Welke film heb je vandaag gezien en wat vond je ervan?

Gewoon een top actie film zoals hij hoort te zijn, zonder te veel krediet te willen geven want uiteindelijk doen ze hier niets speciaal of uitzonderlijk. Dat vleugje romantiek dat eerder geforceerd overkomt, niets toevoegt en dus totaal overbodig is hadden ze er eigenlijk gewoon moeten uitlaten.
Dat is inderdaad het enigste kritiekpunt dat ik wat had.
Ze was basically daar voor de emotionele momenten (relatie uitleggen tussen hem en goose zijn zoon, die flashback over goose, zijn ontslag) dus ik begrijp wel waarom ze er was maar had beter uitgediept kunnen worden. De "relatie" tussen hun 2 geloofde ik eigenlijk nooit.

Hoh, niets speciaal dat zou ik toch zo niet durven zeggen. Zoals gezegd gaat dit de laatste zijn in zijn soort. Die acteurs hebben 3 maanden training gehad in jets, die hun lichaam moest 7,5G's aankunnen. 90% van de beelden met de gevechtsvliegtuigen zijn echt de acteurs in het vliegtuig die die manoeuvres (of een variant ervan) doen. Dat wordt gewoon niet meer gedaan. Is ook een groot deel van waarom die film werkt, onbewust geloof je gewoon dat wat je ziet echt is.

Dat is inderdaad het enigste kritiekpunt dat ik wat had.
Ze was basically daar voor de emotionele momenten (relatie uitleggen tussen hem en goose zijn zoon, die flashback over goose, zijn ontslag) dus ik begrijp wel waarom ze er was maar had beter uitgediept kunnen worden. De "relatie" tussen hun 2 geloofde ik eigenlijk nooit.

Hoh, niets speciaal dat zou ik toch zo niet durven zeggen. Zoals gezegd gaat dit de laatste zijn in zijn soort. Die acteurs hebben 3 maanden training gehad in jets, die hun lichaam moest 7,5G's aankunnen. 90% van de beelden met de gevechtsvliegtuigen zijn echt de acteurs in het vliegtuig die die manoeuvres (of een variant ervan) doen. Dat wordt gewoon niet meer gedaan. Is ook een groot deel van waarom die film werkt, onbewust geloof je gewoon dat wat je ziet echt is.
Ik geloof best dat hier een hele voorbereiding aan vooraf is gegaan om alles zo 'echt' als mogelijk te laten overkomen. Maar als je bijv. Pearl Harbor hebt gezien om iets te noemen, die dan nog gedraaid is een tijd waar de special effects technieken niet zo ver stonden als vandaag, dan mag je gerust zeggen dat wat ze in de nieuwe Top Gun gedaan hebben helemaal niet uitzonderlijk is. Dit is gewoon al vele malen eerder gedaan op een minstens even hoog niveau.

Volledig mee eens over de rede waarom. Maar de makers weten ook dat het doelpubliek niet komt voor de romantiek, en dit verder uitdiepen zou gewoon verloren moeite zijn en afbreuk doen aan de rest van de film.

Ik geloof best dat hier een hele voorbereiding aan vooraf is gegaan om alles zo 'echt' als mogelijk te laten overkomen. Maar als je bijv. Pearl Harbor hebt gezien om iets te noemen, die dan nog gedraaid is een tijd waar de special effects technieken niet zo ver stonden als vandaag, dan mag je gerust zeggen dat wat ze in de nieuwe Top Gun gedaan hebben helemaal niet uitzonderlijk is. Dit is gewoon al vele malen eerder gedaan op een minstens even hoog niveau.
giphy.gif

Dees kunt ge nu toch onmogelijk serieus menen?

Volledig mee eens over de rede waarom. Maar de makers weten ook dat het doelpubliek niet komt voor de romantiek, en dit verder uitdiepen zou gewoon verloren moeite zijn en afbreuk doen aan de rest van de film.
Het is nu wel al even geleden dat ik Pearl Harbor heb gezien maar valt toch niet te vergelijken met wat ze in Maverick doen?
Herinner me daar zelfs geen echte vliegscenes meer in :unsure:

Pearl Harbour is gewoon één en al CG volgens mij (in combat), maar kan fout zijn.
Dat is ook niet te vergelijken met jets die tegen Mach 8 vliegen met acteurs achterin vind ik.

Ben wel akkoord dat practical effects op zo een schaal meer gebruikt werden vroeger. Daarom ook dat het hier zo speciaal in hoe ver ze er in gaan en ook dat het 1 van de laatste films zal zijn die dit doet. Dit wordt in 99,9% van de films gewoon in CG gedaan.

Het is nu wel al even geleden dat ik Pearl Harbor heb gezien maar valt toch niet te vergelijken met wat ze in Maverick doen?
Herinner me daar zelfs geen echte vliegscenes meer in :unsure:

Ik heb het dan ook niet specifiek over de vliegscenes maar over het algemeen 'onder indruk zijn' van het geheel. We spreken hier over een film van 2001, toen was deze minstens even indrukwekkend (ja ook met CG).

Ook Nope gaan kijken.
Ik vond hem zeer goed, maar voor mij mistte het toch iets, maar kan er de vinger niet op leggen. Het mocht misschien nét iets grotesker? :unsure:

Ik heb het dan ook niet specifiek over de vliegscenes maar over het algemeen 'onder indruk zijn' van het geheel. We spreken hier over een film van 2001, toen was deze minstens even indrukwekkend (ja ook met CG).
Hututut uw uitspraak was "alles zo echt als mogelijk te laten uitzien". En de gevechtscenes van Pearl Harbor zijn "cool", en "high octane" te noemen. Maar realistisch, goed gemaakt of goed geschoten is het laatste wat door mijn hoofd schiet daarbij.

Over indrukwekkend kunnen we discussiëren. Very much don't agree, maar ik kan het snappen.

Hututut uw uitspraak was "alles zo echt als mogelijk te laten uitzien". En de gevechtscenes van Pearl Harbor zijn "cool", en "high octane" te noemen. Maar realistisch, goed gemaakt of goed geschoten is het laatste wat door mijn hoofd schiet daarbij.

Over indrukwekkend kunnen we discussiëren. Very much don't agree, maar ik kan het snappen.
Hotentotutut ? :laugh: Geen probleem, ieder zijn mening zeker. Zoals ik al eerder zei, vergeet niet dat deze film uit 2001 stamt hé, dus in die optiek zou ik toch durven zeggen dat dit toen als indrukwekkend mag beschouwd worden.

Ook Nope gaan kijken.
Ik vond hem zeer goed, maar voor mij mistte het toch iets, maar kan er de vinger niet op leggen. Het mocht misschien nét iets grotesker? :unsure:
Voor mij waren de enige minpuntjes
- Kwam voor mij een beetje uit het niets dat Jupe al over het bestaan van Jean Jacket wist, achteraf kan je wel zien hoe dat werd aangekondigd, maar voor een eerste kijkbeurt niet zo duidelijk
- In het midden van de film was ik lichtjes teleurgesteld in de creature design, gelukkig werd dat meer dan goed gemaakt naar het einde toe
- Muzikale score was niet zo merkwaardig. Niet dat dat per se hoeft, maar voor een blockbuster als deze is dat wel echt een meerwaarde

Zoals ik al eerder zei, vergeet niet dat deze film uit 2001 stamt hé, dus in die optiek zou ik toch durven zeggen dat dit toen als indrukwekkend mag beschouwd worden.
Klopt, en ik was daar destijds ook van onder de indruk.
Maar wanneer effecten van een film praktisch en in-camera worden opgelost, deze de tand des tijds beter doorstaan en blijven indruk opwekken, ook al is de technologie zelf al verouderd. Technieken als stop-motion en animatronics e.d. kunnen er wel wat oubollig uitzien X aantal jaren later, maar CGI ziet er vaak heel snel heel slecht uit, zeker wanneer de effecten zich in de voorgrond afspelen.

On the Rocks (2020) - 6/10

Aangename voortkabbelende film van Sofia Coppola die Bill Murray een leuke rol ziet vertolken, maar Rashida Jones een best geweldige. De film heeft niet echt een climax en voelt zich bijwijlen redelijk pretentieus, maar kijkt wel lekker weg. Maar meer ook niet.

The VVitch: A New-England Folktale (2015) - 6/10

Over kabbelende filmpjes gesproken, maar in de folk/horrorsfeer. The VVitch heeft een geweldige Anya Taylor-Joy en een continu licht enge sfeer die ik normaal heel erg zou trekken, maar hier vond ik het allemaal toch wat underwhelming. Het is vooral het einde dat ik echt goed vond, de aanloop ernaartoe vond ik wat te langdradig en te uitgerokken.

Upgrade

Verfrissende film. Leuk concept. Gelukkig geen trailer bekeken op voorhand. Mij laten verrassen.

't Is wel een verstand op 0 film, want er zitten toch wat fouten of plotholes in. Maar ik vond het een leuke rit.

CODA (2021) - 8,5/10

Ik had bij het bekijken van deze film totaal geen idee dat het Best Picture had gewonnen op de recente Oscars. Als je weet dat ik op voorhand van het opzetten van een film zo weinig mogelijk over de film wil weten, heeft The Slap van Will Smith toch nog ergens goeds voor gezorgd. Dus het was fijn om eens vers in een niet-kapotgehypete Oscarfilm te gaan.

En deze heeft me allesbehalve teleurgesteld. Het verhaal is niet meer dan een simpel zero to hero-verhaal dat je al zo vaak gezien hebt. Met als enige verschil dat elk element geweldig goed is uitgewerkt; de acteerprestaties, de humor, de cinematografie, de stiltes,... Geen absolute topper, maar wel verdomd goed en hartverwarmend.

Terug
Bovenaan