Geen idee wanneer ik de laatste keer hier wat ratings gepost heb, dus ga ongeveer de tweede helft van 2022 even neerpennen:
Doctor Strange in the Multiverse of Madness 8/10
Eigenlijk best een toffe Marvelfim, met leuke cameo's en nog eens een echte angstaanjagende villain. Alleen jammer dat ze Wanda's personage daarvoor wel wat oneer moesten aandoen (en het uiteindelijk zo simpel opgelost kon worden).
The Batman 8/10
Degelijk gemaakt, maar staat voor mij nu niet boven één van de andere Batmanverfilmingen (on parr met Burton en onder Nolan's eerste wat mij betreft). Wel leuk dat er eens die andere insteek is meer detective dan actieheld.
Little Italy 5/10
Luchtig tussendoortje om Anakin eens in een andere rol te zien.
Lightyear 6/10
Een van de mindere Pixars. Het ziet er allemaal geweldig uit, maar het verhaal gaat niet echt ergens heen en buiten een verzameling van sf-tropes en omgevingen te laten zien, doet het ook niet veel. Vergetelijk en no way near het niveau van gelijk welke Toy Story film.
Predator 2 7/10
Eerste keer dat ik deze zag en al de gore en de 80's LA vibes zorgen ervoor dat het, ondanks de compleet andere setting wel een waardige Predatorfilm/vervolg is.
The Lion of the Desert 8/10
Indrukwekkend historisch epos over de strijd van de Libiërs tegen Mussollini. Quin heeft toch een aantal grote en goede rollen op zijn naam staan.
The Power of the Dog 8/10
Sterke vertolkingen vooral van de hele cast in deze niet zo traditionele western.
Turning Red 7/10
Ook niet echt één van de beste Pixars, maar wel mooi geanimeerd en een originele insteek.
Look Both Ways 5/10
Luchtig tussendoortje over basically hoe een kind je leven kan veranderen, zeker als het nogal vroeg komt
Thor: Love and Thunder 7/10
De minste Thor film, die staat echt maar on par met The Dark World en heeft niks van de magie van de eerste of de buddy humor van de 3e
Het verhaal ervan valt al bij al nog mee, maar ze zijn bij Marvel iets te graag personages aan het afmaken recent.
Prey 7/10
Ook een interessante opvolger van Predator, prequel eigenlijk, in een originele setting, er mogen dringend wat meer films uit de vroege kolonisatieperiode van de US komen.
The School for Good and Evil 6/10
Harry Potter van den Aldi met een twist die je van ver zag afkomen
Werewolf by Night 7/10
Vermakelijke Halloween-Marvel combo met introductie van een paar leuke personages uit Marvel's horrorstal
Spitfire 7/10
Leuk verhaal over het ontstaan van de Spitfire. De film dateert van '42, dus is ook vooral propaganda voor het toestel dat de slag om Engeland gewonnen heeft
The Princess 4/10
Anderhalf uur lang een kleine frêle prinses tientallen zwaarder bewapende en sterkere tegenstanders verslaan doet de suspension of disbelief iets teveel onrecht aan. Ik weet dat in een The Raid ofzo hetzelfde gebeurt, maar daar ziet het er iets minder toevallig uit. De acteerprestaties zijn ook lachwekkend. Blijf hier maar van weg.
The Guardians of the Galaxy: Holiday Special 6/10
Een paar leuke stukken, maar als GotG fan hoef je deze echt niet te zien. hopelijk geen voorsmaakje van de volgende film.
Shangshi and the Legend of Ten Rings 7/10
Leuke kungfu Marvel, hoewel hij het niet haalt bij echte kungfu films en ik de Marvelmagie van de eerste generatie echt mis.
Bombshell 8/10
Wat een acteerpresaties van de Robbie, Kidman en Theron die een aantal presentratrices bij Fox vertolken en hun strijd tegen seksisme. Deze komt wel binnen.
Glass Onion 7/10
Aangenaam, maar niet zo goed als de eerste van Benoit Blanc. Wel leuk tussendoortje.
Avatar: the Way of Water 8/10
Onderwaterscenes en Cameron, het is toch een geslaagde combinatie. De film ziet er even goed uit als de eerste Avatar, het verhaal, op het begin na is cava en als je leest wat voor technologie hij hier weer voor heeft moeten uitvinden. Petje af, Mr. Cameron.
See How They Run 7/10
Deze whodunnit keek lekker weg.
The Goonies 7/10
Jonge schreeuwende kinderen zijn irritant. Ik had dat gevoel veel minder bij Stand By Me. Nu toch een terechte klassieker met alle jonge schattenjacht verhalen die hierin gelanceerd worden, maar ik denk dat ik het voornamelijk jammer vind dat ik hem niet als jongen gezien heb.
Top Gun: Maverick 9/10
Wow, het verhaal is dan wel gebaseerd op 2 Buck Danny strips, maar het ziet er schitterend uit. Deze is voor mij beter dan de originele Top Gun en de top wat betreft luchtvaart/luchtgevecht verfilmingen. Hoe zalig is het om de tomcat ook terug te zien.
Medieval 5/10
Voor iets wat zogezegd een biopic moet zijn van Jan Zizka brengen ze quasi niks van zijn leven correct in beeld. Wel leuk om het oude Praag te zien en de kostuums lijken nog redelijk ok, maar goed. Te vergeten.
The 13th Warrior (rewatch) 7/10
Eigenlijk echt een degelijke prent, met opbouw naar de onthulling van de Wendol en een 'realistische' inslag voor de legende van Beowulf.
Ook een paar series bekeken intussen:
The Lord of the Rings: the Rings of Power 8/10
Het is geen LotR-film, maar haalt ongeveer het niveau van de Hobbit-fillms (die ik grotendeels maar één keer gezien heb). De CGI is in elk geval beter dan die van de Hobbits. Overal spat het geld ervan af, maar het verhaal laat jammer genoeg veel te wensen over (Balrog en Tovenaars die duizenden jaren te vroeg zijn? Galadriel, één van de oudste Elfen op Midden-Aarde die zich als een tiener gedraagt soms...). Over acteerprestaties en nieuwe karakters is niet heel veel slecht te zeggen, maar ik hoop dat ze qua pacing en verhaal beter doen in latere seizoenen. De Second Age verdient zoveel beter.
Obi Wan Kenobi 8/10
Leuk om McGregor terug te zien in deze iconische rol en dan ook nog eens Christensen als Darth Vader. Zelfs jonge Leia deed dat goed. De serie is voor de rest wel een overbodige toevoeging aan de 6 films en voegt weer meer force users toe (wat het Empire eigenlijk toch niet toeliet), maar als je dat weer kan negeren, is het wel aangenaam om zien.
Wednesday 8/10
Aangenaam verrast. Harry Potter meets Addams family meets Burton. Ortega speelt het echt goed en hoewel het soms voorspelbaar is, ziet het er leuk uit en was het echt elke dag een aangename verrassing.
The Sandman 9/10
Beste reeks die ik dit jaar gezien heb. Prima vertolking van Sturridge. Ik kijk uit naar het vervolg.