Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Gravity 3 jaar terug nog in IMAX 3D meegepakt int BFI London. 'T is verre van een perfecte film, maar toch wel een fameuze cinema ervaring ze. Origineel gehoopt van Dunkirk te kunnen herbekijken in IMAX maar toen net gemist.

Hugo spijtig genoeg ook gemist in de cinema :(
Sowieso wel een Scorsese die meer lof verdient.

ot: Wrath of Man. Eens een mindere Ritchie. Mist een beetje de volwaardige Ritchie productie, weinig complexe actiescenes die bijna percussief ge-edit zijn. Met Statham zijn kop op de cover had ik dit ook wel verwacht. Ma bon ik heb hem nog uitgezien, en da's tegenwoordig toch wel wat.
Zeker de moeite als je een zeer simpele actie film wilt zoals ze 30 jaar terug elke paar maanden uitbrachten. Is overigens een adaptatie van Le Convoyeur(2004), iemand deze al gezien?

A Beautiful Day in The Neighbourhood
Nauwelijks echt bekend met het fenomeen dat Mr. Rogers is maar euh samen met de vriendin net geen volle doos kleenex geleegd. And not in a good way :unsure:
Enorm interessant personage en tijdperk mbt de invloed van "kabel televisie". Gebruik deze scene gerust als trailer.

Godzilla King of The Monsters
Na het bekijken van het geweldige Kong versus Godzilla tot het besef gekomen dat in 2019 er nog een Godzilla film was uitgebracht. Zowel Kong's Skull island en Kong versus Godzilla hadden eigenlijk de slechte smaak van Godzilla(2014) bijna volledig weggespoeld maar uiteindelijk toch nog best sceptisch aan deze begonnen. Onterecht. Zeer waardige monster film. Volgende moet ik toch wel in de cinema gaan zien.

Tom Yum Goong aka "The Protector" aka
Na een paar 100x de "Terry Yum Goong" spoof te zien eindelijk deze eens opgezet. Ik ga toch nooit echt fan zijn van die Thaise producties.
Yes Tony Yaa is best badass en kan serieus wat stampen en kloppen geven maar zonder iets van scherp oog qua regie valt dat allemaal toch wel in het water. Geef mij dan maar veel camera trickery en hyperediting ipv iemand die 400 slagen aan 80% van zijn kracht geeft aan die arme arme extra's. En wat een maf verhaal, hak op den tak all over the place, mits wat drank had ik hier waarschijnlijk wat meer humor uit gehaald maar mijn verwachtingen voor een ballet van geweld waren gezet.

A Beautiful Day in The Neighbourhood
Nauwelijks echt bekend met het fenomeen dat Mr. Rogers is maar euh samen met de vriendin net geen volle doos kleenex geleegd. And not in a good way :unsure:
Enorm interessant personage en tijdperk mbt de invloed van "kabel televisie". Gebruik deze scene gerust als trailer.
Als Europeaan is het idd zeldzaam dat we bekend zouden zijn met Mr.Rogers, maar wat een fantastische mens moet dat geweest zijn!

Als Europeaan is het idd zeldzaam dat we bekend zouden zijn met Mr.Rogers, maar wat een fantastische mens moet dat geweest zijn!
Die man, dat straalde zo een pure goedheid uit… Ongelofelijk.
Ooit kreeg hij een bezorgde brief van een blind meisje. Ze maakte zich zorgen omdat hij een tijdje niet gezegd had dat zijn vissen eten hadden gekregen. Sinds die brief, zei hij elke keer uitdrukkelijk dat hij de vissen voerde. Ik zou hem zo als buurman gewild hebben.

The Courier met Benedict Cumberbatch. Waargebeurd ten tijde van de nog zeer koude oorlog. Interessant verhaal om volgen. Natuurlijk gaan de wat fijnere nuances van heel het politiek spel wat verloren (de enorme grijze zone) maar net als Bridge of Spies een verhaal dat ik niet kende en zeker meer ga over opzoeken.

Nomadland: 4/10

Ik vind dit weer zo een flauwe film. Ik heb hetzelfde probleem als bij Into The Wild hier. Het heeft een heel interessant uitgangspunt maar de uitvoering is zo saai en slecht uitgewerkt. Het voelt erg willekeurig aan met weinig continuiteit, en een film die nergens naartoe gaat. Beetje slice of life, ervaringen uitwisselen enzovoort, iets dat het typisch goed doet de laatste tijd bij de Oscars, maar het haalt de angel voortdurend uit de film. Jammer, want er zat echt veel meer in en het is een onderwerp dat boeit maar deze film boeit gewoon niet. Desondanks zitten er wel interessante passages of scènes in de film, maar er een mooi geheel van smeden dat ergens naartoe gaat, dat lukt gewoon niet. Echt zware teleurstelling dit. De inspiratie is ver zoek bij de Academy's als dit soort films voortdurend aan de haal gaan met de winst, maar dat wisten we al langer.

Portrait of a Lady on Fire (2019)

Komt binnen deze film. :eek: De link met de Griekse mythologie, Vivaldi's stuk, de relatie tussen artiest en geportretteerde, benadering van de kunst (louter theoretisch/technisch vs gevoelsmatig), ... Heel wat mooie subtiele zaken in deze film.

En de blik van Noémie Merlant... Ik zou ook op slag verliefd worden. <3 Evenaart Call Me By Your Name met dezelfde thematiek. Zal ze beiden nog eens moeten bekijken.

9/10

Iron Man 2 (7/10) blijft toch een vermakelijke film.

Morgen de OG avengers van 2012 eens herbekijken. Die was toen toch een 9/10 voor mij. Daarna age of ultron en civil war, eens klaar zal Black Widow wel te streamen zijn.

ot: Wrath of Man. Eens een mindere Ritchie. Mist een beetje de volwaardige Ritchie productie, weinig complexe actiescenes die bijna percussief ge-edit zijn. Met Statham zijn kop op de cover had ik dit ook wel verwacht. Ma bon ik heb hem nog uitgezien, en da's tegenwoordig toch wel wat.
Zeker de moeite als je een zeer simpele actie film wilt zoals ze 30 jaar terug elke paar maanden uitbrachten. Is overigens een adaptatie van Le Convoyeur(2004), iemand deze al gezien?
Ik vond die wel leuk. Zoals je zegt: niet de typische Ritchie feel maar dat stoorde niet.
Het feit dat je de verschillende perspectieven ziet, deed het hem wel. Dat maakte de film interessant genoeg. Anders zou dat een 13 in een dozijn ding geweest zijn.

Freaky - 6.5/10 (Christopher Landon, 2020)

Leuke slasher comedy variant op de al meermaals verfilmde Freaky Friday verhaal. Het was best plezant om Vince Vaughn te zien als een verlegen tienermeisje dat vastzit in het lichaam van de gigantische Vaughn. Ik had erg hoge verwachtingen na de recensie van Robbie Colin en Ali Plump te hebben beluisterd. Zoals altijd vind ik zijn meningen en argumenten erg insteressant en goed verwoord, maar in dit geval ben ik gewoon niet even enthousiast als hij of zijn mederecensent. Aangenaam vertier voor in de cinema en iets beter dan de gemiddelde Blumhouse-productie, maar zeker niet even goed als hun 'prestigefilms', zoals Get Out of The Invisible Man.

Luca (Disney+)

Goh, ik had er meer van verwacht. Het is een leuke kinder-disneyfilm, maar ik had verdoken Pixar-humor verwacht en die zit er in deze helemaal niet in.

Ik heb Tenet niet gezien, maar Nolan filmt effectief wel (deels) met imax camera's. Blade Runner was gewoon "remastered" (waarschijnlijk het foute woord) naar dat formaat na de feiten. Dus het zou mij heel sterk lijken dat BR2049 een betere imax ervaring geeft dan Tenet...

@ die 3D discussie: Het doet mij altijd pijn dat mensen 1 van de beste 3D films vergeten: Hugo!! Het was alsof Scorcese zei "ik zal al die gimmicky losers es laten zien hoe ge 3D juist gebruikt"... en dat dan ook deed.
Klopt, Hugo is imo (by far) de beste 3D film ooit gemaakt. En wel nét omdat er geen dingen naar voor komen maar enkel extra diepte is.
Dat is de enige film waarbij mijn mond echt open viel van het effect (de scenes waarin hij van boven over het station kijkt, zijn echt geweldig).
Avatar is ook goed, maar komt imo écht niet in de buurt van Hugo.

Possessor (2020, Brandon Cronenberg): 9/10

Erg positief verrast. Ik weet eigenlijk niet waarom deze film zo slechte waarderingen krijgt hier en vooral op IMDb. Dit is toch echt wel een film die ik hoger zou inschatten qua rating, want een moeilijke, lastige film is dit nou ook niet bepaald, en het is heel origineel, boeiend, intens maar ook sfeervol. Ik snap ook niet waarom bepaalde hooggewaardeerde critici hier opvallend streng zijn in hun waardering voor deze film, en daar dan ook maar een vage of niet echt duidelijke reden voor geven.

Want op zich, lijkt deze Cronenberg wel verder te gaan op de stijl van zijn vader. Dat verwachtte ik nu ook wel op basis van de reacties, maar inderdaad van mijn geziene films zou ik hem het dichtst bij Videodrome of The Fly plaatsen, maar dan in een 21ste eeuwse jasje. Ik vind het echt heel origineel en goed gedaan. Het is een geniaal plot. Niet zo moeilijk ook als je het hoofd erbij houdt, maar toch heb ik iets soortgelijks nog niet gezien. Nu zullen de Cronenbergs daar wel voor bekend staan. Plotgaten zullen er onvermijdelijk zijn, maar die heb ik niet duidelijk gezien wat ik ook al sterk vind.
Nu denk ik in de praktijk dat het innemen van iemand's persoonlijkheid en diens leven een stuk lastiger zal zijn, want je kennissen en personen die je langer kennen zullen direct doorhebben dat er iets niet klopt. Hier gebeurt dat wel, maar misschien toch iets te beperkt. Het is onmogelijk om je op elk detail te gaan voorbereiden zonder dat je over alle herinneringen, trekjes, persoonlijkheden, houding van die persoon enzovoort moet gaan voordoen. Misschien zit het plotgat dan wel daar, maar eigenlijk in alle eerlijkheid stoort mij dat totaal niet.
Het is en blijft film natuurlijk. Zelfs de meest realistische films zijn dat eigenlijk in de praktijk vaak niet. Dat zou ook niet boeiend zijn. Soms moet je met hyperbolen gaan werken om je punt te gaan maken, en dat maakt een film ook meteen boeiender. Twee vliegen in een klap.

Ik slaag er niet in om veel minpunten op te noemen. Ik ben erg positief verrast, en ik hou echt wel van deze film. Hij greep me al van in het begin, dus dat zijn allemaal positieve punten. Ik had een iets lastigere film verwacht. Het herinnert me er wel aan dat ik dringend maar ook echt dringend veel meer van zijn vader moet gaan zien. Het lijkt echt wel alsof David Cronenberg's stijl volledig voor mij is gemaakt, zeker al omdat ik Videodrome en The Fly zo geweldige films vind.

RUN (2020)

zeer spannende thriller die geen moment verveelt. awesome.

TOMORROW WAR (2021), ook awesome. al hebben we het allemaal wel min of meer een keer gezien. precies een mix tussen Aliens en Edge of Tomorrow. maar kom, SFX waren top notch, en ook verhaal was wel dik oké.

Nomadland: 4/10

Ik vind dit weer zo een flauwe film. Ik heb hetzelfde probleem als bij Into The Wild hier. Het heeft een heel interessant uitgangspunt maar de uitvoering is zo saai en slecht uitgewerkt. Het voelt erg willekeurig aan met weinig continuiteit, en een film die nergens naartoe gaat. Beetje slice of life, ervaringen uitwisselen enzovoort, iets dat het typisch goed doet de laatste tijd bij de Oscars, maar het haalt de angel voortdurend uit de film. Jammer, want er zat echt veel meer in en het is een onderwerp dat boeit maar deze film boeit gewoon niet. Desondanks zitten er wel interessante passages of scènes in de film, maar er een mooi geheel van smeden dat ergens naartoe gaat, dat lukt gewoon niet. Echt zware teleurstelling dit. De inspiratie is ver zoek bij de Academy's als dit soort films voortdurend aan de haal gaan met de winst, maar dat wisten we al langer.

Alleen al voor de acteerprestatie van McDormand en de cinematografie vind ik je 4/10 onterecht.

The Man Who Wasn't There: een Coen film die ik alleen maar van naam kende en nog nooit gezien had.
Goeie film, voelt zeer "Coen" aan.: soms wat bevreemdend, grappig, emotioneel. Heel knappe cinematografie, een aantal enorm knappe zwat/wit shots, veel spelen met licht. Sterke Billy Bob Thornton ook.
Qua verhaal:
Ondanks dat Crane eigenlijk niet zo'n good guy is, blijf je hopen dat alles nog wel goed komt. Maar het gaat alleen maar bergaf. Ik vind het wel leuk dat het geen happy end was.

Dead Ringers (1988)

Rewatch. Sterke Irons maar ik heb duidelijk niets met Cronenberg. Was zelf al vergeten dat ie van Cronenberg is, dus geen bias. Al valt het uiteraard wel op. A History of Violence onlangs opnieuw gezien (6/10) en vond ik niets speciaal aan en The Dead Zone (5/10) en Existenz leken wel zeer flauwe en ongeloofwaardige TV-films. Enkel The Fly en Eastern Promises konden enigzins boeien. Videodrome (en Crash) moet ik nog zien.

Ik vind z'n films gewoon niet naar de keel grijpen zoals je het van de onderwerpen en bizare situaties zou mogen verwachten. Er is iets fout als ik halverwege in slaap dreig te vallen. Met mij of de regisseur, dat laat ik in het midden. Veel potentieel in Dead Ringers als psychologische mindfuck maar voelt uiteindelijk nogal leeg aan. Technisch niets op aan te merken maar verder weinig memorabels aan.

6/10

Once Upon a Time… in Hollywood (2019)

Rewatch na cinemabezoek destijds. Blijft uitstekende "no-plot film". Zegt veel als ik zo'n film onafgebroken kan kijken zonder dat ie gaat vervelen. Wordt vooral ook gedragen door enorm sterke acteerprestaties van Pitt en DiCaprio. Naar vanouds heerlijke humoristische en gewelddadige scenes in deze prent en mooi homage aan Hollywood van vanouds. Meen dat ik destijds de enige was in de cinema die luidop lachte bij de scene op het einde van de film. Mooie hoe Tarantino de elementen gedurende film aanbrengt en uiteindelijk samenbrengt in die ene ontknoping.

9/10

Letterboxd eens zitten bekijken en ik kan mij toch enorm ergeren aan sommige reviewers en de aanhang die ze krijgen. 1/5 voor Once Upon a Time ... In Hollywood geven en dan 5/5 voor films als Zoolander, Easy A, Disturbing Behavior, Baby Mama, Bring it On, ... Rot eens op! Ik ben ook geen fan van bepaalde films en regisseurs, maar een beetje sérieux mag wel. :D

Once Upon a Time… in Hollywood (2019)

Rewatch na cinemabezoek destijds. Blijft uitstekende "no-plot film". Zegt veel als ik zo'n film onafgebroken kan kijken zonder dat ie gaat vervelen. Wordt vooral ook gedragen door enorm sterke acteerprestaties van Pitt en DiCaprio. Naar vanouds heerlijke humoristische en gewelddadige scenes in deze prent en mooi homage aan Hollywood van vanouds. Meen dat ik destijds de enige was in de cinema die luidop lachte bij de scene op het einde van de film. Mooie hoe Tarantino de elementen gedurende film aanbrengt en uiteindelijk samenbrengt in die ene ontknoping.

9/10

Letterboxd eens zitten bekijken en ik kan mij toch enorm ergeren aan sommige reviewers en de aanhang die ze krijgen. 1/5 voor Once Upon a Time ... In Hollywood geven en dan 5/5 voor films als Zoolander, Easy A, Disturbing Behavior, Baby Mama, Bring it On, ... Rot eens op! Ik ben ook geen fan van bepaalde films en regisseurs, maar een beetje sérieux mag wel. :D
Helemaal mee eens...behalve dus voor Easy A, wat ik echt een geweldige High School movie vind (uiteraard niet op zelfde niveau dan Once Upon a Time...in Hollywood)
Recent ook nog een discussie gehad met aantal mensen die Once upon... verschrikkelijk saai vonden.

Terug
Bovenaan