Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Jojo Rabbit (2019)
Een komedie over een jong kereltje dat een fanatieke nazi is, met een denkbeeldige Hitler in zijn hoofd als vriend. Hij zit in de Hitlerjugend en gaat op zomerkamp maar daar loopt het al snel mis. Zijn moeder is een collaboratrice dat een joods meisje herbergt in hun huis terwijl de vader moet gaan vechten in de oorlog (althans dat is wat de jongen te horen krijgt).

Deze film steekt dikwijls de draak met het Nazisme maar legt tegelijkertijd toch enkele pijnlijke facetten bloot uit deze periode. Heel leuke film om zien, kan deze zeker aanbevelen.

8/10

Marcel The Shell With Shoes On

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Fucking awesome :love:

Last night in Soho

Edgar Wright, you magnificent bastard. Een op zich niet al te complex spookverhaal, waarvan de twist vrij vlot te voorspellen is, inpakken in een potpourie van visuele stijl, muziek en mise en scene. Je moet het maar doen. Dat hij een ijzersterke hoofdcast heeft, helpt uiteraard ook. Ik begin effectief te denken dat Matt Smith gewoon een lul is in real life, want die kerel is in zijn laatste projecten echt veel te overtuigend op dat vlak.

Ja, ik vond dat ook een goede film. Waarschijnlijk mijn minst favoriete Wright omwille van de uitgerokken plot en het voorspelbare einde. Ook vond ik die medestudent-vriend van Thomasin Mackenzie weinig overtuigend. Maar voor de rest heb ik echt genoten van deze film. Heerlijke ode aan die swinging 60s films zoals The Knack en The Party's Over. Great stuff.

Indiana Jones and the Dial of Destiny
Ewel, ik had er eigenlijk geen goed oog en ook niet zoveel zin in, maar wat heb ik genoten van deze film.
Echt een rollercoasterride van begin tot einde met best wel een leuk verhaal. Mads Mikkelsen als villain :love:
Het enige dat wat raar was is dat Indy met de de-aging er wel 35 uit ziet maar nog steeds 80 jaar klinkt :p
Als je ziet wat AI dezer dagen al kan, zal ook dat niet lang meer duren eer dat op punt staat.

Ook van genoten. Maar mij toch ook ferm geërgerd aan die Helene en Teddy. Niet goed gecast imo en ook een geforceerd sterke vrijgevochten vrouw personage. Met als dieptepunt de veilingsscene.

Mikkelsen heerlijke villain Idd. Vliegtuigscene vond ik ook wel heel knap. Mooi einde ook. Heb ze er alle 5 doorgejast op 2 dagen. Nr 3 blijft toch ook mijn favoriet. En de eerste heeft de tand des tijd toch echt wel goed overleefd.

Nr 4 sowieso de minste, en een paar serieuze gebreken, maar blijft op zich wel nog een leuke avonturenfilm.

. Nr 3 blijft toch ook mijn favoriet.

Agreed. Film heeft geen enkel minpunt imo
En de eerste heeft de tand des tijd toch echt wel goed overleefd.
Not agreed. Vind hem vreselijk om te bekijken nu.
Nr 4 sowieso de minste, en een paar serieuze gebreken, maar blijft op zich wel nog een leuke avonturenfilm.
Idd. Vooral het vreemde einde eigenlijk. Maar best wel leuke popcorn movie.

Nu komt hier mijn top lijstje, wat voor velen wenkbrouwen zal fronsen:

1)deel 3
2)deel 4
3)deel 2
4)deel 1

Eergisteren ook Dial of Destiny gezien, en ik was toch wel teleurgesteld. Kan het hooguit een 6/10 geven.
De meeste actiescenes zijn te flashy naar mijn goesting, en dan vooral die met de tuktuks. Vreselijk in beeld gebracht voor mij. Sommige bewegingen zagen er ook wat awkward uit, wat dan mss wijst op CGI die toch niet in heel de film op punt stond. Bv Indy die in een wide shot over de trein rent, dat zag er niet uit. De tuktuks maakten eveneens vreemde bewegingen.
Daar komt dan nog eens bij dat sommige omstandigheden of toevalligheden alle geloofwaardigheid weghaalden. Zelf grote Indy fan zijnde snap ik wel dat je deze films niet kijkt voor de geloofwaardigheid, maar toch. Ik ben ook wat onzeker over de twist in het laatste kwart, maar ik kan er nog mee leven. Alleszins beter dan de clou van Crystal Skulls (Indy en aliens zijn 2 van mijn favoriete topics, maar hou ze aub gescheiden).
De grootste ergernis was echter het personage Helena, hoewel ik haar in Fleabag absoluut fantastisch vond. Maar hier is ze toch wel slecht gecast.

1 > 3 > 2 >>>>> 5 >>>>> 4

Laatst bewerkt:
De tuktuks maakten eveneens vreemde bewegingen.
Het viel me vooral op dat op sommige momenten de beelden doorgespoeld werden. Een goedkope manier om het "snel" te laten lijken. Maar komt vooral goedkoop over. Ook de de-aging vond ik echt niet goed. Op foto's best te bekijken, maar vanaf Indy zijn mond open doet klopt de synchronisatie niet en valt er een filter op a la face smoothing zoals je op selfies vaak ziet.

Ook de de-aging vond ik echt niet goed. Op foto's best te bekijken, maar vanaf Indy zijn mond open doet klopt de synchronisatie niet en valt er een filter op a la face smoothing zoals je op selfies vaak ziet.

Vond dat zelf toch echt wel aanvaardbaar, en vooral boeiend hoe ver men daar ondertussen in staat. Op dat vlak AI immense stappen aan het zetten. Binnenkort gaat Hollywood gewoon kunnen maken wat ze willen. En gaan oudere of dode acteurs geen hinderpaal meer zijn.

Vond dat zelf toch echt wel aanvaardbaar, en vooral boeiend hoe ver men daar ondertussen in staat. Op dat vlak AI immense stappen aan het zetten. Binnenkort gaat Hollywood gewoon kunnen maken wat ze willen. En gaan oudere of dode acteurs geen hinderpaal meer zijn.
Er gaat nog altijd iemand toestemming moeten geven om dat gezicht te mogen gebruiken. Als de familie van Humphrey Bogart 'neen' zegt tegen het gebruik van zijn gezicht kunnen de studios ook op hun kop gaan staan.

Host (2020)

Seance over zoom tijdens covid lockdown. Heel clever gedaan in een minder dan een uur. Heerlijke shot aan possession/poltergeist horror. Een aanrader als je iets kort maar krachtig wil.

- Miami Blues (1990) 7/10

- Les Dames du bois de Boulogne (1945) 6/10

- The lord of the Rings (2001 - 2003) 9/10*

- I Vitelloni (1953) 8/10

- Thor: Love and Thunder (2022) 6/10

- Asteroid City (2023) 8/10

- The Fabelmans (2022) 7/10

- The Trial (1962) 8/10

Mission Impossible Dead Reckoning part 1.

Niet de beste Mission Impossible van de hoop maar heb me geamuseerd. Zeer actuele "vijand/probleem" en veel humor
Suspension of disbelief werd op bepaalde momenten wel iets té veel gevraagd but fun none the less

MI7:
Wow, just wow, mogelijks mijn favo MI movie. Razend tempo met (de verwachtte) indrukwekkende actiescènes, met een deftig verhaal errond geweven.
1 Van de betere / beste action blockbusters die ik de laatste jaren gezien heb. Seffes moeten we Tom Cruise nog gelijk geven dat hij de saviour is van Hollywood.

Maandag M:I 7 en gisteren,met meesterwerk Tokyo Story, dankzij Canvas zowat het andere uiterste van het cinema spectrum kunnen zien.

Gaat traag, zoals ik ook verwacht had, maar is allesbehalve saai. Ondanks de ouderdom van de film voelt hij, dankzij het thema, heel herkenbaar aan. Ik was oprecht geëmotioneerd op het eind. Straffe cinema

Gaat traag, zoals ik ook verwacht had, maar is allesbehalve saai. Ondanks de ouderdom van de film voelt hij, dankzij het thema, heel herkenbaar aan. Ik was oprecht geëmotioneerd op het eind. Straffe cinema
Dit is inderdaad een absoluut meesterwerk. Niet mijn nummer een van meester Ozu, maar komt wel in de buurt. Deze nog gezien op 35mm in een heel mooie print, toch wel het mooiste dat er is.
Een uitstekende pairing met deze film is Leo McCarey's Make Way for Tomorrow. Een Hollywoodfilm uit de jaren '30 met een gelijkaardig plot. Een beetje sentimenteler, maar ook een enorm schone film die een gevoelige snaar raakt.

Ik zit net op de juiste leeftijd, denk ik
En toevallig maken we momenteel een min of meer gelijkaardige situatie mee
mijn vrouws oma is deze week overleden en de drie dochters (waaronder dus mijn schoonmoeder) komen nogal moeilijk overeen. De ene zorgde er al meer voor dan de andere 😏. Herkenbaar dus

Extraction 2

Hoe de F scoort deze beter dan het origineel? Van "one man genocide machine" naar "milde mafiosi met een spastische blaas" in 1 film.
Nog altijd wel leuk want eens er geweld aan te pas komt is er veel praktisch werk geleverd dat naar huidige standaarden uitzonderlijk mooi gechoreografeerd blijft, maar toch wel een pak minder dan het origineel.

Terug
Bovenaan