Film Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Gravity (2013)

Rewatch. Waar ik deze na cinemabezoek vlotjes 8+/10 gaf, met name voor visuele pracht en omdat ik een sucker ben voor space films, moet ik bij deze toch corrigeren. Enkele elementen stoorden mij mateloos. Drama backstory van Sandra Bullock wordt ons schaamteloos door de strot gestampt en komt bijzonder geforceerd over. Wat een fake en hollywood-esque gedoe. De plot is duidelijk geschreven rondom de scenes die de regisseur graag wou verwezelijken en niet andersom.

'Loose rope' scene is duidelijk slecht gepikt van Vertical Limit, een andere film die ik destijds in de cinema zag. Die film deed die scene dan ook een pak beter en met veel meer suspense en een straffere ontknoping.

Ik ben ook absoluut geen fan van Children of Men van Alfonso Cuaron waar ook weinig authenticiteit in karakters en bepaalde scenes leek te zitten.

6.5 afgerond naar 7/10 omdat ie als actiefilm verder wel boeit en visueel best indrukwekkend blijft.


Europa Report (2013)

Found footage space sci-fi van hetzelfde jaar als Gravity. Paar imperfecties qua pacing/expositie naar mijn gevoel en de meeste karakters voelen een beetje dun aan waardoor de spanning je nooit echt naar de keel grijpt. Onderbrekingen naar interviews op aarde deden daar imo ook geen goed aan. Vond de film verder wel boeien. Had met wat betere keuzes, extra budget en 20-30 minuten extra speeltijd misschien wel een topper kunnen zijn. Met found footage stijl leg je jezelf natuurlijk ook flink wat restricties op.

Alien aan het einde van de film lijkt trouwens nogal schaamteloos gepikt te zijn van de sentinels uit The Matrix?

6.5 evenals afgerond naar 7/10


Beide films zouden ongetwijfeld afgerond worden naar beneden als ik niet zo'n sucker was voor dergelijke films.
 
Det Sjunde Inseglet (1957)

Mijn eerste Ingmar Bergman (!) nadat ik hier had gelezen dat ie best toegankelijk is als eerste. De inhoudelijke filosofische vraagstukken spraken me enorm aan en de film heeft enkele zeer quoteerbare passages (denk oa aan de biechtscene) die nazinderen. Achteraf meer dan één analyse bekeken op youtube om de film wat beter te gronden en dat geeft natuurlijk een betere kijk op wat de film juist allemaal in huis heeft.

Moet wel eerlijk toegeven dat ik bepaalde acteerprestaties wel bijzonder oudbollig / amateuristisch vond overkomen. Denk dan bijvoorbeeld aan de sterfscene in het bos of de acteur die achter de vrouw van de smid aan gaat. Ik tracht dergelijke zaken wel te bekijken in het licht van de periode waarin de film uitkwam. Doch kan ik mij dergelijke zaken niet herinneren uit films als Citizen Kane, Psycho, Seven Samurai, It's a Wonderful Life, The Searchers, ... Was nog net geen slapstick in die scenes.

O ja, ik merkte ook op dat de vrouw van de acrobaat 'wild strawberries' aanboodt aan de ridder. Dom toeval of een bewuste referentie naar die gelijknamige film van Bergman? Enige reden daarvoor of moet ik dat beter zelf ontdekken?

7.5/10 maar zeker een rewatch waard binnen enkele jaren
 
Laatst bewerkt:
Ad Astra

Ik weet het niet. Ik heb er wel van genoten, visueel is het echt een pareltje en ik heb ook een zwak voor spacefilms. Maar het verhaal is ergens zo... raar? Ik kan niet exact onder woorden brengen wat er mij stoorde. Wat die vrouw daar dan bij kwam doen was dan ook weer zo bij de haren getrokken om toch ergens een "moraal van het verhaal" te hebben.
 
Gravity (2013)

Rewatch. Waar ik deze na cinemabezoek vlotjes 8+/10 gaf, met name voor visuele pracht en omdat ik een sucker ben voor space films, moet ik bij deze toch corrigeren. Enkele elementen stoorden mij mateloos. Drama backstory van Sandra Bullock wordt ons schaamteloos door de strot gestampt en komt bijzonder geforceerd over. Wat een fake en hollywood-esque gedoe. De plot is duidelijk geschreven rondom de scenes die de regisseur graag wou verwezelijken en niet andersom.

'Loose rope' scene is duidelijk slecht gepikt van Vertical Limit, een andere film die ik destijds in de cinema zag. Die film deed die scene dan ook een pak beter en met veel meer suspense en een straffere ontknoping.

Ik ben ook absoluut geen fan van Children of Men van Alfonso Cuaron waar ook weinig authenticiteit in karakters en bepaalde scenes leek te zitten.

6.5 afgerond naar 7/10 omdat ie als actiefilm verder wel boeit en visueel best indrukwekkend blijft.
Ik ga akkoord met Gravity. Technisch een zeer indrukwekkende film die vrij overrompelend was in de cinema, maar op een kleiner scherm was de impact heel wat minder en worden de zwaktes minder verborgen. Children of Men vind ik dan weer wel zeer goed.
 
Gravity was eigenlijk in de periode dat 3D weer in was en daar deed deze film het toch wel heel goed in. Ik heb deze toen speciaal gekocht op bluray zodat ik hem thuis op mijn 3D plasma kon bekijken.
 
Oh man ik haatte die 3D hype toen. Enkel Avatar en Gravity waren toen echt de moeite. Ik herinner me dat ik Alice In Wonderland toen was gaan bekijken en de pech had om helemaal opzij in de zaal te zitten (naast de pech van naar Alice In Wonderland te gaan kijken). Ik moest m'n hoofd praktisch in dezelfde schuine houding houden, anders viel het 3D effect gewoon weg. En dan nog eens koppijn er aan over gehouden. En nóg duurdere tickets.
 
Oh man ik haatte die 3D hype toen. Enkel Avatar en Gravity waren toen echt de moeite. Ik herinner me dat ik Alice In Wonderland toen was gaan bekijken en de pech had om helemaal opzij in de zaal te zitten (naast de pech van naar Alice In Wonderland te gaan kijken). Ik moest m'n hoofd praktisch in dezelfde schuine houding houden, anders viel het 3D effect gewoon weg. En dan nog eens koppijn er aan over gehouden.
Mijn ogen worden erg moet van 3D dus ik viel gewoon int slaap bij de film. Geen topper als je de high price van zo'n ticketje hebt betaald. :rofl: Ben eens benieuwd of ze die 4D hype gaan voort zetten in de cinema. Dat was in mijn ogen meer iets voor in pretparken.
 
Oh man ik haatte die 3D hype toen. Enkel Avatar en Gravity waren toen echt de moeite. Ik herinner me dat ik Alice In Wonderland toen was gaan bekijken en de pech had om helemaal opzij in de zaal te zitten (naast de pech van naar Alice In Wonderland te gaan kijken). Ik moest m'n hoofd praktisch in dezelfde schuine houding houden, anders viel het 3D effect gewoon weg. En dan nog eens koppijn er aan over gehouden. En nóg duurdere tickets.
Ik ben er eigenlijk ook nooit fan van geweest. Maar Gravity had de 3D scenes wel heel goed uitgewerkt.
 
Mijn ogen worden erg moet van 3D dus ik viel gewoon int slaap bij de film. Geen topper als je de high price van zo'n ticketje hebt betaald. :rofl: Ben eens benieuwd of ze die 4D hype gaan voort zetten in de cinema. Dat was in mijn ogen meer iets voor in pretparken.
Nog een geluk dat het niemand opvalt als je zo'n brilletje op hebt.
 
Ja, die 3D-hype is gelukkig overgewaaid. Weinig meerwaarde voor de meerkost.

Tenet was ik speciaal gaan kijken in IMAX toen ie uitkwam, maar dat was ook niet meteen de extra prijs waard van het ticket.
 
Ja, die 3D-hype is gelukkig overgewaaid. Weinig meerwaarde voor de meerkost.

Tenet was ik speciaal gaan kijken in IMAX toen ie uitkwam, maar dat was ook niet meteen de extra prijs waard van het ticket.
Damn, als je Tenet al niet de moeite vond in IMAX dan is het helemaal niks voor jou. Tenet is misschien wel dé beste film om in IMAX te zien.
 
Damn, als je Tenet al niet de moeite vond in IMAX dan is het helemaal niks voor jou. Tenet is misschien wel dé beste film om in IMAX te zien.

Mja, misschien had ik er allemaal te veel van verwacht. De beleving was niet slechter, maar ook niet geweldig veel beter. (Achteraf wel online ergens gelezen dat er blijkbaar veel verschil is qua grootte van scherm, hoewel ze allemaal het IMAX-label krijgen. Maar goed, het is niet dat je in België veel keuze hebt.)

Al die snufje zoals 3D/IMAX vallen bij mij enkel de eerste minuten op. Daarna zit ik gewoon in het verhaal, en maakt het verder weinig uit of dat op postzegel- of IMAX-formaat wordt vertoond. (Ik overdrijf een klein beetje.)
 
Mja, misschien had ik er allemaal te veel van verwacht. De beleving was niet slechter, maar ook niet geweldig veel beter. (Achteraf wel online ergens gelezen dat er blijkbaar veel verschil is qua grootte van scherm, hoewel ze allemaal het IMAX-label krijgen. Maar goed, het is niet dat je in België veel keuze hebt.)

Al die snufje zoals 3D/IMAX vallen bij mij enkel de eerste minuten op. Daarna zit ik gewoon in het verhaal, en maakt het verder weinig uit of dat op postzegel- of IMAX-formaat wordt vertoond. (Ik overdrijf een klein beetje.)
Klopt wat je zegt. Het enige échte IMAX scherm is dat in Brussel. Die heeft het grootste scherm en kan tot het 1.43:1 formaat gaan.
Het scherm in Antwerpen is een stuk kleiner en haalt maximum het 1.90:1 formaat.
Daarnaast, als ik het goed begrijp, krijgen de meeste Marvel-films achteraf een soort van IMAX-treatment. Als je het opzoekt zit er gemiddeld maar een 20-tal minuten IMAX-formaat (1.90:1) in die films. Dus niet eens het volledige 1.43:1 formaat.
Er zijn weinig regisseurs die een echte IMAX-camera gebruiken om te filmen. Christopher Nolan is volgens mij de bekendste daarvan.
Wanneer de Russo brothers Avengers: Infinity War en Endgame filmden werd er gezegd dat het de eerste films waren die volledig in IMAX werden gefilmd. Dat klopt, maar ik was enorm teleurgesteld dat het om het 1.90:1 formaat ging. Dus in Brussel bleef je toch aan beide kanten een stuk ongebruikt scherm zien.
Michael Bay was zo crazy 2 IMAX-camera's naast elkaar te hangen om Transformers: The Last Knight rechtsreeks in 3D te filmen. Was een zalige IMAX ervaring van een barslechte film.
 
Terug
Bovenaan