Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Prey

Beetje out of nowhere voor mij. Had nooit gedacht dat er nog eens een deftige Predator film ging gemaakt worden.

Mooie cinematografie, cool gefilmde actiescènes (soms redelijk lang, in 1 shot), creatieve kills, interessante setting en goeie muziek (die me soms aan de Nolan Batman films deed denken).
Jep, ben er helemaal over te spreken.

het Frans van de kolonisten was soms wel redelijk slecht :unsure:

Ook Prey gezien.

Wat een slappe kost was me dat zeg. Interessante setting maar niets van overtuigende actiescenes of personages om het geheel in te lijven. Boe.

Ik heb het sowieso al moeilijk met actie die teert op de goodwill van het publiek. Dat is aanvaardbaar in budget animé waar ze op zijn minst nog zo slim zijn om veel "niet te laten zien" en de kijker spontaan opvult wat er tussen de quick cuts, absurde close ups en "zoom ins en outs" gebeurt. Maar in een film dat tergend traag een realistische en ook nog eens historische setting probeert na te jagen heb je dan ook heel wat beter nodig om een fruitvlieg van een protagonist te doen overtuigen. Vanavond nog eens Predator zien als palette cleanser.

Mensen vergeten echt wel wat een absoluut meesterwerk Predator is.

Verder ook RRR

Bromance meesterwerk dat met balls to the walls choreographie en creamy CGI de meest inventieve scenes tot leven brengt.
Vanaf de opening weet je direct al dat je scenes gaat zien die je zelf niet zou kunnen verbeelden en dat prikkelt toch wel genoeg om een 3u durend epic aan te gaan.

De muzikale intermezzo's zijn meestal niet echt mijn meug en zoals altijd bracht dat voor mij wel een beetje de flow er uit maar het is allemaal met zoveel energie en liefde gebracht dat het gewoon moeilijk wegkijken is.

Het verhaal is allesbehalve subtiel maar de symbolische waarde van de 2 hoofdrollen weet zelfs een 5 jarige te penetreren en dat is een kracht en waarde die van onschatbaar belang zijn. Dikke fun en historisch meer relevant en scherper dan dat gedrocht Prey.

Day Shift

De trailer is 100x toffer dan de film zelf. Jamie Foxx is zo cool als stikstof maar verder is dit één grote inspiratieloze dertien-in-een-dozijn troep.

3/10

Day Shift

De film begon goed en zelf de huisscene met Scott Adkins was goed, maar daarna ging hij ineens bergaf. Waarover ging de film trouwens? Vampieren allemaal laten samenkomen tot 1 plek? Die Franco kan toch ook niet acteren imo..
Hoe zit dat nu met vampieren, die kunnen dus goed worden maar dan ook slecht aangezien Franco en die griet dan allebei goed zijn maar alle andere vampieren blijkbaar slecht?

Decision to Leave - 6.5/10 (Park Chan-wook, 2022)

Eerste helft was geweldig, mysterieus, grappig en vooral ook interessant gefilmd en gemonteerd. Maar na de "verhuis" was ik niet langer mee. De sfeer zat anders, minder vormelijk spel en de plot boeide me ook weinig. Ik ga hem wel herbekijken want ik vond de opzet wel interessant: een police procedural waarin de 'whodunit' niet echt belangrijk is, en het eerder de emoties van de rechercheur zijn die het verhaal drijven. Als je zelf interesse hebt in Park, Koreaanse thrillers of gewoon wereldcinema in het algemeen, ga deze zeker kijken.

Blade II - 6.5/10 (Guillermo Del Toro, 2002)

Day Shift

De film begon goed en zelf de huisscene met Scott Adkins was goed, maar daarna ging hij ineens bergaf. Waarover ging de film trouwens? Vampieren allemaal laten samenkomen tot 1 plek? Die Franco kan toch ook niet acteren imo..
Hoe zit dat nu met vampieren, die kunnen dus goed worden maar dan ook slecht aangezien Franco en die griet dan allebei goed zijn maar alle andere vampieren blijkbaar slecht?
Begon inderdaad niet slecht. Actiescenes waren top. Plots gooit men alle logica overboord en had ik den indruk dat men er snel een einde aan moest breien.

Ik wist ook niet dat er plots 'goede' vampieren waren. Of waarom verschillende soorten plots samenleefden. Of dat een heel sterke zombie kogels kon opvangen met haar tanden maar een gespannen draad niet ziet. Vrouw en kind waren er precies ook nogal gerust in.

Free Solo

Documentaire op Disney+ over Alex Hannold die zonder touw el capitain berg klimt. Ik zat op de tippen van mijn stoel toen hij op het einde dit deed, desondanks weet je dat hij het overleeft. (paar keer dacht ik van, die gaat vallen, scherm fade uit en je ziet zijn geboorte en sterf datum).
Je vraagt je ook af waarom zo iemand dit doet.
Ben blij dat die vraag ook gesteld werd door zijn vriendin. Hij ging dan naar het ziekenhuis voor een MRI en blijkbaar zit er een medische redenen achter waarom hij dit deed. (zie de punten in de hersenen die adrenaline veroorzaken zijn zo non-actief dat hij dit MOET doen om het te ervaren.) Dit naast het feit dat hij ook paar persoonlijkheidsstoornissen heeft :D

Volver - Almodovar ondertussen was het nummer negen van de brave man, bij de vorige acht zaten een paar absolute voltreffers (La Mala Educacion, Mujeres al borde...) en een paar die ik maar gewoontjes vond (Dolor Y Gloria, Julietta). Maar prikkelen om een nieuwe te kijken doet de man vrijwel altijd.

En dat komt omdat hij, hoewel relatief veel van t zelfde, echt wel uniek is ten opzichte van de rest van de filmwereld. Ik ken er weinig die zoveel kleur en kitsch kunnen omhoog trekken tot het niveau dat hij hier in Volver weer bereikt. Er zijn weinig mensen die een groep hysterische vrouwen zo'n geweldige flow kunnen meegeven en in al die chaos zo makkelijk het perfecte ritme voor een film kunnen vinden. Er zijn er niet te veel die zuiver drama (het graven van de kuil bv) zo vlotjes kunnen vermengen met zuivere komedie (het scheten momentje was zooo goed :lol: ) en er tussendoor nog wel wat andere genres in vermengen.

En wat een vrouw én actrice is Penelope Cruz, dat is gegarandeerd randje wettelijk zo'n présence.

Kort samengevat een geweldig leuke zwierige vlotheid zonder daarom niks te vertellen te hebben, vond deze heel aangenaam :) . Zeker top drie Almodovar voor mij.

Gisteren eindelijk (don't shoot me) blade runner gezien. Stond al lang op het lijstje nadat ik die enkele jaren geleden een keer opgezet had maar na een kwartier had afgezet.

Ik begrijp in alle eerlijkheid niet waarom die film zo hoog aangeschreven staat? De cinematografie is zeer geslaagd en de sfeer van de film is prachtig in beeld gebracht. Stelt ook enkele interessante vragen over ons leven en AI. Maar het plot is toch gewoon super basic (en vol gaten) en Deckard is zo een saai personage? Die heeft geen diepte en maakt geen evolutie gedurende het verhaal.

Is het gewoon omdat in 1982 deze film nu eenmaal op het vlak van special effects heel speciaal was en de setting?

Volver - Almodovar ondertussen was het nummer negen van de brave man, bij de vorige acht zaten een paar absolute voltreffers (La Mala Educacion, Mujeres al borde...) en een paar die ik maar gewoontjes vond (Dolor Y Gloria, Julietta). Maar prikkelen om een nieuwe te kijken doet de man vrijwel altijd.

En dat komt omdat hij, hoewel relatief veel van t zelfde, echt wel uniek is ten opzichte van de rest van de filmwereld. Ik ken er weinig die zoveel kleur en kitsch kunnen omhoog trekken tot het niveau dat hij hier in Volver weer bereikt. Er zijn weinig mensen die een groep hysterische vrouwen zo'n geweldige flow kunnen meegeven en in al die chaos zo makkelijk het perfecte ritme voor een film kunnen vinden. Er zijn er niet te veel die zuiver drama (het graven van de kuil bv) zo vlotjes kunnen vermengen met zuivere komedie (het scheten momentje was zooo goed :laugh: ) en er tussendoor nog wel wat andere genres in vermengen.

En wat een vrouw én actrice is Penelope Cruz, dat is gegarandeerd randje wettelijk zo'n présence.

Kort samengevat een geweldig leuke zwierige vlotheid zonder daarom niks te vertellen te hebben, vond deze heel aangenaam :) . Zeker top drie Almodovar voor mij.
Ik heb al een hoop van zijn films gezien en zijn meer recente films liggen me beter dan het ouder werk. Ik vind hem een interessante regisseur omwille van de stijl die je hierboven beschrijft, maar soms zijn zijn (vooral oudere) films me wat te hectisch of druk. Ik probeer ook wel nog altijd zijn films mee te pikken.

Dolor y Gloria vind ik zijn beste film, gevolgd door La Piel Que Habito. Julieta vond ik ook wel maar gewoontjes. Volver heb ik heel lang geleden gezien maar ik gooi die en Los Abrazos Rotos vaak door elkaar.

Ja ik heb dan precies iets meer met zijn "oudere" werk, begin 21ste eeuw heeft hij een paar kleppers gemaakt imo :) .

Maar uiteraard is er alle begrip dat je hem soms te druk en te hectisch vindt, Mujeres al borde... is daar echt nog het meest extreme voorbeeld van denk ik (toch van diegene die ik gezien heb) maar als je mee kan gaan in zijn flow dan lach je je te pletter :D .

Hoe dan ook, geef mij maar meer van dit en (iets) minder blockbuster marvel achtige dingen. Die hebben ook hun bestaansrecht, en sommige vind ik echt goed, maar er is te weinig (vrij) toegankelijke en toch eruit springende cinema vandaag (hoe oud klink ik nu seg :lol: ).

Gisteren eindelijk (don't shoot me) blade runner gezien. Stond al lang op het lijstje nadat ik die enkele jaren geleden een keer opgezet had maar na een kwartier had afgezet.

Ik begrijp in alle eerlijkheid niet waarom die film zo hoog aangeschreven staat? De cinematografie is zeer geslaagd en de sfeer van de film is prachtig in beeld gebracht. Stelt ook enkele interessante vragen over ons leven en AI. Maar het plot is toch gewoon super basic (en vol gaten) en Deckard is zo een saai personage? Die heeft geen diepte en maakt geen evolutie gedurende het verhaal.
Weet je welke versie van de film je gezien hebt? Theatrical, director's cut, final cut? Dat kan zeker impact hebben op het laatste punt dat je omschrijft ivm Deckard zelf, want dat is net een van de meest belangrijke punten/vraagstukken uit de hele film en komt niet in elke versie van de film even goed tot zijn recht.
Voor de rest som je alle pluspunten mooi op, dus ik snap niet helemaal wat je klachten zijn om eerlijk te zijn. Basic plot zie ik niet als een pijnpunt, dat is ook niet het belangrijkste element van de film. Het belangrijke en het fascinerende aan BR zijn net die onderdompeling in een alternatieve, futuristische wereld en dan de filosofische vraagstukken over mens en machine, over waarheid en simulatie, al die goeie stuff

Is het gewoon omdat in 1982 deze film nu eenmaal op het vlak van special effects heel speciaal was en de setting?
Weet je welke versie van de film je gezien hebt? Theatrical, director's cut, final cut? Dat kan zeker impact hebben op het laatste punt dat je omschrijft ivm Deckard zelf, want dat is net een van de meest belangrijke punten/vraagstukken uit de hele film en komt niet in elke versie van de film even goed tot zijn recht.
Voor de rest som je alle pluspunten mooi op, dus ik snap niet helemaal wat je klachten zijn om eerlijk te zijn. Basic plot zie ik niet als een pijnpunt, dat is ook niet het belangrijkste element van de film. Het belangrijke en het fascinerende aan BR zijn net die onderdompeling in een alternatieve, futuristische wereld en dan de filosofische vraagstukken over mens en machine, over waarheid en simulatie, al die goeie stuff
Wat PBR streetgang zegt. Er zit zo'n onderscheid tussen de drie versies dat je dit het beste kunt vergelijken met Justice League van Joss W en die van Zack Sn.

Deckard blijft ook een raadsel dat nog steeds een raadsel vandaag is. Is hij zelf ook een robot of mens?

Ik heb de final cut gezien. Leek me de beste versie.

Het is niet dat ik het een slechte film vind maar ik begrijp de heisa niet echt rond de film. Interessante wereld en inderdaad interessante vraagstukken maar ik kijk eerder naar films voor een interessant plot en interessante personages, en dat miste ik wat. Zal persoonlijke smaak zijn :)

Vanavond toch het vervolg maar eens zien.

Wat @PBR Streetgang zegt. Die onderdompeling alsook de vraagstukken heb ik weinig andere films zo goed weten brengen. Daarnaast prima acteerwerk en een geniale soundtrack.

Deze scène op het einde zegt gewoon genoeg. Gevolgd door de muziek van Vangelis is echt kippenvel. Nog altijd na al die kijkbeurten.

Terug
Bovenaan