Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Deze wil ik graag herbekijken, ik weet nog dat ik hem erg goed vond en ik leg geregeld de soundtrack door Popol Vuh nog op.Nosferatu: Phantom der Nacht (Werner Herzog, 1979)
Eerder triest dan eng, als een donker sprookje. Dit is waarschijnlijk de mooiste versie van Nosferatu/Dracula die ik al gezien heb en vooral de scènes over de pest gaan me bij blijven. En Klaus Kinski als het titelpersonage natuurlijk, de ideale vervanger voor de iconische Max Schreck uit het origineel.
Uitstekende film. Toen ik deze voor het eerst zag, ben ik een paar keer in slaap gevallen, maar hij beviel me de tweede keer veel beter. Een terechte klassieker en een goede introductie tot de horrorfilms geproduceerd door Val Lewton voor RKO. The Seventh Victim en I Walked With a Zombie zijn allebei een must!Cat People (Jacques Tourneur, 1942)
Ook deze is niet zo eng ondanks een paar effectieve schrikeffecten voor hoe oud de film is, en ook hier hangt eerder een droeve sfeer over de film. Wat me vooral gaat bij blijven is de schitterende zwart-wit beelden, kan me weinig films voor de geest halen die zo mooi met schaduwen spelen. Heb nu ook zin om de oversekste Paul Schrader versie nog eens te zien.
I know, right? what the actual fuck was dat? Zo out of touch met de rest van de film, echt heel bizar.Gerald's Game (Mike Flanagan, 2017)
zeer dwaze einde
Twee absolute meesters in hun vak, ik dat Ford misschien wel de regisseur is waarvan ik het meeste gezien heb. Zeker een van mijn favorieten!Buster Keaton heb ik afgerond dus ik verdiep mij nu wat in John Ford. Vandaag ook de eerste keer naar cinematek geweest, best een toffe zaal.
Tevens het feit dat zoveel liedjes duidelijk "geplaybacked" zijn stoort een beetje.Toffe lijst. Puur visueel vind ik zijn zwart wit films wel mooier dan zijn kleurenfilms.Twee absolute meesters in hun vak, ik dat Ford misschien wel de regisseur is waarvan ik het meeste gezien heb. Zeker een van mijn favorieten!
![]()
Ford ranked
A list of 36 films compiled on Letterboxd, including Stagecoach (1939), How Green Was My Valley (1941), The Man Who Shot Liberty Valance (1962), The Searchers (1956) and My Darling Clementine (1946).boxd.it
Spooktober part 1 
euh, ja ge kunt het vergelijken met spider man, maar dan volledig op B-film niveau. Marvel of DC doet er voor mij niks toe.
En wat doet score/hype er toe met wat ik van de film vind?
Misschien tijd om je vooroordeel over "oude films" achterwege te laten?Tous les Matins du Monde
Toevallig opgekomen door het eerste nummer van de OST (‘Marche pour la ceremonie des Turcs’) welke werd gebruikt in een podcast van Johan Op De Beeck. Dus deze gisteren toch maar opgezet.
Hoewel ik normaal absoluut geen fan ben van oude films (als in: niet opgenomen in HD of 4K) was de openingsscène al meteen zeer intrigerend.
We krijgen het verhaal van en verteld door Marin Marais te zien, terugkijkend op zijn tienerjaren waarin hij probeert les te volgen bij zijn grote inspiratie Mr de Sainte-Colombe, die wereldbekend staat om zijn vioolspel.
de Saint-Colombe zelf verliest in het begin van de film zijn vrouw, sluit zich af van de wereld en stort zich volledig op zijn muziek. Zijn gebrek aan sociale interacties en laag zelfbeeld zorgen er voor dat hij een aanbod van Louis XIV om aan het Hof te spelen, meerdere malen afslaat.
Op het einde, wanneer Marais zelf aan het Hof speelt, gaat die nog elke avond ongemerkt luisteren naar de Saint-Colombe, en uiteindelijk spelen ze nog samen op de viool.
Uiteraard is muziek de rode draad in de film: de prachtige muzikale stukken vormen echt momenten om bij weg te dromen.
Onverwacht heel erg van genoten: 8/10
Misschien over het algemeen wel, zijn klassieke neigingen zijn meer geschikt voor zwart-wit, maar The Searchers en The Quiet Man vind ik visueel wel echt uitstekend en tonen aan dat hij het ook in zich had om prachtige kleurenfilms te maken.Toffe lijst. Puur visueel vind ik zijn zwart wit films wel mooier dan zijn kleurenfilms.
Wie fan is van boeken, 'Onkrijgbaarheid' van Tim Krabbé lijkt hier qua opzet heel sterk op (of vice versa). En eigenlijk een beetje 'Marthe Jacobs' en in veel mindere mate 'De Grot', ook allebei van Tim Krabbé.Past Lives - Celine Song (2023)
Als debuut kan dit wel tellen.
Geen liefdes film maar een film over liefde. Soms kijken we terug naar momenten in ons leven waar we echt van kunnen zeggen: dit was een tweesprong, de keuze die ik daar heb gemaakt heeft mijn leven onherroepelijk veranderd. En dan komen we in contact met een persoon die we kenden voor die tweesprong en doet ons dat denken over wat als we de andere weg hadden genomen, hoe zou ons leven eruit hebben gezien.
Ik ben fan van de film en het is zeker een film die een tijdje door mijn hoofd is blijven spoken maar ik vind toch dat hij op het internet wat overhypet werd, waardoor mijn verwachtingen te hoog waren. Mooi gefilmd, vol poëtische one liners over liefde, sound design goed en laat mooi het leven in New York zien maar ik vond vooral de karakters op een of andere manier nogal surface level.
Ik denk dat fans van de Before Sunrise films deze ook wel zullen kunnen pruimen.