Film Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Hoeft ook niet vind ik. Je weet min of meer wat je kan verwachten van zijn repertoire en stijl. Ik vind hem een beetje vergelijkbaar met Tim Burton.

Inderdaad die spelen in dezelfde league. Ik zou Burton nog iets hoger aanschrijven dan Del Toro maar voor hem hetzelfde, die zijn eerdere films zijn ook allemaal beter dan waar hij nu mee afkomt. 😅
 
Toevallig tegengeomen en eens opgezet : The Circle met Tom Hanks en Emma Watson.

Had een iets spectaculairder verloop verwacht maar het was wel een ok film.
Wel to-taal gevallen op Emma Watson die is zooooo knap in deze film niet normaal. Het vond het zelfs afleidend om de film te kunnen volgen. Was teveel aan't staren.
 
Toevallig tegengeomen en eens opgezet : The Circle met Tom Hanks en Emma Watson.

Had een iets spectaculairder verloop verwacht maar het was wel een ok film.
Wel to-taal gevallen op Emma Watson die is zooooo knap in deze film niet normaal. Het vond het zelfs afleidend om de film te kunnen volgen. Was teveel aan't staren.
Het ultieme teken van een slechte of op z'n minst een saaie film is wanneer je op weinig anders begint te letten dan hoe knap een acteur/actrice is.
 
THE KINGDOM (2007) - Samenwerking met de heersers: Peter Berg & Michael Mann.

Deze film al paar keer gezien ondertussen, en steeds terug ben ik omvergeblazen.

Niet alleen door zijn intense verhaal (Kingdoms werden opgericht waar Amerikanen westerse levensstijl konden hanteren in Saudi Arabië, eind vorige eeuw door de vele handel in olie tussen beide landen. Opeens volgt een aanslag van de extreme islamitische tak in S-A, de Wahhabi's, in zo'n kingdom voor politieke onrust te zaaien).

met Jamie Foxx , Chris Cooper, etc.... maar ook met die typische shootouts die we van Michael Mann wel meer gewoon zijn.

Pakkend einde ook. En geen typisch pro-amerikaans verhaaltje. Laat beide zijden van het conflict zien.


Deze film krijgt imo veel te weinig aandacht. Is een pareltje!
 
Us

Na Get Out gezien te hebben moet ik zeggen dat ik het werk van Jordan Peele echt wel kan pruimen. Net zoals bij Get Out een leuk verhaal die zich aan een aangenaam tempo ontplooit.

Staat Nope ergens op een streamingdienst?
 
Gisteren 'Everything everywhere all at once' kunnen uitkijken. Geen subtitles (dus deels chinees waar ik geen ff van versta).
Eerste poging was ik in slaap gevallen voor het effectief begon.
Inleidende stuk was wat langdradig (setup etc), maar intrigerend genoeg om te blijven kijken.
Vanaf dat heel het gebeuren duidelijk was schiet de film precies 12 versnellingen hoger.
Tot het laatste stuk waar het weer allemaal wat sloom werd.
Verhaalgewijs niets superspecial maar wel enkele creatieve ideeën in de multiversen.

Visuals: top, met momenten wat teveel.
Audio: top, heel gelaagde stukjes in opbouw en veel tegelijk. Sommige stukjes score waren overwelmend, daarna weer heel rustig. Met als voorbeeld toen de 'part 1' titel op het scherm kwam bombarderen ze u met een Wall of sound, precies om u wakker te schudden.
 
Na een reeks netflix films te zien ben ik alle moderne mediocre bagger beetje beu dus nog maar eens wat oude klassiekers opgelegd

Chunking Express - Even better the second time around. Romantiek "zonder romance", klefheid en cliches. en zoveel meer dan gewoon maar dat. :thumb:

Chinatown - Nog altijd even straf water als vroeger. Forget it guys, It's Chinatown.

Blow Out - Een film van De Palma die een beetje in de vergetelheid is geraakt. Onterecht imo. The balls on De Palma for pulling this on his audience. :eek2:

Christine - Ik denk dat na Thing, Mouth of Madness en Escape From dat dit mijn favoriete Carpenter is. Veel beter dan ik me herinnerde. Bad to the Bone 🎵

North by Northwest - Beste Hitchock is moeilijker te ranken. Is dit de beste van allemaal? "In the world of advertising, there's no such thing as a lie. There's only expedient exaggeration."

Adaptation. - Al zoveel gezien maar nog niets aan kracht ingeboet. Wat een beest is Kaufman toch. Na Thinking of Ending Things liet hij uitschijnen dat hij er de brui aan ging geven maar god ik hoop dat hij daarop terug komt. Hij is nog steeds vrij jong en dat zou enorm gemis zijn voor de filmwereld. :cry2:
 
Adaptation. - Al zoveel gezien maar nog niets aan kracht ingeboet. Wat een beest is Kaufman toch. Na Thinking of Ending Things liet hij uitschijnen dat hij er de brui aan ging geven maar god ik hoop dat hij daarop terug komt. Hij is nog steeds vrij jong en dat zou enorm gemis zijn voor de filmwereld. :cry2:
Hij heeft vlak na I'm Thinking of... het script geschreven voor de verfilming van The Memory Police, een boek van Yoko Ozawa dat ik nu toevallig aan't lezen ben. Het boek is alvast zwaar de moeite. En momenteel zou hij nog bezig zijn aan een miniserie voor HBO gebaseerd op een oud filmscript van hem dat niet verfilmd werd, IQ 83. Maar dat is ook al in 2020 aangekondigd dus het is inderdaad opvallend stil rond de man...

Wat vind je van Synecdoche New York? Voor mij misschien de beste film van het decennium 2000-2009.
Blow Out - Een film van De Palma die een beetje in de vergetelheid is geraakt. Onterecht imo. The balls on De Palma for pulling this on his audience. :eek2:
Heerlijke film, een van de beste van De Palma voor mij! En ook een van de beste voorbeelden om te tonen hoe belangrijk editing is voor een film.
 
Geen idee wanneer ik de laatste keer hier wat ratings gepost heb, dus ga ongeveer de tweede helft van 2022 even neerpennen:

Doctor Strange in the Multiverse of Madness 8/10
Eigenlijk best een toffe Marvelfim, met leuke cameo's en nog eens een echte angstaanjagende villain. Alleen jammer dat ze Wanda's personage daarvoor wel wat oneer moesten aandoen (en het uiteindelijk zo simpel opgelost kon worden).

The Batman 8/10
Degelijk gemaakt, maar staat voor mij nu niet boven één van de andere Batmanverfilmingen (on parr met Burton en onder Nolan's eerste wat mij betreft). Wel leuk dat er eens die andere insteek is meer detective dan actieheld.

Little Italy 5/10
Luchtig tussendoortje om Anakin eens in een andere rol te zien.

Lightyear 6/10
Een van de mindere Pixars. Het ziet er allemaal geweldig uit, maar het verhaal gaat niet echt ergens heen en buiten een verzameling van sf-tropes en omgevingen te laten zien, doet het ook niet veel. Vergetelijk en no way near het niveau van gelijk welke Toy Story film.

Predator 2 7/10
Eerste keer dat ik deze zag en al de gore en de 80's LA vibes zorgen ervoor dat het, ondanks de compleet andere setting wel een waardige Predatorfilm/vervolg is.

The Lion of the Desert 8/10
Indrukwekkend historisch epos over de strijd van de Libiërs tegen Mussollini. Quin heeft toch een aantal grote en goede rollen op zijn naam staan.

The Power of the Dog 8/10
Sterke vertolkingen vooral van de hele cast in deze niet zo traditionele western.

Turning Red 7/10
Ook niet echt één van de beste Pixars, maar wel mooi geanimeerd en een originele insteek.

Look Both Ways 5/10
Luchtig tussendoortje over basically hoe een kind je leven kan veranderen, zeker als het nogal vroeg komt :)

Thor: Love and Thunder 7/10
De minste Thor film, die staat echt maar on par met The Dark World en heeft niks van de magie van de eerste of de buddy humor van de 3e
Het verhaal ervan valt al bij al nog mee, maar ze zijn bij Marvel iets te graag personages aan het afmaken recent.

Prey 7/10
Ook een interessante opvolger van Predator, prequel eigenlijk, in een originele setting, er mogen dringend wat meer films uit de vroege kolonisatieperiode van de US komen.

The School for Good and Evil 6/10
Harry Potter van den Aldi met een twist die je van ver zag afkomen

Werewolf by Night 7/10
Vermakelijke Halloween-Marvel combo met introductie van een paar leuke personages uit Marvel's horrorstal

Spitfire 7/10
Leuk verhaal over het ontstaan van de Spitfire. De film dateert van '42, dus is ook vooral propaganda voor het toestel dat de slag om Engeland gewonnen heeft

The Princess 4/10
Anderhalf uur lang een kleine frêle prinses tientallen zwaarder bewapende en sterkere tegenstanders verslaan doet de suspension of disbelief iets teveel onrecht aan. Ik weet dat in een The Raid ofzo hetzelfde gebeurt, maar daar ziet het er iets minder toevallig uit. De acteerprestaties zijn ook lachwekkend. Blijf hier maar van weg.

The Guardians of the Galaxy: Holiday Special 6/10
Een paar leuke stukken, maar als GotG fan hoef je deze echt niet te zien. hopelijk geen voorsmaakje van de volgende film.

Shangshi and the Legend of Ten Rings 7/10
Leuke kungfu Marvel, hoewel hij het niet haalt bij echte kungfu films en ik de Marvelmagie van de eerste generatie echt mis.

Bombshell 8/10
Wat een acteerpresaties van de Robbie, Kidman en Theron die een aantal presentratrices bij Fox vertolken en hun strijd tegen seksisme. Deze komt wel binnen.

Glass Onion 7/10
Aangenaam, maar niet zo goed als de eerste van Benoit Blanc. Wel leuk tussendoortje.

Avatar: the Way of Water 8/10
Onderwaterscenes en Cameron, het is toch een geslaagde combinatie. De film ziet er even goed uit als de eerste Avatar, het verhaal, op het begin na is cava en als je leest wat voor technologie hij hier weer voor heeft moeten uitvinden. Petje af, Mr. Cameron.

See How They Run 7/10
Deze whodunnit keek lekker weg.

The Goonies 7/10
Jonge schreeuwende kinderen zijn irritant. Ik had dat gevoel veel minder bij Stand By Me. Nu toch een terechte klassieker met alle jonge schattenjacht verhalen die hierin gelanceerd worden, maar ik denk dat ik het voornamelijk jammer vind dat ik hem niet als jongen gezien heb.

Top Gun: Maverick 9/10
Wow, het verhaal is dan wel gebaseerd op 2 Buck Danny strips, maar het ziet er schitterend uit. Deze is voor mij beter dan de originele Top Gun en de top wat betreft luchtvaart/luchtgevecht verfilmingen. Hoe zalig is het om de tomcat ook terug te zien.

Medieval 5/10
Voor iets wat zogezegd een biopic moet zijn van Jan Zizka brengen ze quasi niks van zijn leven correct in beeld. Wel leuk om het oude Praag te zien en de kostuums lijken nog redelijk ok, maar goed. Te vergeten.

The 13th Warrior (rewatch) 7/10
Eigenlijk echt een degelijke prent, met opbouw naar de onthulling van de Wendol en een 'realistische' inslag voor de legende van Beowulf.


Ook een paar series bekeken intussen:

The Lord of the Rings: the Rings of Power 8/10
Het is geen LotR-film, maar haalt ongeveer het niveau van de Hobbit-fillms (die ik grotendeels maar één keer gezien heb). De CGI is in elk geval beter dan die van de Hobbits. Overal spat het geld ervan af, maar het verhaal laat jammer genoeg veel te wensen over (Balrog en Tovenaars die duizenden jaren te vroeg zijn? Galadriel, één van de oudste Elfen op Midden-Aarde die zich als een tiener gedraagt soms...). Over acteerprestaties en nieuwe karakters is niet heel veel slecht te zeggen, maar ik hoop dat ze qua pacing en verhaal beter doen in latere seizoenen. De Second Age verdient zoveel beter.

Obi Wan Kenobi 8/10
Leuk om McGregor terug te zien in deze iconische rol en dan ook nog eens Christensen als Darth Vader. Zelfs jonge Leia deed dat goed. De serie is voor de rest wel een overbodige toevoeging aan de 6 films en voegt weer meer force users toe (wat het Empire eigenlijk toch niet toeliet), maar als je dat weer kan negeren, is het wel aangenaam om zien.

Wednesday 8/10
Aangenaam verrast. Harry Potter meets Addams family meets Burton. Ortega speelt het echt goed en hoewel het soms voorspelbaar is, ziet het er leuk uit en was het echt elke dag een aangename verrassing.

The Sandman 9/10
Beste reeks die ik dit jaar gezien heb. Prima vertolking van Sturridge. Ik kijk uit naar het vervolg.
 
Na een reeks netflix films te zien ben ik alle moderne mediocre bagger beetje beu dus nog maar eens wat oude klassiekers opgelegd

Chunking Express - Even better the second time around. Romantiek "zonder romance", klefheid en cliches. en zoveel meer dan gewoon maar dat. :thumb:

Chinatown - Nog altijd even straf water als vroeger. Forget it guys, It's Chinatown.

Blow Out - Een film van De Palma die een beetje in de vergetelheid is geraakt. Onterecht imo. The balls on De Palma for pulling this on his audience. :eek2:

Christine - Ik denk dat na Thing, Mouth of Madness en Escape From dat dit mijn favoriete Carpenter is. Veel beter dan ik me herinnerde. Bad to the Bone 🎵

North by Northwest - Beste Hitchock is moeilijker te ranken. Is dit de beste van allemaal? "In the world of advertising, there's no such thing as a lie. There's only expedient exaggeration."

Adaptation. - Al zoveel gezien maar nog niets aan kracht ingeboet. Wat een beest is Kaufman toch. Na Thinking of Ending Things liet hij uitschijnen dat hij er de brui aan ging geven maar god ik hoop dat hij daarop terug komt. Hij is nog steeds vrij jong en dat zou enorm gemis zijn voor de filmwereld. :cry2:
Zeer mooie lijst, ik was ook altijd al fan van Christine! Maar van de hoofdacteur not so much. Misschien kan ik mij er de volgende keer gemakkelijk over zetten.
Blow Out in de vergetelheid? Misschien, ik hoop in ieder geval van niet want peeps be missing out. Ik vind het een van zijn beste films.
NxNW moet ik nog eens zien, ik voel dat ik misschien wat gemist heb. Ik ben in ieder geval iets minder te vinden voor de avontuurlijke mistaken identity chase movies van Hitchock en meer voor zijn brooding thrillers vol immorele personages. Maar toch, deze heeft zo'n classic status dat ik hem echt een tweede kans moet geven.
En ja, Adaptation is een all time favoriet voor mij. Ik heb hem al meermaals gezien en steeds met meerdere jaren tussen zodat de vele twists and turns altijd fris aanvoelen. En stoned Meryl Streep na het snuiven van die groene orchid cocaine is een beeld dat gebrand is op mijn netvlies.
 
Gisteren 'Everything everywhere all at once' kunnen uitkijken. Geen subtitles (dus deels chinees waar ik geen ff van versta).
Eerste poging was ik in slaap gevallen voor het effectief begon.
Inleidende stuk was wat langdradig (setup etc), maar intrigerend genoeg om te blijven kijken.
Vanaf dat heel het gebeuren duidelijk was schiet de film precies 12 versnellingen hoger.
Tot het laatste stuk waar het weer allemaal wat sloom werd.
Verhaalgewijs niets superspecial maar wel enkele creatieve ideeën in de multiversen.

Visuals: top, met momenten wat teveel.
Audio: top, heel gelaagde stukjes in opbouw en veel tegelijk. Sommige stukjes score waren overwelmend, daarna weer heel rustig. Met als voorbeeld toen de 'part 1' titel op het scherm kwam bombarderen ze u met een Wall of sound, precies om u wakker te schudden.
Just! Ik moet ook nog eens verder kijken ernaar.
 
Ik heb geen MUBI, maar hun content is in ieder geval wel de moeite. Al denk ik wel dat als je wil gaan voor een meer cinefiele streaming alternatief, fix dan gewoon een deftige VPN en ga voor Criterion Channel.
 
Heeft er iemand hier MUBI als streamingdienst? De moeite of niet?
Ik heb het nu een achttal maanden schat ik en ik ben er behoorlijk tevreden van. Het aanbod is niet zo groot vergeleken met the Criterion Channel die hier helaas niet te krijgen is tenzij via VPN, maar ik heb wel altijd een hoop films op mijn watchlist staan. De grootste kracht ervan is hoe gecureerd het is.

Elke dag wordt een nieuwe film toegevoegd en vaak zijn die onderdeel van een bepaald thema. Afgelopen jaar hadden ze bijvoorbeeld een Wong Kar-Wai retrospectieve, soms is er aandacht voor debuutfilms, films rond muziek, vrouwelijke regisseurs, films die gescoord hebben in Cannes of Venetië etc. Er is ook wat meer aandacht voor films uit wat minder voor de hand liggende regio's zoals Afrika en Azië. Beeldkwaliteit is ook vrij goed.

Ik denk dat je het aanbod gewoon vrij kunt zien op hun site dus dan kan je zelf zien of het de moeite is. Ik heb denk ik toch een 40-50 films op Mubi gezien sinds ik het heb. Ook handig dat ze ruim op tijd zeggen wanneer een film de dienst gaat verlaten (meestal 14 dagen op voorhand). Ik heb nog films in mijn watchlist staan van oa Kiarostami, Wong Kar-Wai, Antonioni, Kieslowski, Agnes Varda, Alain Resnais, Michael Haneke, Truffaut, Bergman, Jane Campion,... Er staan dus vrij veel grote namen op qua arthouse films.

Aan het begin van het jaar hebben ze altijd een aanbieding om 3 maanden te kijken voor €1. Moest die er nu nog zijn, zou ik het zeker een kans geven.
 
Terug
Bovenaan