Film Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

La Fidèle
Was van het weekend op TV, met de mevrouw eens gekeken. Man man miserie miserie maar dan in't Brussels met Albanese gangsters. En geen happy ends in België, enkel open eindes!
Nee het was een typisch nationaal product, met een visualisatie die sterke narratief toch redelijk intens kan overbrengen. Kwalitatief zal het wel in orde zijn enzo maar het is niet mijn ding.
Ben na de film de regisseur gaan opzoeken en het was M. Roskam, dat was geen verrassing, gezien hoofdacteur en de toon van de film :D
 
Ik zie nogal is graag een goeie Western of een Samoerai film en bij die laatste kom je onvermijdelijk uit bij Kurasowa natuurlijk. En die zijn echt stuk voor stuk schitterende vertellingen maar vanavond heb ik toch wel een van de, zo niet allerbeste Samoerai films die ik ooit heb gezien. En nee die komt niet van Kurasowa maar van Yôji Yamada. Tasogare Seibei of Twilight Samurai zoals die in het Westen is uitgegeven is voor mij ontegensprekelijk het allerbeste wat ik al heb gezien in dit genre. Voor mij een totaal onbekende film maar ik vond hem interessant omdat Hiroyuki Sanada (Shögun) erin meedeed en deze een jaar voor The Last Samurai is uitgekomen, met dezelfde Sanada in een bijrol waar hij ook indruk in maakte.

Seibei Iguchi is een lage rang Samoerai die na de dood van zijn vrouw de eindjes aan mekaar moet knopen en ondertss zijn 2 dochters en dementerende moeder probeert te onderhouden. Na zijn dagwerk gaat hij steevast naar huis waar zijn collega's hem graag mee uitlachen. Iguchi zijn enige bekommernis zijn de 2 dochters en de loodzware schulden die de dood van zijn vrouw hebben achter gelaten. Alle andere zaken probeert hij zover mogelijk van weg te blijven. Er heerst een constante vrees bij de mensen rond hem voor een burgeroorlog wat hij eigenlijk probeert te negeren. Niets van de wereld buiten zijn huis boeit hem nog, enkel rondkomen voor zijn dochters. Als zijn jeugdliefde terug in zijn leven komt verandert dit en kan hij uiteindelijk de wereld waarin hij leeft niet meer negeren.

De film straalt een bepaalde gelatenheid en berusting uit in het begin maar gaandeweg verandert zijn hele houding en voorkomen. In het laatste act kan hij ook de wereld niet meer negeren en moet hij handelen in naam van zijn clan maar ook en vooral zichzelf onder ogen komen. Sanada is echt onwezelijk sterk in zijn vertolking van de Schemer Samoerai. Ik heb er geen andere woorden voor. De film straalt een bepaalde rust uit en blijft van de 1ste tot laatste minuut meeslepend. 10/10
 
The Fall Guy

Aangenaam verrast. Ik dacht door de trailers dat het zeer "meta" zou zijn allemaal op een iets te duidelijke toon.. maar het is deftig geacteerd(grotendeels), actie-scenes zijn leuk in beeld gezet. Geen extreem hoogwaardige cinema ofzo, maar gewoon ideaal popcornvoer voor een avondje cinema.
 
Ik zie nogal is graag een goeie Western of een Samoerai film en bij die laatste kom je onvermijdelijk uit bij Kurasowa natuurlijk. En die zijn echt stuk voor stuk schitterende vertellingen maar vanavond heb ik toch wel een van de, zo niet allerbeste Samoerai films die ik ooit heb gezien. En nee die komt niet van Kurasowa maar van Yôji Yamada. Tasogare Seibei of Twilight Samurai zoals die in het Westen is uitgegeven is voor mij ontegensprekelijk het allerbeste wat ik al heb gezien in dit genre. Voor mij een totaal onbekende film maar ik vond hem interessant omdat Hiroyuki Sanada (Shögun) erin meedeed en deze een jaar voor The Last Samurai is uitgekomen, met dezelfde Sanada in een bijrol waar hij ook indruk in maakte.

Seibei Iguchi is een lage rang Samoerai die na de dood van zijn vrouw de eindjes aan mekaar moet knopen en ondertss zijn 2 dochters en dementerende moeder probeert te onderhouden. Na zijn dagwerk gaat hij steevast naar huis waar zijn collega's hem graag mee uitlachen. Iguchi zijn enige bekommernis zijn de 2 dochters en de loodzware schulden die de dood van zijn vrouw hebben achter gelaten. Alle andere zaken probeert hij zover mogelijk van weg te blijven. Er heerst een constante vrees bij de mensen rond hem voor een burgeroorlog wat hij eigenlijk probeert te negeren. Niets van de wereld buiten zijn huis boeit hem nog, enkel rondkomen voor zijn dochters. Als zijn jeugdliefde terug in zijn leven komt verandert dit en kan hij uiteindelijk de wereld waarin hij leeft niet meer negeren.

De film straalt een bepaalde gelatenheid en berusting uit in het begin maar gaandeweg verandert zijn hele houding en voorkomen. In het laatste act kan hij ook de wereld niet meer negeren en moet hij handelen in naam van zijn clan maar ook en vooral zichzelf onder ogen komen. Sanada is echt onwezelijk sterk in zijn vertolking van de Schemer Samoerai. Ik heb er geen andere woorden voor. De film straalt een bepaalde rust uit en blijft van de 1ste tot laatste minuut meeslepend. 10/10
Cool, ik hou veel van samurai films en uiteraard ook van Kurosawa. Twilight Samurai nog niet gezien, staat bij deze op de watchlist. Heb je ook Harakiri van Masaki Kobayashi gezien? En Sword of Doom van Kihachi Okamoto? ook echte toppers in het genre!
 
Death Proof (rewatch)

Ik blijf hem goed vinden, maar toch iets minder dan bij mijn eerste kijkbeurt toen hij uitkwam (denk dat ik hem nu voor 3de keer heb gezien). Het eerste deel is dan ook vintage Tarantino met bijhorende cool, muziek en sfeer en zeker met dat Grindhouse sausje erover werkt het perfect. Het tweede deel doet daar voor mij dan weer compleet afbreuk aan grotendeels omdat er van Grindhouse plots geen sprake meer lijkt te zijn. Ook de conversaties daarin zijn saai en weinig toevoegend. 7/10
 
Death Proof (rewatch)

Ik blijf hem goed vinden, maar toch iets minder dan bij mijn eerste kijkbeurt toen hij uitkwam (denk dat ik hem nu voor 3de keer heb gezien). Het eerste deel is dan ook vintage Tarantino met bijhorende cool, muziek en sfeer en zeker met dat Grindhouse sausje erover werkt het perfect. Het tweede deel doet daar voor mij dan weer compleet afbreuk aan grotendeels omdat er van Grindhouse plots geen sprake meer lijkt te zijn. Ook de conversaties daarin zijn saai en weinig toevoegend. 7/10
Over het algemeen vind ik de dialogen niet van het hoogste niveau doorheen de film. Toch ben ik wel echt fan van dat tweede verhaal. Ondanks de onnozele set-up is de car chase echt top notch en de payoff enorm bevredigend. Een van de mindere Tarantino's maar zeker niet zijn zwakste. Zeer jammer dat hij na zijn volgende film al wil stoppen.
 

Nog slechter dan zijn voorganger. Wat is dat met die freaking robot trouwens? Die sleuren ze er maar bij zonder enig verhaal. Mezelf kennende ga ik nog naar de 3e film kijken ook. 4/10.
Hoeveel big budget bagger dat er wordt gemaakt (deze, Damsel,...) ik snap er geen hol meer van. Moet toch zijn dat er daar belachelijk veel volk gewoon eender wat consumeert, hoe slecht het ook is.

Kunnen ze nu godverdomme niet 10% van dat budget gebruiken om sommige series (Mindhunter!) closure te geven. Ik stel me toch vaker de vraag dan vroeger waarom ik nog een Netflix abonnement hebt terwijl ik van dag 1 klant was.
 
Laatst bewerkt:
Death Proof (rewatch)

Ik blijf hem goed vinden, maar toch iets minder dan bij mijn eerste kijkbeurt toen hij uitkwam (denk dat ik hem nu voor 3de keer heb gezien). Het eerste deel is dan ook vintage Tarantino met bijhorende cool, muziek en sfeer en zeker met dat Grindhouse sausje erover werkt het perfect. Het tweede deel doet daar voor mij dan weer compleet afbreuk aan grotendeels omdat er van Grindhouse plots geen sprake meer lijkt te zijn. Ook de conversaties daarin zijn saai en weinig toevoegend. 7/10

Maar het heeft een uitstekende hommage aan Vanishing Point en een jonge Mary Elizabeth Winstead in een cheerleaderpakje. Het heeft zonder enige twijfel zijn merites dat tweede deel.
 
Cool, ik hou veel van samurai films en uiteraard ook van Kurosawa. Twilight Samurai nog niet gezien, staat bij deze op de watchlist. Heb je ook Harakiri van Masaki Kobayashi gezien? En Sword of Doom van Kihachi Okamoto? ook echte toppers in het genre!
Nog niet maar die staan zeker op de lijst. De volgende is die ik ga bekijken is Ran.
 
Hoeveel big budget bagger dat er wordt gemaakt (deze, Damsel,...) ik snap er geen hol meer van. Moet toch zijn dat er daar belachelijk veel volk gewoon eender wat consumeert, hoe slecht het ook is.

Kunnen ze nu godverdomme niet 10% van dat budget gebruiken om sommige series (Mindhunter!) closure te geven. Ik stel me toch vaker de vraag dan vroeger waarom ik nog een Netflix abonnement hebt terwijl ik van dag 1 klant was.
Mijn grootste wens is dat Netflix een nieuwe filter introduceert in hun browsing feature: "Hide Netflix originals"
 
Terug
Bovenaan