la land omdat vriendin deze nog niet gezien had en bevriend koppel grote fan is.

Zelfde gevoel als 7 jaar geleden. Mooi in beeld gebracht en sterk geacteerd door Gosling, maar Emma Stone overtuigt me niet doorheen de hele film. De meeste liedjes blijven niet hangen, het openingsstuk vind ik nog altijd zwak en John Legend brengt gek genoeg het enigste nummer van hem dat ik ook maar een beetje leuk vind. :unsure: Tevens het feit dat zoveel liedjes duidelijk "geplaybacked" zijn stoort een beetje.

Twee absolute meesters in hun vak, ik dat Ford misschien wel de regisseur is waarvan ik het meeste gezien heb. Zeker een van mijn favorieten!
Toffe lijst. Puur visueel vind ik zijn zwart wit films wel mooier dan zijn kleurenfilms.

John Ford ranked https://boxd.it/b0Gk8

Liberty Valence wil ik nu wel eens herbekijken.

The Last Voyage of The Demeter - André Øvredal (2023)
Amai wat een gedrocht.
Zou eigenlijk alles wat ik leuk vind in een horror film moeten hebben maar helaas...

De regisseur noemde deze film "Alien but on a ship in 1897" waar ik enkel uit kan concluderen dat de man nog nooit Alien heeft gezien.
Het acteerwerk blinkt uit in middelmatigheid, het script zit vol cringy lines, het verhaal heeft geen impact en geen enkele van de emotionele momenten raakte me.
Oh ja, en het is ook nog eens een aanfluiting van Stoker's werk, de energie die opgewekt zou kunnen worden door de omwentelingen die hij in zijn graf maakt kan Roemenie voor de volgende 50 jaar van stroom voorzien.

Downsizing

scifi met Matt Damon en Christopher Waltz, over mensen die zich laten verkleinen om hun ecologische footprint te verkleinen en zo de planeet te redden.
in realiteit komt het erop neer dat ze hun koopkracht exponentieel zien vergroten
Jammer dat je heel de premisse van de film, het verkleinen dus, niet uitspeelt door de verkleinde personages in een miniatuur-wereld te plaatsen, waardoor alles normal-sized is in verhouding.
en na heel de "welkom in de nieuwe wereld"-gimmick, verandert de film in een verhaal dat eigenlijk helemaal niet kan boeien. Een beetje een flop voor mij.
5/10 (Waltz' personage is wel geinig, anders was't lager)

💀 Spooktober part 1 👻

House of Usher - 7.5/10 (Roger Corman, 1960)
Sfeervolle spooky tale van de winning combo Edgar Allen Poe, Roger Corman en Vincent Price, perfecte film om het seizoen mee te beginnen.

The Pit and the Pendulum - 6/10 (Roger Corman, 1961)
Op zich wel een goede film, maar had wat meer tijd moeten laten tussen House of Usher en deze want er is best wat overlap. Sfeer hier is minder geslaagd, en dat doet heel veel voor dit soort gotische vertellingen. De grote finale is dan weer wel spectaculair en maakt de film wel de moeite waard.

House on Haunted Hill - 7/10 (William Castle, 1959)
Leuke, campy fun. Vincent Price speelt een excentrieke miljonair die een feest orgainseert in een haunted mansion, en zijn gasten een heuse som belooft als ze het tot de ochtend halen. Ik vond dat er wat meer mocht gedaan worden met de nevenpersonages, maar de subplots die wel degelijk worden uitgewerkt zijn goed en de laatste reveal is er een om u tegen te zeggen.

House on Haunted Hill - 7/10 (William Malone, 1999)
Knotsgekke remake van het origineel, all over the place qua script, maar kijkt wel vlot weg.
Dit is trouwens de eerste film geproduceerd door Dark Castle, die begonnen waren met het idee om een reeks remakes van William Castlefilms te maken, maar na Thirteen Ghosts zijn ze wat breder gegaan en andere horrorklassiekers aangepakt, zoals Ghost Ship en House of Wax.

The Guardian - 7/10 (William Friedkin, 1990)
Wij hebben thuis ons eerste baby'tje een veel scènes uit deze film zijn erg herkenbaar. Sommigen zijn dwaas, anderen geloofwaardig. Het script is niet bijster intelligent of gedetailleerd, zoals bij Rosemary's Baby waar deze best wel dicht tegen aanleunt. Maar de cinematografie en stijl en enkele angstaanjagende sequenties maker en een entertainende rit van. Verre van Friendkins beste werk, maar onder toezicht van een minder getalenteerde regisseur zou dit ongetwijfeld in de forgettable trash pile belanden.

The Vampire Bat - 8/10 (Frank R. Strayer, 1933)
Heerlijke film over een reeks moorden in een klein Duits dorpje die enkel het werk kunnen zijn van een vampier. Or are they? Plezant verhaal in een charmante setting en met een paar geweldige randpersonages zoals de laffe burgemeester, de village fool die met dode vleermuizen speelt en de hypochondere tante. De film werd geproduceerd door de poverty row studio Majestic Pictures, maar ziet er fantastisch uit omdat de studio stukken van de sets heeft mogen leasen van Universal horrorprenten zoals Frankenstein en The Old Dark House. Tel daar het casten van scream queen Fay Wray en Lionel "Doctor X" Atwill bij en je hebt een straight up masterpiece in the making.

Tamara - 4.5/10 (Jeremy Haft, 2005)
Een soort I Know What You Did Last Summer meers Jennifer's Body met hekserij van de schrijver van Final Destination, maar dan een pak trashier dan die films. Hoewel Tamara een theatrale release heeft gekregen, lijkt de film vanaf de eerste minuut bestemd voor een leven op DVD en late night tv-programmatie.

Slash/Back - 6/10 (Nyla Innuksuk, 2022)
Een film over enkele meisjes uit een Inuit dorpje ergens in het verre Nunavut, hun ontdekking van een alien invasion en hun plan om ze tegen te houden. Het is een beetje een Attack the Block met indigenous girl power. Het verhaal ontrafelt op zeer simplistische wijze en de acteerprestaties komen wat amateuristisch over, maar het is wel duidelijk een film met veel plezier gemaakt.

euh, ja ge kunt het vergelijken met spider man, maar dan volledig op B-film niveau. Marvel of DC doet er voor mij niks toe.

En wat doet score/hype er toe met wat ik van de film vind?

De film werd op voorhand gehyped als een mix van Spider-Man en Iron Man. Als er dan neutrale mensen of Marvel fans gaan kijken, blijven ze logischerwijze achter met een slecht gevoel. Heeft niets met uw mening te maken hoor. Ik vond hem persoonlijk ook maar middelmatig hoor. CGI was inderdaad goed, vooral zijn kostuum/armor is comic accurate en prachtig in beeld.

Gezien het einde van DCEU is het logisch dat men geen interesse heeft in filmen van DC (zie Shazam 2, The Flash). Er werd dan ook niet te veel geld gepompt in reclame etc. Gevolg? ASAP uit de cinema halen en meteen verhuren online. Het is dan ook geen verrassing dat het de slechtste DCEU film is (op papier).

En "een Spider-Man op B-film niveau" vind ik beetje overdreven maar ieder z'n mening. MCU Spider-Man films zijn erg overhyped buiten No Way Home maar dat is door nostalgische redenen. Zelfde kan gezegd worden over de Iron Man trilogie, de eerste is een pareltje maar de 2 en 3 zijn ook middelmatige films. Besef dat Iron Man 3 in de top 10 staat (plaats 7) van meest opgebrachte MCU films. Iron Man 3 kwam net na Avengers uit dus de hype was immens.

De MCU is gewoon heel erg gehyped, eerst was dat omdat zij iets deden wat niemand voor ogen had door een universum op te bouwen en dan met een cross-over komen als climax. De MCU heeft 'B-helden' omgetoverd tot wereldbekende superhelden. Toch is DCU populairder want met Superman en Batman hebben ze de populairste personages ter wereld.

Tous les Matins du Monde

Toevallig opgekomen door het eerste nummer van de OST (‘Marche pour la ceremonie des Turcs’) welke werd gebruikt in een podcast van Johan Op De Beeck. Dus deze gisteren toch maar opgezet.

Hoewel ik normaal absoluut geen fan ben van oude films (als in: niet opgenomen in HD of 4K) was de openingsscène al meteen zeer intrigerend.

We krijgen het verhaal van en verteld door Marin Marais te zien, terugkijkend op zijn tienerjaren waarin hij probeert les te volgen bij zijn grote inspiratie Mr de Sainte-Colombe, die wereldbekend staat om zijn vioolspel.
de Saint-Colombe zelf verliest in het begin van de film zijn vrouw, sluit zich af van de wereld en stort zich volledig op zijn muziek. Zijn gebrek aan sociale interacties en laag zelfbeeld zorgen er voor dat hij een aanbod van Louis XIV om aan het Hof te spelen, meerdere malen afslaat.
Op het einde, wanneer Marais zelf aan het Hof speelt, gaat die nog elke avond ongemerkt luisteren naar de Saint-Colombe, en uiteindelijk spelen ze nog samen op de viool.

Uiteraard is muziek de rode draad in de film: de prachtige muzikale stukken vormen echt momenten om bij weg te dromen.

Onverwacht heel erg van genoten: 8/10

Laatst bewerkt:
Tous les Matins du Monde

Toevallig opgekomen door het eerste nummer van de OST (‘Marche pour la ceremonie des Turcs’) welke werd gebruikt in een podcast van Johan Op De Beeck. Dus deze gisteren toch maar opgezet.

Hoewel ik normaal absoluut geen fan ben van oude films (als in: niet opgenomen in HD of 4K) was de openingsscène al meteen zeer intrigerend.

We krijgen het verhaal van en verteld door Marin Marais te zien, terugkijkend op zijn tienerjaren waarin hij probeert les te volgen bij zijn grote inspiratie Mr de Sainte-Colombe, die wereldbekend staat om zijn vioolspel.
de Saint-Colombe zelf verliest in het begin van de film zijn vrouw, sluit zich af van de wereld en stort zich volledig op zijn muziek. Zijn gebrek aan sociale interacties en laag zelfbeeld zorgen er voor dat hij een aanbod van Louis XIV om aan het Hof te spelen, meerdere malen afslaat.
Op het einde, wanneer Marais zelf aan het Hof speelt, gaat die nog elke avond ongemerkt luisteren naar de Saint-Colombe, en uiteindelijk spelen ze nog samen op de viool.

Uiteraard is muziek de rode draad in de film: de prachtige muzikale stukken vormen echt momenten om bij weg te dromen.

Onverwacht heel erg van genoten: 8/10
Misschien tijd om je vooroordeel over "oude films" achterwege te laten?

Past Lives - Celine Song (2023)
Als debuut kan dit wel tellen.
Geen liefdes film maar een film over liefde. Soms kijken we terug naar momenten in ons leven waar we echt van kunnen zeggen: dit was een tweesprong, de keuze die ik daar heb gemaakt heeft mijn leven onherroepelijk veranderd. En dan komen we in contact met een persoon die we kenden voor die tweesprong en doet ons dat denken over wat als we de andere weg hadden genomen, hoe zou ons leven eruit hebben gezien.

Ik ben fan van de film en het is zeker een film die een tijdje door mijn hoofd is blijven spoken maar ik vind toch dat hij op het internet wat overhypet werd, waardoor mijn verwachtingen te hoog waren. Mooi gefilmd, vol poëtische one liners over liefde, sound design goed en laat mooi het leven in New York zien maar ik vond vooral de karakters op een of andere manier nogal surface level.

Ik denk dat fans van de Before Sunrise films deze ook wel zullen kunnen pruimen.

The Lost City (2022)
Soort van romantische actiekomedie met Sandra Bullock en Channing Tatum. Niet onaardig, heb zelfs af en toe moeten lachen. Leuke bijrol voor Brad Pitt en ook Daniel Radcliffe is tof als slechterik. De film is precies wat je er kunt van verwachten, maar ook niet meer dan dat. Als je een avondje hersenloos vermaak wil, volstaat hij wel. En volgende week ben ik hem wellicht al grotendeels weer vergeten.

Past Lives - Celine Song (2023)
Als debuut kan dit wel tellen.
Geen liefdes film maar een film over liefde. Soms kijken we terug naar momenten in ons leven waar we echt van kunnen zeggen: dit was een tweesprong, de keuze die ik daar heb gemaakt heeft mijn leven onherroepelijk veranderd. En dan komen we in contact met een persoon die we kenden voor die tweesprong en doet ons dat denken over wat als we de andere weg hadden genomen, hoe zou ons leven eruit hebben gezien.

Ik ben fan van de film en het is zeker een film die een tijdje door mijn hoofd is blijven spoken maar ik vind toch dat hij op het internet wat overhypet werd, waardoor mijn verwachtingen te hoog waren. Mooi gefilmd, vol poëtische one liners over liefde, sound design goed en laat mooi het leven in New York zien maar ik vond vooral de karakters op een of andere manier nogal surface level.

Ik denk dat fans van de Before Sunrise films deze ook wel zullen kunnen pruimen.
Wie fan is van boeken, 'Onkrijgbaarheid' van Tim Krabbé lijkt hier qua opzet heel sterk op (of vice versa). En eigenlijk een beetje 'Marthe Jacobs' en in veel mindere mate 'De Grot', ook allebei van Tim Krabbé.

On topic: nog geen nieuwe film gezien maar al drie weken met mijn gedachten bij allerlaatste 5 minuten van Aftersun

Terug
Bovenaan