Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Op enkele dagen tijd een resum Wes Anderson films erdoor gejaagd:

The Phoenician scheme

Visueel interessant, leuke vertolkingen en personages, maar de plot faalt om mij echt te betrekken. De film is "geinig" bij momenten, maar ik vind het lang niet zo slim of grappig geschreven gelijk andere films van W.A.

The grand budapest hotel

Eerste rewatch sinds 2 jaar en ondanks het feit dat ik bij mijn eerste kijkbeurt enorm genoten heb, kon ik de tweede helft van deze film nauwelijks nog herinneren. Prachtig in beeld gebracht. Ralph Fiennes is absoluut geweldig samen met Tony Revolori, maar de rest van de cast (ook al spelen ze goed) zijn een beetje te zeer achtergrondpersonages. Gewoon een uitstekende feel-good film.

Fantastic Mr Fox

Een stopmotion-film die verbluffend is van begin tot einde. De voice-cast is ijzersterk, de achtergronden, ontwerpen en de kleuren zijn echt verbluffend. Er is niet zoveel emotionele diepgang zou ik zeggen, maar de personages zijn gewoon zo simpel en genietbaar dat dit gewoon anderhalfuur plezier vormt voor jong en oud.

The Royal Tenenbaums

Voor velen is dit hun favoriete W.A. film en ik zit eerlijk aan de andere kant van het spectrum. Het is de eerste W.A. film waar ik de lengte een beetje voel, ook al is het geen bijster lange film. Er zijn interessante shots, maar het de roze gangen van het huis vind ik eerlijk vreselijk om naar te kijken. De kinderen hebben een interessante uitvalshoek, maar hoe hier op voortgebouwd werd, vond ik eerlijk niet bijster interessant.

Op enkele dagen tijd een resum Wes Anderson films erdoor gejaagd:

The Phoenician scheme

Visueel interessant, leuke vertolkingen en personages, maar de plot faalt om mij echt te betrekken. De film is "geinig" bij momenten, maar ik vind het lang niet zo slim of grappig geschreven gelijk andere films van W.A.

The grand budapest hotel

Eerste rewatch sinds 2 jaar en ondanks het feit dat ik bij mijn eerste kijkbeurt enorm genoten heb, kon ik de tweede helft van deze film nauwelijks nog herinneren. Prachtig in beeld gebracht. Ralph Fiennes is absoluut geweldig samen met Tony Revolori, maar de rest van de cast (ook al spelen ze goed) zijn een beetje te zeer achtergrondpersonages. Gewoon een uitstekende feel-good film.

Fantastic Mr Fox

Een stopmotion-film die verbluffend is van begin tot einde. De voice-cast is ijzersterk, de achtergronden, ontwerpen en de kleuren zijn echt verbluffend. Er is niet zoveel emotionele diepgang zou ik zeggen, maar de personages zijn gewoon zo simpel en genietbaar dat dit gewoon anderhalfuur plezier vormt voor jong en oud.

The Royal Tenenbaums

Voor velen is dit hun favoriete W.A. film en ik zit eerlijk aan de andere kant van het spectrum. Het is de eerste W.A. film waar ik de lengte een beetje voel, ook al is het geen bijster lange film. Er zijn interessante shots, maar het de roze gangen van het huis vind ik eerlijk vreselijk om naar te kijken. De kinderen hebben een interessante uitvalshoek, maar hoe hier op voortgebouwd werd, vond ik eerlijk niet bijster interessant.
The Royal Tenenbaums is waarschijnlijk mijn favoriete WA film. Zijn later werk komt me nu iets te gekunsteld over terwijl zijn vroegere films nog wat sterker verankerd zijn in de realiteit. De ondertussen trademark stijl werkt voor me niet evengoed voor alle films, meestal erg leuk tijdens het bekijken maar ik heb er minder een emotionele connectie mee waardoor ze minder blijven hangen. Royal Tenenbaums is voor mij de film die alle elementen perfect doseert: humor, tragiek, nostalgie, visuele flair, soundtrack,…

Ranking! Veel films wel al jaren niet meer gezien maar what the heck.

The Royal Tenenbaums
Rushmore
The Life Aquatic With Steve Zissou (leuker elke keer ik ‘m zie)
The Grand Budapest Hotel
Fantastic Mr. Fox
Moonrise Kingdom
The French Dispatch
The Wonderful Story of Henry Sugar and Three More
The Phoenician Scheme
Asteroid City
Isle of Dogs
Bottle Rocket (te lang geleden om me veel van te herinneren tbh)
The Darjeeling Limited

The Royal Tenenbaums is waarschijnlijk mijn favoriete WA film. Zijn later werk komt me nu iets te gekunsteld over terwijl zijn vroegere films nog wat sterker verankerd zijn in de realiteit. De ondertussen trademark stijl werkt voor me niet evengoed voor alle films, meestal erg leuk tijdens het bekijken maar ik heb er minder een emotionele connectie mee waardoor ze minder blijven hangen. Royal Tenenbaums is voor mij de film die alle elementen perfect doseert: humor, tragiek, nostalgie, visuele flair, soundtrack,…

Ranking! Veel films wel al jaren niet meer gezien maar what the heck.

ranking
Moonrise kingdom en The Life Aquatic With Steve Zissou spreken mij nog wel aan. Ik voel wel hetzelfde als uw over zijn latere films. De creativiteit kan ik ergens wel appreciëren, maar ik voel dat het ten koste gaat van personages met echte diepgang en/of beter geschreven verhalen.

Before Sunrise. 20 jaar geleden gezien na relatiebreuk en (mede) dankzij die film er weer boven geraakt (al klinkt dat veel zwaarder dan ik bedoel). Blijft leuk om te zien, maar waar het me 20 jaar geleden overkwam als een romantische liefdesverhaal dat iedereen met een beetje geluk kan beleven in het echt, vond ik het nu wel veel meer onrealistisch. Zal natuurlijk ook iets met mijn leeftijd te maken hebben en kapt gegane dromen en zo meer. Beforse Sunset en Before Midnight liggen hier ook al klaar

Before Sunrise. 20 jaar geleden gezien na relatiebreuk en (mede) dankzij die film er weer boven geraakt (al klinkt dat veel zwaarder dan ik bedoel). Blijft leuk om te zien, maar waar het me 20 jaar geleden overkwam als een romantische liefdesverhaal dat iedereen met een beetje geluk kan beleven in het echt, vond ik het nu wel veel meer onrealistisch. Zal natuurlijk ook iets met mijn leeftijd te maken hebben en kapt gegane dromen en zo meer. Beforse Sunset en Before Midnight liggen hier ook al klaar
Dat maakt die reeks zo goed, je kijk op liefde groeit mee met de films.

I'll say it again: beste trilogie ooit.

A classic horror story.
Een Midsommar/wrong turn mix, maar komt toch te kort om te blijven hangen ondanks enkele boeiende momenten.
5,5/10

Life of Chuck - Mike Flanagan
Grote fan van Flanagan en King, steeds een goede combo.
Echter vind ik dat dit verhaal veel beter werkt in geschreven vorm. Flanagan blinkt ook veel meer uit in series dan films, zeker zijn monologen vind ik bij momenten wat misplaatst of uit de toon in films.
Toch volop genoten voor de duidelijkheid!

Anaconda (2025): 6.5
2 Dudes (Jack Black & Paul Rudd) in hun midlife crisis beslissen om zelf een sequel op hun favo film (Anaconda) te maken, waardoor ze naar de Amazone trekken om er te beginnen filmen, met alle gevolgen vandien.

Had stiekem wat gehoopt op een Tropic Thunder-stijl film, wat het niet was. Start van de film is best wel serieus te noemen, waarna het nogal snel verandert in de standaard "Jack Black in de jungle-film".
Niet altijd even hoog niveau maar toch paar keer serieus gelachen met bepaalde scenes en het Kenny-personage vond ik best wel hilarisch.

Hun anaconda die per ongeluk in de propeller van de boot draaide, was misschien cheap humor, maar het had mij toch :laugh:

Tijdens de kerstvakantie ook al enkele films gekeken.

Wake Up Dead Man: A Knives Out Mystery (netflix)
Terug meer in de richting van de eerste qua sfeer. Enorm van genoten.

The Great Gatsby (tv)
Onlangs op tv en nog eens naar gekeken. Rewatch nummer 2 ofzo. Om een of andere reden spreekt deze film mij visueel altijd enorm aan.

Home Alone (disney+)
Voor het eerst naar gekeken naar de kinderen. Was denk ik 20 jaar geleden dat ik hem zelf gezien had.
Kinderen hebben zich kapot gelachen. Leuk familie moment.
Nu ik hem terug zag waren er ook stukken waar je als kind niet op let (de hele Jezus verwijzing bv).

The Phoenician scheme (netflix)
Visueel altijd wel de moeite. Maar toch kreeg deze mij niet mee.
Wou imo te over the top gaan. De zwarte/wit scenes waren vreemd ertussen.
Vond het persoonlijk een van zijn mindere films.

Sinners

Afgaande op enkele reviews die ik gelezen had doorheen het jaar dacht ik dat deze film zeer speciaal zou zijn in stijl met een veel te trage eerste act. Blij dat ik de film toch gezien heb... De eerste 3 kwartier ofzo zijn setup, maar als je sommigen moet geloven, is het "kijk verf-drogen-tijd"... Verre van in mijn ogen. Mississipi uit 1932 wordt mooi in beeld gebracht en de tweeling is direct interessant om te volgen terwijl ze de nodige voorbereidingen treffen voor de "grote avond".

Voor de rest wil ik eerlijk gezegd niets meer spoilen buiten de gegevens dat act 2/3 leunen op 2 zaken: muziek en vampieren. De muziek in deze film is verdomd goed gebracht en is misschien de fijnste muziek die ik dit jaar in een film heb gehoord. Ik vind vampieren en de bijhorende mythologie(lees: spelregels - in de context van deze film) enorm cool en hoe deze film de regelset gebruikt... ik kan me niet herinneren wanneer een andere film zo effectief met deze parameters speelde...

Spijtig dat ik het niet in de cinema een kans gegeven heb. Ik betaal niet graag extra voor Kinepolis hun Imax/laserdisc-ultra, maar voor de muziek in deze film... would have been nice :p Als je een dikke geluidsysteem thuis hebt en geen soundbar-plebs bent zoals ik is het des te meer genieten waarschijnlijk.

Een van de tweelingen blijft over om de KKK-dweebs af te schieten. We zien hem misschien één keer onderaan in de buik geschoten worden? Een halve minuut later is hij klaar om Sinte-Pieter te begroeten met zijn vrouw/kind. Fijn dat de racisten allemaal dood zijn, maar ik had ietsje duidelijker in beeld gebracht dat hij dodelijk gewond was.

The Bishop's wife

Vreemd gevoel bij deze film. Een bisschop apprecieert zijn vrouw niet. Hij bidt tot God en die stuurt hem een engel, maar niet op een coole Scorpions-achtige manier. Nee, dit is meer de steal-yo-girl-soort engel. Het wordt allemaal met een knipoog en een lach verteld, maar gedurende de hele film heb ik zo een gevoel van "en wanneer gaat ge hem leiden tot een beter leven en/of inzicht?" terwijl de vrouw des huizes geen enkele vraag stelt bij de man die plots wordt aangenomen en in sneltempo met haar begint aan te pappen. :D Het is wel goed geacteerd voor wat relatief luchtige personages zijn over de hele film, tempo moddert niet rap aan en veel van de sets zijn wel mooi gedaan.

Ik vergelijk een beetje met It's a wonderful life want uiteindelijk wordt een engel gestuurd om een man terug "op het juiste pad te houden". Dudly is niet half de engel die Clarence is. :eviltongue: The Bishop's wife voelt veel katholieker aan, dan it's a wonderful life... De lessen/moreel/methoden... Misschien omdat ik zo een ketter ben dat het allemaal nog vreemd aanvoelt... Of misschien ben ik gewoon een it's a wonderful life-fanboy.

Laatst bewerkt:
Mermaids - 7.5/10 (Richard Benjamin, 1990)

Deathstalker - 6/10 (James Sbardelatti, 1983)

Verder nog mijn laatste lading kerstfilms:

Batman Returns - 8.5/10 (Tim Burton, 1992)

Christmas Rush - 7/10 (Charles Robert Carner, 2002)

Unaccompanied Minors - 7.5/10 (Paul Feig, 2006)

Fred Claus - 5/10 (David Dobkin, 2007)

Lucky Stiff - 3.5/10 (Anthony Perkins, 1988)

Terug
Bovenaan